LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
10 nov 2020 18:00
Nee, vooral de maatregelen hebben problemen gegeven, ik ken maar weinig mensen in mijn sociale kring die echt last hebben gehad van het virus. De meesten hebben of geen klachten gehad of een paar dagen griepverschijnselen.

Overigens, waarom pakt iedereen mijn bericht eruit? Ik zeg letterlijk dat iedereen in zijn persoonlijke omgeving wat anders mee maakt, gebaseerd op een post van Moneyman en geef daarbij aan hoe ik het ervaar, om als anekdotisch bewijs te dienen voor mijn stelling dat iedereen anders met het virus te maken heeft en daarop zijn mening baseert.
Met dat laatste heeft u natuurlijk gelijk, alleen baseren de meeste mensen hun mening niet alleen op wat ze zelf zien in hun omgeving en meemaken. Meestal kijk je wat verder dan je neus lang is.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Jose2501 schreef:
10 nov 2020 17:52
Zo abnormaal zijn 60 tot 100 doden per dag dus niet. En als je in het dashboard kijkt zit er ook weinig tot geen verschil in gemiddelde leeftijd.
Tot 70 / 100 extra doden per dag zijn helemaal niet abnormaal. Dat kan de samenleving prima aan.
Maar laten we dan ook afspreken dat als er eens een vliegtuig verongelukt met veel doden we het ook niet abnormaal vinden !

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een vliegtuigcrash die 100+ doden maakt, dat is dan ook vrij uniek, zeker als het om Nederlanders gaat en het mogelijk om moord gaat. Dat is meer mediawaardig. Tenminste als je het over MH17 hebt. Want ik kan me niet herinneren dat de vliegtuigcrash in Pakistan afgelopen mei nu zoveel in het nieuws is geweest.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Brahms schreef:
10 nov 2020 17:12
Valt er een vliegtuig uit de lucht met 100 doden, dan is men terecht maanden tot jaren overstuur.
Nu vallen er dagelijks (!) 60 tot bijna 100 doden door een vreselijke ziekte, en het haalt nog net de nieuwsberichten.
Geen idee welk nieuws je kijkt maar ik zie dagelijks enkel Corona nieuws. Echter is de crisis niet het aantal sterfgevallen maar de zorg die de drukte niet aankan. Wanneer we geen zorg meer kunnen leveren dan zal 60 tot 100 doden het minimale zijn!

De vergelijking met MH-17 is compleet ongepast, ook hier gaat de verontwaardiging niet over de 196 doden maar de situatie er omheen. Als de daders gewoon hadden gezegd "Sorry we dachten dat het een militair vliegtuig was, hier nabestaanden heb je onze excuses en enkele tonnen compensatie" dan was het nieuw na enkele weken al verdwenen. Juist de ontkenning maakt het nieuwswaardig, zie hoe kort het ongeval in Iran op het nieuws was.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
10 nov 2020 18:00
Lady1234 schreef:
10 nov 2020 17:35
@nijogeth

“Of gewoon omdat er in mijn directe sociale omgeving nu gewoon weinig problemen met corona zijn geweest?”

Volgens mij hebt u juist toch veel problemen gehad. U schreef eerder dat u en uw ouders Corona gehad hebben en later uw zus, waardoor u weer in quarantaine moest.
Noem het maar weinig.
Nee, vooral de maatregelen hebben problemen gegeven, ik ken maar weinig mensen in mijn sociale kring die echt last hebben gehad van het virus. De meesten hebben of geen klachten gehad of een paar dagen griepverschijnselen.

Overigens, waarom pakt iedereen mijn bericht eruit? Ik zeg letterlijk dat iedereen in zijn persoonlijke omgeving wat anders mee maakt, gebaseerd op een post van Moneyman en geef daarbij aan hoe ik het ervaar, om als anekdotisch bewijs te dienen voor mijn stelling dat iedereen anders met het virus te maken heeft en daarop zijn mening baseert.
Maar jullie hebben je dus geen van allen aan die maatregelen gehouden. Ik heb uiteraard geen ouders meer, maar noch ik, noch mijn kinderen, noch kleinkinderen, noch familie, noch vrienden en bekenden hebben corona gehad. Dus blijkbaar helpt het wel, als men zich aan de maatregelen houdt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wij maken geen van allen gebruik van het OV, maar houden afstand, wassen handen, bellen ipv bezoek. Thuiswerken. Het boodschappen doen in de super gaat hier heel zorgvuldig. Ik weet niet wat een bubbel in het voetbal is, maar ik denk niet dat dat op ons van toepassing is.

Maar ja, u voelt zich nu nog niet geroepen zich aan de maatregelen te houden. Maar dat staat u uiteraard vrij.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
10 nov 2020 13:01
Ik baseer me op wat ik lees bij het RIVM in het dashboard. En uiteraard op mijn eigen ervaringen en omgeving. Ik ken niemand onder de 50 die na besmet te zijn geweest nog steeds ernstige klachten heeft.
Ik zit er iets dieper in, afgezien van ons privéleven heb ik er in mijn werk mee te maken. Dit voorjaar hebben we onze stagiair (als hij zijn studie afrondt, dan nieuwe collega) in de ziekmeldingen laten duiken en sinds de zomer houden we het zelf bij.

Uit de groep, die tot mei ziek is geweest met dit virus, is niemand opnieuw ziek geworden, al hebben een paar stuntelaars wel kans gezien een ledemaat te breken. Het overgrote deel heeft geen langdurige klachten, vermoeidheid wordt wel als eerste genoemd door de rest. Direct gevolgd door concentratieverlies.
Naar mijn idee hangt het sterk af hoe de persoon in kwestie zelf oplet. Je kunt geen klachten ervaren, terwijl een medicus wel van alles opvalt en omgekeerd.

Of deze twee 'klachten' echt een gevolg van het virus zijn, durf ik niet te zeggen, ook niet voor onszelf. Als ik anderen ernaar vraag, zijn de antwoorden te verschillend om er een overeenkomst in te ontdekken.
Zelf hadden we een druk leven, dit jaar is het noodgedwongen rustiger en de vermoeidheid kan ook een symptoom van die omschakeling zijn. Concentratieverlies vind ik normaal als je thuis moet werken of als je één van de weinigen op het bedrijf aanwezig bent en dan op veel meer dingen dan vroeger moet letten.

Verder zien we juist bij onze klanten/opdrachtgevers, die dit voorjaar nergens last van hadden, dit najaar de quarantaines en echte ziektegevallen langskomen. Waar het ziekteverzuim in januari-maart hoog was, is nu niets aan de hand.
sjohie schreef:
10 nov 2020 13:42
De mortaliteit is een "hele kleine minderheid". op basis van Amerikaanse cijfers zo rond de 0,25% volgens het CDC (Amerikaanse RIVM), maar met best nog wat kanttekeningen. Zo is het voor adolescenten ~0,003% en voor 75+ers meer dan 20%.
Vanuit Duitsland is kritiek op deze cijfers. Ze zijn bij elkaar gerekend door een hoog aantal onderzoeken uit de hele wereld op een hoop te gooien, zonder te corrigeren voor of rekening te houden met allerlei lokale factoren, zoals het testbeleid, gemiddeld inkomen, toegankelijkheid van de zorg, etniciteit en risicogroepen.
Ik denk, dat jij eerder dit jaar op een veel beter spoor zat. Oversterfte per leeftijdsgroep.
Nijogeth schreef:
10 nov 2020 18:00
Ik zeg letterlijk dat iedereen in zijn persoonlijke omgeving wat anders mee maakt, [...] en geef daarbij aan hoe ik het ervaar, om als anekdotisch bewijs te dienen voor mijn stelling dat iedereen anders met het virus te maken heeft en daarop zijn mening baseert.
Ik voeg er nog aan toe, dat Covid19 bij iedereen een ander verloop heeft. Zelfs tussen 'mild' en 'mild' bestaan grote verschillen.
Lady1234 schreef:
10 nov 2020 20:02
Maar jullie hebben je dus geen van allen aan die maatregelen gehouden. Ik heb uiteraard geen ouders meer, maar noch ik, noch mijn kinderen, noch kleinkinderen, noch familie, noch vrienden en bekenden hebben corona gehad. Dus blijkbaar helpt het wel, als men zich aan de maatregelen houdt.
Wij hadden het al voordat er maatregelen werden genomen. Van de zieken, die ik in mijn werk volg, weet het overgrote deel absoluut niet waar of door wie ze nu besmet zijn geraakt. Je aan de maatregelen houden, helpt zeker, maar ik ga niet roepen 'je hebt je er niet aan gehouden' als iemand positief test. Het gaat rond en hoe precies ... als dat bekend zou zijn, zouden de normale griep en verkoudheid snel verleden tijd zijn.

Opvallend: sinds het mondkapjes-advies op steeds meer plekken een plicht of norm is geworden, zit er een scherpe daling in het aantal nieuwe besmettingen.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

ik houd me in het geheel niet aan alle maatregelen zoals mondkapjes,handen wassen en afstand houden.
Maar door mijn werkzaamheden en de "afgesloten" manier waarop wij leven heeft dat geen enkele invloed op onze gezondheid en ook niet op die van anderen.
Wij komen namelijk "nergens"
ik prijs mij niettemin gelukkig dat ik nog steeds niemand ken die het virus heeft opgelopen.
De discussie over het al of niet opvolgen van de door Rutte en co voorgeschreven regels lijkt er steeds meer over te gaan of je al of niet strafbaar bent en een prent kunt krijgen.
Kwalijke zaak lijkt mij.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Opvallend: sinds het mondkapjes-advies op steeds meer plekken een plicht of norm is geworden, zit er een scherpe daling in het aantal nieuwe besmettingen.
Ik had al een vermoeden dat dit stokpaardje een keer te voorschijn zou komen en dan het liefst iets later zodat het lastiger te controleren is, maar het is echt onzin!
De mondkapjesplicht deed NIETS in de cijfers.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
10 nov 2020 20:41
[...]
Opvallend: sinds het mondkapjes-advies op steeds meer plekken een plicht of norm is geworden, zit er een scherpe daling in het aantal nieuwe besmettingen.
Ik neig ernaar dit ook te denken maar ik heb geen bewijs.
Ook ik was in het voorjaar in het ZH waar ik niemand met een mondkapje zag.
En nu wél.
Zelfs mijn huisarts , waar ik vandaag was, droeg én een witte jas én een mondkapje.
Winkelmedewerkers, bankmedewerkers, op straat , ze lopen allemaal met een mondkapje.

Maar dan kan van Dissel zn biezen wel pakken , hij vond het schijnveiligheid geven immers? :?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En een prent krijg je ook niet zo gauw. Kijk maar naar die honderden feestgangers in de bossen. Maar wat maakt het uit, als je maar met genoeg bent, kunnen ze je niet veel maken. En dan, voor dat beetje corona? Waar is het feestje? Hier is het feestje.

Maar waarom zou Van Dissel zijn biezen kunnen pakken? Wellicht heeft hij nog steeds gelijk. En al zou hij op dit punt ongelijk hebben, wat dan nog?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

smilie :? het vraagteken..... :wink:

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
10 nov 2020 21:05
En een prent krijg je ook niet zo gauw. Kijk maar naar die honderden feestgangers in de bossen. Maar wat maakt het uit, als je maar met genoeg bent, kunnen ze je niet veel maken. En dan, voor dat beetje corona? Waar is het feestje? Hier is het feestje.

Maar waarom zou Van Dissel zijn biezen kunnen pakken? Wellicht heeft hij nog steeds gelijk. En al zou hij op dit punt ongelijk hebben, wat dan nog?
In Frankrijk waar de regels al iets eerder en iets strenger zijn aangescherpt,zie je in de steden de meeste mensen met een kapje.
Op het "platteland"maar weinig.
Er is een regel dat je een maal per dag naar buiten mag met de restrictie dat het max.een uur is en niet verder dan 1 km. van je huis.
dit is natuurlijk alleen van toepassing voor prive zaken.
Zelfs in een grote stad als Reims houden de mensen zich hier niet aan.
Vorige donderdag was het langs het kanaal, wat dwars door de stad loopt,vol met joggers,wandelaars en fietsers,net als in normale tijden.
Hoe denk je dan de zaak onder controle te krijgen?
Op gevaar af een "wappie" genoemd te worden;wat hebben al die regels voor zin?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je ziet vanaf 13 okt alleen maar een stijging van besmettingen tot 30 oktober. Wanneer neemt het pas echt af? Na de laatste verzwaring van de maatregelen.
Mondkapjes werken zelfs tegengesteld.. toegegeven, door ze juist niet te dragen heeft het wel een positief psychologisch voordeel dat niet bedoeld zal zijn, maar waardoor het nu voor mij wel veiliger is :)

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
10 nov 2020 20:02
Maar jullie hebben je dus geen van allen aan die maatregelen gehouden. Ik heb uiteraard geen ouders meer, maar noch ik, noch mijn kinderen, noch kleinkinderen, noch familie, noch vrienden en bekenden hebben corona gehad. Dus blijkbaar helpt het wel, als men zich aan de maatregelen houdt.
Ik heb het al gehad voor er überhaupt maatregelen waren. Uiteraard toen niet getest, want er was geen reden toe, was gewoon de griep. Een paar maanden later een test op antistoffen gedaan, waaruit bleek dat ik antistoffen heb. Mijn vader was een paar dagen na mij grieperig en mijn moeder weer een paar dagen na hem wat verkouden.

En ja, houden aan de maatregelen. Uiteraard zijn er overtredingen. Bijna iedereen overtreedt de maatregelen. Iemand feliciteren met de verjaardag, een leuk avondje met iemand buiten je normale kring, een knuffel geven aan je beste maat. Allemaal mogelijkheden.

Echter moet er wel bij gezegd worden dat de meesten dus geen klachten hadden, maar uiteindelijk vanwege een positief geval op de werkplek uiteindelijk een coronatest moesten doen en daar dan positief testen. En dan mochten ze in quarantaine.

In mijn vriendengroep waarmee ik begin oktober een weekend naar de Ardennen was, zijn er echter nog geen positief getest. En dat terwijl daar onderling niet aan de maatregelen wordt gehouden als we bij elkaar zijn. Kans is uiteraard aanwezig dat iedereen het al vroeg heeft gehad, zonder klachten, maar niemand heeft positief getest of zich laten testen op antistoffen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
10 nov 2020 21:03
Maar dan kan van Dissel zn biezen wel pakken , hij vond het schijnveiligheid geven immers?
Was het vorige week of de week ervoor, dat ik beeld van Van Dissel in het 2e Kamergebouw zag, hij ging zitten om de Kamerleden bij te praten en ... deed eerst zijn mondkapje af. Blauw wegwerpgeval. :roll:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
10 nov 2020 22:00
moederslink schreef:
10 nov 2020 21:03
Maar dan kan van Dissel zn biezen wel pakken , hij vond het schijnveiligheid geven immers? :?
Was het vorige week of de week ervoor, dat ik beeld van Van Dissel in het 2e Kamergebouw zag, hij ging zitten om de Kamerleden bij te praten en ... deed eerst zijn mondkapje af. Blauw wegwerpgeval. :roll:
Klopt! Maar ach..... het zij hem vergeven in deze barre tijden :D

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Merkte dat ik mijn wegwerp mondkapje (wit voor/ wit achter) die ik al had gedragen een tijd lang omgekeerd op had vanmiddag.

Vraag me toch wel af wat het effect hier van zou kunnen zijn. Het zal vaker gebeuren maar ik kan er niks over vinden.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Bob Schurkjens schreef:
11 nov 2020 16:15
Merkte dat ik mijn wegwerp mondkapje (wit voor/ wit achter) die ik al had gedragen een tijd lang omgekeerd op had vanmiddag.

Vraag me toch wel af wat het effect hier van zou kunnen zijn. Het zal vaker gebeuren maar ik kan er niks over vinden.
Helemaal niks :)

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Goed, een vaccin ...

Alle berichten over het vaccin van BionTech en Pfizer zijn gebaseerd op een persbericht. Het is met recht een revolutionaire ontwikkeling.

De min 70 graden voor transport en opslag is nodig om het vaccin stabiel te houden, want het werkzame onderdeel is kunstmatig ontwikkeld RNA en dat mag niet uit elkaar vallen of tussen productie en toediening veranderen.
Het grootste voordeel van deze bouwwijze is de mogelijkheid om het vaccin snel aan te passen aan de mutaties van het virus. Dat is gelijk ook een nadeel, want elke wijziging betekent een nieuwe toelatingsprocedure. De kans blijft bestaan, dat het virus sneller muteert dan de toelating van het juiste vaccin.

Bij de vraag 'wie eerst' zie ik overal dezelfde volgorde opduiken. Eerst de risicogroepen en daarna de zorgmedewerkers. Het lijkt heel logisch, ook ethisch de juiste route, maar toch ... De huidige beperkingen hebben als doel het aantal onderlinge contacten te verminderen.
Zorgpersoneel rent van patiënt naar patiënt en/of heeft per dag contact met veel verschillende mensen uit alle leeftijdsgroepen met alle mogelijke achtergronden. Als je met pensioen bent of een chronische aandoening aan longen of hart hebt, ben je in het algemeen minder mobiel. Daarom lijkt mij het logischer om eerst het zorgpersoneel te vaccineren en daarna de risicogroepen, zodat het zorgpersoneel wegvalt als eventuele verspreiders van het virus.


Dan de nertsen. De zogenaamde Cluster-5-variant, die bij nertsen in Nederland en Denemarken is gevonden, is een redelijk onschuldige aanpassing van het virus aan de gastheer. Het virus blijft beter 'vastkleven' aan de darmwand van deze carnivoren en dat is voor mensen goed nieuws: het virus blijft langer op dezelfde plek, kan zich daarom minder goed vermenigvuldigen, omdat voor elke nieuwe viruscel een lichaamscel van de gastheer moet worden overgenomen en als je op dezelfde plek blijft zitten, is er minder keuze in welke cel wordt overgenomen en kan het virus minder schade aanrichten.
Het vaccin van BionTech (Pfizer is meer de producent en distributeur) kan deze mutatie probleemloos aan.


Met deze informatie (NDR Podcast Corona-Update, afleverig 65) begint de vermenging van Corona met andere doelen. Hoe je ook denkt over nertsenfokkerij, het ruimen van de fokkerijen is ingegeven door angst van politici - in Nederland is het besluit gevallen op een moment, dat alleen deze variant ontdekt was, maar nog niet verder onderzocht.
Hetzelfde lijkt voor het vuurwerkverbod te gelden. Het zijn best weinig mensen, die door vuurwerk naar het ziekenhuis moeten en dat haalt het argument 'minder druk op de zorg' behoorlijk onderuit. Al is er genoeg te zeggen voor een algemeen vuurwerkverbod en als alternatief plaatselijke vuurwerkshows, maar die ontwikkeling staat helemaal los van Corona.

Gesloten