LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan erfbelasting negatief zijn?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
keesveld
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2020 14:49

Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door keesveld »

Ik heb een situatie waarbij de totale gemeenschappelijke bezittingen van ouders nagenoeg 0 is, het erfdeel van een overleden ouder wordt door de begrafeniskosten zodoende circa 10.000 negatief.

Betekent dit teruggave van erfbelasting?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door Brahms »

Een negatieve erfenis moet je natuurlijk altijd afwijzen, nu kunnen de erfgenamen de schuld afbetalen van de overledenen.
Een negatieve erfbelasting bij schulden bestaat vanzelfsprekend niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door moederslink »

keesveld schreef:
10 nov 2020 20:42
Ik heb een situatie waarbij de totale gemeenschappelijke bezittingen van ouders nagenoeg 0 is, het erfdeel van een overleden ouder wordt door de begrafeniskosten zodoende circa 10.000 negatief.

Betekent dit teruggave van erfbelasting?
In uw andere topic heeft u het over het huis van 4K van uw moeder die daar nu nog hypotheekvrij woont. Dan zijn de totale gemeenschappelijke bezittingen van uw moeder niet bepaald nul 🤔 .

Laat moeders lekker rustig van haar oude dag genieten en zodra zij overlijdt komt het eea pas aan de orde.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

Exact, moederslink. Tenzij het om twee verschillende erfenissen gaat, maar ik krijg er intussen niet zo'n fijn gevoel bij.

Negatieve erfbelasting bestaat uiteraard niet, net zo min als er negatieve inkomstenbelasting bestaat of negatieve BTW (ik koop niks, en krijg dus de BTW terug over de spullen die ik niet gekocht heb :roll: ).

Belleke123
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 okt 2020 11:08

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door Belleke123 »

U kunt een erfenis aanvaarden of afwijzen. Nu is het mosterd na de maaltijd en betaalt u. Negatieve erfbelasting bestaat natuurlijk niet.
De site belasting.nl geeft helderheid. Ook belangrijk: Elke Nederlander dient de wet te kennen.
Verder kan men natuurlijk altijd bellen met de belasting. Het is beslist niet zo dat, met verwijzing naar de toeslagenaffaire, de mensen die daar werken geen kennis van zaken hebben. Dat mag ook wel eens gezegd worden!
Mijn ervaring met de belastingdienst n.a.v. mijn aangiftes (48 maal inmiddels), aanvragen toeslagen, tweemaal erfbelasting is altijd goed geweest. Ik had tevoren onderzocht waar ik aan toe was.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ooh, zou dat even handig zijn! Ik laat dan ook gelijk mijn bedrijf failliet verklaren, ben ik volgend jaar miljardair!
Briljant!

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Brahms schreef:
12 nov 2020 09:58
Een negatieve erfenis moet je natuurlijk altijd afwijzen, nu kunnen de erfgenamen de schuld afbetalen van de overledenen.
Een negatieve erfbelasting bij schulden bestaat vanzelfsprekend niet.
De uitvaartkosten moeten in principe altijd door de overlevende/ de kinderen betaald worden. Ook al is de erfenis nul.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Helaas, u kunt veel kosten aftrekken, maar alleen van de erfbelasting.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -aftrekken

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door de auditu »

Belleke123 schreef:
15 nov 2020 12:09
Ook belangrijk: Elke Nederlander dient de wet te kennen.
Dat elke burger wordt geacht de wet te kennen, staat helemaal niet in de wet.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit toch even naar dit topic te kijken in samenhang met het andere topic.

Is het de bedoeling dat jullie moeder financieel zover uitgekleed wordt dat ze bij de drie kinderen een flinke schuld krijgt, in de hoop dat de overheid er dan geld op toelegt? En zo niet, zijn jullie dan van plan de erfenis gewoon te weigeren?

juliomariner
Berichten: 4821
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door juliomariner »

@W.a. doet me een beetje aan het typetje dhr Kotsemmer van Koot en Bie denken. (Uit naastenliefde sketch)

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door witte angora »


juliomariner
Berichten: 4821
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Helemaal

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
12 nov 2020 10:18
....net zo min als er negatieve inkomstenbelasting bestaat of negatieve BTW (ik koop niks, en krijg dus de BTW terug over de spullen die ik niet gekocht heb :roll: ).
BTW carrouselfraude lijkt toch echt heel veel op negatieve BTW. Er wordt een greep in de staatskas gedaan

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
15 nov 2020 19:28
Ik zit toch even naar dit topic te kijken in samenhang met het andere topic.

Is het de bedoeling dat jullie moeder financieel zover uitgekleed wordt dat ze bij de drie kinderen een flinke schuld krijgt, in de hoop dat de overheid er dan geld op toelegt? En zo niet, zijn jullie dan van plan de erfenis gewoon te weigeren?
Waar zou de overheid dan op moeten toeleggen?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Lady1234 schreef:
15 nov 2020 12:50
Brahms schreef:
12 nov 2020 09:58
Een negatieve erfenis moet je natuurlijk altijd afwijzen, nu kunnen de erfgenamen de schuld afbetalen van de overledenen.
Een negatieve erfbelasting bij schulden bestaat vanzelfsprekend niet.
De uitvaartkosten moeten in principe altijd door de overlevende/ de kinderen betaald worden. Ook al is de erfenis nul.
zelfs als ie verworpen word kan de gemeente achteraf de kosten op de erven verhalen maar je hebt er dan niets over te zeggen, gemeente regelt dan hoe, wat, waar!!!!

Belleke123
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 okt 2020 11:08

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door Belleke123 »

Ieder wordt geacht de wet te kennen. Of dat inhoudelijk opgaat? Minder en minder.....................

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan erfbelasting negatief zijn?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hawk-Eye schreef:
16 nov 2020 10:46
Lady1234 schreef:
15 nov 2020 12:50
Brahms schreef:
12 nov 2020 09:58
Een negatieve erfenis moet je natuurlijk altijd afwijzen, nu kunnen de erfgenamen de schuld afbetalen van de overledenen.
Een negatieve erfbelasting bij schulden bestaat vanzelfsprekend niet.
De uitvaartkosten moeten in principe altijd door de overlevende/ de kinderen betaald worden. Ook al is de erfenis nul.
zelfs als ie verworpen word kan de gemeente achteraf de kosten op de erven verhalen maar je hebt er dan niets over te zeggen, gemeente regelt dan hoe, wat, waar!!!!
Ja, en? Niets mis mee.

Gesloten