LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nope. Het gaat om wettelijke voorschriften. De verhuurder heeft zich daar aan te houden.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
15 nov 2020 09:58
Nope. Het gaat om wettelijke voorschriften. De verhuurder heeft zich daar aan te houden.
Vreemd dan dat een loodgieter zegt dat er een ander keukenblad op zou moeten. Is dat ook wettelijk bepaald?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
14 nov 2020 20:37
.... zelfs niet een eurootje er voor over heeft om een fatsoenlijke afsluitdop te monteren.
Ik denk dat er weinig tot geen prijsverschil is tussen de gebruikte en de goede dop, en dat de loodgieter gewoon gebruikt heeft wat voorhanden was.
Maar even afreageren hier is heilzaam

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Berteman »

Mijn persoonlijke ervaring met het aanvaarden van goedgekeurde ZAV (Zelf Aangebrachte Voorzieningen) van vorige huurders is dat je maar beter terughoudend kunt zijn. Je accepteert niet alleen de lusten maar ook de lasten.

In 1998 betrok ik deze sociale huurwoning (een beknopte maar knusse eengezinswoning uit 1920) van woningcorporatie Vestia. De vorige bewoners waren - volgens de mutatieopzichter - uitermate goede klussers en ik kon met een gerust hart de ZAV overnemen, waaronder een keuken en een uitbouw van de woonkamer op de begane grond en nog wat kleinere aanpassingen. En, zo adviseerde de opzichter nog, als ik u was, zou ik ook niet al te veel aan de woning doen: over twee of drie jaar komt er een renovatie waarbij de begane grond vloeren, het toilet, de keuken en badkamer en de vocht- en schimmeloverlast wordt aangepakt. En daarom voeren we ook geen mutatieonderhoud uit.

De beloofde renovatie heeft nooit plaats gevonden, maar in 2009 gloorde er hoop. Met veel tam-tam werden de bewoners van deze straten opgeroepen om naar bijeenkomsten te komen om van daar uit met Vestia in gesprek te gaan over de toekomst van deze woningen. Aan het einde van het traject werd weer beloofd dat grond vloeren, het toilet, de keuken en badkamer en de vocht- en schimmeloverlast wordt aangepakt en de bewoners centrale verwarming konden 'krijgen': het enige wat gerealiseerd is, is de aanleg van centrale verwarming, maar ja... die betaal je uiteindelijk zelf door een fikse huurverhoging.

Waarom de renovatie niet door is gegaan is niet duidelijk geworden maar wel werd er gezegd dat er de komende 25 jaar geen grote ingrepen waren te verwachten. Dat was voor mij reden om de handen uit de mouwen te steken en mijn huurwoning zelf op te knappen.

In 2010 tikte ik via-via voor een zeer gunstige prijs een mooie, een aan mijn smaak voldoende én in mijn woning passende inbouwkeuken met alles erop, eraan en erin, op de kop. Tijdens het verwijderen van de oude keuken (de overgenomen ZAV). bleken de bovenkastjes aan de muur verlijmd te zijn, waardoor grote delen van het stucwerk van de muren kwam en ook de electra voldeed niet aan de normen. Het reparatieverzoek om herstel van de muren werd niet ingewilligd: u hebt de keuken overgenomen en zelf verwijderd dus moet u ook zelf voor herstel van het stucwerk zorgen. En op de vraag of Vestia dan wilde bijdragen aan de extra wandcontactdozen die aangelegd moesten worden (er was maar één wandcontdoos met randaarde) was het antwoord nee, want ik had besloten zelf de keuken te verbouwen. En, als ik die niet zelf zou verbouwen, er is niet voorgeschreven hoeveel geaarde wandcontactdozen er in een keuken moeten zijn, dus één is voldoende. Als huurder moet je blijkbaar kiezen tussen een koelkast of koffiemachine of inleveren op veiligheid.

Omdat in mijn vorige woning (koophuis) een aanbouwsel me al de nodige kopzorgen en geld had gekost, had ik besloten de uitbouw niet als ZAV te aanvaarden. Als deze bouwkundig dan van goede kwaliteit was, waarom nam de corporatie deze dan niet over? Na veel vijven en zessen is deze van ZAV-lijst geschrapt. En dat is maar goed ook. Van buiten en binnen zag die er goed uit maar het bleek uiteindelijk broddelwerk. Enige jaren geleden is schilderwerk uitgevoerd en moest de uitbouw van de grond toe af, compleet vernieuwd worden: bijna al het houtwerk en de (houten) constructie bleken totaal verrot.

Conclusie: wees voorzichtig met ZAV! Gebreken daaraan kunnen je flink geld gaan kosten.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Justem. En deze ZAV voldoet niet aan de voorschriften, en ik heb hem dus niet geaccepteerd.

Overigens, nu je het over verlijmen hebt: het meeste behang kon je zo van de muren trekken. Behalve in een paar hoeken. Daar zat het vast met Bison-kit of zoiets. Ook leuk.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:
14 nov 2020 10:11
Hoe moet ik dat oplossen dan? Er zit geen sifon, wat je ook doet, het blijft stinken.
De sifon zit veelal vast aan de leiding en niet onder de grond, als die is afgesloten doe je dat gewoon met z'n rode dop en daar komt geen stank doorheen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Er kwam door die rode dop dus wél stank. Gisteren een fatsoenlijke dop er op gezet, een paar uurtjes het raam open en de ventilatie op standje maximaal, en vanochtend was de stank weg. Heerlijk.

Dit is wat ik er zelf op heb gezet. De rubberen ring zie je op de tweede link. Dat is toch heel wat anders dan dat rode plastic frummeltje van de aannemer.

https://www.gamma.nl/assortiment/afslui ... /p/B336998
https://www.gamma.nl/assortiment/afslui ... /p/B337004

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Berteman »

Wat dat betreft lijkt er ook sprake van willekeur: moet in het ene geval het behang van de muren, spijkers en schroeven worden verwijderd en de gaatjes worden dichtgesmeerd: in een ander geval mag in een totaal doorgerookt, uitgewoond en smerig huis alles blijven zitten en mag de volgende bewoner zelf aan de slag. En mochten de muren verbrokkelen en op een gatenkaas lijken na het verwijderen van ontelbare lagen behang dan is het jammer de bammer: u zult dat wel op een ondeskundige manier hebben gedaan.

Een aantal jaren geleden moest mijn zus (gedwongen) verhuizen, vanwege een renovatie van het appartementencomplex, waarbij de indeling van de flats werd gewijzigd. Haar flat was puik: voor zij deze betrok had ze een verbouwing laten uitvoeren (van drie kleine kamers, een grote kamer en een inloopkast laten maken), de wanden laten stucen, kozijnen en deuren laten schilderen, op de vloeren laminaat laten leggen.

Ze kreeg een flat aangeboden die totaal uitgewoond was. De verhuurmakelaar was de enige die enthousiast was: met een beetje inspanning die bij verhuizen hoort, is er best iets moois van te maken. Kijk eens naar het balkon: zo groot, dat vind je nergens! Schoonmaken en opknappen? Nee, dat doen wij niet: wij vervangen alleen de gebroken tegels in het toilet en de verkalkte mengkraan in de douche en misschien een nieuwe toiletpot. Voor de rest bent u vrij, te doen en laten wat u wilt.

Het appertement was in feite onbewoonbaar en dus ook onverhuurbaar: het is talloze malen aangeboden. Het heeft acht maanden te huur gestaan en is uiteindelijk door de verhuurder schoongemaakt opgeknapt en alsnog verhuurd.

De flat die mijn zus moest verlaten, wordt nu verhuurd in de vrije sector. De renovatie van het complex gaat niet door...

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ehhh... ja dat ook. Buiten- en scheidingsmuren van keihard beton. Bij het afstomen van het behang brokkelde dat bij de kozijnen in drie hoeken af, plus een stuk van de muur (ca 20 x 10 centimeter) onder het raam afgebroken. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Geen idee. Maar de vorige bewoners kregen het voor elkaar.

Je zus heeft dan nog geluk dat de gebroken tegels in de wc vervangen werden. Hier gebeurt dat niet, ook al zijn er tientallen tegels in de douche gescheurd. En niet alleen hier, in het hele gebouw. Is niet nodig, vinden ze.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Berteman »

M'n zus heeft de flat dus niet geaccepteerd ...

Gescheurde, gebroken en doorboorde tegels in de douche geven vroeg of laat lekkage's een zijn een beproefd recept voor vocht- en schimmelproblemen.

Toen ik mijn woning betrok, werden kapotte regels ook niet vervangen maar bij meldingen van lekkage's, kwam de onderhoudsdienst langs om de gaten en scheuren dicht te kitten. Pas toen bij de muren begonnen te beschimmelen, en de tegels spontaan van de muren vielen, is de douche opnieuw betegeld.
Laatst gewijzigd door Berteman op 15 nov 2020 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Revoked »

Vreemde gang van zaken. Ik dacht dat dat anno 2020 echt beter was geregeld. Compleet verbouwen is overdreven, maar voorzieningen naar de huidige bouwbesluiten tillen lijkt mij toch niet teveel gevraagd. Die huurprijzen zijn toch ook niet meer van 1950?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Berteman schreef:
15 nov 2020 19:37
Gescheurde, gebroken en doorboorde tegels in de douche geven vroeg of laat lekkage's een zijn een beproefd recept voor vocht- en schimmelproblemen.
Ik weet het... bij een andere woning, in Leiden, waren in de keuken drie tegels gescheurd. De woonmakelaar daar zegde toe dat ze vervangen zouden worden, omdat er geen vocht achter mag komen. Jammer genoeg heeft de kandidaat voor mij de woning geaccepteerd, anders was hij voor mij. Bij de tegels hier kon je dat in eerste instantie niet goed zien, pas toen ik ging schoonmaken viel het op. En iedere keer zag ik er steeds meer. Vreemd. Hier willen ze er pas wat aan doen als de benedenburen last van lekkage krijgen.

Wat dat betreft is het in Leiden en de Bollenstreek aanzienlijk beter geregeld. Alhoewel... ook in Leiden heb ik wel eens vreemde dingen in een woning gezien, zodat ik hem weigerde.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Berteman »

@ Revoked:

Woningcorporaties verhuren dan wel sociale huurwoningen maar zijn tegenwoordig keiharde zakelijke ondernemingen. En melkkoeien van de overheid: de verhuurdersheffing die woningcorporaties opgelegd krijgen.

Als die gelden nu ten goede zouden komen aan de bouw en verbetering van woningen, dan is er nog wat te zeggen maar dit gaat het onderwerp van TS voorbij. Of misschien ook niet: het een is het gevolg van het ander...
Laatst gewijzigd door Berteman op 15 nov 2020 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door moederslink »

Berteman schreef:
15 nov 2020 18:42
Wat dat betreft lijkt er ook sprake van willekeur: moet in het ene geval het behang van de muren, spijkers en schroeven worden verwijderd en de gaatjes worden dichtgesmeerd: in een ander geval mag in een totaal doorgerookt, uitgewoond en smerig huis alles blijven zitten en mag de volgende bewoner zelf aan de slag.
Nou zeker!
Bij de vorige eigenaar hier moesten alle ruimtes perse wit gesausd achterblijven.
Bij de huidige nieuwe eigenaar wordt niets gevraagd , bij wisseling trekt men er ' gewoon ' in, al zijn de muren zwart of pimpelpaars.

De oude buren van mijn zoon die nu net vertrokken zijn moesten alles snoeien , de poort eruit, de schutting naast de poort eruit, terwijl je dat net zo goed kunt laten staan of laten overnemen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ZAV voldoet niet aan de voorschriften - is een korting op de huur mogelijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor sociale verhuurders maakt het weinig uit: een vrijgekomen woning zal hoe dan ook opnieuw verhuurd worden. Of er nou mutatieonderhoud wordt gepleegd of niet. Ik denk dat ze zeker proberen bij elke woning mutatieonderhoud te doen. Maar dat het gewoon niet lukt wanneer het budget voor dat jaar op is.

Zelf reageerde ik op een identieke woning voor mijn huidige woning. Die woning was helemaal uitgewoond. Bij de bezichtiging werd gewaarschuwd door de sociale verhuurder dat er niets aan de binnenkant gedaan zou worden. De woning die ik betrok werd daarentegen helemaal gestript voordat ik er in kwam. Sanitair, elektra, stucwerk, tegelwerk, keukenblok: alles vernieuwd.

Het zal te maken hebben met de verhuurdersheffing. Geld dat er niet is kan niet worden uitgegeven.

Gesloten