LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Van Haga is toch een "hij"?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jose2501 schreef:
18 nov 2020 20:39
Vanaf 1 december wordt mondkapje verplicht in supermarkt en winkels en alle publieke ruimtes.
Van die verplichting kan ik niets vinden op https://www.rijksoverheid.nl

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
18 nov 2020 20:42
Jose2501 schreef:
18 nov 2020 20:39
Vanaf 1 december wordt mondkapje verplicht in supermarkt en winkels en alle publieke ruimtes.
Van die verplichting kan ik niets vinden op https://www.rijksoverheid.nl
“Tijdelijke wet maatregelen COVID-19
Op 1 december gaat de tijdelijke wet maatregelen COVID-19 in. Dan gaat onder andere een mondkapjesplicht gelden in publieke binnenruimtes zoals winkels, musea, restaurants en theaters. Het kabinet zal daar binnenkort verder over communiceren.”

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aat-verder

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk dat het mondkapje voor de burger inderdaad niet nodig is voor de mensen die al symptomen hebben. Die zouden immers thuis moeten zijn. Maar het gaat om de mensen die wel besmettelijk (kunnen) zijn zonder symptomen en daarom dus niet weten dat ze mee kunnen doen aan de besmetting om hen heen. Daarom is het, volgens mij, belangrijk dat de mensen die zonder klachten naar buiten gaan, wel realiseren dat ze mensen kunnen besmetten zonder dit zelf te weten.

En dan hou je de besmetting wel beter bij je als je hier je maskertje voor draagt.
Want een keertje hoesten is nog niet "symptomatisch" maar zonder masker wel een mogelijke verspreiding.
Zelfs op alle goederen om je heen en natuurlijk niet alleen het handvat van je karretje.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door D34M0N »

Bij mij op het werk zijn een paar mensen aan het zeuren dat ze vinden dat iedereen een mondkapje zou moeten dragen, maar vervolgens staan wel een paar van hen dichtbij elkaar, op nauwelijks een meter afstand van elkaar. Dit vond ik een mooi voorbeeld van de zinloosheid van mondkapjes en de schijnveiligheid die ze bieden.

Ook als het dragen van mondkapjes in publieke ruimtes verplicht zou worden zie ik nog niet zoveel redenen om er eentje te dragen. Gewoon eentje op zak hebben en die op doen als er ergens wordt gehandhaafd.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
18 nov 2020 20:39
Vanaf 1 december wordt mondkapje verplicht in supermarkt en winkels en alle publieke ruimtes. Dus @16again en @angel1978 of dat wordt online boodschappen bestellen of mondkapje op.
Volgens mij heb ik dat al gezegd. Dat is dan jammer voor de lokale ondernemer.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
19 nov 2020 06:32
Jose2501 schreef:
18 nov 2020 20:39
Vanaf 1 december wordt mondkapje verplicht in supermarkt en winkels en alle publieke ruimtes. Dus @16again en @angel1978 of dat wordt online boodschappen bestellen of mondkapje op.
Volgens mij heb ik dat al gezegd. Dat is dan jammer voor de lokale ondernemer.
Komt u nu verder nergens dan in een winkel dan?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
19 nov 2020 07:46
angel1978 schreef:
19 nov 2020 06:32
Jose2501 schreef:
18 nov 2020 20:39
Vanaf 1 december wordt mondkapje verplicht in supermarkt en winkels en alle publieke ruimtes. Dus @16again en @angel1978 of dat wordt online boodschappen bestellen of mondkapje op.
Volgens mij heb ik dat al gezegd. Dat is dan jammer voor de lokale ondernemer.
Komt u nu verder nergens dan in een winkel dan?
Wat zou ik in welke winkel moeten doen?
Funshoppen doen we niet aan op dit moment.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
19 nov 2020 08:07

Wat zou ik in welke winkel moeten doen?
Funshoppen doen we niet aan op dit moment.
Ik vroeg of u nergens anders dan in winkels kwam. Straks is een mondkapje verplicht in elke openbare ruimte. Dus ook bij een afhaalpunt van pakjes, bij de fysio, de tandarts, de apotheek, het gemeentehuis, bibliotheek etc.
Maar daar komt u ook nooit?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

D34M0N schreef:
19 nov 2020 01:37
Bij mij op het werk zijn een paar mensen aan het zeuren dat ze vinden dat iedereen een mondkapje zou moeten dragen, maar vervolgens staan wel een paar van hen dichtbij elkaar, op nauwelijks een meter afstand van elkaar. Dit vond ik een mooi voorbeeld van de zinloosheid van mondkapjes en de schijnveiligheid die ze bieden.

Ook als het dragen van mondkapjes in publieke ruimtes verplicht zou worden zie ik nog niet zoveel redenen om er eentje te dragen. Gewoon eentje op zak hebben en die op doen als er ergens wordt gehandhaafd.
U gaat de confrontatie opzoeken i.p.v. u aan de regels houden, neem ik dan aan? Zo krijg je dus steeds meer agressie in de openbare ruimtes.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

D34M0N schreef:
19 nov 2020 01:37
Bij mij op het werk zijn een paar mensen aan het zeuren dat ze vinden dat iedereen een mondkapje zou moeten dragen, maar vervolgens staan wel een paar van hen dichtbij elkaar, op nauwelijks een meter afstand van elkaar. Dit vond ik een mooi voorbeeld van de zinloosheid van mondkapjes en de schijnveiligheid die ze bieden.

Ook als het dragen van mondkapjes in publieke ruimtes verplicht zou worden zie ik nog niet zoveel redenen om er eentje te dragen. Gewoon eentje op zak hebben en die op doen als er ergens wordt gehandhaafd.
>>
Dat men nu regelmatig dicht bij elkaar staat heeft eigenlijk geen verband met wel of niet een mondkapje dragen. Dat heeft met de mensen te maken die blijkbaar een mondkapje als vrijbrief zien om dicht bij elkaar te kunnen komen. Dan kan je niet zeggen dat het mondkapje niet werkt maar dat de mensen achter het kapje niet begrijpen dat het extra beveiliging is op 1,5 meter afstand.
Daar komt wel bij dat de Overheid die "regel" zelf heeft opgeroepen door te zeggen dat je in het openbaar vervoer geen afstand kunt houden en daarom een mondkapje verplicht is.

Natuurlijk is het onzinnig om te denken dat je met een mondkapje lekker dicht tegen elkaar kan staan. Nee, je moet nog steeds zoveel mogelijk afstand houden maar minimaal proberen ALTIJD de 1,5 meter aan te houden.

Als we vanaf dag één allemaal mondkapjes hadden gedragen, in openbare ruimtes met instandhouding van de 1,5 meter (en niet onze eigen regeltjes) dan stonden we er naar mijn mening nu veel beter voor.

Ik blijf ook nog steeds van mening dat het niet wijs is om elkaar te groeten met de elleboog, aangezien je daarin niest en hoest. En natuurlijk als je in je elleboog niest blijft het niet alleen aan de binnenkant zitten. Maar met de aanraking van elleboog tegen elleboog draag je het virus over waar de ontvanger de volgende keer niest (en het zo dus overgedragen / binnen krijgt)
Dan zou een boks nog beter zijn, want je handen was je met regelmaat, toch?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dus ook bij een afhaalpunt van pakjes
Die worden thuis bezorgd
bij de fysio
Daar kom ik niet, maar dat is ook prima uit te stellen
de tandarts
Lijkt me lastig in de stoel :wink: , maar anders wacht ik buiten of stel het uit
de apotheek
afhaalautomaat
het gemeentehuis
niets te zoeken
Bibliotheek etc.
online

Dus nee, nergens hoef ik te zijn waar die plicht gaat gelden. Ik houd het liever veilig en houd me aan de regels.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat men nu regelmatig dicht bij elkaar staat heeft eigenlijk geen verband met wel of niet een mondkapje dragen. Dat heeft met de mensen te maken die blijkbaar een mondkapje als vrijbrief zien om dicht bij elkaar te kunnen komen.
Dan heeft het daar dus wel mee te maken. Dat zeg je in feite zelf. En is ook mijn ervaring. Iedereen die een mondkapje draagt denkt blijkbaar dat alle andere regels ineens niet meer gelden, want: mondkapje op.
Juist als je geen mondkapje draagt kijken mensen je ineens verschrikt aan en nemen wel de afstand in acht. Dat pleit er juist voor ze niet te dragen, veel veiliger.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
19 nov 2020 09:13
@angel1978 als ik dat zo lees hou jij je aan alle maatregelen behalve het mondkapje en kom je bijna de deur niet meer uit. Als 1978 voor je geboortejaar staat lijkt me jou leven op 42 jarige leeftijd niet bijster aantrekkelijk. Maar ieder leeft weer anders natuurlijk.

Ik heb zelf hele grote moeite met alle maatregelen. En begrijp eigenlijk niet waarom zoveel mensen slaafs hier achter deze regeringsaanpak blijven staan.
Ik kom juist heel veel de deur uit. Nergens zo fijn als buiten en de huidige regels verplichten mij nog steeds niet om een mondkapje te dragen, dus kan nog bijna overal gewoon naar binnen als dat nodig is. Fietsen, wandelen, sporten, familie en vrienden opzoeken en op bezoek, met bijna 20000 stappen per dag gaat dat niet zo verkeerd lijkt me ;)
Als 1978 voor je geboortejaar staat lijkt me jou leven op 42 jarige leeftijd niet bijster aantrekkelijk.
Ik denk niet dat het zinvol is conclusies te trekken over dingen / mensen waar je werkelijk 0 besef en kennis van hebt ...
Ik heb zelf hele grote moeite met alle maatregelen. En begrijp eigenlijk niet waarom zoveel mensen slaafs hier achter deze regeringsaanpak blijven staan.
Je mening hier op dit forum komt mij dan weer vreemd over.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jose2501 schreef:
19 nov 2020 09:13

(...)
Ik heb zelf hele grote moeite met alle maatregelen. En begrijp eigenlijk niet waarom zoveel mensen slaafs hier achter deze regeringsaanpak blijven staan.
Slaafs er achter blijven staan..... wat is uw alternatief? Verhuizen naar een ander land?
Ik vind mondkapjes ondingen, maar ik volg de maatregel wel. Ik hou me altijd maar vast aan dit:
“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen.”
Ik heb het mijn kinderen ook geleerd dat je sommige dingen maar beter gewoon kunt accepteren en daar hebben ze al veel baat bij gehad.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
19 nov 2020 09:20
... met bijna 20000 stappen per dag gaat dat niet zo verkeerd lijkt me ;)
Zo, da's best de moeite! Er zijn dagen dat ik daar niet aan kom :D

Corona-technisch ook wel heel goed: juist door veel buiten te zijn en te bewegen, verbeter je je conditie enorm. En dat scheelt een slok op een borrel als je per ongeluk tóch besmet zou raken.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Moneyman, even tussendoor een vraagje. Ik had eerder gelezen dat u veel last van astma hebt, hoe gaat dat met een mondkapje op? Is dat veel lastiger of is dat wel te doen?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
19 nov 2020 09:54
@Moneyman, even tussendoor een vraagje. Ik had eerder gelezen dat u veel last van astma hebt, hoe gaat dat met een mondkapje op? Is dat veel lastiger of is dat wel te doen?
Ik draag niet vaak een mondkapje, omdat ik weinig op plekken kom waar dat nodig of nuttig is. Maar als ik dat doe, heb ik (afgezien van de ongemakken waar iedereen last van heeft) er geen extra moeite. Ik ben of wordt niet benauwd van het gebruik van mondkapjes, zowel bij gebruik van de wegwerpvariant als een katoenen variant.

Toen ik afgelopen zomer in Zuid-Frankrijk was (en daar was het toen al verplicht), had ik er zelfs bij 38 graden niet bijzonder veel last van.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Alleen in gemeenschappelijke ruimtes, niet in behandelruimtes

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
19 nov 2020 12:20
Alleen in gemeenschappelijke ruimtes, niet in behandelruimtes
Klopt, maar hier zit alles in het gezondsheidscentrum bij elkaar en moet je dus bij binnenkomst wel een mondkapje dragen.

Gesloten