LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Courtage aankoopmakelaar?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door JozJan »

Iedereen doet maar allerlei aannames: 'iemand die de expliciete intentie heeft om onder zijn betaalverplichting na te komen', 'Kan die makelaar niets aan doen als ie door TS niet ingeschakeld is ervoor.', 'TS vraagt om een inschatting van de kans dat de omzeilde aankoopmakelaar naar de kantonrechter stapt, dus dat is al voorbij vragen om enige vorm van coulance'.

We weten helemaal niet wat er zich precies heeft afgespeeld. dus een inhoudelijk oordeel over de kwestie kunnen wij helemaal niet geven. TS geeft zelf aan dat de rekening waarschijnlijk terecht is, maar is ontevreden en wil onderhandelen. Prima toch. Ga in gesprek en kijk hoe ver je komt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als de makelaar recht heeft op zijn geld zal hij vermoedelijk eerst een incassobureau inschakelen voordat er via een deurwaarder een rechtszaak wordt aangekondigd. Het gaat met stapjes die bij elke stap duurder worden.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
09 jan 2020 16:24
Iedereen doet maar allerlei aannames: 'iemand die de expliciete intentie heeft om onder zijn betaalverplichting na te komen', 'Kan die makelaar niets aan doen als ie door TS niet ingeschakeld is ervoor.', 'TS vraagt om een inschatting van de kans dat de omzeilde aankoopmakelaar naar de kantonrechter stapt, dus dat is al voorbij vragen om enige vorm van coulance'.

We weten helemaal niet wat er zich precies heeft afgespeeld. dus een inhoudelijk oordeel over de kwestie kunnen wij helemaal niet geven. TS geeft zelf aan dat de rekening waarschijnlijk terecht is, maar is ontevreden en wil onderhandelen. Prima toch. Ga in gesprek en kijk hoe ver je komt.
... en al die zogenaamde “aannames” volgen direct uit de informatie in de OP. En ja, in gesprek gaan is prima, maar je betaalverplichtingen bewust willen ontlopen niet. De basis van ons recht is niet voor niets “pacta sunt servanda”...

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door JozJan »

Dat aannames volgen uit de informatie van TS ligt nogal voor de hand :-)
TS geeft aan dat de factuur waarschijnlijk terecht is, het niet eens is met het bedrag en daarom onderhandeling wil starten. Daaruit lezen dat hij de intentie heeft om de betaalverplichting niet na te komen is een overduidelijk een aanname, dat staat nergens (en dit is maar 1 van de voorbeelden over aannames in dit topic).

Maar goed, inhoudelijk zijn we het verder helemaal eens: onderhandelen prima, niet betalen niet.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door pedro714 »

ach is het niet in het hele leven zo. De ene keer moet je meer doen voor je geld dan de andere keer. Onderhandelen na dat de koop/overeenkomst is getekend is niet de normale weg. Uiteraard ben je vrij om te vragen of de bewuste makelaar zijn courtage wil matigen. Ja heb je Nee kun je krijgen. Ik zou het zeker niet op een gang naar de rechter aan laten komen. Met de gegevens die je nu verstrekt een kansloze missie. Geniet van je aankoop.

Aygulf
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door Aygulf »

Gewoon betalen en nou niet gaan afdingen (want daar komt het op neer). De ene keer moet een makelaar wel een jaar bezig zijn met zijn opdracht en een andere keer is het in een maand gepiept. Courtage is een gemiddelde van alle kosten die er normaal gemaakt worden. En waarom dat huis gekocht buiten de aankoop makelaar om? Had hem meegenomen voor advies, taxatie, onderhandeling enz. Daar betaalt u immers voor? Als u dat niet nodig vond dan nu niet kleinzielig gaan vragen om korting.

xyellybeanx
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2020 17:03

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door xyellybeanx »

Beste allen,
dank voor jullie reacties. Nog even het resultaat: ik heb de hoogste baas gebeld en in onderhandeling gegaan met oog op lange termijn en zijn er op een voor beide partijen redelijke manier uitgekomen. Mijn advies is dus: als een gestuurde factuur niet redelijk is in jouw ogen, ga de onderhandeling aan zodat het bedrag tov geleverde inspanning in jouw ogen redelijk is.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mooi resultaat voor jou.

Maar een beter advies is en blijft natuurlijk om gewoon vooraf te onderhandelen, en niet pas achteraf te gaan "piepen bij de baas". Als de makelaar juist heel veel voor je had moeten doen, had je vast niet gebeld om aan te geven dat je 'm extra zou gaan betalen...

xyellybeanx
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2020 17:03

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door xyellybeanx »

yes, dat klopt helemaal. Ik heb hier ook zeker van geleerd. Had de consequenties beter moeten inschatten en sterker moeten onderhandelen. Maar nu voelt iig de gedane effort met betaalde bedrag redelijk en niet buiten proportioneel kan ik weer rustig slapen :).

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Welterusten :wink:

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Moneyman schreef:
11 feb 2020 15:58
Mooi resultaat voor jou.

Maar een beter advies is en blijft natuurlijk om gewoon vooraf te onderhandelen, en niet pas achteraf te gaan "piepen bij de baas". Als de makelaar juist heel veel voor je had moeten doen, had je vast niet gebeld om aan te geven dat je 'm extra zou gaan betalen...
De TS is niet tevreden over de geleverde inspanning.
En dat weet je uiteraard pas achteraf.
Dat 'piepen bij de baas' klinkt nou niet bepaald aardig.
Als je er met een medewerker en/of een bedrijf niet uitkomt dan is het heel gangbaar om een hoger echelon op te zoeken.
Heel verstandig zelfs.
Jezelf laten horen als de verhouding factuur/inspanning niet in balans is, zo lees ik het. Assertief zijn dus.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die makelaar kon helemaal geen inspanning leveren, want de Ts heeft die woning buiten de makelaar aangekocht.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De crux zit ‘m in het woordje “achteraf”, Klaas-Jan. Bij files-dee-prijzen is het behoorlijk not done om achteraf te zeuren.

ariebeuker80
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2020 02:15

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door ariebeuker80 »

Heeft iemand misschien een aanrader voor een betrouwbare en vooral niet te dure aankoopmakelaar? Of bestaat er een onafhankelijke website met beoordelingen over makelaars? Als ik dit google vind ik alleen maar website van makelaars zelf, vaak met eigen geplaatste beoordelingen van klanten, maar dit vind meestal zo gemaakt. Beetje als een slager die zijn eigen vlees keurt zeg maar. Toevallig iemand ervaring met Libero?

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door kuklos »

ariebeuker80 schreef:
20 nov 2020 10:17
Heeft iemand misschien een aanrader voor een betrouwbare en vooral niet te dure aankoopmakelaar?
Makelaardij is een nogal lokaal vakgebied. Dus zoek een goede lokale makelaar. Als ik een goede weet in plaats X, bijvoorbeeld in Zeeland, heb jij daar weinig aan in plaats Y, bijvoorbeeld in Drenthe.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door berndv »

ariebeuker80 schreef:
20 nov 2020 10:17
Toevallig iemand ervaring met Libero?
Geen ervaring. Maar ik zou in eerste plaats al beginnen met het zoeken van een makelaar die ergens bij een branchevereniging is aangesloten, zoals de NVM of iets dergelijks. Bij geschillen kunt u dan altijd daar nog aankloppen.

Erthanax
Berichten: 9661
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op Funda staan toch ook beoordelingen van makelaars door kopers en verkopers? Misschien dat u daar iets aan heeft.

daapser
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2020 11:14

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door daapser »

kuklos schreef:
20 nov 2020 11:28
ariebeuker80 schreef:
20 nov 2020 10:17
Heeft iemand misschien een aanrader voor een betrouwbare en vooral niet te dure aankoopmakelaar?
Makelaardij is een nogal lokaal vakgebied. Dus zoek een goede lokale makelaar. Als ik een goede weet in plaats X, bijvoorbeeld in Zeeland, heb jij daar weinig aan in plaats Y, bijvoorbeeld in Drenthe.
Ja dat kan ik wel begrijpen kuklos. Echter zijn er tegenwoordig online makelaars die de volledige begeleiding aanbieden. Dus je kiest zelf je huis en dan begeleiden zij je met de benodigde stappen zoals de bouwkundige meeloopkeuring en het opmaken van een taxatierapport. Dit scheelt best een hoop qua kosten lijkt mij

ariebeuker80
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2020 02:15

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door ariebeuker80 »

berndv schreef:
20 nov 2020 12:02
ariebeuker80 schreef:
20 nov 2020 10:17
Toevallig iemand ervaring met Libero?
Geen ervaring. Maar ik zou in eerste plaats al beginnen met het zoeken van een makelaar die ergens bij een branchevereniging is aangesloten, zoals de NVM of iets dergelijks. Bij geschillen kunt u dan altijd daar nog aankloppen.
Oh dat is zeker een goede tip. Ik dacht dat een makelaar vrijwel aangesloten moet zijn bij een dergelijke vereniging

ariebeuker80
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2020 02:15

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door ariebeuker80 »

Erthanax schreef:
20 nov 2020 13:25
Op Funda staan toch ook beoordelingen van makelaars door kopers en verkopers? Misschien dat u daar iets aan heeft.
Tja dat is misschien wel zo maar daar staat lang niet alles op

Gesloten