LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Mamacaiere
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 nov 2020 09:45

Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door Mamacaiere »

Goeiemorgen,

Door de hele nacht te liggen spoken ga ik hier kort mijn verhaal doen en hulp vragen.

In 2010 t/m 2014 heb ik een vervelende relatie achter de rug met verplichte schuldsanering door ex vriend zijn schulden. Daardoor heb ik nu een A3 codering die volgend jaar december afgelopen is. En dus verdwijnt en nog een a3 uit die zelfde periode die verdwijnt in 2022.

Nu heeft mijn vriend een huis gekocht (koopovereenkomst) en een hypotheek aanvraag gedaan. Deel financiering dmv hypotheek en helft eigen inleg. Ook zijn inkomen is dan voldoende om dit te dragen.

Wij hebben geen samenlevingscontract of wat dan ook. Omdat wij niet weten wat de toekomst brengt en dat wij dan niet elkaar in de weg willen zitten qua huis etc.

Nu ben ik bang dat ze alsnog mijn bkr meenemen ondanks dat ik nergens getekend heb of wat dan ook en dus graag buiten beschouwing zou willen blijven. En ja ik weet ik heb dan geen rechten maar dat maakt mij niets uit.

Wie of wie heeft het antwoord.
Koopovereenkomst hypotheekakte zijn naam.

Kan de bank hem nu weigeren door mijn verleden met mijn ex. Wat ik zelf ook opgelost heb samen met de gemeentelijke kredietbank en ook sneller heb afgelost dan moest.

En ook al jaren geen schulden heb gemaakt of wat ook?

Plssss help deze hopeloze vriendin die niet haar vriend wil tegenwerken met zijn droomhuis.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 nov 2020 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54
Beste antwoord
Gekozen door Mamacaiere

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

door D34M0N » 21 nov 2020 14:45

@Mamacaiere:
Zoals anderen al aangaven is jouw BKR registratie geen enkel probleem als jouw nieuwe vriend genoeg inkomen en spaargeld heeft om het huis in zijn eentje te kopen. Vooral als jullie niet getrouwd zijn en geen samenlevingscontract hebben.

Ook voor de toekomst hoef je geen zorgen te hebben. Bij een lopende hypotheek is de bank maar geïnteresseerd in één ding en dat is dat de hypotheek iedere maand betaald wordt. Alleen als jouw vriend de hypotheek zou willen oversluiten kijkt de bank opnieuw naar de situatie.
cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door cherokee »

Als hij het huis koopt op zijn naam, de financiering regelt op zijn naam en jij staat daar verder helemaal los van, dan wordt er ook niet naar jouw verleden gekeken. Sterker nog, er wordt helemaal niet naar jou gekeken, omdat je er volkomen buiten staat.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door scontra »

Mamacaiere schreef:
21 nov 2020 09:55
Goeiemorgen,

Door de hele nacht te liggen spoken ga ik hier kort mijn verhaal doen en hulp vragen.

Nu heeft mijn vriend een huis gekocht (koopovereenkomst) en een hypotheek aanvraag gedaan. Deel financiering dmv hypotheek en helft eigen inleg. Ook zijn inkomen is dan voldoende om dit te dragen.

Wij hebben geen samenlevingscontract of wat dan ook.

Alles op naam van uw vriend, dan staat u er helemaal buiten en is er verder voor uw vriend geen vuiltje aan de lucht m.b.t. zijn hypotheekaanvraag.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

In principe inderdaad niet, maar beter geen slapende honden wakker maken. Zo lezen ook deurwaarders mee op dit forum en als die lucht krijgen van deze constructie....

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door criticus2 »

J. Deltoer schreef:
21 nov 2020 12:27
In principe inderdaad niet, maar beter geen slapende honden wakker maken. Zo lezen ook deurwaarders mee op dit forum en als die lucht krijgen van deze constructie....
welke constructie??? doe even gewoon zeg...het is gewoon een legitieme aanvraag, op 1 inkomen met hoog percentage eigen inleg.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
21 nov 2020 12:27
In principe inderdaad niet, maar beter geen slapende honden wakker maken. Zo lezen ook deurwaarders mee op dit forum en als die lucht krijgen van deze constructie....
Ja, wat dan?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door scontra »

J. Deltoer schreef:
21 nov 2020 12:27
In principe inderdaad niet, maar beter geen slapende honden wakker maken. Zo lezen ook deurwaarders mee op dit forum en als die lucht krijgen van deze constructie....
Er is juist helemaal geen sprake van de e.o.a. constructie.
Ts. is geen partij in deze en woont alleen maar bij haar vriend onder hetzelfde dak.

Wat heeft een deurwaarder met een BKR registratie te maken, bijna heel Nederland staat daar om de e.o.a. financiële verplichting wel geregistreerd.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door D34M0N »

@Mamacaiere:
Zoals anderen al aangaven is jouw BKR registratie geen enkel probleem als jouw nieuwe vriend genoeg inkomen en spaargeld heeft om het huis in zijn eentje te kopen. Vooral als jullie niet getrouwd zijn en geen samenlevingscontract hebben.

Ook voor de toekomst hoef je geen zorgen te hebben. Bij een lopende hypotheek is de bank maar geïnteresseerd in één ding en dat is dat de hypotheek iedere maand betaald wordt. Alleen als jouw vriend de hypotheek zou willen oversluiten kijkt de bank opnieuw naar de situatie.

Mamacaiere
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 nov 2020 09:45

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door Mamacaiere »

Hallo allemaal,

Dank voor alle reacties.

Moet er wel bij zeggen we hebben wel kinderen samen.....

Hopelijk waait het langs mijn vriend heen.
Die a3 zijn wel allemaal klaar gelukkig maar ja die 5 jaar he. Waarvan ik al over de helft ben.

En qua deurwaarders heb ik geen last alles is afgerond en klaar inclusief einddatum etc.

Maar ja die angst he. Ben er nog in staat voor om een onruimingsverklaring te tekenden als het moet. En anders mijn vriend te verlaten. Niet omdat ik niet van hem houd maar juist omdat ik van hem hou. Wil zijn toekomst niet naar de ...... helpen zeg maar.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met die kinderen moet bij de hypotheekaanvraag wel rekening gehouden worden.

Mamacaiere
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 nov 2020 09:45

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door Mamacaiere »

Lady1234 schreef:
21 nov 2020 17:19
Met die kinderen moet bij de hypotheekaanvraag wel rekening gehouden worden.
Hoe bedoel je? Zijn minderjarige kinderen onder de 5. Hij wil wel een testament maken voor hun. Dat is wel iets wat hij perse wil

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hij zal de kinderen toch ook financieel onderhouden? Dus de hypotheek is volgens de normen niet voor een alleenstaande maar voor een gezin.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door D34M0N »

Mamacaiere schreef:
21 nov 2020 17:16
Hallo allemaal,

Dank voor alle reacties.

Moet er wel bij zeggen we hebben wel kinderen samen.....

Hopelijk waait het langs mijn vriend heen.
Die a3 zijn wel allemaal klaar gelukkig maar ja die 5 jaar he. Waarvan ik al over de helft ben.

En qua deurwaarders heb ik geen last alles is afgerond en klaar inclusief einddatum etc.

Maar ja die angst he. Ben er nog in staat voor om een onruimingsverklaring te tekenden als het moet. En anders mijn vriend te verlaten. Niet omdat ik niet van hem houd maar juist omdat ik van hem hou. Wil zijn toekomst niet naar de ...... helpen zeg maar.
Hallo Mamacaiere,

Eerlijk gezegd weet ik niet wat voor invloed kinderen hebben op de hypotheek, maar volgens mij hebben kinderen alleen invloed als er alimentatie betaald moet worden. Als jij geen samenlevingscontract hebben, dan maakt het voor zover ik weet niets uit dat jullie gezamenlijk kinderen hebben.

Zelfs als de bank jouw situatie wel mee zou nemen bij de hypotheekaanvraag van jouw vriend, hoeven jullie je waarschijnlijk weinig zorgen te maken.
Ik begrijp uit de OP dat de schulden allemaal afbetaald zijn? Dan zijn die BKR registraties in principe geen reden om een hypotheekaanvraag af te wijzen, het zorgt er alleen voor dat het maximale bedrag dat de bank wil uitlenen lager wordt.

Simpel gezegd: Wat de bank wil is dat ze het geld dat ze uitlenen uiteindelijk weer terugkrijgen, inclusief rente. Om in te kunnen schatten of dat goed gaat komen maken ze wat berekeningen. Ze kijken naar inkomsten en verplichtingen. Aan de hand daarvan berekenen ze het bedrag dat ze maximaal uit willen lenen. Verder wil de bank een onderpand hebben voor het geval er problemen komen. Het onderpand is het huis. Doordat jouw vriend een deel van het huis uit eigen middelen betaalt, hoeft de bank minder geld uit te lenen dan dat het huis waard is. Dus stel dat jouw vriend in de toekomst de hypotheek niet meer kan betalen en de bank het huis gedwongen verkoopt, dan is de kans groot dat ze hun eigen inleg terugkrijgen. Oftewel het risico dat de bank loopt om niet alles terug te krijgen is laag.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door D34M0N »

Heeft jouw vriend eigenlijk een hypotheekadviseur ingeschakeld? Dat zou ik aanraden, een hypotheekadviseur kan deze vragen beter beantwoorden en een onafhankelijke adviseur kan vaak ook de meest gunstige hypotheek vinden.

Mamacaiere
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 nov 2020 09:45

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door Mamacaiere »

D34M0N schreef:
21 nov 2020 18:48
Heeft jouw vriend eigenlijk een hypotheekadviseur ingeschakeld? Dat zou ik aanraden, een hypotheekadviseur kan deze vragen beter beantwoorden en een onafhankelijke adviseur kan vaak ook de meest gunstige hypotheek vinden.
Ja dat heeft hij inderdaad. Via zijn eigen rabobank. Omdat hij daar al jaren bij zit inclusief autoverzekering. Ik heb zelf abn met daarbij inboedel rechtsbijstand etc verzekeringen. Die betaal ik dan ook. Net als gwl. Soort van huishoudelijke inbreng zeg maar.
Moet erbij zeggen dat die adviseur wel heel vriendelijk is ook naar mij toe.

En anders zoals ik al eerder zei dan maar een ontruimingsverklaring tekenen.

Mamacaiere
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 nov 2020 09:45

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door Mamacaiere »

D34M0N schreef:
21 nov 2020 18:48
Heeft jouw vriend eigenlijk een hypotheekadviseur ingeschakeld? Dat zou ik aanraden, een hypotheekadviseur kan deze vragen beter beantwoorden en een onafhankelijke adviseur kan vaak ook de meest gunstige hypotheek vinden.
En aanvullend mijn bkr noteringen ging over een totaal bedrag van 2200 in totaal. Waarvan 1342 euro van schuldsanering (vrijwillig traject maar wel eigen budgetbeheer dus zonder hulp) aflossingen waren toendertijd 30 p mnd. Later zelf verhoogd naar 50 euro per maand. Om sneller in te lossen. En zag dat 1 a3 van 2013 was dus die kan ik zelf oplossen. Omdat de rekening al betaald is maar nooit afgemeld. Dus blijven er 2 staan die dus binnen 2 jaar van bkr verdwijnen. 1 van 1342 en 1 van 537.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mijn eigen ervaringen met de Rabobank en hypotheken zijn helemaal top. Aangezien het twijfelachtig was of ik mijn appartement helemaal alleen kon kopen, werden er direct meerdere opties uit de kast getoverd. Uiteindelijk kreeg ik het toch voor elkaar dit helemaal zelf te regelen (telefonisch vanuit mijn hotel in Mallorca) met de Rabobank.

Volgens mij maakt het bij het kopen van een huis niet uit of er mensen bij komen wonen. Het gaat puur om de eigenaar (of eigenaren) en zijn inkomen. Alleen de mensen die op de eigendomsakte komen zijn van belang, voor zover ik weet.

Mamacaiere
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 nov 2020 09:45

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door Mamacaiere »

Nijogeth schreef:
21 nov 2020 19:29
Mijn eigen ervaringen met de Rabobank en hypotheken zijn helemaal top. Aangezien het twijfelachtig was of ik mijn appartement helemaal alleen kon kopen, werden er direct meerdere opties uit de kast getoverd. Uiteindelijk kreeg ik het toch voor elkaar dit helemaal zelf te regelen (telefonisch vanuit mijn hotel in Mallorca) met de Rabobank.

Volgens mij maakt het bij het kopen van een huis niet uit of er mensen bij komen wonen. Het gaat puur om de eigenaar (of eigenaren) en zijn inkomen. Alleen de mensen die op de eigendomsakte komen zijn van belang, voor zover ik weet.
Persoonlijk ook fan van rabobank. Vroeger altijd bij hun gezeten. En nooit problemen mee gehad. En eerlijk is eerlijk hun plusvoorwaarden en hulp zijn dikke 10 punten waard. Fijn om te horen dat ze bij jou ook zo behulpzaam waren.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door Brainless »

Lady1234 schreef:
21 nov 2020 17:19
Met die kinderen moet bij de hypotheekaanvraag wel rekening gehouden worden.
Bij ons niet hoor, ze hebben geeneens gevraagd naar hoeveel kinderen wij hebben en of ze nog thuis wonen enz.
Wel vragen ze of je alimentatieverplichtingen hebt en daardoor zal het leenbedrag lager uitvallen, maar ik neem aan dat de vriend van TS dat al heeft besproken met de hypotheekadviseur.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vriend vindt droomhuis, ik heb BKR-notering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of je nu alimentatieverplichtingenhebt voor de kinderen, of je onderhoud ze. Wat is het verschil? Ik neem niet aan dat de Ts financieel alleen voor de kinderen opdraait

Gesloten