LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die wachttijden bij oogartsen zijn er volgens mij al jaren.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Inmiddels ligt het wereldwijde aantal dagelijkse dodelijke slachtoffers hoger dan april:
https://www.ft.com/content/a2901ce8-5eb ... df5b386938

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ziet eruit alsof die Braziliaan die geen maatregelen wilde nemen het er nog best aardig vanaf heeft gebracht gezien de dalende cijfers.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ondanks dat premier Rutte aangeeft dat de cijfers de verkeerde kant op gaan, lijkt dit bij de ziekenhuizen niet zo te zijn. Er liggen al minder dan 1500 mensen in reguliere bedden (daar waar dat 2 weken terug nog boven de 2000 lag) en daar waar het aantal mensen op de IC de vorigen rond de 600 bleef schommelen is dat nu ook dalende en zitten we nu rond de 550 en zie je wel degelijk een dalende lijn (niet hard, maar dalende). Het aantal besmettingen wil in principe niet veel zeggen, want de maatregelen worden er niet genomen daarvoor, maar om de ziekenhuizen niet zo vol te hebben. Wat dat betreft zijn we goed bezig en komen we hopelijk volgende maand op een punt dat er weer ruimte gaat komen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Grappig, u behoort niet tot een risico groep maar bent al besmet geweest. Weet uw oma dat niet?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Haha dat herken ik wel ;) Meestal kan ik ook in mijn werk wel relax zijn, maar soms moet je in je hoedanigheid gewoon even heel bot of vilein zijn; om ergens doorheen te prikken of resultaat te boeken. Zacht als het kan, hard als het moet. Dat maakt het vak ook zo leuk :D

Als mensen die mij kennen mij aan het werk zien, zien ze soms ineens een kant van mij die ze totaal niet kennen. Gelukkig ook maar ;)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Vilein zijn in jouw beroep, MM , lijkt me niet makkelijk.🤔 , maar door ervaring leer je dat wel, denk ik zo.
Het moet misschien zelfs soms wel zo.

Misschien kun je eens overwegen om een grote badge te laten maken met de tekst :
" DON.T SHOOT THE MESSENGER " 😬

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
20 nov 2020 21:37
Grappig, u behoort niet tot een risico groep maar bent al besmet geweest. Weet uw oma dat niet?
Volgens mij is er een reactie verwijderd, want nu is dit een heel vreemde post.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is inderdaad een post verwijderd van Jose met adviezen van haar oma.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jose

“Had vanmiddag discussie (via WhatsApp) met mijn oma van 70+. Zij zei: waarom zou je je laten vaccineren als je niet tot de risicogroep behoort? Kind ik zou het echt niet doen zo lang niet bewezen is dat het 100 procent veilig is voor langere termijn. Om mij te beschermen? Beter aan jezelf te denken. Ik kan mezelf wel beschermen hoor”

Hier schrijft u wat anders.

avocadohero
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2020 12:01

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door avocadohero »

Zelf gebruik ik Multivitamine om mijn immuumsysteem te versterken. Ik laat me wel vaccineren snap niet dat mensen daar zo moeilijk allemaal over doen. Alsof de meeste weten wat er voor gifstoffen allemaal op hun appel bijvoorbeeld zitten.
Of wanneer ze een Frikadel eten wat ze precies eten. Heb volledige vertrouwen in de vaccinaties en hopelijk is dan Corona voor goed voorbij!

De Vitamine C die is gebruik: https://www.flinndal.nl/multivitaminen/multi

Kan Radar geen uitzending maken over Vitamine pillen of deze echt werken of dat het toch alleen Placebo is?

locutis
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2009 13:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door locutis »

De WHO is blijven hangen in de veronderstelling, dat de besmettingsweg van COVID-19 uitsluitend via virusdragende druppels plaatsvindt door symptomatische mensen met de klachten, die hoesten en niezen. Daar komt ook uit voort, dat als deze door hoestende en niezende mensen virusdragende druppels op oppervlakken komen en anderen die oppervlakken aanraken, het virus via de handen in mond, neus en ogen kunnen komen en daardoor besmet raken. Het RIVM heeft deze veronderstelling kritiekloos een op een overgenomen.
Op basis van de veronderstelde druppelbesmettingsweg zijn de volgende coronamaatregelen genomen: 1,5 meter afstand houden (van symptomatische hoestende en niezende mensen). Handen stukwassen, handen en oppervlakken ontsmetten met alcoholgels omdat ze besmet kunnen zijn ( door symptomatische hoestende en niezende mensen). Tenslotte is er de belangrijkste maatregel. Mensen met klachten, die kunnen wijzen op een besmetting met COVID-19, blijven in thuisisolatie. De klachten moeten overigens wel verder gaan dan hoesten en niezen. Koorts kan een daarvan zijn.
Ook op basis van bovenstaande veronderstelling wordt in openbare ruimten de temperatuur van het voorhoofd gemeten, alsof mensen zo gek zijn, dat ze met koorts de weg op gaan. Bovendien is alleen de core-temperatuur maatgevend.
Tenslotte het niet-medisch mond-neusmasker en relatie tot het bovenstaande, waarvan het RIVM maar ook NEN-spec-1-1 zegt, dat het de drager geen bescherming biedt en uitsluitend is bedoeld om zelf als symptomatisch besmettelijke persoon anderen te beschermen.
Waar zijn dan toch die symptomatische hoestende en niesende mensen in de openbare ruimte?

Gedurende de laatste maanden zijn de inzichten ten aanzien van de besmettingsweg drastisch gewijzigd. Het blijkt, dat voornamelijk asymptomatische mensen (die geen klachten hebben) aanzienlijke hoeveelheden virus in hun adem kunnen uitstoten. Dit luchtgedragen virus kan lange tijd in een ruimte met onvoldoende luchtverversing blijven hangen. Deze mensen zorgen onwetend voor het gros van de besmettingen.

Bovengenoemde coronamaatregelen zoals afstand houden, niet-medische mond-neusmaskers en gelaatschermen werken niet als persoonlijke bescherming en ook niet als bescherming van anderen. Het luchtgedragen virus waait om en door het masker heen.
Het masker heeft uitsluitend psychologische waarde. Zie de landen met een draagplicht.

Het bovenstaande houdt in, dat niet-medische mond-neusmaskers niet door werknemers als persoonlijke bescherming mogen worden gedragen. Medische werknemers dragen N95, FFP2/3 gecertificeerde maskers.

Als je besmetting met het COVID-19 (ook influenza) virus wilt voorkomen stel dan zeker, dat je de lucht kunt zien of verblijft in een ruimte, die een doelmatige luchtverversing heeft.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Op 11november 14:48 heb je een deel van je bijdrage al gepost.
locutis schreef:
23 nov 2020 16:00
De WHO is blijven hangen in de veronderstelling [...] Het RIVM heeft deze veronderstelling kritiekloos een op een overgenomen.
Als je de site van de WHO regelmatig bezoekt, dan zie je, dat deze organisatie haar best doet om de informatie actueel te houden. Sinds januari is het deel over de overdracht van het virus al vaker aangepast. Dus hoezo 'blijven hangen'?
De WHO past de informatie minder snel aan dan sommigen zouden willen en dat is terecht: wat zij melden, moet kloppen.
locutis schreef:
23 nov 2020 16:00
Op basis van de veronderstelde druppelbesmettingsweg zijn de volgende coronamaatregelen genomen.
Hoezo 'veronderstelde' besmettingsweg? Waarom trek je dit in twijfel? Hoe wordt het virus volgens jou dan overgedragen?
locutis schreef:
23 nov 2020 16:00
Ook op basis van bovenstaande veronderstelling wordt in openbare ruimten de temperatuur van het voorhoofd gemeten, alsof mensen zo gek zijn, dat ze met koorts de weg op gaan.
Dan is een deel van de mensheid in jouw ogen gek. Niet iedereen merkt direct dat men koorts heeft, net zo goed als mensen een heel verschillende pijndrempel hebben.
locutis schreef:
23 nov 2020 16:00
Tenslotte het niet-medisch mond-neusmasker en relatie tot het bovenstaande, waarvan het RIVM maar ook NEN-spec-1-1 zegt, dat het de drager geen bescherming biedt en uitsluitend is bedoeld om zelf als symptomatisch besmettelijke persoon anderen te beschermen.
Steeds meer onderzoek wijst uit, dat het masker in beide richtingen bescherming biedt. Nederland behoort tot het hardnekkige soort 'ik wil dat niet waar hebben' en de besmettingscijfers zijn er dan ook naar.
locutis schreef:
23 nov 2020 16:00
Waar zijn dan toch die symptomatische hoestende en niesende mensen in de openbare ruimte?
Ze zijn er, maar weten zich te verbergen met een onzichtbaarheidsmantel, waardoor ze voor twijfelaars buiten beeld blijven.
locutis schreef:
23 nov 2020 16:00
Gedurende de laatste maanden zijn de inzichten ten aanzien van de besmettingsweg drastisch gewijzigd. Het blijkt, dat voornamelijk asymptomatische mensen (die geen klachten hebben) aanzienlijke hoeveelheden virus in hun adem kunnen uitstoten. Dit luchtgedragen virus kan lange tijd in een ruimte met onvoldoende luchtverversing blijven hangen. Deze mensen zorgen onwetend voor het gros van de besmettingen.
Nou ... de laatste maanden ... ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar het is al sinds maart-april bekend, dat Covid19-patiënten het meest besmettelijk zijn op de dag voordat ze de eerste symptomen krijgen en in de zomer is het basisadvies in de meeste landen al uitgebreid met 'ventileren'. Alleen is natuurlijke ventilatie lastig als het buiten nul graden is, nauwelijks waait en de hele dag grondmist blijft hangen.
locutis schreef:
23 nov 2020 16:00
Bovengenoemde coronamaatregelen zoals afstand houden, niet-medische mond-neusmaskers en gelaatschermen werken niet als persoonlijke bescherming en ook niet als bescherming van anderen. Het luchtgedragen virus waait om en door het masker heen.
Wat zijn jouw bronnen voor deze onzin?
locutis schreef:
23 nov 2020 16:00
Het masker heeft uitsluitend psychologische waarde. Zie de landen met een draagplicht.
Nu het virus in de Verenigde Staten controverses oproept, zijn de verschillen erg makkelijk terug te vinden. In staten zonder maskerplicht zijn er veel meer besmettingen en doden dan in de staten met maskerplicht, afstand houden, hygiënestations, ventileren.
locutis schreef:
23 nov 2020 16:00
Het bovenstaande houdt in, dat niet-medische mond-neusmaskers niet door werknemers als persoonlijke bescherming mogen worden gedragen. Medische werknemers dragen N95, FFP2/3 gecertificeerde maskers.
En heb jij werk? Als dat zo is, dan is het duidelijk niet in de zorg. Nogmaals: een werkgever heeft op basis van bestaande wetgeving al het recht een masker verplicht te stellen. Waarom zou een werknemer dan mogen weigeren volgens jou?
Ik heb de afgelopen drie weken vrijwel dagelijks mensen laten kiezen: of schorsing, dus onbetaald verlof, of het masker op de juiste manier dragen en zo je collega's beschermen. Raad eens waar iedereen voor kiest?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

avocadohero schreef:
23 nov 2020 12:07
Ik laat me wel vaccineren snap niet dat mensen daar zo moeilijk allemaal over doen.
Tja, voor de derde maandag op rij per persbericht, keurig voor opening van de beurzen, een volgend vaccin.
Volgens de beursregels is dit correct, want dit is koersgevoelige informatie. Voor jou en mij als gewone mensen hebben we hier minder aan, want in de persberichten ontbreekt veel informatie, die helpt een vaccin op waarde te schatten, zoals voor wie is het wel geschikt en voor wie niet? Dat soort informatie komt nog, het maakt deel uit van de toelatingsprocedure in de VS en in de EU.

Waarom er moeilijk over doen? Omdat veel andere vragen niet goed beantwoord kunnen worden, bijvoorbeeld:
Beschermt het ook, als de buitenkant van het virus verder muteert? Beschermt het ook, als het virus zelf (de binnenkant) muteert?

Zelf krijg ik tot nu toe gedeeltelijke antwoorden. Op basis van de persberichten kunnen alle drie vaccins een nieuwe verpakking van het virus aan, lijken ze werkzaam tegen alle leden van de Coronaviradae-groep, die op dezelfde manier een andere cel veroveren. Dat is hoopvol en positief. Veel meer is nog niet bekend.
avocadohero schreef:
23 nov 2020 12:07
Kan Radar geen uitzending maken over Vitamine pillen of deze echt werken of dat het toch alleen Placebo is?
Met van mijn kant een aanvulling: als de redactie dit oppakt, voer het onderzoek uit samen met buitenlandse collega's van soortgelijke programma's. Spaart kosten, levert meer op.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

locutis schreef:
23 nov 2020 16:00
Zie de landen met een draagplicht.
Als je doelt op de aanhoudend hoge besmettingscijfers overal in Europa, dan is daar een simpele verklaring voor. Mensen zijn na een half jaar alle beperkingen zat en het wispelturige gedrag van de verschillende regeringen is vooral een aanmoediging om je eigen lijn te trekken. Het verschil tussen zeggen, dat je je aan de regels houdt en dat ook werkelijk doen, wordt steeds groter. Voorbeelden?

Vrijdagmiddagborrel wordt gemist. Nu sluit een deel van het personeel zich op vrijdagmiddag in een vergaderzaaltje op en zet het op een zuipen.

Verjaardag/Huwelijksdag vieren wordt gemist. Via de voordeur komen twee bekenden binnen. Via de achterdeur sluipen de andere acht in het donker naar binnen.

Uitgaan wordt gemist. De dating-apps voorzien in de behoefte naar intimiteit.

Afstand houden is moeilijk. Plaatselijke supermarkt heeft nu de hele dag beveiligers voor de deur staan om ervoor te zorgen, dat elke klant een winkelwagen neemt en er geen groepen naar binnen gaan.

Ik neem het niemand kwalijk. Pas wanneer mensen in de eigen, directe omgeving ernstig ziek zijn geworden of overlijden, wordt alles meer serieus genomen en tot die tijd blijft Corona voor de meesten een onzichtbaar, ongrijpbaar fenomeen van een andere planeet.


En waar gaan de cijfers omlaag? Waarschijnlijk wordt dat Oostenrijk, want dat land is teruggegaan naar de situatie van maart-april, met nationale ophokplicht, met alleen de hoogstnoodzakelijke winkels en instanties open, met massatests onder de bevolking. In de andere landen zie je dezelfde trend: wel een hoog aantal besmettingen, maar min of meer stabiel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

locutis schreef:
23 nov 2020 16:00
(...) Het blijkt, dat voornamelijk asymptomatische mensen (die geen klachten hebben) aanzienlijke hoeveelheden virus in hun adem kunnen uitstoten .Dit luchtgedragen virus kan lange tijd in een ruimte met onvoldoende luchtverversing blijven hangen. Deze mensen zorgen onwetend voor het gros van de besmettingen
Dan toch maar een degelijk mondkapje op?! 🤔

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hangjongeren en hangouderen hadden we al. Nu zitten we dus met een hangvirus.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

En hoe je het ook wendt of keert: ze zijn vervelend, zitten in de weg, belemmeren de vrije loopjes, komen intimiderend over en je hebt er alleen maar last van.

En de wouten doen er ook al niks aan.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En ondertussen heb ik al sinds ik de sleutel van mijn appartement heb gekregen de regels iedere dag overtreden. Maarja, het is wel fijn als mensen helpen met klussen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

Wat een overdreven gedoe.

“Afstand houden is moeilijk. Plaatselijke supermarkt heeft nu de hele dag beveiligers voor de deur staan om ervoor te zorgen, dat elke klant een winkelwagen neemt en er geen groepen naar binnen gaan”

Bij de supermarkten waar ik kom, is geen beveiliger te zien, en er gaan ook geen groepen naar binnen. En iedereen neemt een karretje.

Niet zo overdrijven.

Gesloten