LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lek nieuwe CV-ketel

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Anja Oosterhoff
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2020 19:42

Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door Anja Oosterhoff »

Op 23 september kocht ik een nieuwe CV ketel, een Intergas. Vanaf het begin is der sprake van drukverlies en moet ik 3x daags bijvullen. De installateur en leverancier weigeren te geloven dat het lek in de ketel zit, ondanks 3 Lekdetectie onderzoeken door een erkent bedrijf via de verzekering. Men claimt dat dit bij Intergas nooit voor komt. Toch had ik hiervoor nooit lekkage in de leiding en zal het water toch ergens heen moeten. Iemand ervaring? Het kan toch alleen de ketel of de installatie zijn?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mogelijk vult u de ketel tot een te hoge druk. Normaal is maximaal 2 bar. Als u de druk meer verhoogd zal dit via het overdrukventiel verdwijnen in de afvoer. Verder is het goed mogelijk dat bij het installeren veel lucht in de leidingen is terechtgekomen, waardoor drukverlies optreed via de automatische ontluchter.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door berndv »

Anja Oosterhoff schreef:
24 nov 2020 19:52
De installateur en leverancier weigeren te geloven dat het lek in de ketel zit
zijn ze al langs geweest? Of is dat hun oordeel op afstand? Als zij van mening zijn dat het niet in de ketel kan zitten, kunt u ze toch langs laten komen om het daadwerkelijke lek te constateren, en als het lek wel in de ketel zit, zijn de kosten voor hun. Zo niet, dan zijn de kosten voor u. Lijkt mij niet dat het op die manier een risico voor u zal zijn, aangezien het meest aannemelijk is dat het lek in of bij de ketel zit, aangezien u sinds de nieuwe ketel continu moet bijvullen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door Kolibrie »

3 keer per dag bijvullen, dan moet als het lek in de cv ketel zelf zit een behoorlijke plas water onder de cv ketel ontstaan.

Het expansievat al gecontroleerd of is deze meteen vervangen bij plaatsen nieuwe cv ketel?
Lees eens hoe expansievat te controleren.
https://cvketelkiezen.nl/nieuw-expansie ... ontroleren

Anja Oosterhoff
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2020 19:42

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door Anja Oosterhoff »

Helaas is alles al gedaan en alles vervangen m.u.v. warmtewisselaar. De installateur wil ondanks 3 rapporten dat er geen lek zit in de installatie, niet aannemen dat er een probleem is met de ketel. Ik had gehoopt dat iemand toch een geval zou weten van lek bij een Intergas.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door hebra98 »

Misschien een vreemde vraag, maar als de ketel lek is moet er toch vocht ergens te detecteren zijn? Ik neem niet aan dat het tovervocht is of verdampt bij de lekkage.

Kan het zijn dat u wellicht ergens lucht ophoping heeft en dit veroorzaakt dat de druk onbetrouwbaar(der) is?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door Cro »

Als de ketel lek is, dan moet dat water toch ergens blijven. Ik heb wel een ketel gezien die lekte, maar dat wat overduidelijk omdat alles in de omgeving van de ketel zeiknat was.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Anja Oosterhoff schreef:
25 nov 2020 11:42
Helaas is alles al gedaan en alles vervangen m.u.v. warmtewisselaar. De installateur wil ondanks 3 rapporten dat er geen lek zit in de installatie, niet aannemen dat er een probleem is met de ketel. Ik had gehoopt dat iemand toch een geval zou weten van lek bij een Intergas.
Toch maar het expansievat controleren.
Ik zie niet hoe u 3 keer per dag water bij moet vullen en verder geen last hebt van een overstroming.
U kunt uw vraag ook eens stellen op het forum van klusidee. Misschien dat een cv monteur daar u verder kan helpen.
https://www.klusidee.nl/Forum/forum/ver ... -en-gas.5/

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door scontra »

Controleer of het expansievat wel in orde is en dat is een heel simpele handeling.
@kolibrie gaf dit al aan.

Het expansie vat heeft twee ruimtes welke gescheiden zijn door een membraam (de dikke rand in het midden van het vat).
Het bovenste deel zit vol water en het onderste deel is gevuld met lucht/gas.

Tik met een metalen voorwerp op het bovenste deel van het vat en u zult een dof klinkend geluid horen.
Tik met hetzelfde voorwerp op het onderste deel van het vat en dan zou er een holklinkend geluid te horen moeten zijn.
Klinkt het onderste deel niet hol maar dof, dan is het expansievat defect en dient te worden vervangen

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door jonis »

Cro schreef:
25 nov 2020 11:47
Als de ketel lek is, dan moet dat water toch ergens blijven. Ik heb wel een ketel gezien die lekte, maar dat wat overduidelijk omdat alles in de omgeving van de ketel zeiknat was.

Ik heb zelf te maken gehad met een ketel waar het water ook onverklaarbaar "verdween".
Als het expansievat lek is vind je niets; echter paar keer bijvullen is het vat ook "vol".

Bij mij was geen water te vinden, monteur vond ook niets; bleef echter bijvullen; frequentie nam ook toe.
Was op laatst wel duidelijk waar water bleef; laatste storing keek ik door glaasje waakvlam en zag ik nog net geen goudvis voorbij zwemmen, waterpeil halverwege glaasje en water kwam nu ook de ketel uit.
Als de ketel water mee aan het verstoken is moet monteur het ook kunnen zien aan kalkafzetting in rookafvoerkanaal.
Daarvan zat bij mij een hele dikke laag afzetting in een bocht.
Branderkamer is destijds geheel vervangen met nog wat extra onderdelen ivm waterschade in de ketel.


.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door Kolibrie »

@jonis Als het expansievat lekt zal deze na enkele bijvullingen vol zijn.
Dat is waar maar bij het opwarmen van het cv water kan het drukverschil niet meer door het expansievat opgevangen worden en zal het overdrukventiel van het vat dat overnemen en telkens het teveel aan water lozen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door jonis »

@kolbri;
Ts + lekdetektie vind niets; dan gaat het de schoorsteen naar buiten.
Uit eigen ervaring.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door Brahms »

Anja Oosterhoff schreef:
25 nov 2020 11:42
Helaas is alles al gedaan en alles vervangen m.u.v. warmtewisselaar. De installateur wil ondanks 3 rapporten dat er geen lek zit in de installatie, niet aannemen dat er een probleem is met de ketel
Vreemd verhaal, alles is al vervangen maar de installateur is nog niet langs geweest. Wie heeft er dan vervangen, en vooral wat is er dan vervangen.
Erg vreemd dat een lekdetectie bedrijf het lek niet kan vinden, dit is toch geen hogere wiskunde.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan nog wel drie lek detectie onderzoeken.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Kolibrie schreef:
25 nov 2020 13:40
@jonis Als het expansievat lekt zal deze na enkele bijvullingen vol zijn.
Dat is waar maar bij het opwarmen van het cv water kan het drukverschil niet meer door het expansievat opgevangen worden en zal het overdrukventiel van het vat dat overnemen en telkens het teveel aan water lozen.
Correct. En als er dan van het overdrukventiel netjes een slangetje loopt naar de waterafvoer om zo waterschade aan de ketel te voorkomen, dan is er nergens water te vinden.

Over langere termijn zo ontzettend vaak moeten vullen, betekent dat er wel behoorlijke hoeveelheden water uit het systeem verdwijnen. Of er moet wel héél veel lucht in het systeem zitten wat via een automatische ontluchter nu beetje bij beetje verdwijnt.

Hoewel... Mijn vloerverwarming op de begane grond heeft al 70 liter inhoud. Het buffervat 50 liter. Dan nog de nodige leidingen naar de vloerverwarmingverdeler en naar de convectoren op de verdieping. Dat maakt voor een klein huisje (75m2 woonoppervlak) toch een inhoud van de cv-installatie van zo'n 150 liter.
Als er dan ergens een flinke hoeveelheid lucht zit (zeg 20 liter) dan moet je best een aantal keren bijvullen voordat alle lucht er uit is.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door jonis »

De ts heeft al bijna 100x moeten bijvullen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door Brahms »

jonis schreef:
26 nov 2020 17:58
De ts heeft al bijna 100x moeten bijvullen.
Veels te druk ermee, om hier de gestelde vragen even te beantwoorden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door crazyme »

jonis schreef:
25 nov 2020 13:49
@kolbri;
Ts + lekdetektie vind niets; dan gaat het de schoorsteen naar buiten.
Uit eigen ervaring.
Of via de condensafvoer.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lekke warmtewisselaar kan, en dan gaat via de condensafvoer naar 't riool. Andere mogelijkheid is dat het overstortventiel een afvoer heeft en loost t.g.v. defect of te hoge druk. Dat zijn 2 punten die TS kan checken daar een emmer onder de slange(en)/overstort te plaatsen.

BMWZ4
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2018 14:06

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door BMWZ4 »

Vervelend allemaal
Kost ook allemaal geld, maar een oplossing is de ketel waterzijdig los te maken en de 2 systemen af te persen met een pers pomp met manometer. Of gewoon met waterdruk uit de kraan wel een manometer plaatsen anders zie je niets (op de ketel is deze aanwezig). En deze geruime tijd te laten staan om te zien wat er gebeurd. Het uIt sluiten van componenten. Dus evt het huis door gaan en telkens iets afkoppelen (dichtdraaien bv vloerverwarming)

Gesloten