LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Radar »

Twintig jaar na het openen van een beleggingsrekening, wil je kijken hoe je spaargeld ervoor staat. Wat blijkt: de rekening werd opgeheven, zonder dat je daarover een bericht hebt ontvangen. Bij de lokale Rabobank krijg je nul op het rekest: 'De bewaartermijn is zeven jaar.' Waar is het geld heen?

Kijk dit item in Radar hier terug: banken-f30/slapende-rekening-verdwenen- ... 95457.html

DeZevendeHenk
Berichten: 789
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Wat een schril contrast met het spaarbankboekje uit mijn jeugd waar nog drie grijpstuivers op stonden maar waarvoor ik persoonlijk langs moest komen om het op te heffen anders bleven ze me aanschrijven.

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Meiklokje »

Haha, de beroemde Zilvervloot?

Moneyman
Berichten: 30035
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Meiklokje schreef:
23 nov 2020 15:43
Haha, de beroemde Zilvervloot?
Die heb ik nu nóg voor mijn kids :D

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Twintig jaar niet naar een (beleggings)rekening omkijken en er ook geen informatie over ontvangen is wel ongebruikelijk. Ik zou verwachten dat er toch elk jaar een overzicht wordt verstrekt, al was het maar om de in rekening gebrachte kosten te verantwoorden. Ik ben wel benieuwd naar dit item.

Voor oude levensverzekeringen bestaat een keurig, zij het nogal traag systeem om slapende polissen op te sporen en aan eventuele rechthebbenden te laten uitbetalen, soms nog na tientallen jaren. Zo komen die "f 200,00 zegge twee honderd gulden" van de Eerste Ned.Ind. Spaarkas en Levenmij te Bandoeng toch nog terecht bij de achterkleinkinderen in Ubach-over-Worms, ondanks die genoemde bewaartermijn van zeven jaar. Als een dergelijk systeem mogelijk is voor slapende polissen, dan zou dat toch ook moeten kunnen voor slapende rekeningen?

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Meiklokje »

Ik voor mijn kleinkinderen evenzo

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Moneyman schreef:
23 nov 2020 15:46
Meiklokje schreef:
23 nov 2020 15:43
Haha, de beroemde Zilvervloot?
Die heb ik nu nóg voor mijn kids :D
die herinner ik mij ook nog heel erg goed, vroeger vanaf de eerste datum dat dat kon,
ik dacht dat ik toen net 15 was geworden, hadden mijn ouders dat voor mij opgestart.
En vanaf 6 maal inleg kon je toen het tegoed opvragen met 10% extra rente bij uitkeren.
Direct na de 6e inleg uit laten keren met die 10% extra uitkeer premie, En aangezien ik toen
op mijn 20e al een vaste baan had, had ik een paar weken nadat dat bedrag was uitgekeerd
nog een keer opnieuw een zilvervloot opgestart, ik was immers nog net geen 21 en ik had
al een vaste baan, ik kon dat eenvoudig betalen. met als gevolg 6 jaar later nog een keer die
uitbetaling en weer een keer die 10% extra uitkering. Hulde aan mijn oude leraar die mij erg
goed heeft leren rekenen.

Moneyman
Berichten: 30035
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
23 nov 2020 22:24
Wel aardig van de NMB.
... en van de Rabobank, waar ik als kind exact hetzelfde deed.

lida.hoekstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2019 15:23

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door lida.hoekstra »

Ik heb ook een slechte ervaring met de rabobank,
Ik was opgelicht en heb toen bij de rabobank mijn bankrekning verwijderd.
De oplichter probeerde toch geld van mijn oude rekening te halen die er niet meer was.
En wat deed de rabobank? Die haalde het zonder pardon van mijn spaarrekening af omdat ze geen bankrekening meer van mij hadden zonder dat ik het wist.
Doordat ik de rabofoon belde om mijn spaargeld te checken kwam ik erachter.
Toen ik hun ermee confronteerde was er niks aan te doen.
Ik heb gelijk alles bij de rabobank weg gehaald. Geen ecxuses kon eraf.
Wat een laaielichters.
Bedankt rabobank.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

In 1999 een beleggingsrekening geopend met 10.000 gulden en de laatste 18 jaar of zo niet meer aan gedacht en niet aan de belastingen opgegeven. Ik heb nog beleggingen bij andere instellingen die nog veel ouder zijn en die ieder jaar een jaaropgave sturen en de belastingdienst informeren. Ik kan mij niet voorstellen dat bij de Rabobank zo'n redelijk recente rekening zo maar verdwijnt. Ze kunnen in 2000 toch niet weten dat de klant er 20 jaar niet naar om gaat kijken....

Ik denk eerder dat toen in enkele maanden later in 2000 de dotcomcrisis uitbrak en alle koersen kelderden, soms wel met 90-95%, deze beginnelingen met beleggen met angst en bibberen snel verkocht hebben wat er nog over was. Dat doen beginners bijna allemaal bij de eerste crash. Anders slapen ze slecht en krijgen ze hartproblemen. En dan zeggen ze "Daar beginnen we noot meer aan, daar verlies je goed geld mee." Uiteraard de administratie verder niet bijgewerkt met verkoopafschriften en gauw alles diep weggestopt in de kelder of op zolder. Nooit meer aan denken. 6000 gulden verloren op de beurs. Potjandikkie.

Die 10.000 gulden zou nu omgerekend zo'n 6500 euro waard zijn schrijft Radar. dat is dus niet waar. 4538 euro komt meer in de richting. 2,20371 !

Moneyman
Berichten: 30035
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zombiemaster schreef:
25 nov 2020 13:03
Die 10.000 gulden zou nu omgerekend zo'n 6500 euro waard zijn schrijft Radar. dat is dus niet waar. 4538 euro komt meer in de richting. 2,20371 !
Dat is natuurlijk niet juist. Je vergeet de cumulatieve rente en/of rendement.

Lady1234
Berichten: 27093
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
25 nov 2020 16:35
Zombiemaster schreef:
25 nov 2020 13:03
Die 10.000 gulden zou nu omgerekend zo'n 6500 euro waard zijn schrijft Radar. dat is dus niet waar. 4538 euro komt meer in de richting. 2,20371 !
Dat is natuurlijk niet juist. Je vergeet de cumulatieve rente en/of rendement.
Dus het kan ook (veel) minder waard zijn.

jannyholtrop
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jun 2005 23:52

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door jannyholtrop »

20 jaar geleden toen ING nog Postbank was, ging het wel anders.
Bij het opruimen van mijn moeders huis na haar overlijden vond ik een oud spaarbankboekje van de Postspaarbank. Saldo ruim 6000 gulden. Al meer dan 20 jaar geleden was de laatste rentebijschrijving gedaan kon ik zien.
Toch maar met de akte van erfrecht en het boekje naar de Postbank gegaan.
Ik ging ervan uit dat het saldo vervallen was, maar de loketmedewerker verzekerde mij dat de rekening gewoon nog aktief was. Het boekje werd opgestuurd en het saldo inclusief achterstallige rente op mijn bankrekening gestort. Super toch??

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Moneyman schreef:
25 nov 2020 16:35
Dat is natuurlijk niet juist. Je vergeet de cumulatieve rente en/of rendement.
Uit de mail van Radar vandaag over dit onderwerp:
Pitah komt bij het opruimen van haar bureau een map tegen met deze rekening. Ze toont Fons het stortingsbewijs en de gesloten overeenkomst met de bank. Die 10.000 gulden zou nu omgerekend zo'n 6500 euro waard zijn, los van eventuele beleggingsrendementen. Ze is al een jaar bezig met het terugvinden van haar 'vergeten' spaargeld.

Lady1234
Berichten: 27093
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toen mijn vader overleed, bijna 30 jaar geleden, vonden wij tussen zijn papieren ook oude spaarbankboekjes, waar zeker al 20 jaar geen mutaties op waren geweest.

De saldi vermeerderd met de rente, werden zonder enig probleem bijgeschreven op de bankrekening van mijn moeder.

Moneyman
Berichten: 30035
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zombiemaster schreef:
25 nov 2020 20:16
Moneyman schreef:
25 nov 2020 16:35
Dat is natuurlijk niet juist. Je vergeet de cumulatieve rente en/of rendement.
Uit de mail van Radar vandaag over dit onderwerp:
Pitah komt bij het opruimen van haar bureau een map tegen met deze rekening. Ze toont Fons het stortingsbewijs en de gesloten overeenkomst met de bank. Die 10.000 gulden zou nu omgerekend zo'n 6500 euro waard zijn, los van eventuele beleggingsrendementen. Ze is al een jaar bezig met het terugvinden van haar 'vergeten' spaargeld.
Daar staat toch expliciet wat het NU waard zou zijn? Niet wat het TOEN waard zou zijn (en dan omgerekend in euro’s).

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@Moneyman, heb je niet gelezen dat er staat Los van eventuele beleggingsrendementen.... Toen waren er guldens nu zijn er euro's. That's all. En bedenk dat er 20 jaar geen belasting over betaald is. En misschien wel onterecht zorgtoeslag is ontvangen door te hoog vermogen als het wel zou zijn opgegeven....
Laatst gewijzigd door Zombiemaster op 25 nov 2020 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30035
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom denk je dat ik de rente noemde?

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

We zullen het nooit weten...

Haigre57
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2020 12:56

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Haigre57 »

Ik dacht dat ik gek was, maar het is mij ook gebeurd! In voorjaar 2003 heb ik € 5000 gestort op een beleggingsrekening van de Rabobank. Ik herinner het me goed, omdat mijn partner kwaad op me was dat ik dat zonder overleg spontaan had gedaan, overgehaald door een bankmedewerker in Oostzaan. Nadat ik het wel vreemd vond dat ik er nooit meer iets over hoorde of zag, vergat ik het, in beslag genomen door ziekte, hard werken, overlijden van partner, drie verhuizingen etc.

Bij de verhuizing in 2015 vond ik wat gegevens, nam contact op met de bank, waar men beweerde dat die rekening niet (meer) bestond. Dus ik dacht: misschien heeft mijn partner het destijds weer beëindigd, maar ben ik dat vergeten. Alles weggegooid en maar geaccepteerd.

Maar nu ik dit hier lees, word ik met terugwerkende kracht boos. Nu denk ik dat ik helemaal niet gek was! Vrees dat ik voor altijd naar dat geld kan fluiten....

Gesloten