LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door D34M0N »

Wat betreft het lagere risico op ernstige problemen voor jongeren wil ik graag even een nieuwsbericht aanhalen die ik eerder al een keer heb aangehaald: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/de- ... r-nu-door/

Zoonlief ging naar een feestje, waar hij dankzij het negeren van de voorschriften besmet raakte. Zelf had hij vrijwel nergens last van, maar zijn vader werd wel ernstig ziek.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door D34M0N »

16again schreef:
29 nov 2020 20:10
Sterker, het virus is volgens mij zelfs eerder weg, als we ons juist niet aan de regels houden!
Dat klopt op zich wel, maar het probleem is dat veel mensen vrij ernstig ziek worden en de ziekenhuizen kunnen geen onbeperkt aantal mensen opnemen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Vandaag was ik even in Hilversum, gisteren in Lelystad.

Opvallend: In Bataviastad was het flink druk. Er was slechts één ingang en één uitgang. De andere toegangspoorten waren dicht. Bij weggaan stond er bij de ingang een flinke rij. Een en ander werd erg goed gereguleerd. Parkeren was gisteren gratis; kennelijk om lange rijen bij de betaalautomaten te voorkomen. Binnen was het niet té druk; toch was het best lastig om afstand te houden. Van bedrijven kun je een inspanningsverplichting verwachten, maar mensen zullen zelf ook een beetje mee moeten werken.

In Hilversum was het vrij rustig; er was meer dan genoeg ruimte om afstand te houden. Best wel een leuke stad, en bij de Eazië nog een afhaalmaaltje meegenomen. De belijning (waar mogelijk rechts lopen) was goed aangegeven, de meeste mensen hielden zich er ook aan; een deel jammer genoeg niet. Idem dito de mondkapjes: je zou toch denken dat mensen weten dat het vanaf dinsdag ook in winkels verplicht is. Sommigen weten dat kennelijk niet, of willen dat niet weten.

In de trein was het lekker rustig, zowel in de 1e als de 2e klas.

Ik denk dat de maatregelen op zich wel voldoende zijn. Het enige probleem is de menselijke factor: mensen rennen massaal naar de grote steden en werken niet altijd mee. Het eerste is niet nodig, want dezelfde winkels vind je eigenlijk overal wel. En het tweede is ook niet nodig. Als iedereen gewoon een beetje meewerkt zijn de cijfers half januari dermate gunstig dat er weer versoepeld kan worden. Maar ja, het is de menselijke factor... Kennelijk zijn mensen af en toe toch net iets teveel kuddedieren die allemaal dezelfde kant op gaan.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
15 nov 2020 16:26
Misschien interessant om vanavond eens te kijken op National Geographic om 21.30 uur.
Een special : van Ebola tot Covid 19 .
De parallellen zijn bv :
- geen PBM
- regeringen die de controle verliezen en
- vervolgens een uit hand gelopen virus proberen in te dammen
Vandaag was er ook weer een special genaamd Virus Hunters. Daar kwamen ze uiteindelijk tot de conclusie dat pandemieën vaker en vaker voor gaan komen als we niet snel de bevolkingsomvang flink verkleinen en dat het beste middel hiervoor ook nog eens een pandemie was, maar dat het probleem ook is dat de mensheid heel hard werkt om extra doden te voorkomen en mensen langer te laten leven.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door D34M0N »

Jose2501 schreef:
29 nov 2020 21:37
Als jij niet besmet wilt worden blijf je toch lekker zelf thuis. En ga je met je auto naar je werk.
Dat doe ik dus ook.
Daarnaast: denk je dat alle mensen die zich wel aan de voorschriften houden dat voor hun lol doen? Het is een tijdelijke situatie. Hoe moeilijk is het nou om eventjes geen andere mensen te betasten?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door D34M0N »

Jose2501 schreef:
29 nov 2020 21:39
In Japan hebben afgelopen maand meer mensen zelfmoord gepleegd dan dat er zij overleden aan Covid-19 in het hele jaar 2020.
Wil je dat ook hier?
Hahahaha. :lol: :lol:
Is dat een serieuze opmerking? Zelfmoord is al heel lang een dingetje in Japan, lang voor de coronacrisis.

Ik zou zeggen: kijk eens wat documentaires en nieuwsberichten over de hongerwinter, concentratiekampen en burgers in oorlogsgebieden. Dat zijn mensen die oprecht kunnen klagen dat ze het moeilijk hebben.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door D34M0N »

Nijogeth schreef:
29 nov 2020 22:29
Vandaag was er ook weer een special genaamd Virus Hunters. Daar kwamen ze uiteindelijk tot de conclusie dat pandemieën vaker en vaker voor gaan komen als we niet snel de bevolkingsomvang flink verkleinen en dat het beste middel hiervoor ook nog eens een pandemie was, maar dat het probleem ook is dat de mensheid heel hard werkt om extra doden te voorkomen en mensen langer te laten leven.
Dat is zeker zo. Maar toch houd ik me aan de voorschriften, omdat ik liever niet wil dat andere mensen dankzij mij doodgaan. Jij vindt het geen probleem als mensen dankzij jou doodgaan?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Moneyman schreef:
29 nov 2020 15:58

Heel duidelijk: nee. Ze zijn daar niet voor opgeleid, niet capabel voor en niet op ingericht. Handhaving hoort bij officiële, daartoe opgeleide en bevoegde instanties thuis, niet bij een vakkenvuller.

Daar zijn de huisregels in de winkel voor. Lijkt me niet zo moeilijk.Bijzonder dat de winkels wel zeer streng zijn in het drankverbod na 20.00 uur, maar niet kunnen handhaven op een simpel mondkapje. Wel in je tas willen kijken, maar niet verzoeken gewoon voor ieders veiligheid een kapje te dragen in de winkel.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hier staat in de ingang van de Jumbo een medewerker die vraagt of je een mondkapje wenst, als je nog zonder binnen komt.

Iedereen doet zijn mondkapje voor of accepteert een nieuwe. Geen probleem, geen “handhaving” nodig.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brahms schreef:
29 nov 2020 23:01
Moneyman schreef:
29 nov 2020 15:58
Heel duidelijk: nee. Ze zijn daar niet voor opgeleid, niet capabel voor en niet op ingericht. Handhaving hoort bij officiële, daartoe opgeleide en bevoegde instanties thuis, niet bij een vakkenvuller.
Bijzonder dat de winkels wel zeer streng zijn in het drankverbod na 20.00 uur, maar niet kunnen handhaven op een simpel mondkapje.
Dat is van een totaal andere orde. Drank verkopen kan je heel simpel feitelijk onmogelijk maken (de kassa accepteert het gewoon niet meer na 20.00 uur), maar een klant tot een actie bewegen tegen diens wil is iets totaal anders.

Maar de vraag of het allemaal mogelijk is, vind ik niet eens zo spannend: het hoort principieel niet thuis bij winkelpersoneel.

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Toch opmerkelijk dat zoveel mensen de gigadrukte opzoeken bijvoorbeeld bataviastad, maar ik mag mijn borreltje niet meer pakken in mijn favouriete cafe en ik wordt door die bange poeperikken behandeld als een crimineel omdat ik weiger om zo'n zinloos muilkorfje te dragen.
Vandaag nog even zoveel mogelijk alles kopen wat ik de komende tijd nodig heb.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Doe dat, Jules. En vergeet vooral niet een voorraad mondkapjes mee te nemen. Er dreigen enorme tekorten van die dingen.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
30 nov 2020 10:12
Doe dat, Jules. En vergeet vooral niet een voorraad mondkapjes mee te nemen. Er dreigen enorme tekorten van die dingen.
Haha, in elke winkel liggen grote stapels dozen met 50 of zelfs 100 mondkapjes. Op internet wemelt het er ook van.

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ach, na morgen zal ik die dingen ook wel moeten dragen. Zinloos onnodig en schijnveiligheid. Maar ja liever doekjes voor het bloeden als ons bezinnen op de enig echte oplossing die door een ander forumlid al is aangedragen.....
Nijogeth schreef:
29 nov 2020 22:29
...dat pandemieën vaker en vaker voor gaan komen als we niet snel de bevolkingsomvang flink verkleinen en dat het beste middel hiervoor ook nog eens een pandemie was,

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Moneyman schreef:
30 nov 2020 09:39
.. maar een klant tot een actie bewegen tegen diens wil is iets totaal anders...
Je hoeft natuurlijk klanten niet tot actie te dwingen, gewoon simpelweg de toegang tot de winkel weigeren ivm het overtreden van de wet. Winkeldieven krijgen ook een winkelverbod, en daar wordt ook gewoon op gehandhaafd door het personeel.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Brahms schreef:
30 nov 2020 10:52
Moneyman schreef:
30 nov 2020 09:39
.. maar een klant tot een actie bewegen tegen diens wil is iets totaal anders...
Je hoeft natuurlijk klanten niet tot actie te dwingen, gewoon simpelweg de toegang tot de winkel weigeren ivm het overtreden van de wet. Winkeldieven krijgen ook een winkelverbod, en daar wordt ook gewoon op gehandhaafd door het personeel.
Maar die wet ( die mondkapjes in een winkel verplicht ) is er (nog) niet. Basis voor een winkelverbod is er dus ook niet.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Jose2501 schreef:
29 nov 2020 21:37
[

Waarom moet ik als alleenstaande voor jou thuis blijven en mijn sociale leven al maanden op nul zetten?
Als jij niet besmet wilt worden blijf je toch lekker zelf thuis. En ga je met je auto naar je werk met je mondkapje op.
Wat een egoistische instelling zeg, ben jij alleen op de wereld dan? geen ouders, ooms tantes of wat dan ook??

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

reggie2 schreef:
30 nov 2020 11:25
Jose2501 schreef:
29 nov 2020 21:37
[

Waarom moet ik als alleenstaande voor jou thuis blijven en mijn sociale leven al maanden op nul zetten?
Als jij niet besmet wilt worden blijf je toch lekker zelf thuis. En ga je met je auto naar je werk met je mondkapje op.
Wat een egoistische instelling zeg, ben jij alleen op de wereld dan? geen ouders, ooms tantes of wat dan ook??
Jose heeft wel een punt hier. Laten we de grootste angsthazen hier de dienst uitmaken of gaan we weer eens logisch nadenken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Heeft niks met angsthazen te maken, om dit virus onder controle te krijgen , moet iedereen zijn best doen.

Valt op dat de mensen gigantische egoisten zijn vooral de jongeren , niet fijn deze mentaliteit.
Je leeft met zijn allen en niet alleen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

witte angora schreef:
30 nov 2020 10:12
Doe dat, Jules. En vergeet vooral niet een voorraad mondkapjes mee te nemen. Er dreigen enorme tekorten van die dingen.
Ja, net als toiletpapier

Gesloten