LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
01 dec 2020 14:59
1 Wie kan mij uitleggen waarom DE focus nu zo ligt bij HET vaccin?
2 Wat weten we van de vaccins?
3 Worden alle 7 miljard aardbewoners nu wel ingeënt?
4 Ook de arme mensen? In Afrika, India bv?
5 En dan? Mogelijk slechts de helft vd wereldbevolking wordt ingeënt en dan?
6 Zijn we er dan van af? Ik dacht het niet 🥴.....ik wil optimistisch blijven maar heb er eerlijk gezegd wel een hard hoofd in.
Ik heb je vragen genummerd en hierrrrr mijn poging tot antwoord
1 In Nederland? Een gevolg van de positie van de regering: er blijven beperkingen van kracht totdat er een vaccin is. Oftewel: er is licht aan het einde van de tunnel.
Elders is deze aandacht nu een prima vulling van de zendtijd/pagina's, omdat er weinig ander nieuws is. Wanneer een land op slot is, wordt het stil en gebeurt er niet zoveel meer. Dieren op ongebruikelijke plekken worden dan nieuws ^^
2 Te weinig en eigenlijk best veel, gegeven het feit, dat ze nog niet door de toelatingsprocedure zijn. De veldtesten geven aan, dat je ongeveer dezelfde bijwerkingen mag verwachten als bij de griepprik.
3 Dat duurt meer dan een jaar. Ondanks al het goede nieuws, zullen de vaccins van Moderna en van Pfizer/Biontech beperkt beschikbaar zijn en dat van AstraZeneca pas later in het jaar. Hoewel de vaccins nu al worden geproduceerd, gaat het om zulke grote aantallen dat elk land de eerste tijd alleen deelleveringen krijgt.
4 Ja, maar dat zal het vaccin van AstraZeneca worden, want dat is betaalbaar.
5 En dan ... zal Corona net zo'n ziekte als de mazelen worden: als je er op tijd bij bent, dan is een goede verzorging mogelijk, zonder al te veel complicaties. Wie ingeënt is en toch besmet raakt, heeft in elk geval goede overlevingskansen, ook de generatie 85+.
6 Nee. Alleen al in deze eeuw heeft China drie virussen geëxporteerd, waar de rest van de wereld behoorlijk last van had/heeft. Sars1, Mers, Sars2. Zolang hier niet over kan worden gesproken met de regering van dit land, moet je rekening houden met een volgend virus als het meest succesvolle exportproduct ooit.


Een losse gedachte bij de huidige cijfers en maatregelen:
Deze zomer is door meerdere virologen gewaarschuwd: als een regering aarzelt om in te grijpen bij stijgende besmettingscijfers, dan ben je te laat en is het virus alleen nog te stoppen door veel hardere maatregelen. Voor Nederland: alleen via een verplichte sluiting van alle bedrijven en organisaties (drie weken kerstvakantie?) plus 'huisarrest' zal het lukken om de huidige cijfers snel richting nul te krijgen. Om welke reden dan ook durft of wil de regering hier niet aan. Wij zijn er simpel in: niet doorpakken? dan ook niet klagen, dat de cijfers zo langzaam dalen. Graag nog een miljard of wat voor de vrijetijdssector en alle zelfstandigen, die nu niet mogen werken.

sjohie schreef:
01 dec 2020 09:43
Mwoa, als je ouder van één van die vijf bent, lijkt me dat die een term als "verwaarlozen" niet snel zullen bezigen. Achter al die (dagelijkse) cijfers gaan ménsen schuil, misschien goed om af en toe toch eens even bij stil te staan.
Thankx. 8)

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door zeug »

Alles gaat volgens de wil van de Schepper.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

zeug schreef:
02 dec 2020 01:30
Alles gaat volgens de wil van de Schepper.
Laten we daarover maar geen discussie beginnen.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

zeug schreef:
02 dec 2020 01:30
Alles gaat volgens de wil van de Schepper.
Wat heeft optiek de Schepper in Berkel en Rodenrijs er nu weer mee te maken?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
01 dec 2020 14:59
Wie kan mij uitleggen waarom DE focus nu zo ligt bij HET vaccin?
Wat weten we van de vaccins?
Worden alle 7 miljard aardbewoners nu wel ingeënt?
Ook de arme mensen? In Afrika, India bv?
En dan? Mogelijk slechts de helft vd wereldbevolking wordt ingeënt en dan?
Zijn we er dan van af? Ik dacht het niet 🥴.....ik wil optimistisch blijven maar heb er eerlijk gezegd wel een hard hoofd in.
We, de niet er voor doorgeleerde consumenten, niet bijster veel, omdat het bijzonder ingewikkeld is. Echter heeft het EMA, waar de expert zitten, tienduizenden pagina's aan data en documenten gekregen, alsmede continue toegang tot de trials etc, om die vaccins vóór en namens ons te beoordelen.

Door vaccins zullen mensen niet, of veel minder, besmettelijk zijn, en er minder symptomen van ondervinden als ze toch besmet raken. Daarmee zakt die "R" ruim onder de één, en wordt het een virus ala influenza, waar we als moderne maatschappij prima mee kunnen leven.

En de arme mensen in de wereld moeten hopen op mensen als Bill Gates die met zijn stichting het uitroeien van polio in de 3e wereld een flink eind op weg heeft geholpen, en nu ook bezig is om álle mensen op de wereld toegang te doen krijgen tot een vaccin tegen corona. Dit itt de zelfzuchtige politici in de 1e wereld landen, die vooral bezig zijn voor hun eigen land, en hooguit voor de schijn wat vaccins naar de armere landen sturen.

Probleem is wel dat de eerste generatie vaccins erg complexe logistieke (koel) processen eisen, dus dat helpt ook niet met het distribueren naar de minder ontwikkelde landen. Als de eerste hausse voorbij is, en er rustiger verder ontwikkeld kan worden, zullen er hopelijk ook simpeler vaccins komen, die niet continue bij -80 bewaard hoeven te worden etc, en dan wordt het een stuk beter.

sake1987

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

zeug schreef:
02 dec 2020 01:30
Alles gaat volgens de wil van de Schepper.
De heer geeft en de heer neemt.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat zit er in dat vaccin dat het alleen werkt als het bij -80 bewaard wordt, terwijl voor de reguliere vaccins een veel normalere temperatuur geldt?

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
01 dec 2020 14:59
Wie kan mij uitleggen waarom DE focus nu zo ligt bij HET vaccin?
Wat weten we van de vaccins?
Worden alle 7 miljard aardbewoners nu wel ingeënt?
Ook de arme mensen? In Afrika, India bv?
En dan? Mogelijk slechts de helft vd wereldbevolking wordt ingeënt en dan?
Zijn we er dan van af? Ik dacht het niet 🥴.....ik wil optimistisch blijven maar heb er eerlijk gezegd wel een hard hoofd in.
Meeste antwoorden vind je hier:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ls%20juist.
Ook bij inenting van een deel van de bevolking kan vaccinatie afdoende zijn, om het R getal onder de 1 te brengen.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

En het kan helpen om de kwetsbare groepen beter te beschermen ( zowel door die groepen zelf in te enten als door mensen er omheen de mogelijkheid te geven een vaccin te krijgen ).
Daarmee zorg je er niet voor dat het virus verdwijnt, maar kun je er wellicht wel voor zorgen dat het de maatschappij veel minder raakt. Afhankelijk van hoe lang het vaccin werkzaam blijft, zal dit wellicht herhaald moeten worden, maar op de korte termijn is dit wel de snelste wel richting 'normaal'.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

zeug schreef:
02 dec 2020 01:30
Alles gaat volgens de wil van de Schepper.
Toch zijn veel dingen toch echt te wijten aan het handelen van de schepping. Mensen hebben nog altijd zelf een keuze of ze afstand houden, mondkapjes dragen, afijn, noem alles maar op.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mijn dagelijkse gebed heeft iedere dag dezelfde volgorde. Ik noem alle slechte dingen die die dag op het nieuws waren op en ik sluit af met 'maar dat is lang niet zo erg als een café zonder bier'.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
02 dec 2020 09:55
zeug schreef:
02 dec 2020 01:30
Alles gaat volgens de wil van de Schepper.
Toch zijn veel dingen toch echt te wijten aan het handelen van de schepping. Mensen hebben nog altijd zelf een keuze of ze afstand houden, mondkapjes dragen, afijn, noem alles maar op.
Mensen die de mond vol hebben over Hij , schepper etc, zijn juist degenen die zich niet laten vaccineren. Principieel zou deze groep alle andere regels dan ook aan de laars moeten lappen. Er is immers geen 11e gebod, dat over mondkapjes gaat.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
02 dec 2020 10:50
witte angora schreef:
02 dec 2020 09:55
zeug schreef:
02 dec 2020 01:30
Alles gaat volgens de wil van de Schepper.
Toch zijn veel dingen toch echt te wijten aan het handelen van de schepping. Mensen hebben nog altijd zelf een keuze of ze afstand houden, mondkapjes dragen, afijn, noem alles maar op.
Mensen die de mond vol hebben over Hij , schepper etc, zijn juist degenen die zich niet laten vaccineren.
Ho ho, dat is maar een zeer beperkte groep.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

@16again: wat een onzinnige generalisatie weer. Bovendien ook gebaseerd op een totaal gebrek aan kennis, anders zou je weten dat voor het gehoorzamen aan de mondkapjesplicht geen 11e gebod nodig is, omdat dat al in de 10 geboden is opgenomen.

sake1987

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

Gij eert uw vader moeder en politicus 4e gebod.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

sake1987 schreef:
02 dec 2020 11:41
Gij eert uw vader moeder en politicus 4e gebod.
5e ;)

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
02 dec 2020 11:29
@16again: wat een onzinnige generalisatie weer.
Dat is mijn afweersysteem, tegen die categorie van denkers. Of juist gebrek aan denken
Moneyman schreef:
02 dec 2020 11:29
Bovendien ook gebaseerd op een totaal gebrek aan kennis, anders zou je weten dat voor het gehoorzamen aan de mondkapjesplicht geen 11e gebod nodig is, omdat dat al in de 10 geboden is opgenomen.
Je begon je bericht met onzinnig, en eindigt met onzin

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Net terug van de boodschappen. Mag er alsjeblieft voor mensen met een bril een uitzondering gemaakt worden op die ondingen? Sta je met een beslagen bril bij de groenteboer tussen de paden te laveren (beide smal en éénrichtingsverkeer), je ziet geen fluit, begint er een kleinkind van oma ook nog eens te brullen. Daar wordt je niet vrolijk van.

Maar goed, de kaas daar is prima.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
02 dec 2020 13:04
Net terug van de boodschappen. Mag er alsjeblieft voor mensen met een bril een uitzondering gemaakt worden op die ondingen? Sta je met een beslagen bril bij de groenteboer tussen de paden te laveren (beide smal en éénrichtingsverkeer), je ziet geen fluit, begint er een kleinkind van oma ook nog eens te brullen. Daar wordt je niet vrolijk van.

Maar goed, de kaas daar is prima.
Het clipje aan de bovenkant van het mondkapje op uw neus zover mogelijk dichtknijpen en zoveel mogelijk door uw neus ademen, dan gaat het wel.
Er zit ook verschil in per mondkapje, bij de ene beslaat je bril veel meer dan bij de andere.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Helaas, ik kan knijpen wat ik wil, en door de neus ademen wat ik wil, het werkt niet. Enkel als ik heel rustig adem. Maar ja, probeer dat maar eens als je bezig bent...

Gesloten