LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Pelleke11
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2020 10:30

Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door Pelleke11 »

Omdat ik bij Fonq een kastje had gezien wat ik mooi vond heb ik VVV bonnen ter waarde van 120 euro omgeruild voor een giftcard van Fonq ter waarde van dit bedrag. Toen ik deze wilde verzilveren kon dit niet omdat bleek dat dit betreffende kastje werd verkocht door een verkooppartner van Fonq. Giftcards kun je dan dus niet gebruiken bij hen.
Wellicht had ik hier van te voren beter naar kunnen kijken, maar ik vind het wel wonderlijk dat Fonq een eigen giftcard weigert op hun eigen site.
Mijn vraag is: mag dat zomaar? Het is toch niet mijn probleem dat zij werken met verkooppartners?

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Ze publiceren deze beperking op de voorpagina van de giftcard:

fonQ giftcard inwisselen
Goed om te weten: de fonQ giftcard is niet bruikbaar voor producten die worden aangeboden door externe verkooppartners. Hier vind je meer informatie over het herkennen van deze producten.

Bron: https://www.fonq.nl/giftcard/

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door berndv »

Pelleke11 schreef:
10 dec 2020 11:30
Het is toch niet mijn probleem dat zij werken met verkooppartners?
Het lijkt mij wel dat het uw probleem is, althans, volgens Fonq.
Pelleke11 schreef:
10 dec 2020 11:30
Wellicht had ik hier van te voren beter naar kunnen kijken, maar ik vind het wel wonderlijk dat Fonq een eigen giftcard weigert op hun eigen site.
U geeft zelf al aan dat u wellicht beter vooraf had kunnen kijken. Ik kan lastig beoordelen of dat ook daadwerkelijk zo is. Ze hebben op hun site een speciale pagina met info over kopen via hen bij externe aanbieders, daar staat het wel bij uitgelegd.
https://www.fonq.nl/verkooppartners/
Maar aan de andere kant, ik heb zo'n artikel van een verkooppartner opgezocht, en daar staat dus nergens bij dat hiervoor andere betalingscondities gelden.

Op de pagina met informatie over de betaalwijzen staat het dan weer wel:
https://www.fonq.nl/betalen/

Ik vind het lastig om te bepalen waar het nou precies mis gaat, of u beter had moeten opletten of dat Fonq hier tekortgeschoten is in de informatieplicht.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
10 dec 2020 14:14
Ik vind het lastig om te bepalen waar het nou precies mis gaat, of u beter had moeten opletten of dat Fonq hier tekortgeschoten is in de informatieplicht.
Ik vind die vraag helemaal niet lastig, omdat het heel duidelijk en expliciet wordt aangegeven bij het bestellen van die giftcard. TS heeft dus gewoon niet opgelet.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U koopt niet bij Fonq, u koopt via Fonq. U kunt het vergelijken met Marktplaats. Ook daar zijn individuele verkopers die middels dat platform verkopen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door Revoked »

Wat staat er op die card? Fonq you?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
10 dec 2020 18:31
Wat staat er op die card? Fonq you?
:lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol:

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
10 dec 2020 14:31
berndv schreef:
10 dec 2020 14:14
Ik vind het lastig om te bepalen waar het nou precies mis gaat, of u beter had moeten opletten of dat Fonq hier tekortgeschoten is in de informatieplicht.
Ik vind die vraag helemaal niet lastig, omdat het heel duidelijk en expliciet wordt aangegeven bij het bestellen van die giftcard. TS heeft dus gewoon niet opgelet.
Bij mij staat dit verborgen onder een klik om meer te lezen knop. Dat is in strijd met art. 6:230v BW.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
10 dec 2020 20:35
Moneyman schreef:
10 dec 2020 14:31
berndv schreef:
10 dec 2020 14:14
Ik vind het lastig om te bepalen waar het nou precies mis gaat, of u beter had moeten opletten of dat Fonq hier tekortgeschoten is in de informatieplicht.
Ik vind die vraag helemaal niet lastig, omdat het heel duidelijk en expliciet wordt aangegeven bij het bestellen van die giftcard. TS heeft dus gewoon niet opgelet.
Bij mij staat dit verborgen onder een klik om meer te lezen knop. Dat is in strijd met art. 6:230v BW.
Bij mij niet.

https://www.fonq.nl/giftcard/

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
10 dec 2020 20:35
Moneyman schreef:
10 dec 2020 14:31
berndv schreef:
10 dec 2020 14:14
Ik vind het lastig om te bepalen waar het nou precies mis gaat, of u beter had moeten opletten of dat Fonq hier tekortgeschoten is in de informatieplicht.
Ik vind die vraag helemaal niet lastig, omdat het heel duidelijk en expliciet wordt aangegeven bij het bestellen van die giftcard. TS heeft dus gewoon niet opgelet.
Bij mij staat dit verborgen onder een klik om meer te lezen knop. Dat is in strijd met art. 6:230v BW.
Met uw denkwijze is alles in strijd met de wet. Algemene voorwaarden staan nooit direct in het oog springend, je moet eerst op een link klikken. En in dit geval staat alles op 1 pagina verdeeld in 3 kopjes. Het is uw mening dat het in strijd met de wet zou zijn. In mijn ogen is het wel 'in het oog springend'. Alle relevante informatie onder elkaar. Maar ja, je moet het wel even lezen.

Geen idee of TS nog de oude papieren VVV bonnen had, maar de VVV card kan je gewoon mee betalen bij Fonq. De papieren variant is lastiger, maar die worden al meer dan 3 jaar niet meer uitgegeven.
Het kan ook zijn dat TS bij een derde partij de Fonqcard gekocht heeft. Dan ligt het er aan wat er daar beloofd of besproken is.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
10 dec 2020 20:44
Bij mij niet.

https://www.fonq.nl/giftcard/
Dat is niet de bestelpagina.
https://www.fonq.nl/product/fonq-giftcard/35548/

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
10 dec 2020 20:55
Moneyman schreef:
10 dec 2020 20:44
Bij mij niet.
https://www.fonq.nl/giftcard/
Dat is niet de bestelpagina.
https://www.fonq.nl/product/fonq-giftcard/35548/
En daar kom je als je doorklikt vanaf de startpagina.

Vanaf de homepage klik je op “giftcard”. Dan kom je op de door mij gegeven pagina met alle info. Als je daar doorklikt, kom je pas op de door jou gegeven bestelpagina. Ook als je niet deze weg volgt, maar in de zoekfunctie “giftcard” intypt, kom je op de door mij gegeven pagina.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 10 dec 2020 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik snap TS wel. Over het algemeen check ik zoiets ook niet nadrukkelijk van te voren, want doe daarin een aanname(!!).

Daar zit ook het risico...zou mezelf voor de kop slaan maar eigen schuld.

Er is een site welke kadobonnen omwisselt voor cash...een percentage dan. Goede ervaringen met zowel kopen als verkopen van bonnen daar. Google maar even...de sitenaam is een synoniem van "ruil" ;)

Wellicht pleister op de wond.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

De regel is dat dit (i) op een duidelijke en (ii) in het oog springende manier en (iii) onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst moet worden getoond. De overzicht pagina voldoet niet aan aan het derde criterium, de bestelpagina voldoet niet aan het tweede criterium.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door moederslink »

alfatrion schreef:
10 dec 2020 20:35
(...)
Bij mij staat dit verborgen onder een klik om meer te lezen knop. Dat is in strijd met art. 6:230v BW.
Ik heb het gezien, maar is het écht heel belangrijk dat het in strijd is met artikel zoveel?
Bij een online bestelling lees ik van te voren alles, dus ook " lees meer " .....
en ook hun retourbeleid en iets over eventuele retourlabels.
Wanneer men dat zou doen, sta je niet/ nooit voor verrassingen.
Of moet alles vetgedrukt/ voorgekauwd op de 1e pagina staan?
Mensen moeten eens leren om rustig het bestelproces door te nemen, i.p.v rats-roetsj , klikken en bestellen en versturen.🤨

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

moederslink schreef:
10 dec 2020 21:28
Ik heb het gezien, maar is het écht heel belangrijk dat het in strijd is met artikel zoveel?
Het gevolg is dat de koop nu vernietigd kan worden, omdat FonQ een misleidende habdelspraktijk heeft verricht. Het is overigens ook in het belang van FonQ om hier niet te moeilijk over te doen, omdat het alternatief slechte marketing is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De aanname van topicstarter is wel logisch.

Maar dit is al topic nummer zoveel over die muffe cadeaukaarten die ook nog eens beperkt geldig zijn.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door JozJan »

alfatrion schreef:
10 dec 2020 21:14
De regel is dat dit (i) op een duidelijke en (ii) in het oog springende manier en (iii) onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst moet worden getoond. De overzicht pagina voldoet niet aan aan het derde criterium, de bestelpagina voldoet niet aan het tweede criterium.
Beetje vergezocht, dat de pagina met informatie, waar je altijd langs moet voordat je de daadwerkelijke bestelling doet, en van waaruit je die bestelling gaat doen, niet zo kwalificeren als 'onmiddelijk' voordat de bestelling wordt gedaan. Dus met zekerheid zeggen dat Fonq hier fout zit? Dat is niet terecht.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er zijn geen technische maatregelen genomen om te verzekeren dat de consument er langs moet. De consument kan daarom de andere pagina niet te zien krijgen, bijvoorbeeld via Google of via een vriend. Daarnaast mag de consument verwachten dat deze informatie op de bestelpagina staat en snel doorklikken. De informatie staat redelijk onderaan en wordt aangeboden in tekstblok. Dat kan duidelijker door een tabel te maken met de vier categorieën: de belangrijkste kenmerken, de prijs, de duur en de miminumduur.

Uit de leidraad consumentenrechten:
"De termen "onmiddellijk voordat" in artikel 8, lid 2, moeten ten eerste betrekking hebben op het tijdsaspect en worden uitgelegd als "onmiddellijk ervoor". Daarnaast duiden de termen "in het oog springende manier" en "in de nabijheid van" in overweging 39 op strengere voorschriften inzake de presentatie van informatie dan de algemene voorschriften in artikel 6, lid 1, en artikel 8, lid 1. De informatie moet zo worden gepresenteerd dat de consument de informatie werkelijk kan zien en lezen voordat hij de bestelling plaatst, zonder de pagina die hij hiervoor gebruikt te moeten verlaten."

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fonq accepteert hun eigen giftcard niet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
11 dec 2020 09:06
Er zijn geen technische maatregelen genomen om te verzekeren dat de consument er langs moet. De consument kan daarom de andere pagina niet te zien krijgen, bijvoorbeeld via Google of via een vriend. Daarnaast mag de consument verwachten dat deze informatie op de bestelpagina staat en snel doorklikken. De informatie staat redelijk onderaan en wordt aangeboden in tekstblok. Dat kan duidelijker door een tabel te maken met de vier categorieën: de belangrijkste kenmerken, de prijs, de duur en de miminumduur.
Het is niet eens bekend hoe en waar TS de card gekocht heeft. Als TS nog papieren VVV bonnen had, dan heeft ze dus ergens in een winkel gestaan. Dan heeft ze de site helemaal niet gezien en dan is uw verhaal helemaal niet van toepassing. Dan had TS vooraf zelf moeten bekijken, dus voor de fysieke aanschaf, of de card geschikt is voor het doel.
En als TS de VVV card had, dan kon die gewoon ingeleverd worden op Fonq.

Gesloten