LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Odette H.
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2020 22:25

Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door Odette H. »

Twee weken geleden hebben wij van een gerechtsdeurwaarder uit Alkmaar een brief ontvangen. Het gaat om een parkeerboete op 3 augustus 2017 (!). Het bedrag van de boete blijkt 13 euro te zijn. We hebben destijds in Kroatië wel een briefje achter de ruitenwisser gevonden maar wisten niet wat te doen. Het was in het Kroatisch en gingen er vanuit dat we een bekeuring thuis gestuurd zouden krijgen. Echter nooit wat van gehoord. Nu zomaar ineens het verzoek 289 euro te betalen.
Ik lees dat dit in voorgaande jaren al veel mensen is overkomen. Hoe is dit afgelopen en heeft bezwaar maken zin?

Een week later kregen we eenzelfde brief van de gerechtsdeurwaarder. Nu ging het om een parkeerboete van 13 euro op 4 augustus 2017 in Novigrad, Kroatië. Foto van onze auto met een wit vel papier onder de ruitenwisser. Maar dat hebben wij destijds nooit gezien of gevonden.
Ook nu de vraag of we even 289 euro willen betalen!

Wat te doen? Wie heeft tips/advies?

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door Smokey20 »

https://www.eccnederland.nl/nl/nieuws/p ... e-dwangsom

Je zou eens op deze website kunnen kijken


Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door Jablan »

Direct naar de bron: Parkeren in Kroatië van Van der Meer & Philipsen gerechtsdeurwaarders (Alkmaar) en Spreksel advocaten (Maastricht). Hier staat alles uitgelegd en in dit geval is betalen het beste. Vervelend, zonde van het geld, maar het is niet anders.
Odette H. schreef:
02 dec 2020 22:49
We hebben destijds in Kroatië wel een briefje achter de ruitenwisser gevonden maar wisten niet wat te doen. Het was in het Kroatisch en gingen er vanuit dat we een bekeuring thuis gestuurd zouden krijgen.
Sorry Odette, maar hier hebben we moeite mee, omdat je deze bekeuring hebt gekregen in een grote of toeristische stad, in elk geval op een plek waar meer dan genoeg mensen Engels spreken en jullie hadden kunnen vertellen hoe je deze boete (100 Kuna) moest betalen.

We verhuren zelf in Kroatië en in 2019 is één van onze gasten aangehouden en bekeurd wegens te hard rijden. Dat leverde een vrolijk gesprek op over de boetes in Nederland, België en Kroatië, een dag later gevolgd door een bedankje, omdat we ze direct naar het goede betaalkantoor (Fina, anders postkantoor) hadden verwezen. Weliswaar 500 Kuna armer, maar alles direct afgehandeld.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door JozJan »

De link naar 'Parkeren in Kroatië' is een link naar een site van de 'behandelaars', niet helemaal onpartijdig dus. Ik zou vooral de informatie op de pagina van ECC goed bestuderen.

Er zal betaald moeten worden, maar de hoogte van de extra kosten zou nog wel met succes aangevochten kunnen worden (ben erg benieuwd of dat lukt).

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door k2p »

Verjaart zo een vordering niet gewoon na een bepaalde hoeveelheid tijd? Met name als het eerste bericht nooit was aangekomen...

En gaan dit soort dingen tegenwoordig niet via het CJIB?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door JozJan »

1. Twijfelachtig
2. Nee, niet bij Kroatische boetes.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
04 dec 2020 11:25
1. Twijfelachtig
Inderdaad. Ik heb geen idee wat de Kroatische verjaringstermijnen zijn.
JozJan schreef:
04 dec 2020 11:25
2. Nee, niet bij Kroatische boetes.
Het CJIB int ook de Kroatische verkeersboetes. Alleen gaat het hier niet om boetes, maar om een parkeernaheffing + kosten. Dat is gewoon een civiele zaak.

Simon vL
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2020 11:54

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door Simon vL »

Net als Odette (2-12) heb ik ook een parkeer boete uit Kroatie ontvangen. Bedrag 288 euro, te betalen binnen 8 dagen. Het gaat om een vakantie in de zomer van 2017. Alles loopt via het zelfde advocatenkantoor (Spreksel, Maastricht) en Gerechtsdeurwaarder (Van der Meer Philipsen, Alkmaar).
Ik heb direct bezwaar gemaakt met de voorbeeld brief van Radar van vorig jaar, maar helaas een negatieve reactie. Ik heb alle (partijdige) info op de site "www.parkereninkroatie.nl" bekeken en alles is helaas redelijk goed dicht getimmerd. Het geheel is voorzien van gerechtelijke uitspraken. Met voorbeelden van een Nederlander die het op een rechtszaak heeft aan laten komen, en uiteindelijk 1400 euro moet betalen.

Ik ben bang dat er niets anders op zit dan (onder protest) te betalen, maar het voelt heel onrechtvaardig, en ik blijf nog met een aantal vragen zitten:

- Waarom is er in Kroatie geen mogelijkheid om het parkeergeld online te betalen bijvoorbeeld naar een IBAN-nummer? Het betaalkantoor is na een bepaalde tijd gesloten, en dan kun je nergens terecht.
- Waarom niet ook een Engelse tekst op het briefje onder de voorruit?
- Waarom duurt het 3,5 jaar voordat er een vordering in de bus valt?
- Waarom zijn de bijkomende kosten exorbitant hoog? Ik heb heel sterk de indruk dat het om grote aantallen gaat, met allemaal dezelfde procedure. Een mooi verdienmodel.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door Jablan »

Simon vL schreef:
04 dec 2020 12:18
1 - Waarom is er in Kroatie geen mogelijkheid om het parkeergeld online te betalen bijvoorbeeld naar een IBAN-nummer? Het betaalkantoor is na een bepaalde tijd gesloten, en dan kun je nergens terecht.
2 - Waarom niet ook een Engelse tekst op het briefje onder de voorruit?
3 - Waarom duurt het 3,5 jaar voordat er een vordering in de bus valt?
4 - Waarom zijn de bijkomende kosten exorbitant hoog? Ik heb heel sterk de indruk dat het om grote aantallen gaat, met allemaal dezelfde procedure. Een mooi verdienmodel.
(Nummers toegevoegd)
1 - Bankkosten en mentaliteit: bij elke overboeking rekent de bank kosten, verder is contant geld nog steeds gebruikelijker dan de digitale vormen.
2 - Een Engelse toelichting is in opkomst, maar niet verplicht.
3 - Omdat eerst binnen Kroatië boetes aan de rechter zijn voorgelegd en in die zaken is gewacht op een oordeel van de Europese rechters. Pas daarna kon worden begonnen met de inning buiten eigen land.
4 - Gevolg van de civiele rechtsgang. 289 Euro is al lager dan de eerste boetes.

Jesse_S
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2020 15:12

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door Jesse_S »

Hi all,

Ik heb verleden week ook hetzelfde bericht ontvangen en heb daarom me in deze zaak verdiept.

Er zijn 2 rechtszaken relevant voor dit type boete's:
- De rechtszaak uit 2019 tussen een Oostenrijkse bestuurder en Pula Parking (kenmerk: 11 P1-3/2019-2)
Uit deze zaak blijkt dat Pula Parking onvoldoende kenbaar kan maken hoe het totaal van de extra in rekening gebrachte kosten (kosten voor het verkrijgen van informatie over de eigenaar en bepaling van de woonplaats, vertaalkosten en overige materiële kosten) is opgebouwd. De rechter heeft hier in het voordeel van de Oostenrijkse bestuurder een uitspraak gedaan: deze moest 256,25 Kuna aan additionele kosten betalen (omgerekend zo'n 34 euro betalen), dus naast de kosten van de boete + eventuele ophoging.

- De rechtszaak uit eind 2019 tussen een Nederlandse bestuurder en Pula Parking (kenmerk: P-202/19-13)
Deze zaak is ontstaan doordat een Nederlander de boete van EUR 288 niet heeft betaald. Deze zaak wordt aangehaald door de opdrachtgever, omdat de Nederlander niet in het gelijk is gesteld (en hierdoor ook de rechtskosten moet betalen, totaal zo'n 1500 euro). Echter - in de uitspraak staat: 'The defendant has not provided a written counter-statement to the claim, nor any statement whatsoever to the plaintiff's allegations, nor did he appear at the preliminary hearing. Therefore, the court finds that, in the view of the evidence supporting the claim, all the conditions for issuing a judgment by default have been met.'
De rechter heeft de Nederlander dus niet in het gelijk gesteld omdat hij niet is komen opdagen. Dit wordt door de ECC (zie onderstaande link) ook aangehaald.

Ik heb geprobeerd bezwaar te maken volgens de voorbeeldbrief die de ECC (Link) op de website heeft staan. Het incassobureau heeft hierop het volgende gereageerd:
'In eerdere uitspraken was de situatie verschillend met uw zaak. De zaak 11P1-3/2019-2 had betrekking op de situatie waarbij een Oostenrijker is gedagvaard in Pula. In Oostenrijk is een andere situatie van toepassing met betrekking tot onder andere het opvragen van kentekeninformatie. Tevens is onze cliënt in hoger beroep gegaan tegen dit vonnis.

Nu ligt er wel een uitspraak waarin de situatie overeenkomt komt met uw situatie. Deze uitspraak staat op de website bij “actueel” en “media”. Daarin heeft de rechter met betrekking tot een Nederlandse kentekenhouder de vordering plus alle kosten toegewezen.

Gezien bovenstaande houdt onze opdrachtgever voet bij stuk en gaat derhalve niet akkoord met beperking van de vordering.'

Ik ben het er hier niet mee eens omdat er geen verdediging is gevoerd in de rechtszaak. Ik ga morgen met het ECC bellen. Hopelijk biedt dat een vervolgstap... Indien iemand verdere suggesties heeft hoor ik het (heel) graag!

henk.bos
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2020 20:31

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door henk.bos »

Wij kregen eind 2017 ook zo’n bericht, niet betaalde parkeerkosten in juli 2014 Wij zijn daar nooit geweest, maar wel onze auto (uitgeleend) Ik heb toen €25 over gemaakt voor parkeergeld plus kosten, daar gingen ze niet mee accoord Begin januari 2019 was er een uitspraak van een Kroatische rechter tegen een Oostenrijkse automobilist: totaal ongeveer €50 Ik heb toen aangeboden om ook €50 te betalen waar ik dan al €25 van had betaald, niet dus. In november 2019 weer een brief met een bijgevoegd vonnis van een Nederlander: ongeveer veroordeeld tot betaling van ongeveer €1400 Ik heb toen geschreven, dat, mocht het tot een rechtszaak komen, ik me zou verdedigen met bovenstaande argumenten. We zijn inmiddels een jaar verder en nog niks weer vernomen van Pulaparking. Mijn advies: op elk bericht reageren met redelijke argumenten, waarschijnlijk heeft de veroordeelde Nederlander niet gereageerd (verstekvonnis)

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door Jablan »

Jesse_S schreef:
09 dec 2020 16:05
Ik ben het er hier niet mee eens omdat er geen verdediging is gevoerd in de rechtszaak. Ik ga morgen met het ECC bellen. Hopelijk biedt dat een vervolgstap... Indien iemand verdere suggesties heeft hoor ik het (heel) graag!
Helaas ... betalen is de beste suggestie.
Jij moet indertijd de bon hebben gevonden en je hebt er niets mee gedaan. Of je nu in een hotel, op een camping of in een vakantiehuis / appartement bent geweest, elke verhuurder had je kunnen vertellen wat je met de bon moest doen. Je hebt indertijd nagelaten je te informeren en in een rechtszaak heb je dan geen verdediging meer.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
10 dec 2020 09:56
Jesse_S schreef:
09 dec 2020 16:05
Ik ben het er hier niet mee eens omdat er geen verdediging is gevoerd in de rechtszaak. Ik ga morgen met het ECC bellen. Hopelijk biedt dat een vervolgstap... Indien iemand verdere suggesties heeft hoor ik het (heel) graag!
Helaas ... betalen is de beste suggestie.
Jij moet indertijd de bon hebben gevonden en je hebt er niets mee gedaan. (...)
Hoe weet u dat zo zeker?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door JozJan »

Ach, zoveel maakt dat toch ook niet uit of iemand er bij het vinden van de bon wel of niet iets mee heeft gedaan?

Kan me goed voorstellen dat je de bon vindt, en denkt 'balen, een boete' en dat je dan verwacht dat je vanzelf een factuur thuisgestuurd zult krijgen. Die zou je dan ook gewoon betalen lijkt me. Hier volgt de factuur heel veel later, en zijn de bijkomende kosten gerust exorbitant te noemen. Had je dat vantevoren geweten, dan zou je wel wat meer moeite hebben gedaan om tijdig de boete te betalen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Als ik onderstaande lees bent u niet de enige...

http://www.telegraaf.nl/nieuws/51320365 ... nMarkerEnd~

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door Jablan »

Hm ... (familie van) Telegraaf-journalist heeft zelf een boete binnen gekregen :wink:

Henk Bos zal niets meer horen, want hij heeft vrijwillig betaald, terwijl hij niet de dader is. Daarmee is het dossier gesloten. Komt omdat in Kroatië de kentekens persoonsgebonden zijn en in Nederland de kentekens aan het voertuig zijn gekoppeld. Voor het advocatenkantoor is de dader niet te achterhalen, tenzij Henk Bos zelf naam en adres van de gebruiker van zijn auto zou hebben doorgegeven.
Toch is het af te raden om dit argument te gebruiken voor je bezwaar, want wie zelf in Kroatië in een accommodatie overnacht, wordt geregistreerd en via de Kroatische politie is snel na te gaan of je ten tijde van de overtreding in het land bent geweest of niet. Tot tien jaar na dato.
JozJan schreef:
10 dec 2020 16:54
Kan me goed voorstellen dat je de bon vindt, en denkt 'balen, een boete' en dat je dan verwacht dat je vanzelf een factuur thuisgestuurd zult krijgen. Die zou je dan ook gewoon betalen lijkt me. Hier volgt de factuur heel veel later, en zijn de bijkomende kosten gerust exorbitant te noemen. Had je dat van tevoren geweten, dan zou je wel wat meer moeite hebben gedaan om tijdig de boete te betalen.
Kwestie van invalshoek. Zo'n boetebriefje ziet er echt anders uit dan een reclame van een winkel of restaurant, het is direct duidelijk dat het een officieel document is.

Ik ga een heel eind met je redenering mee, tegelijk heb ik die andere mentaliteit in mijn achterhoofd: kijken of we er mee wegkomen.

Of je onvoldoende realiseren, dat buiten Nederland dingen vaak anders geregeld zijn dan in eigen land.
Hierboven vraagt iemand zich af waarom je niet digitaal kunt betalen. Op zich terechte vraag, als je de Nederlandse situatie gewend bent aan digitaal betalen voor het stallen van de auto. Het antwoord komt uit ons gastenboek: 'betaal alles contant, want aan bankkaarten hebben ze hier een hekel'. Goede observatie van deze gasten, want de provisie voor betaalterminals ligt op creditcardniveau. Langzaam aan verandert dit wel, alleen in hele kleine stappen.

De in jouw ogen exorbitante kosten vind ik persoonlijk heel erg meevallen. Er zijn niet zoveel Nederlanders, die in Kroatië op vakantie gaan en een parkeerboete scoren. Dat betekent dat de totale bijkomende kosten voor de inning over weinig boetes worden verdeeld. Kom je uit Slovenië, Oostenrijk, Hongarije, Tsjechië, Duitsland of Italië, dan is het totale bedrag anders, vaak lager dan de rekening via het Nederlandse advocatenkantoor en de Nederlandse deurwaarder.
Voor mij exorbitant zijn de Nederlandse verkeersboetes en de automatische verhogingen of automatische boetes van de belastingdienst. Dat vind ik weer een onbeschofte omgang met de eigen bevolking. Maar ja, dat is mijn invalshoek :)

henk.bos
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2020 20:31

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door henk.bos »

Ik vraag mij af, gezien de reacties van jablan, of hij in dienst is bij PulaParking of de gerechtsdeurwaarders; hij trekt in mijn geval wel een gunstige conclusie, maar bij de anderen is het: gewoon betalen. Ik ben eigenlijk pas tevreden al ik van v.d.Meer en Philipsen een verklaring krijg: dossier gesloten. Wat Kroatië betreft: als ze graag bij Europa willen horen, wordt het tijd, dat ze zich een beetje aanpassen aan de europeesche regels; dan zullen de parkeerkosten misschien wel wat hoger worden, maar kunnen de toeristen, waar ze heel veel aan verdienen op een normale manier aan hun verplichtingen voldoen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door Jablan »

Henk, ik kan je snel uit je droom helpen. Bij dit onderwerp valt weinig anders te adviseren dan 'betalen'. Per boete is er minstens 1 bewijsfoto, vaak twee en de rest van het inningstraject voldoet aan het Europees recht.

Wat Nederland betreft: als ze graag bij Europa willen horen, wordt het tijd, dat ze zich een beetje aanpassen aan de Europese regels door buitenlandse foutparkeerders niet anders te behandelen dan Nederlandse foutparkeerders.
Met buitenlands kenteken heb je veel sneller een naheffing parkeerbelasting of wordt de auto sneller weggesleept dan met een Nederlands kenteken. Beleid verschilt per gemeente, maar dit is grosso modo de werkwijze.
Hierboven wordt een Telegraaf-artikel aangehaald. Hetzelfde soort artikelen komen wij weer tegen in buitenlandse media over Nederlandse steden, Amsterdam en de kustdorpen voorop. Zoveel verschil is er niet.

mh73

Re: Parkeerboete in Kroatië uit 2017 ontvangen

Ongelezen bericht door mh73 »

henk.bos schreef:
11 dec 2020 13:46
Wat Kroatië betreft: als ze graag bij Europa willen horen, wordt het tijd, dat ze zich een beetje aanpassen aan de europeesche regels; dan zullen de parkeerkosten misschien wel wat hoger worden, maar kunnen de toeristen, waar ze heel veel aan verdienen op een normale manier aan hun verplichtingen voldoen.

Beetje omgekeerde wereld dit. U gaat naar Kroatië. U bent daar te gast en u heeft het te doen met hoe dingen daar geregeld zijn.

Gesloten