LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Hakketoesj
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2020 17:06

Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door Hakketoesj »

We zijn in bezit van 4 vouchers (keuzedagen).Twee verlopen eind december 2020 en twee in januari 2021.We kunnen en willen in coronatijd niet reizen.We behoren tot de risico=groep( suikerziekte).;kan NS deze vouchers gewoon laten verlopen of zou het niet fijn zijn om de vouchers te verlengen tot Corona voorbij is.Misschien zijn er meerdere mensen die door NS hun betaalde voorkeurdagen zien verdwijnen.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat er meerdere mensen zijn dat klopt, gezien het aantal topics die er al over geopend zijn.
Dat u niet wilt reizen is natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van de NS. De treinen rijden en u mag instappen. Als er geen corona was geweest, maar bijvoorbeeld u uw been had gebroken had u in dezelfde situatie gezeten.
Verlengen zou inderdaad fijn zijn, maar er is geen verplichting voor NS.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wanneer zijn deze uitgegeven? Heb je ze gekocht? Zo nee, hoe kom je er aan?

Mogelijk is een beroep op onvoorziene omstandigheden een mogelijkheid.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
14 dec 2020 18:13
Wanneer zijn deze uitgegeven? Heb je ze gekocht? Zo nee, hoe kom je er aan?

Mogelijk is een beroep op onvoorziene omstandigheden een mogelijkheid.
Hier de uitleg:
https://www.ns.nl/klantenservice/keuzed ... dagen.html

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dank. Dezelfde vragen gelden voor het abonnement.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door Brahms »

In het OV loop je relatief weinig besmettingskans, je hebt immers alle ruimte.
Als ik het zo lees is NS erg klantvriendelijk en coulant met veel zaken. Zo zijn de keuzedagen al verlengt en kunnen abonnementen tijdelijk stopgezet werd of definitief beëindigd.
NS kan moeilijk die extreem goedkope keuzedagen, waar toch al geen "cent" winst op zit, blijven verlengen.
NS lijdt ruim 4 miljard Euro verlies, rijdt al 9 maanden met bijna lege treinen, en zal ook verder moeten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
14 dec 2020 20:10
Dank. Dezelfde vragen gelden voor het abonnement.
Als ik lees dat ts een keuzedag heeft die in december verloopt en een keuzedag in januari. Daarbij kijkend naar de geldigheid van keuzedagen, die zijn of het gehele abonnementsjaar (12 maand) of vanaf uitgifte 12 maand geldig (eens per 2 maand een keuzedag), dan kan je in ieder geval met zekerheid stellen dat het abonnement al minimaal 1 jaar loopt. En als er nu nog 2 keuzedagen zijn, kan je ook stellen dat er in de afgelopen maanden, waarin er ook zeker corona was, gewoon gereisd is door ts. Anders had ts nu minimaal 7 keuzedagen gehad.

Hakketoesj
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2020 17:06

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door Hakketoesj »

Het zou NS sieren als ze mensen die al jaren gebruikmaken van een keuze-abonnement de vouchers te vergoeden of op zijn minst verlengen.Dat NS op dit moment verlies draait mag toch geen argument zijn om dit geld van de gedupeerde reizigers te innen zonder tegenprestatie.Dat er “veilig” gereisd kan worden is maar betrekkelijk.Er doen zich regelmatig situaties voor waar alle veiligheidsmaatregelen niet schijnen te bestaan.Drukte en bij busvervoer!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door Brahms »

Hakketoesj schreef:
15 dec 2020 12:13
Het zou NS sieren als ze mensen die al jaren gebruikmaken van een keuze-abonnement de vouchers te vergoeden of op zijn minst verlengen.
Niet alleen NS maakt megaverliezen, maar de gehele maatschappij. Ieder krijgt zijn/haar eigen deel, het is maar net hoe je in de maatschappij functioneert. Als het dan alleen die paar Euro voor de mega goedkope keuzedagen zijn, mag je je handen dichtknijpen. Vele gaan voor duizenden en veel meer Euro's het schip in, en kunnen er niets aan doen.

Dat je al vele jaren klant bent van NS is misschien een fijn idee, maar aan dit soort abonnementen verdient NS amper iets. NS moet het hebben van de bijna dagelijkse eerste klas zakelijke reiziger welke in de spits tegen hoog tarief veel kilometers maken.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er kan gereisd worden, maar dat wordt wel ontraden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
16 dec 2020 02:26
Er kan gereisd worden, maar dat wordt wel ontraden.
ts kan dus zijn keuzedagen gewoon krijgen, ns kan dus in feite leveren. En het was niet dat reizen in het openbaar vervoer algeheel ontraden werd, het werd ontraden om te reizen in de spits. En laten die keuzedagen nou pas gebruikt mogen worden na 9 uur 's morgens.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
16 dec 2020 12:14
En het was niet dat reizen in het openbaar vervoer algeheel ontraden werd, het werd ontraden om te reizen in de spits. En laten die keuzedagen nou pas gebruikt mogen worden na 9 uur 's morgens.
O?
Het openbaar vervoer is alleen voor noodzakelijke reizen

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door berndv »

Was is het kernwoord, tot afgelopen maandag de volledige lockdown werd afgekondigd, was het advies dat je wel mocht reizen, maar dat je drukte moest vermijden en geadviseerd werd om, indien mogelijk, zoveel mogelijk buiten de spits te reizen. Dat was al het advies vanaf afgelopen juli, toen de versoepelingen kwamen in het openbaar vervoer. En wat ik eerder al aangegeven heb, zijn de keuzedagen 12 maanden geldig, dus als ze deze maand en volgende maand verlopen, heeft ts toch ruim de tijd gehad om ze te gebruiken.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
16 dec 2020 16:02
Was is het kernwoord...
Je reageert op Alfatrion, die in de tegenwoordige tijd spreekt. Dan ga ik er vanuit dat jij dat ook doet - anders wordt het een wat rare discussie :D

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door berndv »

excuus voor de onduidelijkheid, ik snap wat je bedoelt. Ik zat inderdaad in het verleden, omdat het ook vouchers zijn die al in het verleden uitgegeven zijn (11,5 maand en 10,5 maand) en ts dit topic is begonnen toen ook nog het advies was om drukte te vermijden, maar we nog niet in een lockdown zaten, en het advies was om zoveel mogelijk de spits te mijden.

Op zich ben ik nog steeds van mening dat ts een geruime tijd heeft gehad om de keuzedagen in te zetten, maar dat ts, zoals die ook aangeeft, zelf gekozen heeft om niet te willen reizen.

Ik vraag me ook af wat ts dan wil met de volgende keuzedagen, aangezien bij het abonnement iedere 2 maanden een keuzedag gegeven wordt, dus in januari loopt er 1 af, dus in maart ook weer. En aangezien er nog geen zicht is op het einde van corona, ben ik wel benieuwd wat ts dan wel voorstellen. Alle dagen maar blijven oppotten? En hoe zit het met de abonnementskosten die ts nu betaalt voor een abonnement waar ts door eigen keuze geen gebruik van kan maken.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

De keuzedagen voor 2021 zijn het gehele jaar geldig, dus dan hoeft TS ze niet meer binnen 2 maanden op te maken. Alleen krijg je dan geen korting meer als je in de middagspits incheckt.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

berndv schreef:
16 dec 2020 16:23
excuus voor de onduidelijkheid, ik snap wat je bedoelt. Ik zat inderdaad in het verleden, omdat het ook vouchers zijn die al in het verleden uitgegeven zijn (11,5 maand en 10,5 maand) en ts dit topic is begonnen toen ook nog het advies was om drukte te vermijden, maar we nog niet in een lockdown zaten, en het advies was om zoveel mogelijk de spits te mijden.
Dat is begrijpelijk, omdat er over een langere periode gekeken moet worden.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door Radar »

Radar heeft hierover dit artikel gebracht. https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/w ... euzedagen/

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Er waren mogelijkheden genoeg dit jaar om te reizen. Dat u allerlei verhalen hoorde en geloofde, is niet de schuld van NS.
Op de site van NS staat heel veel informatie over allerlei soorten abonnementen, dus dat de NS tekort is geschoten op dat gebied is niet waar. Het is eenvoudig op te zoeken.
Er is juist dit jaar heel veel gecommuniceerd over de Keuzedagen, het stopzetten of beëindigen van bepaalde abonnementen en het later weer afsluiten van nieuwe abonnementen. Ook over wat er verandert in 2021, wat niets met deze crisis te maken heeft, is veel gecommuniceerd.
Ik vind het veel geklaag over NS, terwijl ook zij de dupe zijn van deze crisis.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kan NS vouchers die gegeven zijn voor keuzedagen weigeren uit te betalen?

Ongelezen bericht door Brahms »

Donna schreef:
20 dec 2020 14:04
.... NS heeft dit jaar getracht het VDU, waar ze al lang vanaf willen, helemaal te beëindigen, zonder er een redelijk alternatief voor in de plaats te stellen. Dat laatste neem ik NS erg kwalijk.....
Dit VDU is al zeker 10 jaren niet meer verkrijgbaar, en kon nog worden gebruikt door een zeer select groepje reizigers welke niet wilde overstappen op een andere meer hedendaagse abonnementsvorm.
Zeer logisch dat NS nu eindelijk eens stopt met het VDU, ken geen bedrijf dat zo lang nog met een verlopen abonnementsvorm blijft doorgaan.

De treinen zijn nu zo extreem rustig, prachtig moment om de keuzedsgen op te maken, niemand houd je tegen. Waarschijnlijk zit je helrmaal alleen in een rijtuig, net als ik gisteren.

Gesloten