LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Kees007 »

Naar het antwoord op deze vraag uit de nieuwsbrief van vandaag ben ik al langer op zoek.
Het artikel begint met te zeggen dat daarover veel meningen zijn en gooit vervolgens de volgende mening in het artikel zonder enige argumentatie. Van Radar, dat veel op TV is met grondige onderzoeken, verwacht ik over zo'n stelling toch ook een betrouwbaar onderzoek en uitleg.

Ik wil graag voorgerekend hebben, dat de verwarming 's nachts uitzetten 3 x zoveel gas kan kosten.
Hoe kan het dat wat je 's nachts bespaart er 's ochtends drievoudig uit gaat?
Waarom is het duurder om van 00.00 tot 07.00 uur de verwarming uit te zetten, dan om hem lager te zetten?
Is het ook duurder om de verwarming van 22.00 tot 07.00 uit te zetten?
En ook van 17.00 tot 07.00 als ik 's avonds weg ben?
En ook voor 3 dagen of 3 weken, als ik niet thuis ben?
Als het al zo is, waar ligt het omslagpunt en waarom?

Ik erger met even goed aan de artikelen, dat je je telefoon maar tot 80% moet opladen. Je hebt geen idee wie zo'n artikel schrijft (ik kan ook wel iets roepen en het ergens publiceren) en er wordt geen enkele argumentatie bij gegeven en zeker niet waarom de oplaad elektronica van de telefoon dit niet zelf doet, als dit zo efficiënt is.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een berekening maken is zeer lastig. Dit omdat elk huis anders afkoelt. De vergelijking met de telefoon is geen vergelijk. Wel met bv een auto. Je rijdt zuiniger door een egale snelheid te rijden. Steeds optrekken en afremmen kost brandstof. Dit is ook met verwarmen. Als het huis teveel afkoelt moet er meer gas gestookt worden om het huis weer warm te krijgen. Van 10 naar 19 graden kost meer energie dan van 16 naar 19. Als je dus de hele nacht lichtjes verwarmt heb je in de ochtend minder energie nodig om tot 19 graden te verwarmen dan dat je 's nachts laat afkoelen en in de ochtend van 10 naar 19 graden moet verwarmen.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Kees007 »

De telefoon was alleen een ander voorbeeld van onbeargumenteerde artikelen, maar staat hier inderdaad buiten.

Als het huis veel afkoelt, levert dat veel gasbesparing op. Waarom zou het opwarmen dan nog veel meer kosten? Ik zou graag een berekening zien i.p.v. argumenten van "dat is toch logisch, geloof me nou maar".

Als 's nachts uitzetten onvoordelig is, is de hele avond uitzetten of 3 dagen dan *dus* ook onvoordelig? Dan zou ik hem de hele zomer ook aan moeten laten, omdat het huis 's winters weer opgewarmd moet worden.

Wat ik eigenlijk zou willen, is dat Radar een bronvermelding van de stelling geeft, van een betrouwbare instantie op dit vlak.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Als u antwoord wilt op deze vraag dan kunt u daar alleen achter komen door specifiek voor uw eigen situatie / woning dit te monitoren.
U kunt uw P1 poort van de slimme meter uitlezen, die een zeer nauwkeurig beeld geeft over het gas en elektriciteit gebruik van uw woning.

Elke woning is namelijk uniek en deze vraag is alleen een beetje algemeen en bij benadering te beantwoorden.
Een heel goed geïsoleerde woning is niet te vergelijken met één zelfde woning met een mindere isolatie.
Maar ook speelt de buitentemperatuur en zelfs de chill factor mee. En dat kan ook weer verschillen per huis.

Het is zelfs moeilijk om dit te testen door een periode de thermostaat "vast " te laten staan, dag en nacht en vervolgens proberen met de instelling te verlagen. Want de buitensituatie is niet vast te zetten en heeft natuurlijk veel invloed op de uitkomst.

Dus ik zou adviseren om zelf de meter uit te lezen en dan de diverse opties uit te proberen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
20 dec 2020 13:31
Als het huis teveel afkoelt moet er meer gas gestookt worden om het huis weer warm te krijgen. Van 10 naar 19 graden kost meer energie dan van 16 naar 19. Als je dus de hele nacht lichtjes verwarmt heb je in de ochtend minder energie nodig om tot 19 graden te verwarmen dan dat je 's nachts laat afkoelen en in de ochtend van 10 naar 19 graden moet verwarmen.
2 gevallen:
-'s nachts thermostaat op 16
-'s nachts thermostaat op (lager dan) 10
In het laatste geval lekt er minder warmte weg 's nachts, en hoeft de kachel in totaal minder warmte te leveren.
Warmte die elk moment weg lekt is immers evenredig met temperatuurverschil binnen -> buiten

Maar sommige gas kachels gaan bij flink verwarmen 's ochtend de ketelwater temperatuur fors hoog maken, wat ten koste gaat van het rendement. Dit negatief effect speelt vooral als de kachel 's nachts niets doet.


Ander bijkomend punt: Vloerverwarming is zo traag, als je dat 's nachts uitzet, blijft het de halve ochtend onbehaaglijk

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door mahadma »

Als je de cv UIT zet moet deze ook weer stoken tot 18-22 graden (afhankelijk van je temperatuurwens) als deze de hele nacht heeft uit gestaan. Dit kost méér energie om te stoken van (voorbeeld) 12 graden naar uw temperatuur.

Als de cv op een nacht temperatuur van 15 -16 graden staat wordt het minder snel kouder als die waarde, het "bijhouden" van die 15-16 graden kost weinig energie. Het opstoken van 15-16 graden naar 18-22 kost dus ook minder energie.

Waarom zou er op de duurdere thermostaten een "nacht verlaging" geprogrammeerd kunnen worden?

Een bewijs kunt u ZELF leveren, zet de cv conquent om 00.00 uit en 's ochtends 08.00 uur weer aan en meet zo een week. Noteer het gas gebruik, Immers koken en en douchen moet dan ook wel gelijk/normaal blijven met de week daarna, zet dan de nachtverlaging in op 16 graden en gedraag u gelijk, daarna een week met 15 graden. Dan kunt u zelf uw gevraagde bewijs leveren wat het voordeligste is.
Laatst gewijzigd door mahadma op 20 dec 2020 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan ben je wel de hele nacht lichtjes aan het verwarmen en dat kost ook gas.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door de auditu »

Dus stel: Ik heb een warmwatertoestel dat ik een dag in de week gebruik. Dan is het goedkoper om het het toestel de gehele week op temperatuur te houden voordeliger dan opwarmen wanneer het nodig is? Ik denk het niet. Als je praat over comfort, is het wel prettiger om meteen warm water te hebben.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door hebra98 »

En als je het nu vergelijkt met een waterkoker?
Als deze afslaat op temperatuur en je laat deze 5 minuten staan. Dan is de restwarmte van het water nog genoeg dat hij maar kort moet bij verwarmen.
Als je nu de lange tijd simuleert door het hete water te vervangen met nieuw koud water.. Dan kost het toch veel meer energie om de volle ketel weer op temperatuur te krijgen?
Nu is de vraag... Kost het meer om de kleine beetjes te verwarmen of weer vanaf nul te beginnen. Ik denk dat er dan veel afhangt van de isolatie van de waterkoker.

En ook hier geldt, de ene waterkoker is de andere niet.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door 16again »

mahadma schreef:
20 dec 2020 14:02
Waarom zou er op de duurdere thermostaten een "nacht verlaging" geprogrammeerd kunnen worden?
Dat voorziet in een behoefte, welke ik gemak noem. Maar het bestaan van die nacht verlaging stand impliceert niet dat die functie groener of duurzamer is.
Ik verwacht eerder het tegendeel.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Kees007 »

Toch nog even de basisvraag: hoe kom ik er achter op welk artikel/onderzoek Radar dit artikel heeft gebaseerd? Dan kan ik het zelf ook eens doorlezen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
20 dec 2020 14:22
mahadma schreef:
20 dec 2020 14:02
Waarom zou er op de duurdere thermostaten een "nacht verlaging" geprogrammeerd kunnen worden?
Dat voorziet in een behoefte, welke ik gemak noem. Maar het bestaan van die nacht verlaging stand impliceert niet dat die functie groener of duurzamer is.
Ik verwacht eerder het tegendeel.
De nachtstand is uit een tijd dat er nog niet in duurzaam / groen gedacht werd.
De nachtstand kan echter 2 functies hebben en is dus ook daarvan afhankelijk:

- besparing: als de temperatuur gewoonlijk niet door bewoners wordt teruggedraaid ‘s nachts
- comfort: als de thermostaat gewoonlijk uit wordt gezet ‘s nachts

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
20 dec 2020 13:31
Een berekening maken is zeer lastig. Dit omdat elk huis anders afkoelt. De vergelijking met de telefoon is geen vergelijk. Wel met bv een auto. Je rijdt zuiniger door een egale snelheid te rijden. Steeds optrekken en afremmen kost brandstof. Dit is ook met verwarmen. Als het huis teveel afkoelt moet er meer gas gestookt worden om het huis weer warm te krijgen. Van 10 naar 19 graden kost meer energie dan van 16 naar 19. Als je dus de hele nacht lichtjes verwarmt heb je in de ochtend minder energie nodig om tot 19 graden te verwarmen dan dat je 's nachts laat afkoelen en in de ochtend van 10 naar 19 graden moet verwarmen.
Een berekening maken is niet moeilijk; die zul je voor je eigen woning zelf moeten maken/uittesten.
Rekening houdend met verschillende nachttemperaturen, kun je gewoon zelf de test doen en de meterstanden/verbruik noteren bij de verschillende instellingen bijv 10-16-19.
Daarbij maak ik gewoon gebruik van slechts 1 constante instelling dag/nacht van 19*c met mijn 2 onder 1 hoedje met doorzonwoonkamer bouwjaar 1995.
Daarmee zit ik op een jaarverbruik in 2020 van nog geen 800M3 zonder verdere warmtebronnen of isolatiemaatregelingen.
Als ik het koud vind pak ik wel een vest en schijnt de zon lekker naar binnen wordt het nog wel wat warmer binnen.

Echter als je huis in 1 nacht op dit moment echt afkoelt naar 10*C betwijfel ik wel je theorie lichtjes verwarmen=minder energie.
Dan ben je mijn inziens nl niet meer lichtjes aan het verwarmen om op temperatuur te blijven omdat je huis veel energie/warmte verliest.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het is ook niet eenduidig te zeggen, het aantal factoren wat van invloed is is enorm groot:

* temperatuur buiten
* isolatie van het huis
* stookgedrag van bewoners
* manier van verwarmen
* indeling huis, inhoud huis en manier waarom bewoners ermee om gaan

Over het algemeen kun je er tegenwoordig met de huidige isolatie, generatie ketels ( HR, LTV of vloerverwarming ) enz wel vanuit gaan dat het niet verstandig is om de temperatuur ‘s nachts al te ver te laten zakken. A niet ivm comfort, maar ook omdat de huidige ketels het meest efficient werken als het verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour niet al te groot is.
Maar wat dan de meest efficiente methode is met welke waarden is heel individueel en zou ieder voor zich moeten uittesten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Informatie van dezelfde strekking staat op Milieucentraal:

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... erwarming/

Zelf kan ik maar moeilijk begrijpen dat mensen denken dat het gunstiger zou zijn om de hele nacht door te stoken. Die logica ontgaat mij.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bob Schurkjens schreef:
20 dec 2020 15:01
Informatie van dezelfde strekking staat op Milieucentraal:

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... erwarming/

Zelf kan ik maar moeilijk begrijpen dat mensen denken dat het gunstiger zou zijn om de hele nacht door te stoken. Die logica ontgaat mij.
Tja dat ligt toch echt heel erg aan je soort verwarming. Met LTV en vloerverwarming is het hier toch echt het meest efficiënt om de temperatuur zo constant mogelijk te houden en dus ook 's nachts niet te laten zakken.

Het kost de CV 's nachts maar minimaal vermogen om de boel om temperatuur te houden de hele nacht. Dit terwijl hij op vol vermogen moet draaien 's ochtends als de temperatuur wel gezakt zou zijn en dan ben ik in 3 uur vol draaien al meer gas kwijt dan zonder verlaging de hele nacht ( en in 3 uur heb ik het huis nog niet op temperatuur overdag ).

Het is allemaal dus erg situatie afhankelijk.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 20 dec 2020 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door jonis »

Bob Schurkjens schreef:
20 dec 2020 15:01
Informatie van dezelfde strekking staat op Milieucentraal:

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... erwarming/

Zelf kan ik maar moeilijk begrijpen dat mensen denken dat het gunstiger zou zijn om de hele nacht door te stoken. Die logica ontgaat mij.
Als ik alle bespaartips van hun bij elkaar optel dan hoef ik nog geen 200,- meer te betalen per jaar.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Bob Schurkjens schreef:
20 dec 2020 15:01
Informatie van dezelfde strekking staat op Milieucentraal:

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... erwarming/

Zelf kan ik maar moeilijk begrijpen dat mensen denken dat het gunstiger zou zijn om de hele nacht door te stoken. Die logica ontgaat mij.
>>
Als iemand er voor zorgt dat de buiten condities gelijk blijft kan ik het echt goed voor je testen.
Anders is het toch grotendeels gokken maar zelf ervaar ik, met een redelijk goed geïsoleerde woning, in huidige temperaturen zeer weinig gas verbruik. Misschien is het ietsje goedkoper om mijn woning te laten afkoelen maar ik verwacht dat het weer meer "gas" kost om het in de morgen weer op de 20,5° C te krijgen. Maar goed, dit heb ik nog niet getest en kan dat wel een keer proberen.
De buiten temperatuur is momenteel wel redelijk stabiel, dus zal proberen hem vannacht op 16° te zetten en kijken hoeveel de binnen temperatuur is afgenomen voor ik het weer op de 20,5° C zet.. Dan kan ik wel redelijk zien hoe het gas verbruik anders is.

PS: Afgelopen nacht is mijn verwarming voor 05.00 uur helemaal niet aangeslagen en heeft toen maar 0,3 m³ gas verbruikt.

ronwilwijdeveld
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 sep 2017 16:18

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door ronwilwijdeveld »

Ik heb elektrische verwarming, accumulatie met stenen kern welke elektisch wordt opgewarmd en de warmte langzaam weer afgeeft.
Nachtstand van dit soort verwarmingen kom ik nog niet tegen.
Hoe en of wat

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door hebra98 »

breien schreef:
20 dec 2020 15:29
Om behaaglijk warm te hebben kan men ook een lekkere zelfgebreide trui of vest aantrekken en een deken over de benen draperen.
In de avond vroeg naar bed.
>>
Op welke temperatuur heb jij de verwarming staan overdag?

Gesloten