LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vragen over factuur apotheek

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Jozef1500
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2020 12:45

Vragen over factuur apotheek

Ongelezen bericht door Jozef1500 »

Misschien heeft u de melding op de factuur niet volledig gelezen maar er worden niet altijd kosten berekend.
Onderstaand een overzicht van de kosten die in rekening worden gebracht:
U ontvangt uw factuur per post en u betaalt niet per automatische incasso.
€3,- per factuur.
U ontvangt uw factuur per post en u betaalt wél per automatische incasso.
€2,50 per factuur.
U ontvangt uw factuur per e-mail en u betaalt niet per automatische incasso.
€1,- per factuur.
U ontvangt uw factuur per e-mail en u betaalt wél per automatische incasso.
Geen kosten.
U betaalt bij afhalen in de apotheek per pin.
Geen kosten.
Als u er voor kiest om een papieren factuur te ontvangen en geen akkoord voor automatische incasso hebt gegeven betaalt u inderdaad de hoogste kosten.
Ik begrijp dat u het daar niet mee eens bent maar dit is wettelijk geoorloofd en u heeft de mogelijkheid om te kiezen voor een factuur via de mail met een automatische incasso, u betaalt dan geen kosten.

Dit kreeg ik per E-mail toen er in het oranje op stond dat ik in 2021 moest gaan betalen voor een factuur. En toen ik een boze brief terug schreef vond hij dat hij git uit moest leggen en kreeg bovenstaande E-mail terug.
Niemand weet dit nog daarom vraag ik laat dit iedereen weten zodat men niet verrast wordt.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 dec 2020 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vragen over factuur apotheek

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat is niet alleen bij een apotheek, dat gebeurd tegenwoordig bij nagenoeg elk bedrijf. Rekeningen maken en sturen kost geld. En in het kader van de transparantie worden overal kosten uit gespecificeerd.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over factuur apotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jozef1500 schreef:
23 dec 2020 18:24
Niemand weet dit nog...
Dat is een onjuiste aanname jouwerzijds.

Maar wat is nu concreet het probleem wat je hiermee hebt?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vragen over factuur apotheek

Ongelezen bericht door scontra »

Jozef1500 schreef:
23 dec 2020 18:24
U ontvangt uw factuur per e-mail en u betaalt wél per automatische incasso.
Geen kosten.
U betaalt bij afhalen in de apotheek per pin.
Geen kosten.


Dit kreeg ik per E-mail toen er in het oranje op stond dat ik in 2021 moest gaan betalen voor een factuur. En toen ik een boze brief terug schreef vond hij dat hij git uit moest leggen en kreeg bovenstaande E-mail terug.
Niemand weet dit nog daarom vraag ik laat dit iedereen weten zodat men niet verrast wordt.
Niks om boos of wat dan ook over te worden en heel zeker geen verrassing !
Uw apotheek gaat, net als vele anderen waar u en betaalverplichting heeft, de kosten van het aanmaken en versturen van de rekening en de kosten voor wijze van betalen/incasseren, aan u als klant doorberekenen.
Maar het kan nog steeds kosteloos en het is aan u om de voor u passende mogelijkheid te kiezen.

DeZevendeHenk
Berichten: 789
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Vragen over factuur apotheek

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

En laten we daarbij zeker niet onvermeld laten dat juist bij automatische incasso je als klant het geld zonder opgaaf van reden terug kunt laten storten als je van mening bent dat ze iets foutief van je rekening hebben gehaald.

Aad van Hoorn
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2016 15:01

Re: Vragen over factuur apotheek

Ongelezen bericht door Aad van Hoorn »

Maar welke extra kosten maken al die bedrijven dan ?
Men heeft gewoon een legaal verdienmodel in het leven geroepen.
Toen het loon nog in een loonzakje werd aangeleverd konden we toch ook niet het natellen in rekening brengen.
Waarom kunnen die bedrijven dat nu wel ?
Als ik automatisch laat afschrijven dan is er geen behoefte voor ze omdat te controleren ?
Het overgrote deel zou weer over moeten gaan om cash the betalen niets geen records bijhouden van een bestedingsgedrag.
Van onze apotheek heb ik nog niet gehoord, maar dat is natuurlijk geen garantie
Ik zit er sterk over na te denken om op die manier te werk te gaan als het zover is, gewoon ons wettig betaalmiddel inzetten

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vragen over factuur apotheek

Ongelezen bericht door mahadma »

Er zijn zelfs al bedrijven die zelfs als ze een auto incasso mogen doen daarbovenop nog eens kosten berekenen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vragen over factuur apotheek

Ongelezen bericht door berndv »

Aad van Hoorn schreef:
28 dec 2020 13:32
Maar welke extra kosten maken al die bedrijven dan ?
Enerzijds kosten, anderzijds risico. Er zijn hier 2 zaken als ik de OP lees. Dat is het betalen op rekening en het ontvangen van een papieren factuur.

Het betalen op rekening brengt indirect kosten met zich mee. Het is een bedrijfsrisico, omdat je namelijk moet voorschieten voor de klant en geen controle hebt over wanneer je het geld binnen krijgt. Daarnaast moet de overboeking van de klant/client weggeboekt worden in de boekhouding, dit gebeurt veelal automatisch, maar ik kan je wel verklappen, dat niet alle overboekingen zomaar automatisch gekoppeld kunnen worden, doordat de klant het betalingskenmerk niet juist over neemt. Bij automatisch incasso heb je hier geen last van. Je bepaalt dan namelijk zelf het betalingskenmerk en bij het aanleveren van de batch bij de bank, heb je ook zelf controle over het moment van incasseren en dus bijboeken.

Dan heb je nog de betaling voor het versturen van een papieren factuur. Volgensmij is makkelijk uit te rekenen dat een papieren factuur meer kosten met zich mee brengt dan het versturen van een e-mail. Dit laatste zal geautomatiseerd gebeuren, op papier betekent handmatige handelingen, printen, vouwen, in envelop stoppen, versturen.

U heeft het over cash betalen, deze methode kan zo te lezen bij de apotheek ook gewoon, in ieder geval middels pin. Uw geblaat over wettig betaalmiddel is een argument dat ik vaker voorbij heb zien komen. Maar slaat echt totaal nergens op. Dat iets een wettig betaalmiddel is, betekent niet dat iedereen het ook maar heeft te accepteren omdat u vindt dat u er mee moet kunnen betalen. In de supermarkt hoef ik ook niet met mijn zwart-verdiende 500 euro biljetten aan te komen. En als deze apotheek graag wil dat u ze betaalt in doppinda's, dan heeft u 2 keuzes, dat is betalen in doppinda's of een andere apotheek zoeken.

Aad van Hoorn
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2016 15:01

Re: Vragen over factuur apotheek

Ongelezen bericht door Aad van Hoorn »

Over uw laatste opmerking valt nog heel veel te zeggen, het is wel degelijk een wettige betaalmiddel.
Zou dat niet zo zijn, dan zaten de gevangenissen nog voller dan ze nu al zitten.
Ik lees tussen uw regels door dat u mij van het hebben van zwart geld verdenkt, dat mag u, als u het maar niet verder vertelt
Hebt u enig idee hoe het zal gaan verlopen als ik benzine heb getankt en de pomphouder zegt u kan alleen maar pinnen hier.
Nu leg ik niet per direct een biljet van 500 Euro neer, maar een redelijk gepast bedrag, gaan ze mij dan aanhouden, gijzelen misschien ?

Maar dat even daar gelaten, de financiën zijn een onderdeel van het ondernemerschap.
Daar moet je al rekening mee houden als je een bedrijf gaat opstarten.
Dan kan je het opnemen in de prijs van je product, wordt het ook betaald.
Maar deze slimme truc komt nagenoeg overeen als de uitleg a 7.50 voor ieder nieuw medicijn en ieder jaar herhalen, kassa.
Alsof een klant niet in staat zou zijn de bijsluiter te lezen, inderdaad daar heeft u een punt, ze kunnen het wel maar doen het niet.
Zou die uitleg dan wel blijven hangen.

Om nog even bij de apotheker te blijven, steeds meer krijg ik de ervaring dat ze op de stoel van de behandelaar gaan zitten
Gaat het niet over het leveren van een ander merk, met soms heftige reacties, de werkzame stof is wel dezelfde maar de diverse
toevoegingen nu juist weer niet, dan wel over de dosis die moet worden verstrekt.
Het is een raaar volkje.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over factuur apotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

Aad van Hoorn schreef:
28 dec 2020 17:48
Het is een raaar volkje.
Inderdaad. Het zijn nét mensen. Of forumleden.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vragen over factuur apotheek

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jozef1500 schreef:
23 dec 2020 18:24
Ik begrijp dat u het daar niet mee eens bent maar dit is wettelijk geoorloofd (...)
Dat kan iedereen roepen maar het is onjuist. Zie:
viewtppic.php?p=2031596#p2031596

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vragen over factuur apotheek

Ongelezen bericht door berndv »

Aad van Hoorn schreef:
28 dec 2020 17:48
Over uw laatste opmerking valt nog heel veel te zeggen, het is wel degelijk een wettige betaalmiddel.
maar dat ontken ik ook nergens. Ik geef alleen aan dat het feit dat het een wettig betaalmiddel is, niet automatisch betekent dat iedere ondernemer en privépersoon het maar heeft te accepteren, omdat het een wettig betaalmiddel is.
Aad van Hoorn schreef:
28 dec 2020 17:48
Ik lees tussen uw regels door dat u mij van het hebben van zwart geld verdenkt, dat mag u, als u het maar niet verder vertelt
U moet niet tussen de regels door lezen, daar staan geen woorden
Aad van Hoorn schreef:
28 dec 2020 17:48
Hebt u enig idee hoe het zal gaan verlopen als ik benzine heb getankt en de pomphouder zegt u kan alleen maar pinnen hier.
Als ik tussen de regels door lees, kan ik dat wel invullen :lol: Maar dat heeft totaal geen nut voor mij om daar over na te denken. U snijdt hier wel een terecht punt aan, want het pas aangeven nadat u getankt heeft, is niet de bedoeling. Als er niets aangegeven staat, mag men er van uit gaan dat u kunt betalen met een wettig betaalmiddel.

Wellicht interessant om door te lezen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... al-betalen

Gesloten