LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een stopcontact in de meterkast van een sociale huurwoning is niet verplicht. Sterker nog: een meterkast in een sociale huurwoning is zover ik weet niet eens verplicht.

Als je dit allemaal zeker wilt weten, kun je het Gebrekenboek van de Huurcommissie uitvlooien. Als pdf'je te downloaden.

Wanneer het verplicht zou zijn, is het ontbreken er van een gebrek. Maar dat is het dus niet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door Jablan »

Ook bij ons geen stopcontact bij de plek, waar de glasvezelkabel het huis inkomt. Het is opgelost door de glasvezelkabel te verlengen naar de woonkamer. Wel werd gewaarschuwd voor een iets kleinere dataverbinding, in de praktijk merken wij geen verschil.

sake1987

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Heb bij verschillende kennissen een stopcontact in de meter kast aangelegd om de modem ( kabels die bij huizen vanaf +/- 1980 in de meterkast binnen komen) stroom te geven.

Bij mijn woning uit 1949 komen alle nuts aansluitingen in de kelder binnen en de ziggo en KPN kabel gewoon in de woonkamer

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
29 dec 2020 07:45
Ook bij ons geen stopcontact bij de plek, waar de glasvezelkabel het huis inkomt. Het is opgelost door de glasvezelkabel te verlengen naar de woonkamer. Wel werd gewaarschuwd voor een iets kleinere dataverbinding, in de praktijk merken wij geen verschil.
Die waarschuwing is wel heel theoretisch, lijkt mij. Je hebt het niet over tientallen meters ofzo (tenzij je veel groter woont dan ik denk) :wink: De afstand buiten de woning is ook per woning verschillend, en daar krijg ik ook geen waarschuwing voor.

sake1987

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door sake1987 »

In de meterkast zit de groepen kast voor stroom, niks makkelijker dat even een kabel te splitsen en een stopcontact te plaatsen.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het zal wel gek klinken, maar ik heb het modem (of wat het wezen mag) gewoon in de huiskamer. In de meterkast zat geen aansluitmogelijkheid, het ptt-gevalletje in de huiskamer voldeed - niet. Waarop er een monteur kwam die concludeerde dat alles verkeerd is aangesloten, om uiteindelijk in de huiskamer een ander kpn-gevalletje te plaatsen, iets waar een andere stekker in moet als een telefoonstekker. Die man had het er helemaal niet over dat dat ding in de meterkast moest. Wat overigens in de vorige woning wel gezegd was, dat zou beter zijn. Wel, toen toch maar in de huiskamer gedaan, en de ontvangst was prima.

Je kunt er dus ook voor kiezen het modem elders te plaatsen.

sake1987

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door sake1987 »

witte angora schreef:
29 dec 2020 10:22
Het zal wel gek klinken, maar ik heb het modem (of wat het wezen mag) gewoon in de huiskamer. In de meterkast zat geen aansluitmogelijkheid, het ptt-gevalletje in de huiskamer voldeed - niet. Waarop er een monteur kwam die concludeerde dat alles verkeerd is aangesloten, om uiteindelijk in de huiskamer een ander kpn-gevalletje te plaatsen, iets waar een andere stekker in moet als een telefoonstekker. Die man had het er helemaal niet over dat dat ding in de meterkast moest. Wat overigens in de vorige woning wel gezegd was, dat zou beter zijn. Wel, toen toch maar in de huiskamer gedaan, en de ontvangst was prima.

Je kunt er dus ook voor kiezen het modem elders te plaatsen.
Zoal ik boven al een keer aangaf, in oude huizen zit vaak geen meterkast, maar hangt de groepen kast, gasmeter op de plek waar het toentertijd het beste uitkwam.
Bij mij in de kelder, maar groepen kast boven en gas en water onderin.
De kabels voor Telefoon en Tv werden bij mij in de woonkamer gelegd ( staat ook mijn modem)
Maar ik geloof begin jaren 70 werd bij nieuwbouw alles naar een meter kast gelegd.
Nu komen hier alle NUTS aansluitingen de woning binnen.
En toen men hiermee begon, wisten ze nog niet wat een modem was, dus was een stopcontact nog niet nodig.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu je het zegt herinner ik het me inderdaad. Indertijd werkte ik bij een gemeentelijk gasbedrijf. Ieder jaar moesten de gasmeters en in een deel van het gebied de Cai-meters uitgelezen worden. We hadden in die tijd ook een inspecteur. De gasmeters hingen soms op de gekste plekken. Binnen, buiten, je kon het zo gek niet bedenken. Soms waren ze letterlijk onvindbaar.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Herkenbaar. Ik heb samen met de monteurs van de netbeheerders al heel wat huizen doorzocht om de gas-; water- of elektriciteitsmeters te kunnen afsluiten. Tot groot vermaak van de niet-meewerkende bewoner, uiteraard :D

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is in ieder geval nu wel duidelijk dat een stopcontact in de meterkast an sich niet verplicht is; het is nodig om het modem te kunnen laten functioneren. Maar dat klinkt al heel anders Het modem hoeft niet per definitie in de meterkast (als die er al is); dat kan ook elders waar er zowel een stopcontact als een geschikte aansluiting voor het modem is. Maar er is niets dat hem tegenhoudt om zelf een wdc in de meterkast te plaatsen; de wbv heeft er zelfs toestemming voor gegeven.

Dus ik denk dat we met elkaar zowel de vraag van de TS beantwoord hebben als een oplossing gevonden hebben.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Stopcontact on meterkast verplicht bij huurwoning ?

Ongelezen bericht door thecure »

witte angora schreef:
29 dec 2020 10:22
Het zal wel gek klinken, maar ik heb het modem (of wat het wezen mag) gewoon in de huiskamer. In de meterkast zat geen aansluitmogelijkheid,
Het is maar net waar de kabel binnenkomt en waar het israpunt zit. In oudere huizen komt de ptt kabel vaak in de woonkamer binnen. De coax voor de kabeltelevisie werd vaak in de hoek van de woonkamer binnengebracht.

Tegenwoordig laat men inderdaad alles in de meterkast binnenkomen.

Gesloten