LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
PdeGroot75
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2021 20:34

Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door PdeGroot75 »

Er is mij gevraagd de boekhouding van iemand te bekijken.
Deze dame is 69 jaar oud en woont nu (2021) 7,5 jaar op haar huidige adres.
Dit is gehuurd op 1 juni 2013 via een woningbouwvereniging.

Toen ze destijds verhuisd is, heeft haar dochter de papieren geregeld en is alles ingesteld.
Nu ik de administratie bekeken heb, is me opgevallen dat ik nergens rekeningen van haar watergebruik terug kan vinden voor de gehele periode?
Ik heb bekeken wie de leverancier zou moeten zijn in die regio en daarvan kan ik geen enkele rekening, jaaroverzicht of notificatie vinden?

Ik heb haar gevraagd of ze ooit de meterstand moet doorgeven en dat kan ze zich niet herinneren, want dit wordt allemaal voor haar gedaan, dus gaat ze er vanuit dat ook dit geregeld is en ze betaalt al haar rekeningen via automatische incasso.
Maar ik zie geen enkele factuur of jaaroverzicht van haar watergebruik.
Als ze niet zou betalen?
Dan zou er ook geen water uit de kraan komen, lijkt me?
Toch?

Ik kan het haar dochter niet vragen en zelf weet ze er niets van af en gaat ze er vanuit dat ze alles alle jaren keurig netjes heeft betaald. Mevrouw heeft geen inkomen en ontvangt alleen haar AOW.
Ze huurt het via een woningbouw.
Ik kan het waterbedrijf benaderen en navraag doen, maar krijgt ze dan een navordering of nabetaling van de afgelopen 8 jaar? Dat zou ze niet kunnen betalen? Is dat mogelijk?

Ze is geen wanbetaler, maar ze ontvangt nooit rekeningen van haar watergebruik.
Iemand moet dat toch betalen? Anders komt er toch geen water uit de kraan?
Kunnen ze dit achteraf nog op haar verhalen?
Maar er is ook niets bekend van wat de waterstand was, van toe ze erin trok.
Ik kan niets vinden over het water.
Dus kunnen ze ook nooit zeggen hoeveel ze verbruikt heeft?
Of wat de prijs was van het water in de afgelopen jaren?

Zie ik iets over het hoofd?
Gas en stroom heeft ze via Essent.
En ze betaalt ieder jaar waterschapsbelasting.
Ze betaalt huur aan de woningbouw, maar daar zit geen water bij inbegrepen.

En alles gaat altijd via automatische incasso, dus ging ze er vanuit dat dit ook via automatische incasso gaat en dat ze er niet naar om hoeft te kijken.
Dus hoe kan ik dit oplossen?
Of uitzoeken?
Zonder dat ik het financieel nu ineens heel moeilijk voor d'r maak?
Kan dit verjaren?
Ik kan ook nergens een begin meterstand terug vinden, dus ze kunnen nooit hard maken hoeveel ze verbruikt heeft.

Wie is hier fout?
Waar kan dit mis gegaan zijn?
Wat is wijsheid?
Hoor het graag.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Beste antwoord
Gekozen door PdeGroot75

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

door sylvesterb » 02 jan 2021 14:49

Lady1234 schreef:
02 jan 2021 14:10
Water kost een euro per kuub, dus zo rampzalig is het niet.
Wij werken met 63 appartementen op dezelfde wijze we hebben 2 centrale watermeters en geen eigen. Ze hebben wel onderzocht of dit aangepast kon worden, maar omdat er geen centrale meter is komt het water op 2 plaatsen binnen in het appartement en zou je dus twee meters moeten plaatsen, de kosten wegen echter niet op tegen de besparing die de mensen zonder bad en tuin maken. En in de VVE bijeenkomst is dit dus afgewezen.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door scontra »

Begin met contact op te nemen met het waterbedrijf om hetgeen u hier aangeeft ook daar melden.
Het zou zomaar kunnen dat bijv. de vorige bewoner nog steeds een geschat verbruik betaald en dat mevrouw daarom geen betaalverzoek krijgt.
Er zal dan, zeer waarschijnlijk na schatting, een rekening worden opgemaakt over de gehele periode dat mevrouw op dit adres heeft gewoond en dat is niet meer dan normaal aangezien zij wel water verbruikt heeft.
"De kop in het zand steken" is het slechtste wat u kunt doen, de zaak rechttrekken is de enige juiste op dit moment, want eens zal er toch betaald moeten worden.
Is de eindafrekening te hoog, vraag dan een betalingsregeling aan.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Gaat het om een zelfstandige woning, of is het een complex van meerdere woningen, of bestaat het pand uit verschillende ruimtes? Oftewel, heeft het huis een eigen watermeter? Als er geen eigen watermeter is zal er iets op een andere manier geregeld moeten zijn. Mocht er wel een eigen meter zijn, dan kunt u beter het probleem voorleggen aan de watermaatschappij.
En ja, de kans is zeker groot dat mevrouw moet gaan betalen dan. Het zou immers kunnen dat iemand anders al jarenlang onterecht betaald. Die zal ook graag zijn of haar geld terug willen hebben dan.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

NeoDutchio schreef:
02 jan 2021 10:31
Gaat het om een zelfstandige woning, of is het een complex van meerdere woningen, of bestaat het pand uit verschillende ruimtes? Oftewel, heeft het huis een eigen watermeter? Als er geen eigen watermeter is zal er iets op een andere manier geregeld moeten zijn. Mocht er wel een eigen meter zijn, dan kunt u beter het probleem voorleggen aan de watermaatschappij.
En ja, de kans is zeker groot dat mevrouw moet gaan betalen dan. Het zou immers kunnen dat iemand anders al jarenlang onterecht betaald. Die zal ook graag zijn of haar geld terug willen hebben dan.
Zou dit zeker nakijken in mijn appartementencomplex (63 appartementen) is er geen eigen watermeter. De waterkosten zitten in de maandelijkse service kosten, dit geld zowel voor de kopers (via VVE) als voor de huurders.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
02 jan 2021 10:17
"De kop in het zand steken" is het slechtste wat u kunt doen, de zaak rechttrekken is de enige juiste op dit moment, want eens zal er toch betaald moeten worden.
Verjaart er dan niets?

PdeGroot75
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2021 20:34

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door PdeGroot75 »

Verrek!
Het hierboven beschreven antwoord is de oplossing!
Het waterverbruik zit in de maandelijkse servicekosten.
Wat ontzettend gek?
In dit complex zitten 45 appartementen.
Iedereen betaalt 60 Euro per maand.

En na een jaar worden dus de waterkosten gedeeld door alle bewoners.
Iemand die er met 3 personen woont verbruikt meer en heeft dan mazzel?
Wat een ontzettend gek systeem?
Maar dit is inderdaad wel de oplossing.
Er wordt dus keurig netjes betaald.
Opgelost.
Dank voor het meedenken allemaal.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Wel vreemd, want heeft elk appartement dan wel een eigen meter?

PdeGroot75
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2021 20:34

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door PdeGroot75 »

hebra98 schreef:
02 jan 2021 11:09
Wel vreemd, want heeft elk appartement dan wel een eigen meter?
Ja, er zit wel degelijk een watermeter in de meterkast?!

Regenwolk
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2021 11:57

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door Regenwolk »

60 euro per maand, is dat niet wat veel? Misschien een (heel hoog) geschat verbruik?

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

€ 60,00 per maand voor alleenwater lijkt me een beetje veel.

PdeGroot75
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2021 20:34

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door PdeGroot75 »

Lady1234 schreef:
02 jan 2021 12:27
€ 60,00 per maand voor alleenwater lijkt me een beetje veel.
Dat zijn de gehele servicekosten per maand voor alles.
Dus ook lift, elektriciteit gezamenlijke ruimte, schoonmaakkosten, etc.
En het waterverbruik zit daar bij inbegrepen.
Staat ook op de jaarlijkse afrekening.

Staat niet op hoeveel water iedereen individueel heeft verbruikt.
Dat wordt door 45 appartementen bij elkaar opgeteld en gedeeld.
Dan vind ik het nog raar.
Iemand met 3 personen of iemand die 3x per week in bad gaat betaalt evenzo veel als een 1 persoons huishouden.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Water kost een euro per kuub, dus zo rampzalig is het niet.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lady1234 schreef:
02 jan 2021 14:10
Water kost een euro per kuub, dus zo rampzalig is het niet.
Wij werken met 63 appartementen op dezelfde wijze we hebben 2 centrale watermeters en geen eigen. Ze hebben wel onderzocht of dit aangepast kon worden, maar omdat er geen centrale meter is komt het water op 2 plaatsen binnen in het appartement en zou je dus twee meters moeten plaatsen, de kosten wegen echter niet op tegen de besparing die de mensen zonder bad en tuin maken. En in de VVE bijeenkomst is dit dus afgewezen.

PdeGroot75
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2021 20:34

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door PdeGroot75 »

sylvesterb schreef:
02 jan 2021 14:49
Lady1234 schreef:
02 jan 2021 14:10
Water kost een euro per kuub, dus zo rampzalig is het niet.
Wij werken met 63 appartementen op dezelfde wijze we hebben 2 centrale watermeters en geen eigen. Ze hebben wel onderzocht of dit aangepast kon worden, maar omdat er geen centrale meter is komt het water op 2 plaatsen binnen in het appartement en zou je dus twee meters moeten plaatsen, de kosten wegen echter niet op tegen de besparing die de mensen zonder bad en tuin maken. En in de VVE bijeenkomst is dit dus afgewezen.
Allemaal heel helder en ik heb weer wat geleerd.
Heb het aan mevrouw doorgegeven en ze was allang opgelucht, dat ze niks verkeerd had gedaan.
Dus nogmaals dank allemaal voor het meedenken.

Willifrid
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 dec 2020 18:10

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door Willifrid »

Dan vind ik het nog raar.
Iemand met 3 personen of iemand die 3x per week in bad gaat betaalt evenzo veel als een 1 persoons huishouden.
Dat is altijd zo met service kosten in een appartementencomplex of flatgebouw.
De bewoners van de onderste verdieping betalen ook mee aan het onderhoud van de lift en de schoonmaak van de trappenhal.
Ook als zij daar geen gebruik van maken. En er zijn genoeg gebouwen waar de stookkosten over alle bewoners worden verdeeld en dus de zuinige energiebewuste bewoner mee betaalt aan de losbol die hartje winter zijn thermostaat op 30 heeft staan en de balkondeuren open. (Een voorbeeld uit eigen ervaring.)

Moneyman
Berichten: 30024
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
02 jan 2021 14:10
Water kost een euro per kuub, dus zo rampzalig is het niet.
Klopt, daarom wordt dit juist bij water vaak zo toegepast. De administratie voor een correcte doorbelasting is dan duurder dan het water uberhaupt kost.
Bij elektriciteit en gas ligt dat normaal gesproken anders.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Waterverbruik nooit belast ---> navordering?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Heeft zij en alle overige flatbewoners een eigen watermeter, dan moet ze meestal zelf betalen.

Bij mijn flat heeft alleen de bewoners van de begane grond een watermeter voor alle bewoners boven die woning. Water wordt betaald door VVE (dus uiteindelijk via de eigen bijdrage).

Als je niks doet, lopen de kosten op, deurwaarders, loonbeslag. Dat wil je niet meemaken.

Eerste stap is om contact op te nemen met de waterbedrijf om een toelichting. Vraag om uitstel om te betalen (van 1 maand) om dingen uit te zoeken. Vraag aan de woningbouw of waterkosten voor eigen rekening is, of in de service kosten zit verwerkt. Kijk goed de rekening na kwa datum (dat je niet voor de vorige bewoners betaald).
Als je moet betalen, vraag om in termijnen te betalen.


Informatie over de verjaring termijn kan je vinden op https://www.juridischloket.nl/schulden- ... ssobureau/ . Ik denk dat er een verjaring van 2 of 5 jaar is. Hun kunnen je ook helpen met juridisch advies (afhankelijk van je inkomen), of neem contact op met rechtsbijstandverzekering om het een en ander uit te zoeken.

Gesloten