LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
xxxbowiexxx
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2021 15:37

Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door xxxbowiexxx »

Hallo

Ik heb een berner sennen van 4 jaar, ze heeft een gescheurde kruisband aan één van haar achterpoten, of toch dat vermoed de dierenarts, ik geef nu al 2 dagen pijnstilling maar ik heb niet het vermoeden dat de pijn al weg is want ze mankt nog altijd heel veel, en ik heb de indruk dat ze door haar poot zakt telkens ze er kracht op zet om te steunen. Ik maak mij serieus veel zorgen, en vind het niet leuk om haar zo te zien afzien.

De dierenarts vroeg me om af te wachten tot dinsdag om te zien of de medicatie tegen dan wel effect geeft, zo niet trekt ze foto's en wordt het vermoedelijk een operatie. Maar het herstel zie ik minder zitten, omdat ik las op internet dat ze dan zo min mogelijk in beweging mag zijn, maar dat wordt toch een klein probleem. Door te weinig plaats bij mij thuis en doordat mijn huisbaas huisdieren niet toestaat blijft ze bij mijn ouders slapen, tegen wie ik had gezegd dat ze niet meer of toch niet teveel en niet te wild mocht spelen met hun duitse herder. Toen ik daarnet hier aankwam, zag ik dat ze alweer samen aan het ravotten waren buiten en de reactie die ik kreeg was het is een hond... Maar als ze niet mag, mag ze niet toch? Van mij mag ze gerust spelen en ravotten, maar als ze pijn heeft is het toch bter dat ze voorlopig niet meer speelt of toch zo wild niet. Of is dit fout van mij?

Ik wil mijn hond echt niet kwijt, en maak mij serieuze zorgen omdat ze echt pijn heeft en eigenlijk liefst van al wilt rusten, maar dan jaagt de hond van mijn ouders haar mee naar buiten, waar ze dan weer spelen. Wat moet ik doen? Thuis is er echt geen plaats, om haar comfortabel te laten zijn en is ze ook vaak alleen.

sake1987

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als ze echt veel pijn had was ze niet met die andere hond aan het ravotten.
Als ik dit zo lees zou ik afwachten wat er bij de dierenarts uit komt en als uw ouders haar niet permanent willen hebben opzoek gaan naar een ander baasje.
Een hond van 4 jaar kan nog heel goed worden herplaatst.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door 16again »

sake1987 schreef:
10 jan 2021 16:08
Als ze echt veel pijn had was ze niet met die andere hond aan het ravotten.
Is dat niet juist het gevaar van die pijnstillers? Pijn niet voelen of draagbaar maken , en dan te veel doen.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
10 jan 2021 16:21
sake1987 schreef:
10 jan 2021 16:08
Als ze echt veel pijn had was ze niet met die andere hond aan het ravotten.
Is dat niet juist het gevaar van die pijnstillers? Pijn niet voelen of draagbaar maken , en dan te veel doen.
Wanneer pijnstillers goed werken, denkt een mens al snel dat er wel weer wat kan. Dat zal bij een dier ook zo werken. Immers de natuurlijke prikkel om even rustig aan te doen en bepaalde bewegingen niet te maken is weg wanneer de pijnstillers goed werken. Maar dat de pijn weg is, betekent niet de de blessure genezen is. Het betekent zelfs niet dat de blessure aan het genezen is. Bij een gescheurde spier die toch belast wordt, is het zaak om die spier rust te geven. Dat is noodzakelijk om verdere schade te voorkomen en herstel te kunnen laten plaatsvinden.

Dat de hond lekker aan het ravotten is, is wat mij betreft dan ook teken dat de pijnstillers goed werken. Maar dat dit herstel niet ten goede komt. Geef de hond lichamelijk rust en zorg voor geestelijke uitdagingen om de verveling tegen te gaan. Er zijn denk-spelletjes voor honden te koop. Maar ook zelf kun met een klein koekje en twee of drie bekers balletje-balletje doen. Of een deel van de brokken verstoppen, zodat de hond zijn eten moet zoeken. Let er ook hier wel op dat de hond rustig blijft. Sommige honden worden zo wild wanneer ze iets te eten krijgen dat er ook al kans is op teveel belasting van de beschadigde spier.

sake1987

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ivo.w schreef:
10 jan 2021 16:35
16again schreef:
10 jan 2021 16:21
sake1987 schreef:
10 jan 2021 16:08
Als ze echt veel pijn had was ze niet met die andere hond aan het ravotten.
Is dat niet juist het gevaar van die pijnstillers? Pijn niet voelen of draagbaar maken , en dan te veel doen.
Wanneer pijnstillers goed werken, denkt een mens al snel dat er wel weer wat kan. Dat zal bij een dier ook zo werken. Immers de natuurlijke prikkel om even rustig aan te doen en bepaalde bewegingen niet te maken is weg wanneer de pijnstillers goed werken. Maar dat de pijn weg is, betekent niet de de blessure genezen is. Het betekent zelfs niet dat de blessure aan het genezen is. Bij een gescheurde spier die toch belast wordt, is het zaak om die spier rust te geven. Dat is noodzakelijk om verdere schade te voorkomen en herstel te kunnen laten plaatsvinden.

Dat de hond lekker aan het ravotten is, is wat mij betreft dan ook teken dat de pijnstillers goed werken. Maar dat dit herstel niet ten goede komt. Geef de hond lichamelijk rust en zorg voor geestelijke uitdagingen om de verveling tegen te gaan. Er zijn denk-spelletjes voor honden te koop. Maar ook zelf kun met een klein koekje en twee of drie bekers balletje-balletje doen. Of een deel van de brokken verstoppen, zodat de hond zijn eten moet zoeken. Let er ook hier wel op dat de hond rustig blijft. Sommige honden worden zo wild wanneer ze iets te eten krijgen dat er ook al kans is op teveel belasting van de beschadigde spier.
Ben het ermee eens dat de pijnstiller een verkeerd beeld kan oproepen.
Echter als ik dit zo lees, willen de ouders van TS hier niet aan meewerken, heeft TS zelf een woning gehuurd waar huisdieren niet welkom zijn en niet de tijd die de hond nu nodig heeft.
Dus dan moet je toch gaan kijken wat het beste voor de hond is.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Wacht even op de conclusie van de dierenarts zou ik zeggen.
Zelf hebben ik een labrador gehad met een kapotte kruisband, en na een operatie is hij altijd mank gebleven, maar wel pijnvrij en mobiel, ook spelen ging weer prima. Maar rust is zeker na een operatie noodzakelijk.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Onze oude golden retriever had hetzelfde. Dacht met gemak over een sloot te kunnen springen, maar in dit geval liep dat minder goed af. Uiteindelijk in het begin met pijnstilling het dragend gemaakt en uiteindelijk heeft de hond er mee leren omgaan, alleen moest die wel rustiger aan gaan doen. Die hond is uiteindelijk nog 13 jaar geworden.

mh73

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door mh73 »

16again schreef:
10 jan 2021 16:21
sake1987 schreef:
10 jan 2021 16:08
Als ze echt veel pijn had was ze niet met die andere hond aan het ravotten.
Is dat niet juist het gevaar van die pijnstillers? Pijn niet voelen of draagbaar maken , en dan te veel doen.

Volgens mij is dat zeker zo. Momenteel loopt er bij ons in de wijk een jonge labrador van 8 maanden met hetzelfde euvel door een ongelukje. Het is dat ze zeggen dat ze een blessure heeft, want het beestje is door de pijnstilling zo vrolijk en blij, je ziet er niets aan. Moet uitgroeien voordat ze geholpen kan worden, dus ik hoop dat de schade hierdoor niet erger wordt.

Met pijnstilling én een andere hond in huis gaat dat dus wel een dingetje worden. Maar goed, als je zelf een woning hebt waar geen huisdieren mogen komen, dan zadel je je ouders wel op met jouw probleem natuurlijk.

Waar je rekening mee moet houden is dat het grote, zware honden zijn. Want na de operatie zal je hond echt in alle rust moeten kunnen revalideren. Gaat zo'n grote hond dan toch spelen, dan komt er veel druk op de poten te staan en dat kan die poot niet hebben. Dat zal je dan echt goed af moeten spreken. En wanneer dat een probleem is, zal je toch goed na moeten denken wat dan het beste is voor het dier.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door moederslink »

Idd even afwachten wat de DA zegt.
Het is wél van belang dat de hond tot rust kan komen na zo.n ' stoeipartijtje ' , al zal dat lastig zijn.
Ik hoop dat je ouders een bench hebben , waarin je hond een lange poos kan uitrusten.
Zij zitten nu wél met dit probleem , het is niet niks.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door gosewijn »

Is de kruisband gescheurd of afgescheurd ?

xxxbowiexxx
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2021 15:37

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door xxxbowiexxx »

Iedereen bedankt voor de reacties !! Dit heeft geholpen en mij aan het denken gezet..

Toen ik deze morgen bij mijn ouder kwam, om te kijken hoe het was met Beau zag ik dat dat ze nog meer aan het manken was dan ervoor en ook dat haar andere poot ook wat aan het afzien is. Ik heb bij deze niet gewacht tot morgen omdat ik het niet over mijn hart kon krijgen. Ik ben deze voormiddag mogen naar de DA gaan, en het manken komt aan de ene kant door de pijn, foto's hebben uitgemaakt dat haar kruisbanden effectief gescheurd zijn. Ik heb 2 opties, een operatie, die heel veel geld kost en waarna beau 6 weken moet rusten. De andere optie is pijnstilling en een natuurlijke ontstekingsremmer. Ik ga het nu proberen met de pijnmedicatie, maar ben aan het bekijken hoe ik het financieel haalbaar kan maken om de operatie te laten uitvoeren. Mijn DA is bereid het bedrag voor te schieten, waarna we dan een afbetalingsplan bespreken.

Ik ga het straks nog bespreken met mijn vriend, en voorlopig blijft Beau bij ons, ook al mag het niet, omdat ze bij ons veel meer rust zal vinden dan bij mijn ouders. Ik heb goed contact met mijn buren, en als Beau moet rusten moet ze enkel buiten om haar plasjes enz te doen en dus heb ik liever dat ze bij mij blijft zodat ik haar beter in het oog kan houden. Ik denk er bijlange nog niet aan om haar te laten inslapen, en ook niet om haar te laten afzien. Ze is dan wel al 4 jaar, maar ze kan evengoed 10 jaar worden en ik wil haar dit gunnen zolang ze niet te veel pijn heeft.

Nogmaals grote dank voor de reacties en de tips van denkspelletjes aan te kopen. Ik waardeer dit enorm en beau ook uiteraard :)

Goeieavond

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat zij nu bij jullie in de rust kan blijven is zondermeer een goeie en betere zet.
Dan gaat hopelijk ook de huisbaas, met een beetje hart voor een ziek dier , overstag in het belang van het dier.
Je ontlast hiermee ook je ouders. Toch ook wel een belangrijk iets denk ik.
Zo.n operatie kost idd veel geld en superfijn dat je DA wil meewerken aan bv een afbetaling in termijnen.
Veel sterkte en veel geluk gewenst met een goede afloop !

Xaja Dirks
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2020 12:15

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door Xaja Dirks »

Ik heb een Dalmatiër die jaren geleden ook een gescheurde kruisband had. Dit genas met rust maar zodra hij weer even aan het ravotten was met een andere hond dan was het weer feest en ging hij weer op 3 poten lopen. Honden hebben een enorm hoge pijngrens en als er andere honden zijn om mee te spelen zullen zij zonder voorbehoud onmiddellijk weer aan het ravotten gaan. Na de zoveelste keer bij de dierenarts heb ik de knoop doorgehakt en hem laten opereren. Na de operatie bleef hij eerst nog een tijd op 3 poten lopen en toen zij de dierenarts ga af en toe maar een stukje rennen met hem want dan moet hij ook zijn vierde poot weer gebruiken. Na een paar weken gebruikte hij alle poten weer dus inmiddels is de zaak al jaren weer goed. Uiteindelijk is dus een operatie het enige wat er op zit. Het is een duur grapje maar als je zelf wat mankeer dan ga je ook naar een dokter en laat je je behandelen en dat doe je voor je huisdieren ook lijkt mij. Na die tijd heeft hij nooit geen last meer gehad van dat poot, ik wou alleen dat ik hem gelijk had laten opereren dan was het probleem eerder opgelost geweest. Het koste mij ruim 1100 euro maar het is je maatje en dan heb je het er voor over.

sake1987

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door sake1987 »

Xaja Dirks schreef:
16 jan 2021 12:09
Ik heb een Dalmatiër die jaren geleden ook een gescheurde kruisband had. Dit genas met rust maar zodra hij weer even aan het ravotten was met een andere hond dan was het weer feest en ging hij weer op 3 poten lopen. Honden hebben een enorm hoge pijngrens en als er andere honden zijn om mee te spelen zullen zij zonder voorbehoud onmiddellijk weer aan het ravotten gaan. Na de zoveelste keer bij de dierenarts heb ik de knoop doorgehakt en hem laten opereren. Na de operatie bleef hij eerst nog een tijd op 3 poten lopen en toen zij de dierenarts ga af en toe maar een stukje rennen met hem want dan moet hij ook zijn vierde poot weer gebruiken. Na een paar weken gebruikte hij alle poten weer dus inmiddels is de zaak al jaren weer goed. Uiteindelijk is dus een operatie het enige wat er op zit. Het is een duur grapje maar als je zelf wat mankeer dan ga je ook naar een dokter en laat je je behandelen en dat doe je voor je huisdieren ook lijkt mij. Na die tijd heeft hij nooit geen last meer gehad van dat poot, ik wou alleen dat ik hem gelijk had laten opereren dan was het probleem eerder opgelost geweest. Het koste mij ruim 1100 euro maar het is je maatje en dan heb je het er voor over.
En het is natuurlijk makkelijk dat je het geld hebt.
Maar hoeveel mensen schaffen zich dieren aan en kunnen dit niet betalen.

mh73

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door mh73 »

sake1987 schreef:
16 jan 2021 12:29
En het is natuurlijk makkelijk dat je het geld hebt.
Maar hoeveel mensen schaffen zich dieren aan en kunnen dit niet betalen.

Je weet dat de mogelijkheid bestaat dat er hogere dierenartskosten betaald moeten worden als je een hond neemt. Weet je dat je dat niet kan betalen, dan kun je de hond verzekeren. En anders geen huisdier nemen. Met de aanschaf van een huisdier krijg je er een stukje verantwoordelijkheid bij.

sake1987

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door sake1987 »

mh73 schreef:
16 jan 2021 15:16
sake1987 schreef:
16 jan 2021 12:29
En het is natuurlijk makkelijk dat je het geld hebt.
Maar hoeveel mensen schaffen zich dieren aan en kunnen dit niet betalen.

Je weet dat de mogelijkheid bestaat dat er hogere dierenartskosten betaald moeten worden als je een hond neemt. Weet je dat je dat niet kan betalen, dan kun je de hond verzekeren. En anders geen huisdier nemen. Met de aanschaf van een huisdier krijg je er een stukje verantwoordelijkheid bij.
Dat zijn mooie woorden, waar ik persoonlijk achter sta.
Toch zie ik heelveel mensen die zich dit bij aanschaf van een huisdier niet realiseren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door moederslink »

ik had gelezen dat zeer veel mensen nu juist een hond aangeschaft hebben, oh oh , wat gebeurt er met deze honden wanneer alles " weer normaal " is ?
Worden ze weer als oud vuil gedumpt :o ?
Huisdieren kosten nu eenmaal ( soms véél ) geld , bezint eer ge begint.

mh73

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door mh73 »

moederslink schreef:
16 jan 2021 16:11
ik had gelezen dat zeer veel mensen nu juist een hond aangeschaft hebben, oh oh , wat gebeurt er met deze honden wanneer alles " weer normaal " is ?
Worden ze weer als oud vuil gedumpt :o ?
Huisdieren kosten nu eenmaal ( soms véél ) geld , bezint eer ge begint.
Ik hoorde in de goldengroep dat verschillende groepen voor herplaatsers al vol staan met de pups van maart, april. De lol zal er wel een beetje af zijn nu.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat denk ik ook , onbegrijpelijk deze stupiditeit en onnadenkendheid.

sake1987

Re: Berner sennenhond met gescheurde kruisband achterpoot

Ongelezen bericht door sake1987 »

Vind die reclame voor adoptie begeleiding honden erg mooi, eerst laten ze de mooie kanten van een pup zien en daarna de vervelende kanten.
Heb zelf 2 Jack Russels van net 2 en bijna 3 jaar, ben nu net door het opvoeden en de grootste kosten ( alle inentingen, castratie, sterilisatie) heen.
Nu maken ze niks meer kapot, piesen en poepen ze niet meer in huis en luisteren ze. Ook zijn op de jaarlijkse kosten na nu alles eerst rustig.
Maar al die kosten en energie die een hond de eerste jaren kost, hebben veel mensen niet in de gaten.

Gesloten