LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
10 jan 2021 19:40
Maar als je de drogisterijen laat sluiten, wordt het toch juist drukker in de supermarkten en bij de apotheken?
Zeker als je de supermarkten ook nog maar beperkt open wilt laten.
Bij de apotheek hier staat vaak al een rij buiten, omdat je alleen ‘s middags je herhalingsrecepten kunt ophalen.
Maar men wil toch hier wel pleiten voor een totale lockdown maar alleen die dingen de uitzondering laten zijn die henzelf het beste uitkomt...

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
10 jan 2021 19:37
"Adviezen " werken niet , dat is wel gebleken. Mensen gaan toch hun eigen gang wel.


En het eerder vaccineren van bv huisartsen zit er ook niet in. Onbegrijpelijk!

Dat mensen hun eigen gang gaan, is gewoon schandalig.j
Ben het met je eens dat huisartsen gevaccineerd moeten worden

Avondklok zie ik geen toegevoegde waarde in.

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
10 jan 2021 19:24
witte angora schreef:
10 jan 2021 17:59
mh73 schreef:
10 jan 2021 17:36
De rek is eruit. Ik heb het gisteren al gezegd. Mensen gaan gezellig met zijn tweeën boodschappen doen, zoeken de randjes op van wat er volgens de regels mag of gaan er overheen. Het duurt te lang, er is nog steeds geen uitzicht op beter. Er is geen motivatie meer om je ergens aan te houden.
Klopt, dat zie ik hier in de omgeving ook. Uiteraard hebben beide echtelieden steevast een karretje, dat zou de afstand garanderen. Mooi niet. Als ze met zijn tweeën ergens staan te kleppen (overleggen) moet je er toch echt langs, en dan heb je toch echt geen anderhalve meter.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de boel minimaal 2 weken volledig op slot gaat. Dus ook geen Kruidvat, geen slijterij, geen bloemenverkopers op straat, geen take-away koffie (daar loopt nu letterlijk iedereen mee, dus de sluiting van de horeca heeft geen enkel nut meer); OV alleen als je je reisdoel van tevoren hebt aangegeven; maximaal een kilometer of 10 rondom de eigen woonplaats; avondklok vanaf 18.00 uur, dus supermarkten uiterlijk om 17.00 uur dicht, dat soort dingen.

Wat je nu ziet lijkt in de verste verte niet meer op een lock-down.
Maar als je alleenstaand bent, is één keer per week naar de supermarkt toch voldoende, en zeker als je je eigen tijd kunt kiezen, hoef je amper iemand tegen te komen. Binnen 20 minuten sta je weer buiten.
Een halve keer per persoon in een huishouden per week zou ik zeggen!

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
10 jan 2021 18:47
Simpel: een maximum aantal personen naar binnen, de rest kan buiten wachten.
Dan besmetten we elkaar in de gezellige rij bij de winkelingang

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

De rest blijft natuurlijk gewoon thuis.. we wilden toch een lockdown?

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met steeds weer nieuwe toevoegingen, doet de vaccinatiestrategie mij helaas ernstig denken aan de Monty Python-sketch over het zinken van de Titanic:

Hier spreekt uw kapitein! Geen paniek! Niet rennen naar de reddingsboten! Vrouwen en kinderen eerst!
(Gedoe.)
Geen paniek! Niet rennen naar de reddingsboten! Vrouwen en kinderen, en indianen eerst!
( Weer gedoe.)
Herziene mededeling! Geen paniek! Niet rennen naar de reddingsboten! Vrouwen en kinderen, indianen, en astronouten eerst!
(Flinke duscussie over Renaissance-kleding.)
Geen paniek! Niet rennen naar de reddingsboten!
Vrouwen en kinderen, indianen, astronouten en een soort geïdealiseerde versie van de complete Renaissance-mens eerst!

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
10 jan 2021 19:00
witte angora schreef:
10 jan 2021 18:47
Simpel: een maximum aantal personen naar binnen, de rest kan buiten wachten. Plus het advies om niet vaker dan twee keer per week de boodschappen te doen; in principe is vaker als dat ook helemaal niet nodig.
Goh, er zijn ook mensen die niet alleenstaand zijn en wat meer boodschappen nodig hebben in een week.
Goh, er was een tijd dat mannen werkten, vrouwen het huishouden deden en de kinderen naar school gingen. En wie deden de boodschappen voor het hele gezin? Juist, de vrouwen, in hun uppie. Ging prima, er is er geen een aan doodgegaan.

Dat gezinnen met elkaar boodschappen moeten doen is onzin, sterker nog, vanuit de overheid wordt juist gezegd dat niet te doen.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
10 jan 2021 21:30


Goh, er was een tijd dat mannen werkten, vrouwen het huishouden deden en de kinderen naar school gingen. En wie deden de boodschappen voor het hele gezin? Juist, de vrouwen, in hun uppie. Ging prima, er is er geen een aan doodgegaan.

Dat gezinnen met elkaar boodschappen moeten doen is onzin, sterker nog, vanuit de overheid wordt juist gezegd dat niet te doen.
Heb ik gezegd dat je met het hele gezin boodschappen moet doen?
Zie ik nergens staan.
Ik had het over het feit dat een alleenstaande makkelijk kan zeggen: 2 x per week boodschappen doen is genoeg.
Als je met z’n vieren, vijven of nog meer bent, is het niet zo vreemd om meerdere keren boodschappen te doen. Zeker als je graag verse groenten en fruit eet.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik had het er in het voorgaande bericht over dat hele gezinnen weer samen boodschappen doen.

En als je meer nodig hebt, dan doe je drie keer per week boodschappen. Maar niet met zijn tweeën, want dat wordt juist gezegd niet te doen. Terwijl het dus wél gebeurt. En nog massaal ook. Dan krijg je dus die drukte.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ze zien het misschien als een " leuk uitje " omdat ze 24/7 op elkaars lip zitten :lol:
Maar dan zou ik zeggen ga lekker naar het bos of zo.

Overigens : het huiselijk geweld is flink toegenomen.
Méér dan ooit zitten jonge kinderen in een onveilige thuissituatie , het weer opengaan van de lagere school zou voor deze kinderen dus een uitkomst zijn.
Treurig. :(

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Die gaan dus voorlopig nog niet open, de 'lockdown' wordt met drie weken verlengd. Heel misschien dat basisscholen eerder open kunnen, maar dan nog. De eerstkomende vier weken zitten kinderen dus sowieso nog thuis.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
10 jan 2021 21:55
Ik had het er in het voorgaande bericht over dat hele gezinnen weer samen boodschappen doen.

En als je meer nodig hebt, dan doe je drie keer per week boodschappen. Maar niet met zijn tweeën, want dat wordt juist gezegd niet te doen. Terwijl het dus wél gebeurt. En nog massaal ook. Dan krijg je dus die drukte.
Het zit u wel hoog dat gemuts over die supers? Hoe vaak komt u daar dan per week?

Ik zie daar al helemaal geen hele gezinnen.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het zou idioot zijn de scholen weer open te doen, maar mensen hun levenswerk kapot te laten gaan door hun winkels dicht te laten. Die scholen waren de reden van een heel groot deel van de verspreiding van het virus, meer dan winkels, meer dan horeca. Dat onderwijs belangrijk is, dat snap ik, maar iedereen pleit altijd dat niets opweegt tegen een mensenleven, dan moeten ze die scholen gewoon dicht laten tot alles weer open mag. Samen tegen corona was het toch?

En daarbij, onderwijs is tegenwoordig makkelijk vanuit huis te doen. En anders moeten ze maar zorgen dat de klassen maar weer kleiner worden en dat er strikte maatregelen zijn. Allemaal les met een mondkapje op, op anderhalve meter afstand en afstand houden in de gangen en maar maximaal 2 dagen les op school met continue dezelfde medeleerlingen. Ik ken scholen die vorig jaar ook de leerlingen opdeelden in april en mei.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

moederslink schreef:
10 jan 2021 19:37

Er moet van bovenaf strikte verboden komen , anders blijft het n.m.m dweilen met de kraan open.
Een avondklok zou kunnen mee helpen . Je hond uitlaten moet natuurlijk nog wél kunnen.
Nee, natuurlijk moet dat niet kunnen. Avondklok is avondklok. Als je al voor dat het maar is ingevoerd al uitzonderingen gaat maken.... Want als je hond uit mag laten, moet je ook nog even je zoon of dochter naar het station kunnen brengen. Of oma terug naar haar aanleunwoning. Gewoon hele simpele regels: als er een avondklok komt domweg iedereen die op straat komt bekeuren.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

witte angora schreef:
10 jan 2021 21:55
Ik had het er in het voorgaande bericht over dat hele gezinnen weer samen boodschappen doen.

En als je meer nodig hebt, dan doe je drie keer per week boodschappen. Maar niet met zijn tweeën, want dat wordt juist gezegd niet te doen. Terwijl het dus wél gebeurt. En nog massaal ook. Dan krijg je dus die drukte.
Inderdaad. En vaak loopt er dan zo'n Jan L*l met een leeg karretje achter zijn vrouw aan. Dat weiger je toch als man? Kleine moeite om gewoon even in de auto te wachten lijkt me.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens gaan er steeds meer horeca en winkels gewoon open of houden ze zich niet aan de regels. Puur omdat ze het zat zijn. Dit weekend bijvoorbeeld 2 zaken in Eindhoven, maar des te langer het duurt, des te meer het er zullen worden.

Overigens had 1 van die eigenaren van die zaken wel een aparte kijk en schijnbaar het recht aan zijn zijde. Er is namelijk schijnbaar een wet die aangeeft dat zijn winkel geen openbare ruimte is, maar een private, omdat hij een bordje had opgehangen met geen toegang voor onbevoegden. Hij handhaafde dus niet de mondkapplicht, ook omdat die wet niet geldig is, omdat ie nog niet is ondertekend (of dat waar is, dat weet ik niet).

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
10 jan 2021 23:16
Overigens gaan er steeds meer horeca en winkels gewoon open of houden ze zich niet aan de regels. Puur omdat ze het zat zijn. Dit weekend bijvoorbeeld 2 zaken in Eindhoven, maar des te langer het duurt, des te meer het er zullen worden.

Overigens had 1 van die eigenaren van die zaken wel een aparte kijk en schijnbaar het recht aan zijn zijde. Er is namelijk schijnbaar een wet die aangeeft dat zijn winkel geen openbare ruimte is, maar een private, omdat hij een bordje had opgehangen met geen toegang voor onbevoegden.
Dan veronderstel ik dat de Boa onbevoegd is? :lol:

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, wilde zich niet aan de huisregels houden, dus onbevoegd.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Lady1234 schreef:
10 jan 2021 23:01
Ik zie daar al helemaal geen hele gezinnen.

Het ligt er misschien aan waar je woont. Of hoe je kijkt. Hier gaan heel veel stellen gewoon weer samen naar de winkel. Mijn man stond laatst buiten in de rij voor een karretje, omdat er binnen heel veel mensen met een leeg karretje achter hun partner aan liepen. Dat vond hij niet leuk. Vanaf de sluiting van de scholen zie je ouders hun kroost weer volop meenemen naar de winkel, ook die van 9, 10, 12 jaar. In de supermarkt houdt niemand zich meer aan die 1,5 m afstand. En soms is het zo druk dat ik het vermoeden heb dat ze die aantallen helemaal hebben los gelaten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
10 jan 2021 23:16
Overigens gaan er steeds meer horeca en winkels gewoon open of houden ze zich niet aan de regels. Puur omdat ze het zat zijn. Dit weekend bijvoorbeeld 2 zaken in Eindhoven, maar des te langer het duurt, des te meer het er zullen worden.

Overigens had 1 van die eigenaren van die zaken wel een aparte kijk en schijnbaar het recht aan zijn zijde. Er is namelijk schijnbaar een wet die aangeeft dat zijn winkel geen openbare ruimte is, maar een private, omdat hij een bordje had opgehangen met geen toegang voor onbevoegden. Hij handhaafde dus niet de mondkapplicht, ook omdat die wet niet geldig is, omdat ie nog niet is ondertekend (of dat waar is, dat weet ik niet).
Hier lees ik "een mondkapje verplicht in alle openbare en overdekte ruimten", en ook hier worden winkels expliciet genoemd.

Maar goed, het sluiten van winkels en horeca, en de mondkapjesplicht zijn 2 aparte bepalingen, dus hij kan niet lekker gaan cherrypicken, dus een bepaling voor het één, gebruiken om onder het ánder uit te komen.

Een winkelier mag zelf bepalen of een klant zonder mondkapje wel of niet de winkel in mag, dat is inderdaad zijn recht als eigenaar. Als een BOA vervolgens binnenkomt, kan die een toegelaten klant zonder mondkapje wel bekeuren, want de draagplicht geldt ook daarbinnen, ook al laat de winkelier die klant zonder mondkapje toe.

Deze zelfbenoemde don quichotte's hebben van de handhavers en daarboven inmiddels burgemeesters, ultimatums gekregen. Als ze weer open gaan, worden ze voor onbekende tijd gesloten, en is de kans groot dat de boete die ze dan krijgen, de klap in de knieën zal zijn, en ze failliet zullen gaan.

Gesloten