LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

De eigenaren van het Eindhovense restaurant hebben bij nader inzien toch eieren voor hun geld gekozen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3112166 ... weer-dicht

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

PeterPeters1966 schreef:
10 jan 2021 23:09
Nee, natuurlijk moet dat niet kunnen. Avondklok is avondklok. Als je al voor dat het maar is ingevoerd al uitzonderingen gaat maken.... Want als je hond uit mag laten, moet je ook nog even je zoon of dochter naar het station kunnen brengen. Of oma terug naar haar aanleunwoning. Gewoon hele simpele regels: als er een avondklok komt domweg iedereen die op straat komt bekeuren.

Waarom zou de uitzondering 'hond uitlaten' niet mogen? Dat lijkt me nou iets wat bijzonder makkelijk te controleren is. Daar kan geen misverstand over bestaan, denk ik zo. Wij komen bij ons laatste rondje om 11 uur 's avonds nooit iemand tegen, dus de kans op superspreading zit er niet echt in.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
11 jan 2021 08:40
PeterPeters1966 schreef:
10 jan 2021 23:09
Nee, natuurlijk moet dat niet kunnen. Avondklok is avondklok. Als je al voor dat het maar is ingevoerd al uitzonderingen gaat maken.... Want als je hond uit mag laten, moet je ook nog even je zoon of dochter naar het station kunnen brengen. Of oma terug naar haar aanleunwoning. Gewoon hele simpele regels: als er een avondklok komt domweg iedereen die op straat komt bekeuren.

Waarom zou de uitzondering 'hond uitlaten' niet mogen? Dat lijkt me nou iets wat bijzonder makkelijk te controleren is. Daar kan geen misverstand over bestaan, denk ik zo. Wij komen bij ons laatste rondje om 11 uur 's avonds nooit iemand tegen, dus de kans op superspreading zit er niet echt in.
Omdat ieder dan zijn eigen uitzondering weer gaat verzinnen, dat dan wel weer net zou moeten mogen..
Lockdown is lockdown en dan ook geen uitzonderingen meer.. En anders wat mij betreft niet zeuren nu.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
10 jan 2021 23:09
En daarbij, onderwijs is tegenwoordig makkelijk vanuit huis te doen.
Dat valt juist tegen aan de onderkant van de maatschappij, waar onderwijs het hardst nodig is: Klein behuisd en daardoor geen rustige omgeving, minder digitale middelen.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
11 jan 2021 09:20
Nijogeth schreef:
10 jan 2021 23:09
En daarbij, onderwijs is tegenwoordig makkelijk vanuit huis te doen.
Dat valt juist tegen aan de onderkant van de maatschappij, waar onderwijs het hardst nodig is: Klein behuisd en daardoor geen rustige omgeving, minder digitale middelen.
Klopt inderdaad. Is een mooi programma over gemaakt, Klassen, op NPO1 te zien.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
11 jan 2021 09:44
Een van problemen bij thuisonderwijs is discipline. Je wilt niet weten hoeveel jongeren juist het klaslokaal nodig hebben om zich te kunnen focussen op een taak. Ik zie het bij mijn neefjes. Eentje daarvan is een plusklasser. Die begint netjes om 9 uur aan zijn online huiswerk en is om 9.45u klaar. Dan zijn zijn taken af voor die dag. Op een echte school mag hij dan niet naar huis. Bij het online lesgeven is het aan zijn ouders om hem nog even bezig te houden. Maar dat zijn geen docenten, vooral geen plusklasdocenten. Die neefjes van mij redden zich wel, maar zo zullen er ontelbaar veel kids zijn die echt nadelen ondervinden van het missen van structuur.
Heel herkenbaar. Ik heb hier ook twee plusklassers rondhuppelen. Soms vliegen ze door hun gewone én plusklaswerk heen en zijn ze in no time klaar, soms duurt het bijna de hele dag. Niet omdat ze het niet kunnen, maar omdat ze de structuur en concentratie missen.

Plus dat ik inderdaad niet voor niets gerechtsdeurwaarder ben geworden en niet voor de klas sta. De druk op ouders én kinderen is echt heel groot, en de nadelen zullen pas op de langere termijn echt zichtbaar worden.

En dan mag ik helemaal niet klagen: mijn kids worden iedere dag netjes begeleid waar nodig. Ik zie genoeg gezinnen om me heen waarbij de kinderen gewoon aan hun lot overgelaten worden. Ik spreek leerkrachten die aangeven dat ze hele groepen kinderen gewoon kwijt zijn. Digitaal, telefonisch en met huisbezoek niet bereikbaar. Dan wordt het wel lastig...

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:
11 jan 2021 10:42


En dan mag ik helemaal niet klagen: mijn kids worden iedere dag netjes begeleid waar nodig.



Feit is gewoon dat kinderen en regelmaat en school nodig hebben om goed door te kunnen groeien. Ik hoop echt dat de scholen voor de jongsten weer open gaan. Met leeftijd genootjes les hebben is beter voor ze dan via de ouders.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens! Tot die tijd is het roeien met de riemen die we hebben.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

In de Verenigde Arabische Emiraten prikt men ook volop
Op een populatie van 10 miljoen mensen is al 11% gevaccineerd.
https://www.ft.com/content/a2901ce8-5eb ... df5b386938
Terwijl ik juist in de veronderstelling was, dat het in dat soort landen slechter geregeld zou zijn.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

reggie2 schreef:
11 jan 2021 11:28
Moneyman schreef:
11 jan 2021 10:42


En dan mag ik helemaal niet klagen: mijn kids worden iedere dag netjes begeleid waar nodig.



Feit is gewoon dat kinderen en regelmaat en school nodig hebben om goed door te kunnen groeien. Ik hoop echt dat de scholen voor de jongsten weer open gaan. Met leeftijd genootjes les hebben is beter voor ze dan via de ouders.
Als dan ook direct de rest ook weer opengaat. Je kunt het een ondernemer toch niet verkopen dat er daar amper verspreiding is, maar ze niet open mogen, terwijl scholen daadwerkelijk gigantische verspreiding veroorzaken en wel open mogen?

Dan is het toch niet gek dat ze op een bepaald moment lak gaan hebben aan de regels. Zij willen ook een inkomen kunnen opbouwen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
11 jan 2021 12:29




Dan is het toch niet gek dat ze op een bepaald moment lak gaan hebben aan de regels. Zij willen ook een inkomen kunnen opbouwen.

Dat is juist heel gek en ook nog een super dom. Zo kan je zaak nog langer gesloten blijven.

Lees eens wat beter.....we hebben het hier over basisschool kinderen, die hebben regelmaat nodig en dan kom jij weer met dit soort dingen.

Het is niet anders.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
11 jan 2021 12:29
reggie2 schreef:
11 jan 2021 11:28
Moneyman schreef:
11 jan 2021 10:42


En dan mag ik helemaal niet klagen: mijn kids worden iedere dag netjes begeleid waar nodig.



Feit is gewoon dat kinderen en regelmaat en school nodig hebben om goed door te kunnen groeien. Ik hoop echt dat de scholen voor de jongsten weer open gaan. Met leeftijd genootjes les hebben is beter voor ze dan via de ouders.
Als dan ook direct de rest ook weer opengaat. Je kunt het een ondernemer toch niet verkopen dat er daar amper verspreiding is, maar ze niet open mogen, terwijl scholen daadwerkelijk gigantische verspreiding veroorzaken en wel open mogen?

Dan is het toch niet gek dat ze op een bepaald moment lak gaan hebben aan de regels. Zij willen ook een inkomen kunnen opbouwen.
Van iemand die een onderneming heeft en die de lange termijn verantwoordelijkheid voor zijn bedrijf en personeel heeft mag je meer professioneel gedrag verwachten.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
11 jan 2021 12:29

Dan is het toch niet gek dat ze op een bepaald moment lak gaan hebben aan de regels. Zij willen ook een inkomen kunnen opbouwen.
Wie heeft er intussen geen lak meer aan de (welke?) regels?

De maatschappij draait praktisch als vanouds.

Een hoop mensen gaan de stad in. Kunnen inderdaad geen koffie in een restaurant halen, en ook bij de Mac kun je niet zitten. Maar weet je wat? We halen gewoon een take-away koffie en een take-away broodje BBQ, dan ben je er ook. En wat er te doen is? Simpel, mensen zijn er even uit, even tussen de 4 muren van het eigen nederige stulpje vandaan. Vindt je het gek?

De bouwmarkten zijn dicht. Maar weet je wat? Je kunt online bestellen, dus dat doen we dan, en vervolgens halen we het zelf af. Wat is het verschil?

Winkelwagentjes worden schoongemaakt met een poetslap die de hele ochtend gebruikt wordt; dat heeft dus geen enkel effect. Als het al effect had. Mensen gaan gewoon weer met zijn tweeën en/of met de kinderen op stap. En er zijn er plenty, met name (inderdaad, Lady en Lowieze) ouderen die geen idee hebben wat ze in de super moeten doen, die staan maar te dralen en te draaien. Waarom? Het alternatief is thuis zitten omdat ze verder niks hebben. Maar in de super zijn ze er even uit, maken ze heel even deel uit van de maatschappij. Vindt je het gek?

Ondanks oproepen bepaalde natuurgebieden te mijden blijft het er veel te druk. Mensen blijven echt niet de hele dag binnen zitten.

Brahms had het er laatst al over hoe het er in het OV aan toe gaat.

Jongeren en iets minder jongeren feesten alsof er nooit Corona is geweest.

Net gelezen over een vrouw die door de familie is verteld niet tijdens kerst bij hun op visite te gaan; toch doen, Corona gekregen, en intussen is ze overleden.

Lock-down of geen lock-down, that is the question; maar eigenlijk maakt het voor de besmettingen nog nauwelijks verschil volgens mij. De regels zijn boterzacht, en wat er aan regels is, daar houdt lang niet iedereen zich aan. Maar heel wat ondernemers wordt intussen wel de nek omgedraaid.

En nee, ik kom momenteel niet zoveel buiten. Juist vanwege het bovenstaande. En het bevalt me eigenlijk prima zo. En nee, het is geen kritiek op anderen, het is een constatering. Meer niet.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

reggie2 schreef:
11 jan 2021 12:32
Nijogeth schreef:
11 jan 2021 12:29




Dan is het toch niet gek dat ze op een bepaald moment lak gaan hebben aan de regels. Zij willen ook een inkomen kunnen opbouwen.

Dat is juist heel gek en ook nog een super dom. Zo kan je zaak nog langer gesloten blijven.

Lees eens wat beter.....we hebben het hier over basisschool kinderen, die hebben regelmaat nodig en dan kom jij weer met dit soort dingen.

Het is niet anders.
Ja, en ondernemers hebben inkomsten nodig, anders kunnen ze de school van hun kind niet betalen.

Het maakt me niet uit dat we het over basisschoolkinderen hebben. Ze zorgen voor erg veel verspreiding van dit virus op scholen en die moeten we indammen. Beter eerst beginnen met maatregelen verminderen waarbij de verspreidingsgraad een stuk lager ligt, dan een van de grootste verspreiders van het virus direct weer vrij te geven.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

PeterPeters1966 schreef:
11 jan 2021 12:46
Van iemand die een onderneming heeft en die de lange termijn verantwoordelijkheid voor zijn bedrijf en personeel heeft mag je meer professioneel gedrag verwachten.

Bij een faillissement heb je daar als ondernemer én als personeel weinig aan. In de praktijk is de financiële steun een druppel op de gloeiende plaat, áls je er als ondernemer al voor in aanmerking komt.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

En ondernemers hebben inkomsten nodig, anders kunnen ze de school van hun kind niet betalen.
Welke kosten heb je het hier over?
Heb je wel enig idee waar je over praat?
Ze zorgen voor erg veel verspreiding van dit virus op scholen en die moeten we indammen.
Dat weet je helemaal niet!
Beter eerst beginnen met maatregelen verminderen waarbij de verspreidingsgraad een stuk lager ligt, dan een van de grootste verspreiders van het virus direct weer vrij te geven.
Beter nog helemaal niets vrijgeven. Nog geen enkele aanleiding toe.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er is geen financiële steun voor een ondernemer en dat kan ik uit eerste hand vertellen. De enige financiële steun die er is, is er voor het loon van de werknemers.

En Angel, het is wel bekend dat scholen superspreaders zijn. Het LUMC heeft dat namelijk onderzocht vorige maand. En nee, ik weet pas sinds nu dat de basisschool gratis is. Echter zal er wel inkomsten moeten zijn om dat kind eten te kunnen geven.

Verder ben ik het met je eens dat ze beter niets kunnen doen dan de scholen vrijgeven, dat kan pas als er controle over het virus is en de vaccinaties effect. En dan gooi je als eerste de kleine verspreiders weer open en niet de superspreaders, die gaan later.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
11 jan 2021 13:39
.

En Angel, het is wel bekend dat scholen superspreaders zijn. Het LUMC heeft dat namelijk onderzocht vorige maand. En nee, ik weet pas sinds nu dat de basisschool gratis is. Echter zal er wel inkomsten moeten zijn om dat kind eten te kunnen geven.
Dat onderzoek mag je dan even laten zien, dat aangeeft dat basisschoolleerlingen superspreaders zijn..

En inkomsten om je kinderen eten te geven heb je altijd nodig, ongeacht of ze naar school gaan. Sterker nog, als ze thuis zijn heb je zelfs meer kosten. Link met de basisschool open of niet is er dus totaal niet.
Nijogeth schreef: Het maakt me niet uit dat we het over basisschoolkinderen hebben. Ze zorgen voor erg veel verspreiding van dit virus op scholen en die moeten we indammen.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 11 jan 2021 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
11 jan 2021 13:39
Er is geen financiële steun voor een ondernemer en dat kan ik uit eerste hand vertellen. De enige financiële steun die er is, is er voor het loon van de werknemers.
Dat is natuurlijk onzin.
https://www.kvk.nl/corona/het-coronavir ... egelingen/
Nijogeth schreef:
11 jan 2021 13:39
En Angel, het is wel bekend dat scholen superspreaders zijn. Het LUMC heeft dat namelijk onderzocht vorige maand. En nee, ik weet pas sinds nu dat de basisschool gratis is. Echter zal er wel inkomsten moeten zijn om dat kind eten te kunnen geven.
Dat onderzoek zou ik wel eens willen zien, en dan vooral mbt de vraag of je het hebt over basisscholen of scholen in het voortgezet onderwijs.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 11 jan 2021 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
11 jan 2021 13:45
Nijogeth schreef:
11 jan 2021 13:39
Er is geen financiële steun voor een ondernemer en dat kan ik uit eerste hand vertellen. De enige financiële steun die er is, is er voor het loon van de werknemers.
Dat is natuurlijk onzin.
https://www.kvk.nl/corona/het-coronavir ... egelingen/
Maar daar staat toch helemaal niets op :roll:

Gesloten