LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

wilrakar schreef:
13 jan 2021 15:15
Onvoorstelbaar....... jongeren die het niet zo nauw nemen met de corona regels krijgen voorrang boven ouderen die zich strikt aan de regels houden! Ongehoorzaamheid en als gevolg daarvan grote kans op sterven voor ouderen wordt beloond!!???
Jongeren die zich bewust niet houden aan de regels zijn wandelende tijdbommen!
Bedoel je dit artikel?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/10 ... ienen-het/

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

En ook de kappers ergeren zich aan de perfect geknipte televisiesterren en voetballers
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/13/co ... 0113103221

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:
13 jan 2021 16:03
Daar ben ik dan benieuwd naar. Het is vast niet zo ongenuanceerd als Wilrakar ons wil doen laten geloven.
https://4nieuws.nl/binnenland/2520044/k ... loten.html

Kan die andere niet vinden. Stond geloof ik in het AD, maar als je op google drukt, krijg je dat er geen voorrang is.

En terecht.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De normale standaard in de zorg is de mensen met grootste kans op overleven eerst, wanneer er keuzes gemaakt moeten worden. Bij gelijke kans is het jongste voorrang. Dat wilde men veranderen, maar de artsen hadden aangegeven dat niet te willen en de gewone protocollen te willen volgen, mocht het nodig zijn. En dus blijft die situatie onveranderd. In mijn ogen ook wel terecht als het gaat om een dermate groot verschil in levensjaren die je kunt redden, bij een klein verschil is dat wat moeilijker te accepteren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

wilrakar schreef:
13 jan 2021 15:15
Onvoorstelbaar....... jongeren die het niet zo nauw nemen met de corona regels krijgen voorrang boven ouderen die zich strikt aan de regels houden! Ongehoorzaamheid en als gevolg daarvan grote kans op sterven voor ouderen wordt beloond!!???
Jongeren die zich bewust niet houden aan de regels zijn wandelende tijdbommen!
Nou, wij liepen v/h weekend over de dijk hier, en de mensen die even een zijstapje deden om elkaar op >1,5m te kunnen passeren, waren allemaal nog lang niet pensioengerechtigd. Al die ouwe nuten bleven stug doorlopen, niet één stel of groepje die ook maar één zijstap maakten. En we zijn er 8 tegengekomen tijdens onze ene wandeling van ~45m.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
13 jan 2021 16:18
Moneyman schreef:
13 jan 2021 16:03
Daar ben ik dan benieuwd naar. Het is vast niet zo ongenuanceerd als Wilrakar ons wil doen laten geloven.
https://4nieuws.nl/binnenland/2520044/k ... loten.html
Ah, kijk. Dat soort berichten rechtvaardigen gelukkig niet de conclusies die Wilrakar trok.
Nijogeth schreef:
13 jan 2021 16:24
De normale standaard in de zorg is de mensen met grootste kans op overleven eerst, wanneer er keuzes gemaakt moeten worden. Bij gelijke kans is het jongste voorrang. Dat wilde men veranderen, maar de artsen hadden aangegeven dat niet te willen en de gewone protocollen te willen volgen, mocht het nodig zijn. En dus blijft die situatie onveranderd. In mijn ogen ook wel terecht als het gaat om een dermate groot verschil in levensjaren die je kunt redden, bij een klein verschil is dat wat moeilijker te accepteren.
Dit is "gewoon" triage in de praktijk. Dat gebeurt altijd al, als daar aanleiding toe is. Leeftijd is dan één van de meespelende factoren. EN terecht. Laten we hopen dat het niet nodig is om dit op grote schaal toe te gaan passen.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Ook vandaag lande er gewoon weer 30 vluchten uit de gebieden met de gevaarlijkste besmettingen, het VK en Ierland.
Het is werkelijk onbegrijpelijk dat dit niet onmiddellijk wordt gestopt.
Wat zou de drijfveer zijn om deze (mogelijk) zeer besmettelijke mensen hier toch toe te laten ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Onbegrijpelijk inderdaad .

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
13 jan 2021 20:02
Ook vandaag lande er gewoon weer 30 vluchten uit de gebieden met de gevaarlijkste besmettingen, het VK en Ierland.
Het is werkelijk onbegrijpelijk dat dit niet onmiddellijk wordt gestopt.
Wat zou de drijfveer zijn om deze (mogelijk) zeer besmettelijke mensen hier toch toe te laten ?
Wellicht zijn die mensen wel getest. Maar wat is de false-negative kans van die tests?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zij moeten een test ondergaan hebben, en nu ook nog een sneltest, volgens mij.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

BL2 schreef:
13 jan 2021 20:02
Ook vandaag lande er gewoon weer 30 vluchten uit de gebieden met de gevaarlijkste besmettingen, het VK en Ierland. Het is werkelijk onbegrijpelijk dat dit niet onmiddellijk wordt gestopt. Wat zou de drijfveer zijn om deze (mogelijk) zeer besmettelijke mensen hier toch toe te laten ?
Waarom ga je er vanuit dat de passagiers op deze vluchten besmet zijn? Welke maatschappijen vliegen (nog) en wat zijn hun voorwaarden om aan boord te mogen? (Zie het bericht van José over haar reis en de hoeveelheid verklaringen, die ze bij zich had) Welke andere verbindingen zijn er tussen deze landen en continentaal Europa?

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BL2 schreef:
13 jan 2021 20:02
Wat zou de drijfveer zijn om deze (mogelijk) zeer besmettelijke mensen hier toch toe te laten ?
Misschien mensen die voor hun werk moeten reizen of mensen die gewoon in Nederland wonen en terug willen komen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
13 jan 2021 20:11
Zij moeten een test ondergaan hebben, en nu ook nog een sneltest, volgens mij.
Klopt , was daarstraks in het nieuws.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Grappig. Toen ik een paar dagen dit schreef werd me feitelijk te verstaan gegeven dat ik niet wist waar ik over praat, want blablabla.
witte angora schreef:
12 jan 2021 08:22
'Perspectief' zou wel eens neer kunnen komen op een heel andere inrichting van de maatschappij/economie/bedrijven/scholen/etcetera.

Zit even aan de scholen te denken, het is al eerder geopperd. Indertijd, als overblijfkracht, had de hele school tegelijk pauze, dwz eerst eten, daarna spelen. Toen ik op de lagere school zat werd dat gesplist: de lagere klassen aten eerst en gingen daarna buiten spelen, voor de hogere klassen was het andersom. De kleintjes mochten pas naar buiten als de groten binnen waren. Dat scheelde de helft aan kinderen op het schoolplein. Halen en brengen kan ook in bepaalde tijdsvakken, waarbij er natuurlijk rekening mee moet worden gehouden dat in sommige gezinnen kinderen in meerdere tijdvakken zitten.

Ik denk dat 'we' inderdaad aan dit soort dingen moeten gaan denken. Op kantoren kan zoiets ook. Een maximum aantal mensen in de kantine, splits het desnoods in drie groepen.
En kijk nu eens:
Sportorganisaties
De vijftig organisaties vinden dat het uitgangspunt van het kabinet en het Outbreak Management Team anders moet zijn. "De vraag is niet of scholen dicht moeten, maar hoe ze veilig open kunnen blijven."

De regering moet samen met de onderwijssector, jongeren, kinderen, sportorganisaties en andere experts op zoek naar mogelijkheden om de scholen open te houden, schrijven de organisaties. Dat is volgens de partijen mogelijk als er afspraken worden gemaakt over de veiligheid en over afstand houden.

Bron: https://nos.nl/artikel/2364316-50-organ ... ieven.html
Exact wat ik schreef. Weten die 50 organisaties ook al niet waar ze het over hebben?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door D34M0N »

reggie2 schreef:
13 jan 2021 15:20
Van Dissel heeft het al over een avond klok van 20.00 uur tot 4.00 uur , mensen met hond mogen gewoon de laatste ronde lopen , dus wat mij betreft......laat maar komen, het komt er namelijk toch wel.
Precies, laat maar komen die avondklok, laat maar komen die mooie lege wegen die uitnodigen om weer bezig te gaan met coronaracen.

Ik houd mij natuurlijk niet bezig met dingen die verboden zijn, maar de kennis van de broer van de buurvrouw drie huizen verderop verheugd zich er al op.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
14 jan 2021 09:07
Grappig. Toen ik een paar dagen dit schreef werd me feitelijk te verstaan gegeven dat ik niet wist waar ik over praat, want blablabla.
Volgens mij gaf ik met name aan dat de concrete punten die jij noemde, door heel veel scholen al lang gedaan worden, en niet dat die denkrichting onjuist zou zijn. Dat zou ook een rare discussie worden, want jouw statement was natuurlijk gewoon een open deur, die ook door de betrokken instanties ingetrapt wordt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
14 jan 2021 09:07
Weten die 50 organisaties ook al niet waar ze het over hebben?
Nee, want ze willen afspraken maken, kortom, polderen. Zorg en onderwijs zijn de 2 sectoren, waar werkelijk te veel wordt overlegd. Ja, want het begint door te dringen, dat online onderwijs geen vervanging van live lessen (colleges) is.
Mijn indruk: het land verliest twee school-/studiejaren door alle sluitingen. Afspraken hebben weinig effect, iedereen interpreteert afspraken anders, concrete oplossingen of voorbeelden werken beter.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

wel fijn dat je hele grote open deuren kan open gooien en dan achteraf kan zeggen dat je gelijk had :D

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
14 jan 2021 09:51
witte angora schreef:
14 jan 2021 09:07
Grappig. Toen ik een paar dagen dit schreef werd me feitelijk te verstaan gegeven dat ik niet wist waar ik over praat, want blablabla.
Volgens mij gaf ik met name aan dat de concrete punten die jij noemde, door heel veel scholen al lang gedaan worden, en niet dat die denkrichting onjuist zou zijn. Dat zou ook een rare discussie worden, want jouw statement was natuurlijk gewoon een open deur, die ook door de betrokken instanties ingetrapt wordt.
Exact, en kennelijk worden die punten op erg veel scholen dus niet gedaan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Oh ... RKI geeft persconferentie. Gemiddelde leeftijd op de IC's is gedaald, nu onder de zestig jaar. Dringende oproep om de basisregels te volgen plus niet reizen in verband met de nieuwe varianten.
Goed nieuws: minder andere ademweginfecties dan in andere jaren, minder mensen verkouden of met griep, en dit is voor het RKI een bewijs, dat de basisregels werken, effect sorteren.
Verklaring voor de langzame daling van het aantal besmettingen: het virus heeft zich door de hele bevolking verspreid. (Voorjaar 2020 was het virus alleen onder bepaalde groepen onderweg)
Ziekenhuizen in heel Duitsland staan kort voor overbelasting, te weinig personeel en te veel Covid19.

Gesloten