LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Toch weer die splinter in andermans oog wel zien....

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
17 jan 2021 12:20
Ik vind het niet zo'n heel onwaarschijnlijk verhaal, maar het is wel exact wat mh73 zegt: er is opnieuw een bepaald patroon van reageren van bepaalde forummers zichtbaar.
Eens. Over en weer, trouwens. Niet zo gek ook: inmiddels zijn alle standpunten van forummers zó vaak langs gekomen dat het raar zou zijn als er géén patroon zichtbaar zou zijn.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lowieze schreef:
17 jan 2021 12:30
Toch weer die splinter in andermans oog wel zien....
Alleen zijn eigen bijdragen niet na gaan lezen, komt er heel wat naar boven.

Ieder mens reageert zoals hij/zij is, en kijk inderdaad naar je eigen reacties.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Moneyman schreef:
17 jan 2021 12:34
witte angora schreef:
17 jan 2021 12:20
Ik vind het niet zo'n heel onwaarschijnlijk verhaal, maar het is wel exact wat mh73 zegt: er is opnieuw een bepaald patroon van reageren van bepaalde forummers zichtbaar.
Eens. Over en weer, trouwens. Niet zo gek ook: inmiddels zijn alle standpunten van forummers zó vaak langs gekomen dat het raar zou zijn als er géén patroon zichtbaar zou zijn.

Dat ben ik op zich met je eens. Maar je zou ook, als je erop reageert, kunnen zeggen: misschien heeft die ene uitvaartverzorger dat beeld. Een ander ziet dat weer anders. Zoiets.
Het is meer het patroon van de manier van reageren waar ik op doel. Snel, bot, bijna kwetsend. Alsof enig negatief effect van de maatregelen niet benoemd mag worden. En dat maakt het wederzijds onbegrip alleen maar groter.
Terwijl ik in dit geval niet eens een oordeel geef over de betreffende uitspraak. Ik geef hem alleen weer, stond er zelf behoorlijk van te kijken dat ze zo reageerde.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens. Ik geloof direct dat zij dat zo gezegd heeft.

Ik vraag me wel af of haar beeld klopt en zo ja, of het representatief is. In mijn omgeving hebben de uitvaartondernemers namelijk bovengemiddeld veel met Corona-doden te maken. En gezien de (over)sterftecijfers kan dat ook niet anders dan landelijk het geval zijn.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Representatief zal het niet zijn, het kan heel goed zijn dat dit is wat ze binnen haar eigen uitvaartcentrum meekrijgt. Of ze benoemt enkel de dingen die haar zijn opgevallen. Of wat ze in de pauzes van collega's mee krijgt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

mh73 schreef:
17 jan 2021 11:57
Blijkbaar is dat de indruk van de situatie die die mevrouw heeft.
Dat zou best kunnen hoor mh73, ze hoort de nabestaanden misschien ook praten of het komt in een speech tot uiting.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Het zou ook zomaar kunnen dat ze sommige gevallen, zoals de genoemde zelfmoorden, zo triest vindt, dat ze dat onbewust een groter deel in het geheel toebedeelt.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
17 jan 2021 12:59
Eens. Ik geloof direct dat zij dat zo gezegd heeft.

Ik vraag me wel af of haar beeld klopt en zo ja, of het representatief is.
Een vriendin van me heeft in het verleden in de uitvaartbranche gewerkt, is vervolgens de horeca in gegaan, maar is sinds oktober weer terug in die branche. Ze geeft zelf aan dat zij qua drukte niet veel verschil merkt met vroeger en dat ze tijdens nachtdiensten zelfs amper iets te doen heeft. Dat is ook helemaal niet gek, want uiteindelijk is de oversterfte afgelopen jaar nog geen 15.000, dat zijn nog geen 50 extra doden per dag. En verdeel dat eens over het aantal uitvaartondernemingen (2030 stuks 2 jaar terug) en dat is elke 40 dagen een extra dode. Dat is echt geen gigantische toename voor hen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Zelfmoorden maken meer indruk en laten nabestaanden met meer vragen achter dan bij een 'gewoon' overlijden. Dat zijn voor een uitvaartondernemer andere gesprekken dan wanneer iemand van ouderdom overlijdt.
moederslink schreef:
16 jan 2021 19:27
Heb ik het nu goed begrepen ? In Brazilië wéér een nieuwe variant opgedoken?
En dat zal nog zo doorgaan. :?

Vervelende eigenschap van RNA-Virussen: de overlevingsstrategie bestaat uit aanpassingen aan de gastheer. Zonder externe cellen kan zo'n virus zich niet vermenigvuldigen.

Op zich zijn de varianten uit Brazilië, Japan, Zuid-Afrika, Groot-Brittannië niet veel anders dan het origineel uit Wuhan. Ze voelen zich allemaal veel beter thuis in het slijmvlies van keel en neus, onder de microscoop is dat een verandering op positie 501 (en 484) van de RNA-streng. Gevolg is wel, dat je over een langere tijd bij elke keer ademen ook wat virus uitademt en daardoor zijn deze varianten besmettelijker. Wetenschappers maken zich meer zorgen over mutaties rond positie 250, want op dit deel reageert je immuunsysteem met de aanmaak van antistoffen. Zijn er hier grote veranderingen, kan het gebeuren, dat vaccins niet meer werken.

Er zullen nog meer mutaties komen, maar lang niet elke mutatie is een blijvertje. Vanuit Wuhan heeft het virus zich over twee routes verspreid, via Shanghai naar Europa en via Beijing naar San Francisco. Die laatste tak is verdwenen, voordat de Europese variant de Verenigde Staten bereikte. Dit 'verdwijnen' van een mutatie is normaal, dan heeft het virus zich in de verkeerde richting veranderd, waardoor het zich moeilijker kan vermenigvuldigen en niet meer op een volgende gastheer kan overspringen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
17 jan 2021 13:43
Een vriendin van me heeft in het verleden in de uitvaartbranche gewerkt, is vervolgens de horeca in gegaan, maar is sinds oktober weer terug in die branche. Ze geeft zelf aan dat zij qua drukte niet veel verschil merkt met vroeger....
Kijk ik naar sterftecijfers bij CBS, dan zijn er simpelweg meer doden te betreuren. Maar door de maatregelen, zijn de plechtigheden wellicht een stuk soberder, wat netto minder werk oplevert in deze brache.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jose2501 schreef:
17 jan 2021 13:50
Misschien illegaal feestje gehad?
Altijd weer die jongeren in die verzorgingstehuizen die die feestjes houden. Hard aanpakken dan maar?

Natuurlijk heel erg voor de betrokkenen, maar het geeft voor mij alleen maar aan dat ook hier de lockdown en de maatregelen hun effect niet hebben gehad. En dat de roep om nog strenger vooral voor de bühne is, maar dat de effecten van strengere maatregelen redelijk verwaarloosbaar lijken, maar ondertussen wel veel schade aanrichten.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
17 jan 2021 13:56
Kijk ik naar sterftecijfers bij CBS, dan zijn er simpelweg meer doden te betreuren. Maar door de maatregelen, zijn de plechtigheden wellicht een stuk soberder, wat netto minder werk oplevert in deze brache.
Ja, maar echte drukte is er natuurlijk niet met meer dan 2000 ondernemingen en de piek onder de 200 sterftes per dag.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jose2501 schreef:
17 jan 2021 13:50
Lees net dat in een Belgisch bejaardentehuis 110 mensen binnen paar dagen besmet zijn met de Engelse mutatie van het virus. Misschien illegaal feestje gehad?

Serieus: als deze mutatie zich zo snel verspreid dan is er geen houden meer aan denk ik.
In een verpleeghuis in Goes zijn intussen 20 van de 23 bewoners besmet, plus 8 man personeel. Het scheelt dat de meesten geen, of milde, klachten hebben. Intussen is de hele afdeling in quarantaine, maar of dat voldoende is?

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/125 ... met-corona

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
17 jan 2021 13:50
Lees net dat in een Belgisch bejaardentehuis 110 mensen binnen paar dagen besmet zijn met de Engelse mutatie van het virus. Misschien illegaal feestje gehad?

Serieus: als deze mutatie zich zo snel verspreid dan is er geen houden meer aan denk ik.
Als er een besmetting onder het personeel plaatsvindt (die kamer na kamer afgaan) en/of onder actieve mensen onder de bewoners met relatief veel contacten, dan kan het heel hard gaan natuurlijk.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

als ik kijk naar deze cijfers, dan is de oversterfte inmiddels al behoorlijk (aan het stijgen). Wel ietsje meer dan 50 per dag landelijk.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
17 jan 2021 14:04
Als er een besmetting onder het personeel plaatsvindt (die kamer na kamer afgaan) en/of onder actieve mensen onder de bewoners met relatief veel contacten, dan kan het heel hard gaan natuurlijk.
...het personeel, dat conform RIVM normen niet zelf met ffp2 maskers werkt, waardoor gemakkelijk besmetting client -> personeelslid kan plaatsvinden
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236471 ... -rivm.html

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
17 jan 2021 13:57
Jose2501 schreef:
17 jan 2021 13:50
Misschien illegaal feestje gehad?
Altijd weer die jongeren in die verzorgingstehuizen die die feestjes houden. Hard aanpakken dan maar?

Natuurlijk heel erg voor de betrokkenen, maar het geeft voor mij alleen maar aan dat ook hier de lockdown en de maatregelen hun effect niet hebben gehad. En dat de roep om nog strenger vooral voor de bühne is, maar dat de effecten van strengere maatregelen redelijk verwaarloosbaar lijken, maar ondertussen wel veel schade aanrichten.
Kijkend naar de grafieken lijken de maatregelen natuurlijk wel effect te hebben en zou je de stijging van de grafiek doortrekken ipv ombuigen ( bij het niet nemen van maatregelen ), dan is het effect zelfs flink.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
17 jan 2021 14:06
als ik kijk naar deze cijfers, dan is de oversterfte inmiddels al behoorlijk (aan het stijgen). Wel ietsje meer dan 50 per dag landelijk.
Ik mis een linkje, denk ik? Ik ging puur uit van de oversterfte op jaarbasis. In mijn laatste reactie pakte ik de piek van de cijfers van het RIVM van de laatste maanden. Die zit nog onder de 200, dus niet veel extra werk voor die 2000 uitvaartondernemingen.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Geen idee. Ik zeg niet dat er personeel is besmet. Maar als er personeel is besmet ( door de hogere besmettelijkheid van de Engelse variant wellicht een stuk aannemelijker ), dan kan het natuurlijk hard gaan.

Gesloten