LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is iets heel anders dan "maatregelen werken mutatie in de hand"...

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

En daarnaast zou ook zonder maatregelen de besmettelijkere versie snel de overhand krijgen. Op zijn minst net zo snel.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
17 jan 2021 18:24
En daarnaast zou ook zonder maatregelen de besmettelijkere versie snel de overhand krijgen. Op zijn minst net zo snel.
Dat klopt dan waarschijnlijk weer niet. Zonder maatregelen had iedereen het virus al lang gehad en was het al uitgedoofd voor het überhaupt vat had gekregen door de groepsimmuniteit.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
17 jan 2021 18:15
Dat is iets heel anders dan "maatregelen werken mutatie in de hand"...
Komt voor mij bijna hetzelfde neer.
Met maatregelen heeft het virus meer moeite om een nieuwe gastheer te vinden, vanwege het afstand houden, de mondmaskers en minder directe contacten. Alleen krachtige mutaties, die snel van gastheer kunnen wisselen ( = besmettelijker), redden het.
Zonder maatregelen is het voor elke virusstam makkelijker, zouden we nu nog veel meer varianten hebben.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
17 jan 2021 19:16
Met maatregelen heeft het virus meer moeite om een nieuwe gastheer te vinden, vanwege het afstand houden, de mondmaskers en minder directe contacten. Alleen krachtige mutaties, die snel van gastheer kunnen wisselen ( = besmettelijker), redden het.
Zonder maatregelen is het voor elke virusstam makkelijker, zouden we nu nog veel meer varianten hebben.
Wel meer varianten, maar zonder maatregelen zou besmettelijkheid veel minder selectie criterium zijn geweest.
En die varianten zouden het juist moeilijker hebben: Veel meer mensen zouden al besmet zijn geweest, en al antistoffen hebben. Ervan uitgaande dat antistoffen ook werkend zijn voor andere varianten

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
17 jan 2021 19:16
Moneyman schreef:
17 jan 2021 18:15
Dat is iets heel anders dan "maatregelen werken mutatie in de hand"...
Komt voor mij bijna hetzelfde neer.
Bijzonder, want het zijn totaal verschillende zaken. Dat (al dan niet gemuteerde) virussen wellicht beter overleven in een door maatregelen geregeerde samenleving, is iets totaal anders dan dat de genomen maatregelen mutaties in de hand werken.

scharrelschipper
Berichten: 1823
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
17 jan 2021 12:59
Eens. Ik geloof direct dat zij dat zo gezegd heeft.

Ik vraag me wel af of haar beeld klopt en zo ja, of het representatief is. In mijn omgeving hebben de uitvaartondernemers namelijk bovengemiddeld veel met Corona-doden te maken. En gezien de (over)sterftecijfers kan dat ook niet anders dan landelijk het geval zijn.
Of het representatief is,is i.d.d.de vraag.
De oversterfte cijfers zijn ook niet overal gelijk,in onze regio zijn ze zeer gering,althans volgens de media, voor wat dat waard is.
Wat me ook opvalt is dat we dit jaar blijkbaar helemaal geen griep slachtoffers hebben,nee,alles komt door corona.
Dus toch een "gewone"griep?
Oeps,laten de "wappies"dit maar niet lezen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

16again schreef:
17 jan 2021 15:24
Muteren is idd normaal, maar de maatregelen werken selectie wel in de hand: Voor oude virus is R < 1 , voor nieuwe virus >1
Dat is wel een hele brakke conclusie. Als je zoiets op een HAVO examen zegt ben je gezakt. En ook totaal nergens op gebaseerd. Met een bepaalde set aan maatregelen kunnen beide variant R<1, beide R>1 of een combinatie hebben. Een gemuteerd virus kan een R<1 hebben terwijl het origineel R>1 heeft (alleen valt die situatie niet gauw op).

En in dit specifieke geval zijn de maatregelen voor gemuteerde virussen niet wezenlijk anders. Er geldt nog steeds: afstand houden en met zo min mogelijk mensen contact hebben.

scharrelschipper
Berichten: 1823
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

16again schreef:
17 jan 2021 13:56
Nijogeth schreef:
17 jan 2021 13:43
Een vriendin van me heeft in het verleden in de uitvaartbranche gewerkt, is vervolgens de horeca in gegaan, maar is sinds oktober weer terug in die branche. Ze geeft zelf aan dat zij qua drukte niet veel verschil merkt met vroeger....
Kijk ik naar sterftecijfers bij CBS, dan zijn er simpelweg meer doden te betreuren. Maar door de maatregelen, zijn de plechtigheden wellicht een stuk soberder, wat netto minder werk oplevert in deze brache.
Minder werk per "geval"maar niet minder werk in totaal.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

scharrelschipper schreef:
17 jan 2021 21:02
Moneyman schreef:
17 jan 2021 12:59
Eens. Ik geloof direct dat zij dat zo gezegd heeft.

Ik vraag me wel af of haar beeld klopt en zo ja, of het representatief is. In mijn omgeving hebben de uitvaartondernemers namelijk bovengemiddeld veel met Corona-doden te maken. En gezien de (over)sterftecijfers kan dat ook niet anders dan landelijk het geval zijn.
Of het representatief is,is i.d.d.de vraag.
De oversterfte cijfers zijn ook niet overal gelijk,in onze regio zijn ze zeer gering,althans volgens de media, voor wat dat waard is.
Wat me ook opvalt is dat we dit jaar blijkbaar helemaal geen griep slachtoffers hebben,nee,alles komt door corona.
Dus toch een "gewone"griep?
Oeps,laten de "wappies"dit maar niet lezen.
Dat er weinig tot geen gewone griep slachtoffers zijn is niet zo gek: de maatregelen die we nemen werken ook voor griepvirussen. Het geeft vooral aan dat de besmettelijkheid van covid-19 vele malen hoger is dan griepvirussen. Mensen die lef hebben hadden dit vanmiddag op het Museumplein hardop moeten zeggen. Ik had het niet gedurfd tussen die idiote leeghoofdige wappies daar.

scharrelschipper
Berichten: 1823
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
17 jan 2021 20:21
Jablan schreef:
17 jan 2021 19:16
Moneyman schreef:
17 jan 2021 18:15
Dat is iets heel anders dan "maatregelen werken mutatie in de hand"...
Komt voor mij bijna hetzelfde neer.
Bijzonder, want het zijn totaal verschillende zaken. Dat (al dan niet gemuteerde) virussen wellicht beter overleven in een door maatregelen geregeerde samenleving, is iets totaal anders dan dat de genomen maatregelen mutaties in de hand werken.
Als ze beter overleven heben ze toch ook meer kansen om te muteren?

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
17 jan 2021 21:33
Als ze beter overleven heben ze toch ook meer kansen om te muteren?
Waarom?

En, als dat al zo is, maakt dat niet het bestreden statement waar. Iets met oorzaak en gevolg...

scharrelschipper
Berichten: 1823
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

PeterPeters1966 schreef:
17 jan 2021 21:08
scharrelschipper schreef:
17 jan 2021 21:02
Moneyman schreef:
17 jan 2021 12:59
Eens. Ik geloof direct dat zij dat zo gezegd heeft.

Ik vraag me wel af of haar beeld klopt en zo ja, of het representatief is. In mijn omgeving hebben de uitvaartondernemers namelijk bovengemiddeld veel met Corona-doden te maken. En gezien de (over)sterftecijfers kan dat ook niet anders dan landelijk het geval zijn.
Of het representatief is,is i.d.d.de vraag.
De oversterfte cijfers zijn ook niet overal gelijk,in onze regio zijn ze zeer gering,althans volgens de media, voor wat dat waard is.
Wat me ook opvalt is dat we dit jaar blijkbaar helemaal geen griep slachtoffers hebben,nee,alles komt door corona.
Dus toch een "gewone"griep?
Oeps,laten de "wappies"dit maar niet lezen.
Dat er weinig tot geen gewone griep slachtoffers zijn is niet zo gek: de maatregelen die we nemen werken ook voor griepvirussen. Het geeft vooral aan dat de besmettelijkheid van covid-19 vele malen hoger is dan griepvirussen. Mensen die lef hebben hadden dit vanmiddag op het Museumplein hardop moeten zeggen. Ik had het niet gedurfd tussen die idiote leeghoofdige wappies daar.
Afgezien van restaurant bezoek(2 a 3 * per jaar) leef ik niet anders dan anders.
En ja,ik heb in de loop der jaren wel een paar keer griep gehad.
En ik denk dat de besmettelijkheid niet groter is bij dit virus,maar dat het een veel gemenere is.
Ik geloof dat we er gewoon mee moeten leren leven dat het er is,en daar gaat het vaccineren net zoals bij de "normale"griepprik maar ten dele bij helpen.

scharrelschipper
Berichten: 1823
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
17 jan 2021 21:43
scharrelschipper schreef:
17 jan 2021 21:33
Als ze beter overleven heben ze toch ook meer kansen om te muteren?
Waarom?

En, als dat al zo is, maakt dat niet het bestreden statement waar. Iets met oorzaak en gevolg...
Lijkt me logisch,iets wat je niet bestrijdt kan groeien, toch?
Net als onkruid.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens Jaap van Dissel hebben we in feit nu te maken met twee epidemieën.

En, als ik de geluiden van het OMT goed interpreteer, kon de huidige lock-down wel eens tot het voorjaar duren, mei/juni of zo, voor er eens wat versoepelingen gaan komen. En daar was ik dus al bang voor. Het is even een tik, maar toch maar zien dit te accepteren en er het beste van zien te maken. Juist omdat het veel langer gaat duren dan een paar weken kun je iets voor de langere termijn plannen, hoe je je dagen en leven gaat invullen. En komen er toch eerder versoepelingen? Dan is dat alleen maar meegenomen.

https://nos.nl/liveblog/2364737-brazili ... mieen.html

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
17 jan 2021 21:53
Lijkt me logisch,iets wat je niet bestrijdt kan groeien, toch?
Net als onkruid.
Groeien? Ja, natuurlijk. Maar het ging om muteren.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
17 jan 2021 22:08
En, als ik de geluiden van het OMT goed interpreteer, kon de huidige lock-down wel eens tot het voorjaar duren, mei/juni of zo, voor er eens wat versoepelingen gaan komen.
Hoe kom je tot die interpretatie? Welke tijdlijn zie je daarbij?

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
17 jan 2021 22:13
witte angora schreef:
17 jan 2021 22:08
En, als ik de geluiden van het OMT goed interpreteer, kon de huidige lock-down wel eens tot het voorjaar duren, mei/juni of zo, voor er eens wat versoepelingen gaan komen.
Hoe kom je tot die interpretatie? Welke tijdlijn zie je daarbij?
Volgens de deskundigen is het van belang om nu maatregelen te nemen om de verspreiding van het virus in te dammen, onder meer van de nieuwe varianten. Aan wat voor maatregelen het OMT denkt, wordt in dit document niet vermeld.

Volgens de experts is het nodig die maatregelen te nemen "totdat we een gunstig seizoenseffect kunnen verwachten op de verspreiding, en een effect van groepsimmuniteit door doorgemaakte infecties en door vaccinatie".
Dat gunstige seizoenseffect is dus minimaal tot het voorjaar. Dan wordt er ook nog eens over het effect van groepsimmuniteit gesproken plus vaccinatie. De laatste twee zullen vermoedelijk pas na de zomer bereikt worden.
Laatst gewijzigd door witte angora op 17 jan 2021 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap ‘m. Heb net de brief van het OMT gelezen, dat scheelt ook :wink:

Hoop dat je ongelijk krijgt...

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik hoop het ook, Moneyman. Maar ik stel me toch maar in op versoepelingen tegen mei/juni, alles wat eerder komt is meegenomen en reden voor een (klein, zeer besloten) feestje.

Gesloten