LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maximum snelheid

Andere onderwerpen over auto en vervoer
witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door witte angora »

scontra schreef:
18 jan 2021 13:08
Nijogeth schreef:
18 jan 2021 12:00
t. Pas geleden een keer de schatting gemaakt dat ik wel boven de 2 miljoen kilometer moet uitkomen in de bijna 13 jaa[/b]r dat ik mijn rijbewijs heb.


Overdrijven is een vak op zich en zelfoverschatting is een ernstig gemis, maar in 13 jaar minimaal 160.000km (honderdzestigduizend) per jaar afleggen en dan ook nog eens hier 7 dgn. per week actief te zijn, daar is echt geen superlatief voor te bedenken. :oops: :wink:
Vergeet ook niet alle feestjes die hij afloopt, een woning die ingericht moet worden, en alle vriendinnen die hij over de vloer heeft. :wink:

Nijo heeft helemaal geen tijd om het OMT te adviseren.

Overigens is 2 miljoen snelwegkilometers heel wat anders dan een paar honderdduizend kilometers in een stad als Amsterdam, of in Nijmegen (met name het Keizer Karelplein).

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door taxikemperman »

PeterPeters1966 schreef:
17 jan 2021 22:41
Als je zelf niet de borden wilt bekijken moet je een auto kopen die dat voor je doet. Mijn nieuwe auto doet het feilloos. Ik ben er eerlijk gezegd over verbaasd hoe nauwkeurig dat gaat. Zelf kleinere borden worden goed herkend. En zodra je er voorbij rijdt is het aangepast op het dashboard (en als ik een extra optie had aangekruist, wat ik niet gedaan heb want te duur, had de auto zelf de snelheid nog kunnen aanpassen ook a.h.v. de borden). En zo'n systeem is een stuk betrouwbaarder dan een navigatiesysteem die het uit z'n eigen database haalt. Ook bij tijdelijke wegwerkzaamheden bijvoorbeeld weet een systeem in de auto de juiste snelheid.
Ik heb ook dat systeem, maar gebruik het nooit.
Te vaak een verkeerde snelheid waardoor ik te langzaam voor het overig verkeer zou gaan rijden.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Ik rij bijna 57 jaar, daar hadden we de tomtom vroeger ook niet voor. Dat moet je gewoon weten...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door sjohie »

Irene van Houte schreef:
18 jan 2021 13:22
Ik rij bijna 57 jaar, daar hadden we de tomtom vroeger ook niet voor. Dat moet je gewoon weten...
Naja, het kan handig zijn als geheugensteuntje als je om reden X of Y net even een bord hebt gemist, zeg omdat je net ongelukkig een vrachtwagen in aan het halen bent ofzo. Maar onnatuurlijk leunen op rijhulpsystemen ipv je eigen ogen, is inderdaad wel wat een epidemie aan het worden.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scontra schreef:
18 jan 2021 13:08
Nijogeth schreef:
18 jan 2021 12:00
t. Pas geleden een keer de schatting gemaakt dat ik wel boven de 2 miljoen kilometer moet uitkomen in de bijna 13 jaar dat ik mijn rijbewijs heb.
Overdrijven is een vak op zich en zelfoverschatting is een ernstig gemis, maar in 13 jaar minimaal 160.000km (honderdzestigduizend) per jaar afleggen en dan ook nog eens hier 7 dgn. per week actief te zijn, daar is echt geen superlatief voor te bedenken. :oops: :wink:
Het klopt wel. Ik heb tot aan oktober al 3 jaar lang iedere week ruim 5000 kilometer gereden. Al mijn banen daarvoor vanaf mijn 21e bestonden ook vooral uit kilometers maken en daarbij ook heel veel binnensteden erbij pakken. Volgens mij staat mijn record op 10.000 kilometer in een week tijd. 3 dagen op en neer naar Graz met 2x een aftakking richting Grenoble. Het verste wat ik in een dag heb gereden is op en neer naar Hongarije (het plaatsje weet ik zo niet op te noemen, het was in ieder geval al richting Servische grens), dat was volgens mij iets van 3000 kilometer op een dag.

Maar ik heb sinds oktober inderdaad weinig kilometers meer gemaakt, sinds ik mijn baan kwijt ben geraakt.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
18 jan 2021 13:36
Volgens mij staat mijn record op 10.000 kilometer in een week tijd.
Dat is gemiddeld 2.000km per werkdag . Dat wil zeggen 16 uur onafgebroken rijden aan 125km/u, of 12,5 uur aan 160km/u. En dat 5 dagen achter elkaar?
Hoefde u op de eindbestemming niets te doen? Er blijft weinig tijd over als je zo veel in de auto zit, moet tanken, sanitaire stops maakt, slaapt, eet, enz.
Of deed u er 7 dagen over? In dat geval 1430km per dag. Dat is zo’n beetje de trip die ik wel eens maak naar Hongarije. Daar doe ik 12 uur over, met 2 chauffeurs in de nacht om geen file te hebben. Doe je dat overdag, dan heb je zeker 15 uur nodig. Iets klopt er niet in uw verhaal.

En uw uitschieter van 3.000km op 1 dag naar de Servische grens, hoe bent u gereden? VanafUtrecht is Szeged 1530km, of bent u op 1 dag op en neer gegaan? Dat wil zeggen 24 uur lang 125km/u rijden.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

In Duitsland rijd ik wel wat harder dan 125. De bus die ik had haalde met gemak de 180. En nee, op locatie was ik meestal in een minuut of 10 klaar. Veelal was het leeg heen en vol terug of andersom. En ja, gewoon in 1 dag. Ik werkte in die tijd met gemak 80 uur per week. Dat zou ik nu ook niet meer willen.

Bij mijn laatste werk had ik iedere dag 4 dezelfde stops waarvan de verste, die in Luxemburg was. En dat 3 jaar lang.

dobbelyou
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:43

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door dobbelyou »

en na elke rit een nieuwe auto?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
18 jan 2021 14:31
In Duitsland rijd ik wel wat harder dan 125. De bus die ik had haalde met gemak de 180. En nee, op locatie was ik meestal in een minuut of 10 klaar. Veelal was het leeg heen en vol terug of andersom. En ja, gewoon in 1 dag. Ik werkte in die tijd met gemak 80 uur per week. Dat zou ik nu ook niet meer willen.

Bij mijn laatste werk had ik iedere dag 4 dezelfde stops waarvan de verste, die in Luxemburg was. En dat 3 jaar lang.
Met gemak 180, behalve bij het tanken, plassen, file, baustelle, grens, enz. Gemiddeld komt u een stuk lager uit en dan redt u echt geen 3.000km op 1 dag.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door Jablan »

Mwa ... het kan wel oplopen met de kilometers. Ik heb jaren gehad met 320 km woon-werk per dag, in het weekend nog even bij de ouders lang (440 km), nog je gewone ritten in de buurt (50 km), twee keer per jaar wat verder weg (a 8.000 km) en als je dit lang genoeg volhoudt, kom je ongemerkt op heel veel kilometers per jaar of ritten, waarvan je stukken kwijt bent omdat je op de automatische piloot rijdt.

Terug naar het onderwerp.
- Sommige snelheidsbeperkingen komen voort uit de ongevallenstatistieken. Krijg je eerst een tijdelijke snelheidsbeperking en een jaar of wat later ligt er ineens een rotonde of worden verkeerslichten geplaatst.
- Eigenlijk ben ik het wel eens met de openingspost. Vaak genoeg verandert de max. snelheid zo kort na elkaar, dat het onmogelijk is om je snelheid daarop aan te passen. Soms is het ook een lachtertje: bij werkzaamheden in een 30-km-zone extra borden met max. 30 plaatsen. Als herinnering goed, maar in principe overbodig.

Ik vraag mij eerder af waar die rare verdeling 30-50-60-70-80-100-120/130 vandaan komt. Waarom niet 40 km voor de bebouwde kom, 60 op de gewone (smalle) wegen daarbuiten, 80 op smalle provinciale wegen en 100/120 voor autosnelwegen of autowegen? Simpeler, makkelijker te onthouden en daardoor minder verwarrend.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door gosewijn »

Uitzonderingen daar gelaten is dat al heel lang in Nederland .

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ken dat. Ben je eindelijk bij het achterwiel, geven ze een poepie gas bij waardoor ze een fractie harder gaan rijden dan jijzelf. En ondertussen zitten er een paar in je nek te hijgen.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
18 jan 2021 18:11
Ik ken dat. Ben je eindelijk bij het achterwiel, geven ze een poepie gas bij waardoor ze een fractie harder gaan rijden dan jijzelf. En ondertussen zitten er een paar in je nek te hijgen.
Mijn instructeur zei tijdens mijn lessen altijd dat inhalen een speciale verrichting is en je deze zo snel mogelijk moet uitvoeren. Met andere woorden, dot gas erop als je naar links gaat, er voorbij en rechts weer het eigen tempo gaan rijden. Dat zorgt direct ook voor de beste doorstroming.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
18 jan 2021 18:54
witte angora schreef:
18 jan 2021 18:11
Ik ken dat. Ben je eindelijk bij het achterwiel, geven ze een poepie gas bij waardoor ze een fractie harder gaan rijden dan jijzelf. En ondertussen zitten er een paar in je nek te hijgen.
Mijn instructeur zei tijdens mijn lessen altijd dat inhalen een speciale verrichting is en je deze zo snel mogelijk moet uitvoeren. Met andere woorden, dot gas erop als je naar links gaat, er voorbij en rechts weer het eigen tempo gaan rijden. Dat zorgt direct ook voor de beste doorstroming.
Maar ja, zal er net op dat punt een flitser staan denk ik niet dat de rechter zou meegaan in dit verhaal. En als de auto die je wilt inhalen ineens gaat versnellen kan je beter weer terug gaan naar de rechterbaan.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, dan rijdt die gast op de rechterbaan dus net een fractie sneller dan jij. Dan kan het wel even duren voor je weer naar rechts kan terwijl je op een veilige afstand zit.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door Erthanax »

Je moet er toch niet aan denken dat je je eigen snelheid 1 km/u verlaagt. Brr.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
18 jan 2021 20:38
Je moet er toch niet aan denken dat je je eigen snelheid 1 km/u verlaagt. Brr.
Is te doen hoor, is te doen....al lopend :D

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
17 jan 2021 22:57
Dat is eigenlijk totale onzin. Bewoners zouden er echt geen zeggenschap in moeten hebben. Daar zijn de instanties voor om dat te bepalen. Ze gaan toch ook niet de snelheid bij mij in de straat verhogen, omdat ik graag wat harder rijd?
????? Dus als er bij jou in de straat veel te hard wordt gereden leg je je daarbij neer en ga je dit niet aankaarten bij de juiste instanties? Je zou immers geen zeggenschap daarover moeten hebben.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
18 jan 2021 14:31
In Duitsland rijd ik wel wat harder dan 125. De bus die ik had haalde met gemak de 180. En nee, op locatie was ik meestal in een minuut of 10 klaar. Veelal was het leeg heen en vol terug of andersom. En ja, gewoon in 1 dag. Ik werkte in die tijd met gemak 80 uur per week. Dat zou ik nu ook niet meer willen.

Bij mijn laatste werk had ik iedere dag 4 dezelfde stops waarvan de verste, die in Luxemburg was. En dat 3 jaar lang.
Keihard rijden en makkelijk 80 uur per week werken. Stoer man. Maar je bent wel een e****l als je dat doet en levensgevaarlijk voor anderen op de weg. Verder ook redelijk dom. Als je je werk niet in 40 uur per week kunt ben je niet slim bezig.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Er is wel meer nodig dan je snelheid met 1 km/u verlagen. Maak er maar 5-10 van, om redelijk snel naar rechts te kunnen. Terwijl er ook nog een paar snelle jongens in je nek zitten te hijgen.

Gesloten