LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ceasar2
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2020 08:55

Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door Ceasar2 »

Hallo allemaal,

Ik en mijn vriendin wonen samen in mijn huis, waarvoor ik hard heb gewerkt en hypotheek betaal.
Ze hoeft en wil daar geen woonkosten voor betalen, waardoor ze dus kosteloos bij mij inwoont.
We delen wel alle gezamenlijke kosten naar rato (zoals uitjes, water, licht, boodschappen, e.d.).
Over een paar maanden gaan wij trouwen en hebben afgesproken om vanaf dan hetzelfde bedrag per maand over te houden voor onze persoonlijke kosten.
Verder werkt ze 4 dagen per week, waardoor ze een gewoon normaal inkomen heeft.

Toch gaat er elke maand meer uit dan er binnenkomt zegt ze, wat ze even snel liet zien met een berekening, waar ik het niet mee eens was ivm ze tijdelijke eenmalige hoge kosten van coaches vorig jaar daarbij had gezet, wat ze wil gebruiken voor het berekenen van het verschil dat ik extra ga betalen. Als ik zelf bereken wat ze maandelijks overhoud kom ik uit dat ze een paar honderd euro per maand spaart.
Nu is het zo dat ik daardoor het gevoel heb dat ze wil dat ik zoveel mogelijk voor haar betaal, waar ik een naar gevoel door krijg. Ook wil ze zoveel mogelijk persoonlijke kosten van ons beiden met onze gezamenlijke rekening betalen, waarbij haar persoonlijke kosten veel hoger liggen.
Ik denk dat ze dit wil, omdat ik bijzonder meer aan vermogen heb, waarvan ze ook eigenaar wil worden, wat ik dus niet wil. Ze heeft zich er na een tijd bij neergelegd, omdat ik meer verschil ga betalen om hetzelfde over te houden vanaf onze trouwdag.
Omdat ze zelf ook spaargeld heeft wil ik graag dat we beiden eenzelfde startbedrag op onze gezamenlijke rekening zetten voor grote toekomstige gezamenlijke uitgaven, omdat deze anders op mij zullen aankomen ivm ze zegt nu al niks te sparen per maand, maar dat wil ze niet.

Nu heb ik het gevoel dat ze probeert te sparen ten koste van mij, omdat ze zegt nu al meer uitgaven dan inkomsten te hebben, terwijl ze dus gratis woont en daardoor extra spaart, maar ook wil ze samen met mij een woning kopen waarvan ze mede-eigenaar wil worden (terwijl ze daar nu al maandelijks geen geld voor over houd).
Daardoor heb ik sterk het gevoel dat als we getrouwd zijn, dat ik ga opdraaien voor extra kosten voor o.a. de toekomstige hypotheek, bruiloft, toekomstige inboedel, e.d. (en dan heb ik het nog niet eens over kinderen), omdat ze dus nu al gebruikt dat er meer per maand uitgaat dan er binnen komt om mij meer te laten betalen.
Ik zit daar erg over in, want ik wil gewoon een eerlijke relatie, waar ik na hetzelfde overhouden niet extra ga betalen voor haar en ook niet nog meer aan onze gezamenlijke kosten, omdat we al hebben afgesproken om hetzelfde over te houden vanaf onze trouwdag.
Hebben jullie tips wat ik met deze situatie moet doen en hoe ik concrete afspraken kan maken, zodat ik niet extra voor kosten ga opdraaien als we getrouwd zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp.

sake1987

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als het vertrouwen er nu al niet is, zou ik de bruiloft toch nog even uitstellen tot er een goed wederzijds vertrouwen is.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ceasar2 schreef:
21 jan 2021 11:36
Hebben jullie tips wat ik met deze situatie moet doen en hoe ik concrete afspraken kan maken, zodat ik niet extra voor kosten ga opdraaien als we getrouwd zijn?
Dit advies gaat je waarschijnlijk niet bevallen, maar beste advies: niet trouwen eerst dit helder krijgen. En nog eens goed nadenken of je wel wil trouwen met een vrouw die er zo in staat.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zet die trouwplannen maar in de ijskast, bespaart in ieder geval die kosten.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Gewoon niet trouwen, niet samenwonen, geen gezamenlijke rekeningen, en vooral niets samen ondertekenen. Maar dit is mijn mening :D Wel trouwen? Doe dit dan op huwelijkse voorwaarden!

Je had hier eerder al een topic over geopend;

overig-juridisch-financieel-f93/financi ... 95663.html
Laatst gewijzigd door Faye1971 op 21 jan 2021 13:21, 3 keer totaal gewijzigd.

sake1987

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Heb het verhaal net nog even met mijn vrouw doorgelezen, zij begon er gelijk over dat dit haar veel doet denken aan verhalen in het programma opgelicht.
Hoe goed kent u uw vriendin ?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ik ben nooit zo bezig geweest met geld en gaf het ook erg makkelijk uit. Mijn vrouw is altijd meer van het sparen, dus toen we ons huis kochten hebben besloten om beide onze eigen rekeningen aan te houden.

Mijn loon is mijn loon en omgekeerd voor haar.

We hebben een gezamenlijke rekening voor de kosten van de woning en kosten die onze dochter meebrengt. Deze hebben we ooit jaren geleden berekend en naar ratio heel ruim verdeeld. Ik betaal € 600 en zij € 500.

Gezien mijn loon in de afgelopen jaren (we doen dit al 15 jaar) omhoog is gegaan, maar onze hypotheek kosten erg omlaag zijn gegaan houden we altijd genoeg over om ook de vakantie met deze rekening te betalen.

Toen we na 5 jaar gingen trouwen hebben we dit gewoon zo gelaten het beviel ons prima. Als ik iets duurs wil kopen is dat mijn keus en omgekeerd net zo.

Toen ik mijn eigen bedrijf had en vrijwel geen inkomen had (liep niet zo lekker) heeft mijn vrouw onevenredig bijgedragen aan alle kosten. Maar bij onze verbouwing van de woning (nieuwe keuken, vloeren) heb ik dit gewoon betaald van mijn spaarrekening dus al met al zal het allemaal wel gelijk lopen.

Maar als je nu al zoveel discussie hebt over geld, vermoed dat ze vooral erop uit is om gratis te leven dan vraag ik me echt af of je dan wel moet gaan trouwen en uberhaubt over kinderen moet nadenken.

De basis van een goede relatie is vertrouwen! Als dat ontbreekt en je zelf voor advies op een forum je vraag moet voorleggen dan zie ik het sober in.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door witte angora »

Er was een tijd dat de man voor het geld zorgde en de vrouw gaf het uit... mits het voor die tijd niet in het café was opgemaakt. Dat was nog de generatie van mijn ouders, en een redelijk grote groep die nog een slagje jonger was. En dan lees ik dit. Twee mensen die niet denken aan 'wij', maar die enkel bezig zijn met 'ik'.

Ik heb niet geturfd hoe vaak het advies is gegeven om dit huwelijk in de ijskast te zetten, maar ik sluit me er bij aan. Blijf op jezelf, als jullie er zo instaan kunnen jullie beiden beter niet aan een (blijvende) relatie beginnen.

Jullie willen trouwen, is dat echt tot de dood jullie scheidt, of is het enkel een boterbriefje dat na een paar jaar weer ingewisseld moet worden? In het geval van het eerste maakt het toch niet uit wie er een beetje meer heeft als de ander? Het is van jullie samen, en je kunt van elkaar erven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door moederslink »

Waarom plaats je exact na 1 maand (21 dec ) precies hetzelfde verhaal??
Gewoon niets doen, niet trouwen, niet samenwonen, gewoon latten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door scontra »

Ceasar2 schreef:
21 jan 2021 11:36
Hallo allemaal,

Toch gaat er elke maand meer uit dan er binnenkomt zegt ze,
@Ceasar2.

Bevallen de antwoorden en adviezen in uw vorige topic u niet of heeft u een plaat beton voor het hoofd zo dik al van hier tot Tokio.
Als jullie beiden zo sterk twijfelen aan jullie (financiële) gelijkwaardigheid binnen een relatie, dan is deze relatie gedoemd om te mislukken.
Financieel wantrouwen is minstens zo erg als seksueel wantrouwen en het wantrouwen daarover zal alleen maar toenemen naarmate de relatie langer duurt en de smeuïge kantjes er van zijn afgesleten.

Mijn advies n.a.v. beide topics is, (als ik zo vrij mag mag zijn om die te uiten) dat als je zo erg blijft twijfelen dan "NOKKEN" met die relatie want die heeft geen schijn van kans om te slagen.

:idea: Maar als je dan toch zo nodig moet, dan maar onder "huwelijkse voorwaarden" zodat wat voor het huwelijk van jou is ook na het huwelijk nog van jou zal zijn, anders kon je nog wel eens van een hele 'koude kermis' in een leeg huis terug kunnen komen en dat huis blijkt dan ook al niet meer van jou te zijn.

Maar dan blijft altijd nog de nachtopvang van het 'Leger des Heils' een optie. :oops:


Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Zoals ik al zei in je andere topic, rennen jongen, zo ver mogelijk bij haar vandaan. Je bent de *** straks en je huis kwijt, want je laat je inpakken.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Kunt u een foto van uw aanstaande posten? Dan kunnen we beoordelen of het de moeite van alle gedoe waard is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door moederslink »

moederslink schreef:
21 jan 2021 13:10
Waarom plaats je exact na 1 maand (21 dec ) precies hetzelfde verhaal??
Gewoon niets doen, niet trouwen, niet samenwonen, gewoon latten.
Ik had deze 2e post gemeld bij de moderatie ivm dubbele post.
De moderatie vond dat beide posts konden blijven staan.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door witte angora »

Morganlefay schreef:
21 jan 2021 14:39
Dit topic klinkt mij nog steeds als de Ridder777 verhalen.
Ondanks dat ie een ban heeft
Ridder haalt zijn vriendinnen uit Thailand, of wat het ook wezen mag. Dat is hem dus niet. Ridder is Rexit, die komt niet meer terug. Maar dat is een heel ander onderwerp dat niet echt binnen dit topic past. :wink:

Chrissie2510
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2021 08:49

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door Chrissie2510 »

:twisted: sorry hoor.Ik ben zelf een vrouw en weet hoe vals mijn soort ook kan zijn.Ongelooflijk dat je nog met haar wilt trouwen. Ze wilt ?!! niet meebetalen aan de hypotheek?
Bovendien zijn er nog meer signalen waardoor ook u haar blijkbaar (terecht)niet vertrouwt.
Ik zou als ik u was eens goed nadenken of u met deze persoon verder gaat voor u zich in de afgrond stort.
Sterkte ermee maar er zijn genoeg vrouwen en beter alleen dan straks alles kwijt zijn.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door scontra »

Justmeagain schreef:
21 jan 2021 23:42
Kunt u een foto van uw aanstaande posten? Dan kunnen we beoordelen of het de moeite van alle gedoe waard is.
:idea: "Van een mooi maar leeg bord kun je niet eten" !

Als je honger krijgt dan doet het er niet meer toe hoe het bord waar de maaltijd op wordt opgediend er uit ziet, want alleen de maaltijd is dan nog van belang. :lol:

Bi.78
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2021 09:56

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door Bi.78 »

U geeft aan allerlei zaken niet te willen waardoor als u toegeeft u over uw grenzen heengaat. En er lijkt aan de kant van uw vriendin zoals u beschrijft sprake te zijn van manipulatie. Dat wil zeggen geen eerlijke stand van zaken. Vraag is als u de dingen krijgt zoals u dit wilt zij nog met u wil trouwen. En zij zegt dus dat ze niet kan betalen zoals u voorstelt. Wat u maar 1 mogelijkheid geeft en dat is betalen of uit elkaar gaan. Of bijvoorbeeld goedkoper gaan wonen. 3 dingen die u/zij niet wil? Het lijkt er ook op dat uw aanstaande niet zo goed met geld om kan gaan als ze niet uitkomt. Wellicht kan ze zich hierin verdiepen. Er zijn verschillende apps om de uitgaven bij te houden in relatie met de inkomsten. Komt u er niet uit of blijft ze bij haar standpunt dan is de vraag of u gelukkig met haar kan zijn in die situatie. En anders bent u misschien beter af met een vriendin die minder uitgeeft of een vriendin met hetzelfde inkomen als u.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Hoe ervoor zorgen om niet op te draaien voor (extra toekomstige) kosten in relatie ivm mijn partner nu al niet rondkomt?

Ongelezen bericht door Sira »

Dit aanstaande huwelijk is gedoemd tot mislukken en dan gaat het je nog véél meer geld en ellende kosten en misschien je huis ook.

Gesloten