LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

scharrelschipper schreef:
21 jan 2021 15:39
Moneyman schreef:
21 jan 2021 14:48
De vraag of hij het leuk vindt en/of geniet van de aandacht, is voor de vraag of hij zinnige dingen zegt natuurlijk totaal niet relevant. Het wordt hier als een kwalitatief argument gebruikt, en dat zegt vooral iets over de gebruiker van het argument.
Mee eens,niet relevant.
De vraag of hij al dan niet onder druk is gezet vind ik dan weer wel relevant.
Tja, ik kan ook verzinnen dat ie er grof voor betaald is om iets anders te zeggen.Is dat dan ook relevant?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
21 jan 2021 18:20
eef dan eens een link naar die kritieken?
ndr.de/corona-update en daar vind je ook de links naar alle besproken onderzoeken.

Jouw link ... De kop: 'could cause' = zouden kunnen veroorzaken. Een paar alinea's naar onderen staat dit:
On 12 January, Faria and his colleagues posted their initial conclusions on the website virological.org. Thirteen of 31 samples collected in mid-December in Manaus turned out to be part of a new viral lineage they called P.1. Much more research is needed, but they say one possibility is that in some people, P.1 eludes the human immune response triggered by the lineage that ravaged the city earlier in 2020.
Sleutelwoorden: 'initial' = eerste, voorlopige + 'much more research is needed' = er is nog veel meer onderzoek nodig.
Dan de aantallen: 13 van de 31 monsters. Ik heb bretels nodig als je op basis van deze kleine aantallen welke conclusie dan ook durft te trekken, want ... en dit gaat het hele artikel door ... het gaat over aanwijzingen, voorlopig onderzoek, tussentijdse resultaten, actuele stand van zaken in de wereld met in de kop de goede samenvatting: New coronavirus variants could cause more reinfections, require updated vaccines = Nieuwe Coronavirusvarianten zouden meer herinfecties kunnen veroorzaken, verlangen bijgewerkte vaccins. Kortom: aan alle kanten 'onder voorbehoud'.

Het eerste deel slaat op de mutatie, waardoor het virus je immuunsysteem om de tuin zou kunnen leiden (= nog niet bewezen, daarom voorbehoud). Het tweede deel van de kop slaat primair op de traditionele vaccins op basis van dood virus, bij de nieuwe vaccins met mRNA is nog onduidelijk in hoeverre dit vernieuwd zouden moeten worden. Hier is het voorbehoud minder stellig, omdat het voor iedereen wel duidelijk is, dat een traditioneel vaccin aangepast moet worden aan een gewijzigd virus.

Als je dit soort dingen zoekt en leest, zijn er een paar dingen, waar je echt op moet letten:
- zijn het eerste of tussentijdse conclusies of is het onderzoek afgerond
- indien mogelijk: wie heeft het onderzoek betaald / beoordeeld / gepubliceerd
- de aantallen. Hierboven gaat het om 13 uit 31 monsters en dat in een dichtbevolkt gebied. Met zulke lage aantallen levert een onderzoek nooit meer dan aanwijzingen op
- is het onderzoek ergens anders herhaald en bevestigd

Inhoudelijk heb ik dit gisteravond laat al opgepakt, inmiddels een pagina of twee terug.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
21 jan 2021 18:26
Als straks blijkt dat bij het 6 weken wachten er geen effect meer is, en dus wel bv 90 plussers voorrang hebben kunnen krijgen en ingeënt konden worden ( hoera_hoera 🥴 ) zijn er dus miljoenen aan geld in de sloot gedumpt, omdat dan wel de 1e prik is gezet , maar zonder effect waarschijnlijk?
De eerste prik heeft effect - voor de korte termijn. De tweede, misschien derde prik is nodig om de kenmerken van het virus voor altijd in je afweer te krijgen.
Tweede prik heeft meerwaarde. Hong Kong Griep is hier het voorbeeld. Iedereen ziek, maar juist de kwetsbare ouderen (90+) kwamen er goed door, vaak niet eens griep gekregen. Jaren later is de oorzaak achterhaald: die ouderen hadden als kind de Spaanse Griep meegemaakt en de Hong Kong Griep was niets meer of minder dan een achterachterkleinkind van de Spaanse Griep. Dit is het meest sterke bewijs, dat je afweer levenslang actief blijft.
moederslink schreef:
21 jan 2021 18:26
Is het nou zo moeilijk om duizend vrieskisten in ijltempo te produceren waarin Pfizer vaccins bewaard kunnen worden ( - 70- 80 • onder nul) ?
Ja, want de leverancier heeft een wachtlijst en andere landen waren sneller met bestellen.
moederslink schreef:
21 jan 2021 18:26
En wat is de winst om de avondklok een half uur later te laten ingaan? In plaats van half 9 wordt het nu 21.00u.
Op mij kwam de tijd van half negen al over als ingebouwd 'wisselgeld' (kamer zeurt, regering geeft toe), zodat er een tijd uit kwam rollen, die vanaf het begin in de hoofden zat.
witte angora schreef:
21 jan 2021 18:31
Met die avondklok zou ik het niet eens zo onlogisch vinden als supermarkten en alle andere winkels, inclusief afhaal, om 20.00 uur sluiten. Dan nog een kwartiertje de kas opmaken en afronden, staat iedereen uiterlijk om 20.30 buiten, en is voor 21.00 uur thuis. Scheelt een hoop werkgeversverklaringen.
Ik verwacht, dat alles om 20 uur sluit of stil wordt gelegd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
21 jan 2021 19:37
(...)
Tweede prik heeft meerwaarde. Hong Kong Griep is hier het voorbeeld. Iedereen ziek, maar juist de kwetsbare ouderen (90+) kwamen er goed door, vaak niet eens griep gekregen. Jaren later is de oorzaak achterhaald: die ouderen hadden als kind de Spaanse Griep meegemaakt en de Hong Kong Griep was niets meer of minder dan een achterachterkleinkind van de Spaanse Griep. Dit is het meest sterke bewijs, dat je afweer levenslang actief blijft
Tweede prik heeft vooralsnog zeer waarschijnlijk géén meerwaarde voor 60_75 jarigen, wanneer er 6 weken tussen zitten. Daar is nog geen/onvoldoende bewijs voor. Het wordt door Pfizer zeker niet aangeraden, integendeel.

Met deze 6 weken tussentijd wordt beoogd dat méér ouderen kunnen worden gevaccineerd. Zij zijn nu eerder aan de beurt.

scharrelschipper
Berichten: 1823
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

angel1978 schreef:
21 jan 2021 18:39
scharrelschipper schreef:
21 jan 2021 15:39
Moneyman schreef:
21 jan 2021 14:48
De vraag of hij het leuk vindt en/of geniet van de aandacht, is voor de vraag of hij zinnige dingen zegt natuurlijk totaal niet relevant. Het wordt hier als een kwalitatief argument gebruikt, en dat zegt vooral iets over de gebruiker van het argument.
Mee eens,niet relevant.
De vraag of hij al dan niet onder druk is gezet vind ik dan weer wel relevant.
Tja, ik kan ook verzinnen dat ie er grof voor betaald is om iets anders te zeggen.Is dat dan ook relevant?
Maakt niet uit wat voor druk er gezet zou zijn,dat is dus weer niet relevant.
Of dat nu politieke,financieele of andere druk is,het gaat er bij deze vraag over of er druk is uitgeoefend,dat is relevant.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

moederslink schreef:
21 jan 2021 19:54
Jablan schreef:
21 jan 2021 19:37
(...)
Tweede prik heeft meerwaarde. Hong Kong Griep is hier het voorbeeld. Iedereen ziek, maar juist de kwetsbare ouderen (90+) kwamen er goed door, vaak niet eens griep gekregen. Jaren later is de oorzaak achterhaald: die ouderen hadden als kind de Spaanse Griep meegemaakt en de Hong Kong Griep was niets meer of minder dan een achterachterkleinkind van de Spaanse Griep. Dit is het meest sterke bewijs, dat je afweer levenslang actief blijft
Tweede prik heeft vooralsnog zeer waarschijnlijk géén meerwaarde voor 60_75 jarigen, wanneer er 6 weken tussen zitten. Daar is nog geen/onvoldoende bewijs voor. Het wordt door Pfizer zeker niet aangeraden, integendeel.

Met deze 6 weken tussentijd wordt beoogd dat méér ouderen kunnen worden gevaccineerd. Zij zijn nu eerder aan de beurt.
Toch doen de landen waar sommigen zo tegenop kijken het allemaal. Dan moeten wij het toch ook gaan doen. Wat ze elders doen is immers goed, wij doen het allemaal fout (denken velen).

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

witte angora schreef:
21 jan 2021 18:31
Met die avondklok zou ik het niet eens zo onlogisch vinden als supermarkten en alle andere winkels, inclusief afhaal, om 20.00 uur sluiten. Dan nog een kwartiertje de kas opmaken en afronden, staat iedereen uiterlijk om 20.30 buiten, en is voor 21.00 uur thuis. Scheelt een hoop werkgeversverklaringen.

Drank mag er toch ook al niet na 20.00 uur verkocht worden, nu de rest nog.
Afijn, het staat er op.
Kan ik nog naar de winkel, of eten laten bezorgen?

Supermarkten en afhaallocaties van horeca moeten de deuren sluiten rond 20.15 uur. Bezorgers van maaltijden mogen wel eten rondbrengen, mits ze een verklaring van hun werkgever kunnen laten zien.

Bron: https://nos.nl/artikel/2365430-de-avond ... chten.html

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wat ik niet begrijp is, waarom krijgen oudere mensen als eerste de vaccinatie?

Op dit moment zitten de jongere binnen om de oudere te beschermen

Oudere mensen (boven de 80) hebben een hele korte levensverwachting omdat ze (heel simpel gezegd) oud zijn. Sommige oudere zijn vlak na de vaccinatie aan een natuurlijke dood overleden. Die vaccinatie had je net zo goed door de rioolwater kunnen spoelen.

Op dit moment wordt de draagvlak voor de vaccinatie steeds minder. Mijn idee is om (na de zorg) de jongere mensen in te enten, zodat de economie opgestart kan worden en de (ingeënte) jongere de oudere beschermen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Seinhuis schreef:
22 jan 2021 03:51
Wat ik niet begrijp is, waarom krijgen oudere mensen als eerste de vaccinatie?

Op dit moment zitten de jongere binnen om de oudere te beschermen

Oudere mensen (boven de 80) hebben een hele korte levensverwachting omdat ze (heel simpel gezegd) oud zijn. Sommige oudere zijn vlak na de vaccinatie aan een natuurlijke dood overleden. Die vaccinatie had je net zo goed door de rioolwater kunnen spoelen.

Op dit moment wordt de draagvlak voor de vaccinatie steeds minder. Mijn idee is om (na de zorg) de jongere mensen in te enten, zodat de economie opgestart kan worden en de (ingeënte) jongere de oudere beschermen.
Ah, het was er weer eens tijd voor, de "dor hout" discussie...

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd ken ik heel wat 80 plussers die gezonder en vitaler zijn dan een hoop 60 minners. Die 80 plussers zijn er dan nog wel een tijdje, mits je er rekening mee houdt dat ze wel wat kwetsbaarder zijn. Inenten kan voor deze groep zeker wel heel wat ellende voorkomen.

Als je tante Bep en ome Koos die al half terminaal zijn gaat inenten, sja... Dán kun je je afvragen of dat nog wel nut heeft, behoudens het voorkomen van een lijdensweg op de IC. Maar verder denk ik dat het, met het oog op het verkleinen van de druk op de zorg, inderdaad beter is eerst de groep in te enten die wat kwetsbaarder is en daardoor sneller ernstige gevolgen ondervind van dit virus.

Wat dat betreft, dus het ontlasten van de zorg, heeft het inenten van jongeren veel minder nut; de overgrote meerderheid van hen ontwikkelt nauwelijks klachten. Het is vooral dat ze besmettelijk zijn.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Seinhuis schreef:
22 jan 2021 03:51
Wat ik niet begrijp is, waarom krijgen oudere mensen als eerste de vaccinatie?

Op dit moment zitten de jongere binnen om de oudere te beschermen

Oudere mensen (boven de 80) hebben een hele korte levensverwachting omdat ze (heel simpel gezegd) oud zijn. Sommige oudere zijn vlak na de vaccinatie aan een natuurlijke dood overleden. Die vaccinatie had je net zo goed door de rioolwater kunnen spoelen.

Op dit moment wordt de draagvlak voor de vaccinatie steeds minder. Mijn idee is om (na de zorg) de jongere mensen in te enten, zodat de economie opgestart kan worden en de (ingeënte) jongere de oudere beschermen.
Daar heb ik ook wel over nagedacht. Waarom niet de werkenden eerst?
Zeker omdat bij eerdere vaccinaties al gebleken is dat door een slechter werkend immuunsysteem bij ouderen een vaccin slechter werkt. En met het idee om de tweede vaccinatie later te gaan geven, is het effect misschien helemaal weg bij die groep.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 22 jan 2021 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat is het eerste doel van de vaccinaties. Beantwoord die vraag en je hebt je antwoord.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 22 jan 2021 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Je quote ging niet helemaal goed Angel1978.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
22 jan 2021 09:09
Wat is het eerste doel van de vaccinaties. Beantwoord die vraag en je hebt je antwoord.
Zoals minister de Jonge schreef naar de Tweede Kamer is het doel, samen met de maatregelen, groepsimmuniteit.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee dat is het uiteindelijke doel. Het eerste doel?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
22 jan 2021 08:33
Als je tante Bep en ome Koos die al half terminaal zijn gaat inenten, sja... Dán kun je je afvragen of dat nog wel nut heeft, behoudens het voorkomen van een lijdensweg op de IC.
Maar dat is exact wat er gebeurt. En de reden noem je zelf al :wink:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
21 jan 2021 21:25
En natuurlijk is dit kleinschalig onderzoek, maar zo begon het ook in Wuhan. Ik ben geen deskundige zoals jij je zelf vindt maar ben wel in staat om te begrijpen wat deze studies aantonen. En dat is naar mijn mening zeer zorgelijk. Maar zal de komende maanden blijken.
Zo deskundig ben ik ook niet - we weten nog steeds meer niet dan wel. Net realiseerde ik mij, dat met antistoffen binnen media de hele afweer wordt bedoeld, waar ik niet verder denk dan de actieve antistoffen, die in je bloedbaan aanwezig totdat de laatste restanten van het virus zijn opgeruimd. Onhandige versimpeling.
Over zorgelijk zijn we het wel eens, maar dat iets anders, dan op basis van een klein onderzoek keiharde conclusies trekken. Dan kom je in de fuik van de selectieve waarneming terecht, in de eerste helft van 2020 werd elk l*ll*g onderzoekje ook direct opgepakt door massamedia en als absoluut gegeven behandeld. Dat dreigt nu weer te gebeuren.

Die 2,3 mln mensen volgens Sanquin betreft een schatting op basis van de bloeddonoren-data. Daar ben ik weer voorzichtig mee, omdat niet iedereen bloeddonor mag zijn (wij bijvoorbeeld) en omdat ik weet, dat de gemiddelde leeftijd van een donor wat hoger ligt.

Vaccineren
De dor hout discussie (Hi, Seinhuis :wink: ) gaat aan mijn gezonde verstand voorbij. Prioriteit zou ik minder laten afhangen van de persoonlijke gezondheid, maar van het aantal contacten per dag, zodat de besmettingsketen al bij de bron wordt onderbroken.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Seinhuis schreef:
22 jan 2021 03:51
Op dit moment wordt de draagvlak voor de vaccinatie steeds minder. Mijn idee is om (na de zorg) de jongere mensen in te enten, zodat de economie opgestart kan worden en de (ingeënte) jongere de oudere beschermen.
Mijns inziens hoeven de jongeren niet eens ingeënt te worden om de economie op te starten. Als zij het virus dadelijk niet meer naar de risicogroepen kunnen verspreiden (doordat deze ingeënt zijn), dan is de kans heel klein dat de ziekenhuizen weer vol komen te liggen en zou je alsnog volop op kunnen starten.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
22 jan 2021 09:46
witte angora schreef:
22 jan 2021 08:33
Als je tante Bep en ome Koos die al half terminaal zijn gaat inenten, sja... Dán kun je je afvragen of dat nog wel nut heeft, behoudens het voorkomen van een lijdensweg op de IC.
Maar dat is exact wat er gebeurt. En de reden noem je zelf al :wink:
Mensen op die leeftijd die al ernstig ziek zijn, komen sowieso niet meer op de ic terecht.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Trouwens echt zwaar belachelijk dat er wel een klimaattop is in Nederland deze week. Gewoon afschaffen die hap.

Gesloten