LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat maar weer overduidelijk maakt dat je alleen iets kan zeggen met de wetenschap van dat moment. Achteraf is makkelijk, maar als je niet meer weet kun je er dus ook naast zitten ( dat blijkt hier ook maar weer eens ).

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
25 jan 2021 23:18
Jablan schreef:
25 jan 2021 23:01
Fijn, kort overzicht wanneer er wel/geen goedkeuring van UWV of kantonrechter nodig is bij een ontslag of beëindiging dienstverband.
Mij was natuurlijk ook wel bekend dat bijvoorbeeld in de proeftijd iemand de deur wijzen makkelijk is.
Maar ik vind de vraag interessanter hoe de rechter zal oordelen, zodra die er wel aan te pas komt.
Daar is niet één antwoord op te geven. Als je naar de staande jurisprudentie kijkt, zie je dat er casuïstisch beoordeeld wordt of er grenzen zijn overschreden.

Ik vraag me overigens wel af hoe groot het percentage werkenden uberhaupt is onder de relschoppers.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
26 jan 2021 12:51
Ik vond persoonlijk dit artikel wel heel verhelderend. Het is iets dat ik al langer zei, dat het zo goed als onvermijdelijk was dat het zo hoog op zou lopen. Dat zien we overal in de geschiedenis terug komen. Deze psychologen bevestigen dat eigenlijk een beetje.
https://www.ed.nl/dossier-rellen-avondk ... ~a93b8f67/
Tsja, de verklaring voor wat we zien ligt voor de hand. Dat is niet bepaald nieuws. De vraag hoe het te voorkomen is veel relevanter, maar helaas ook veel moeilijker. Want die gaat veel verder dan de avondklok of uberhaupt Corona, de echte oorzaken gaan veel dieper en verder terug.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Als ik kijk naar wat sommige collega's op social media liken en delen, had ik half/half verwacht een paar bekende gezichten te zien op TV. Niet vooraan, maar zeker wel als nieuwsgierige milde sympathisant aan de zijlijn, zoiets. Gelukkig niet gebeurd, maar toch, het schoot me wel even door het hoofd.

Overigens is die hele lockdown voor mij wel genoeg reden om verder te gaan met het combineren van mijn jeugdliefde en midlifecrisis, dus heb ik nu de Lego Aston Martin hier staan om te bouwen. :-)

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door D34M0N »

angel1978 schreef:
26 jan 2021 13:03
Nijogeth schreef:
26 jan 2021 12:51
Ik vond persoonlijk dit artikel wel heel verhelderend. Het is iets dat ik al langer zei, dat het zo goed als onvermijdelijk was dat het zo hoog op zou lopen. Dat zien we overal in de geschiedenis terug komen. Deze psychologen bevestigen dat eigenlijk een beetje.
https://www.ed.nl/dossier-rellen-avondk ... ~a93b8f67/
Waarom heb ik diezelfde psycholoog van de zomer niet gehoord? Als die het allemaal al zag aankomen?
En dan graag met de oplossing.
De oplossing is makkelijk. China heeft vorig jaar in Hongkong laten zien hoe rellen effectief aangepakt kunnen worden.

Verder zou ik zeggen: veel gevangenissen hebben met leegstand te maken, dus mooie gelegenheid om mensen die de voorschriften negeren verplicht in quarantaine te plaatsen totdat het aantal besmettingen weer flink lager is.

Is veel effectiever dan nieuwe maatregelen invoeren. De meeste besmettingen worden veroorzaakt door mensen die de voorschriften negeren, die gaan zich niet plotseling netjes aan de regels houden als er strenge maatregelen worden ingevoerd.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

D34M0N schreef:
26 jan 2021 13:53
Verder zou ik zeggen: veel gevangenissen hebben met leegstand te maken, dus mooie gelegenheid om mensen die de voorschriften negeren verplicht in quarantaine te plaatsen totdat het aantal besmettingen weer flink lager is.
Mogen ze dan wel van hun cel af om te douchen en te sporten?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door D34M0N »

witte angora schreef:
26 jan 2021 14:00
Mogen ze dan wel van hun cel af om te douchen en te sporten?
Dat lijkt mij niet praktisch.

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Okay, doen. Wie gaat het regelen?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
26 jan 2021 13:46
Lego Aston Martin
Die van JB?

Even gekeken, maar het is nogal een joekel, op 2 luttele centimeters na een halve meter lang. Ik wist niet eens dat dit bestond.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sjohie schreef:
26 jan 2021 13:46
Niet vooraan, maar zeker wel als nieuwsgierige milde sympathisant aan de zijlijn, zoiets. Gelukkig niet gebeurd, maar toch, het schoot me wel even door het hoofd.
Maar juist die mensen is een hele grote groep, maar willen niet gezien worden als deel van die rellen. Maar worden dat op deze manier wel gezien.

Feit blijft, dat veel mensen die tegen de maatregelen zijn, ze maar gewoon accepteren. Volgens mij was dat toch ook zo met die polls. Als je vroeg hoeveel mensen de avondklok gingen overtreden, dat dat aantal een stuk kleiner was dan als je had gevraagd of ze tegen de avondklok waren.

Mijn vader is ook zo. Tegen heel veel maatregelen, zoals het sluiten van zijn zaak en de avondklok, maar het wel accepteren. Ik accepteer het wat moeilijker en zal me er op proberen aan te passen. Maar als ik straks snachts om 2 uur bij een maat van me zit en naar mijn bed wil, dan ga ik die avondklok echt wel overtreden.

En die groep die het niet eens is met de maatregelen, is volgens mij wel aardig groot. Die groep moet je als regering voor je houden, maar des te strenger je gaat zijn, des te sneller ook die groep een grens gaat trekken. Dat is uiteindelijk wel onvermijdelijk.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

En de mensen die tegen de maatregelen zijn en ze doelbewust overtreden, hebben die dan niet in de gaten dat door die maatregelen te overtreden ze juist langer nodig zullen zijn?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
26 jan 2021 15:14
En die groep die het niet eens is met de maatregelen, is volgens mij wel aardig groot. Die groep moet je als regering voor je houden, maar des te strenger je gaat zijn, des te sneller ook die groep een grens gaat trekken. Dat is uiteindelijk wel onvermijdelijk.
Ik zie meer het tegenovergestelde gebeuren momenteel: de groep die eigenlijk tegen de maatregelen was, schuift door het gekloot van een stel idioten op richting begrip voor de maatregelen.
Lowieze schreef:
26 jan 2021 15:36
En de mensen die tegen de maatregelen zijn en ze doelbewust overtreden, hebben die dan niet in de gaten dat door die maatregelen te overtreden ze juist langer nodig zullen zijn?
Dat veronderstelt dat men er over daadwerkelijk echt over nadenkt. En ik waag dat te betwijfelen...

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
26 jan 2021 15:36
hebben die dan niet in de gaten dat door die maatregelen te overtreden ze juist langer nodig zullen zijn?
Is dat niet gewoon een aanname?

Laten we er vanuit gaan dat de maatregelen werken, dan zouden we deze dus veel langer nodig hebben om alles in toom te houden, want dan ga je er vanuit dat de cijfers kunstmatig laag zijn en afbouwen dus direct tot veel hogere cijfers gaat leiden.

Ga je er vanuit dat ze maar een beperkte werking hebben, dan zul je bij lagere cijfers ook sneller minder maatregelen nodig hebben, want het effect van de maatregelen is kleiner en dus schieten de cijfers niet sneller omhoog.

Van daaruit redenerend is het overtreden van de regels juist helemaal niet de reden dat we langer met de maatregelen moeten zitten. In veel gevallen eerder een bevestiging dat het overtreden van de regels niet direct tot een besmetting leidt.

Maatregelen blijven we houden tot corona helemaal weg is, als ik de tendens moet geloven, want ook met amper besmettingen in de zomer kregen we daarna ineens nog extremere maatregelen. Van daaruit redenerend zal de regels overtreden dus ook niet tot het langer last houden van maatregelen leiden.

Helaas (in mijn ogen) gaat de overheid er te veel van uit dat de maatregelen grote effecten hebben. Ik denk nog steeds dat de basismaatregelen als 1,5 meter afstand en geen handen schudden het grootste effect hebben en de rest maar een heel klein effect op het algehele beeld.


Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
26 jan 2021 15:46

Dat veronderstelt dat men er over daadwerkelijk echt over nadenkt. En ik waag dat te betwijfelen...
Ik had er nog wel een vraagteken achter gezet, maar misschien is het inderdaad teveel gevraagd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
26 jan 2021 13:39
Ik vraag me overigens wel af hoe groot het percentage werkenden uberhaupt is onder de relschoppers.
Onder de weekenddemonstranten hou ik het op de helft. Wat gisteravond de lokroep van de hormonen niet kon weerstaan, hooguit 10%.
Nijogeth schreef:
26 jan 2021 15:55
Ik denk nog steeds dat de basismaatregelen als 1,5 meter afstand en geen handen schudden het grootste effect hebben en de rest maar een heel klein effect op het algehele beeld.
Voor onderbouwing hiervan: zoek de cijfers van de gewone griep op.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

De kanskaarten zijn makkelijk te actualiseren:
"Een groep raddraaiers heeft je winkeltje geplunderd. Betaal kosten, 10.000"

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

PeterPeters1966 schreef:
26 jan 2021 10:40
De echte wereld is niet zo maakbaar als op een internetforum. Iedereen weet het altijd zo goed, maar doet niets met die kennis, anders dan commentaar leveren op anderen.
In mijn geval: deze site, dit forum, is erg handig als je voorbij de reviews wilt kijken. Bij dit onderwerp heb ik de meeste kennis nodig voor onze eigen situatie, daarnaast in mijn werk en hier landt een klein deel. Zolang we (er zijn meer gebruikers met een goede glazen bol) hier de ontwikkelingen enigszins voorblijven, blijft het de moeite waard.
PeterPeters1966 schreef:
26 jan 2021 10:40
je vergeet waarschijnlijk dat de beslissingen van een minister op veel meer wordt gebaseerd dan de nieuwssnippets die wij zien.
Nee, daar hou ik rekening mee. Het woord 'zegeltjes' in mijn reactie heeft alles te maken met de prijs van de vaccins. Uit mijn hoofd (nu geen zin om te zoeken):
Pfizer/BionTech is het duurst, ruim 31 euro (en Zweden wil eerst opheldering over de factuur).
Moderna komt daarna met iets rond de 18 euro.
AstraZeneca rekent min of meer kostprijs, minder dan 5 euro.
Van de overige veelbelovende prijswinnende kandidaten is nog niets bekend, ook niet wanneer ze worden toegelaten.
Wat heeft de minister gedaan? Hugo de Jonge heeft de extra opties voor Pfizer/BionTech en Moderna afbesteld. Dit was voordat bekend werd, dat AstraZeneca niet kan leveren wat het heeft beloofd. Zo'n beslissing neem je alleen, als je verwacht dat iedereen alles op tijd levert, de vaccin-capaciteit niet ten koste gaat van andere zorg en ... hé, als je daarmee geld denkt te besparen.
Wel sneu, dat door de vertraging bij AstraZeneca nu onvoldoende vaccins beschikbaar zijn om snel de economie weer compleet draaiend te krijgen. Nu heeft het kabinet een nieuw probleem gecreëerd, want een kwartaal vertraging bij de kuddevaccinatie is ook een kwartaal langer met steunpakketten, minder belastinginkomsten, extra faillissementen plus drie maanden langer alle bijkomende ellende zoals de geestelijke gezondheid, uitval van onderwijs, etc.

Per saldo denk ik, dat Hugo De Jonge te enthousiast was bij het afbestellen.Op dezelfde dag heeft Duitsland 24 miljoen extra doses BionTech/Pfizer besteld. Blijkbaar heeft men daar een hele andere inschatting/overweging gemaakt: dit vaccin is leverbaar en na een langzame start willen we toch voor de zomer zoveel mogelijk mensen hebben ingeënt.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
26 jan 2021 17:54
Moneyman schreef:
26 jan 2021 13:39
Ik vraag me overigens wel af hoe groot het percentage werkenden uberhaupt is onder de relschoppers.
Onder de weekenddemonstranten hou ik het op de helft. Wat gisteravond de lokroep van de hormonen niet kon weerstaan, hooguit 10%.
Nijogeth schreef:
26 jan 2021 15:55
Ik denk nog steeds dat de basismaatregelen als 1,5 meter afstand en geen handen schudden het grootste effect hebben en de rest maar een heel klein effect op het algehele beeld.
Voor onderbouwing hiervan: zoek de cijfers van de gewone griep op.
Welke gewone griep? ;)

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
26 jan 2021 19:16
(nu geen zin om te zoeken):
Pfizer/BionTech is het duurst, ruim 31 euro (en Zweden wil eerst opheldering over de factuur).
Moderna komt daarna met iets rond de 18 euro.
AstraZeneca rekent min of meer kostprijs, minder dan 5 euro.
Van de overige veelbelovende prijswinnende kandidaten is nog niets bekend, ook niet wanneer ze worden toegelaten.
Een Belgisch lid van de regering (staatssecretaris van volksgezondheid) heeft die prijzen allang doorgestuurd:
AstraZeneca €1,78
J&J $8,50
Sanofi/GSK €7,56
Biontech/Pfizer €12,00
Curevac €10,00
Moderna €18,00

Gesloten