LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wijziging energieleverancier

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik kan een aanbod gekregen van een nieuwe energie leverancier voor gas en stroom.
Uiteraard heb ik mijn huidige leverancier (Eneco) ook gevraagd om een aanbod. Telefonisch is mij alleen een maandbedrag doorgegeven. Gevraagd of zij dit aanbod op de mail konden zetten maar dat was volgens Eneco niet mogelijk.
Dat vind ik vreemd omdat ik dan geen tarieven met elkaar kan vergelijken. Daarop heb ik netjes aangegeven in te gaan op het aanbod van de nieuwe leverancier aangezien Eneco niet open is over de tarieven.
Voor bestaande klanten doen ze geheimzinnig over de tarieven en bij het binnenhalen van nieuwe klanten doen ze niet moeilijk in het openbaar maken van de tarieven. Ik heb gewoon het gevoel dat ik bedonderd wordt door Eneco omdat ik een bestaande klant ben en dan nog teveel betaal.
Als bestaande klant krijg ik bij Eneco € 50 cashback en nieuwe klanten (gaslicht.com) € 140 cashback.

Zijn er die dezelfde ervaringen hebben bij Eneco of andere leveranciers?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Let maar op dat u straks niet op uw neus kijkt bij die nieuwe leverancier.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door scontra »

Ik_weet_niet_alles schreef:
04 feb 2021 15:08
Ik kan een aanbod gekregen van een nieuwe energie leverancier voor gas en stroom.
Uiteraard heb ik mijn huidige leverancier (Eneco) ook gevraagd om een aanbod. Telefonisch is mij alleen een maandbedrag doorgegeven.

Energiecowboys liegen bij voorbaat over de te maken kosten en zij zullen altijd een zo laag mogelijk maandbedrag opgeven om u te verleiden tot een overstap. Ga niet op zo' aanbod in, want u komt gegarandeerd van een koude kermis thuis.

Aan het geven van een maandbedrag heeft u ook niets, want dat is alleen maar een voorschotbedrag op de werkelijk gemaakte kosten.
Ga naar de site van Eneco en vul daar uw verbruikscijfers*** in en u krijgt een aardige indicatie van uw verbruikskosten.

***neem het gemiddelde van de afgelopen drie verbruiksjaren, dat doen de serieuze energieleveranciers ook.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

scontra schreef:
04 feb 2021 15:36
Energiecowboys liegen bij voorbaat over de te maken kosten en zij zullen altijd een zo laag mogelijk maandbedrag opgeven om u te verleiden tot een overstap. Ga niet op zo' aanbod in, want u komt gegarandeerd van een koude kermis thuis.

Aan het geven van een maandbedrag heeft u ook niets, want dat is alleen maar een voorschotbedrag op de werkelijk gemaakte kosten.
Ga naar de site van Eneco en vul daar uw verbruikscijfers*** in en u krijgt een aardige indicatie van uw verbruikskosten.

***neem het gemiddelde van de afgelopen drie verbruiksjaren, dat doen de serieuze energieleveranciers ook.
Omdat een maandbedrag niet alles zegt heb ik ook gevraagd om het aanbod te mailen. Dat is juist iets wat Eneco niet wil doen zodat ik Eneco niet kan vergelijken met de nieuwe aanbieder. Daarvan heb ik wel alle tarieven gekregen met alle bijbehorende kosten en belastingen. Deze tarieven zijn lager dan mijn huidige tarieven bij Eneco.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
04 feb 2021 15:25
Let maar op dat u straks niet op uw neus kijkt bij die nieuwe leverancier.
Ik heb altijd al gekozen voor 1 jaars tarieven, nooit voor 3 of 5 jaar. Dit risico lijkt mij dan ook vrij klein.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door de auditu »

Energiebedrijven hebben er, naar het schijnt, moeite mee om openheid van zaken te geven over de tarieven. Onlangs probeerde ik bij Vandebron er achter te komen wat de terugleververgoeding is voor een "kale" kWh. De vergoeding dus, voor een kWh, als er op jaarbasis meer wordt opgewekt dan verbruikt. Na drie mailtjes ben ik er nog niet achter. Men wil eerst mijn verbruikscijfers hebben om een aanbod te kunnen doen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

de auditu schreef:
04 feb 2021 16:27
Energiebedrijven hebben er, naar het schijnt, moeite mee om openheid van zaken te geven over de tarieven. Onlangs probeerde ik bij Vandebron er achter te komen wat de terugleververgoeding is voor een "kale" kWh. De vergoeding dus, voor een kWh, als er op jaarbasis meer wordt opgewekt dan verbruikt. Na drie mailtjes ben ik er nog niet achter. Men wil eerst mijn verbruikscijfers hebben om een aanbod te kunnen doen.
Hou er rekening mee dat de meeste energieleveranciers een netto vergoeding verrekenen waar ze dus de BTW vanaf hebben gehaald. Voor deze energieleveranciers wordt u, voor dat gedeelte dat teruggeleverd wordt, gezien als ondernemer. Daardoor is de vergoeding voor de teruglevering nog lager.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Jose2501 schreef:
04 feb 2021 18:32
Als ik via een energievergelijkingsite mijn verbruik en woonadres van afgelopen jaar invul dan kan ik bij alle opgegeven leveranciers de prijzen vergelijken. Ook bij Eneco of welke leverancier dan ook.
En kun je ook de aangeboden cashback daarin meenemen.
Zo moeilijk is dat toch niet?
Dat klopt, alleen hanteert Eneco voor nieuwe klanten andere tarieven dan voor bestaande klanten. Er zou geen enkele reden zijn voor Eneco om een nieuwe voorstel voor bestaande klanten niet te te mailen. De enige reden die ik kan bedenken is dat Eneco 3 tarieven hanteert. Een tarief voor nieuwe klanten, een tarief voor klanten die zwijgen en een tarief voor klanten die vragen om een nieuwe aanbod of aangeven dat zij weg willen gaan.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Bij energie, maar ook alles in 1 (tv, Internet, telefoon) wordt je met grote kortingen naar binnen gelokt, om vervolgens als slapende klant de hoofdprijs te betalen. Ik betaal meer dan mijn vriendin (als nieuwe klant) voor de TV abonnement.

Ik kan via mijn app en op de persoonlijke website mijn energie contact zien, waar netjes de tarieven op staan.

Tip: Ga nooit in op ongevraagd energie verkopers aan de deur, telefoon of winkel. Met hun mooie snelle praatjes zit je heel snel aan een (vaak duur) contract vast.

Je kunt op diverse vergelijking websites de tarieven opvragen welke je als nieuwe klant gaat betalen.

Als je overstap terwijl je een contract hebt lopen voor een bepaalde periode, dan betaal je een boete van maximaal 250 euro. Ook kan het zijn dat je je welkom bonus terug moet betalen.
Bij een contract voor onbepaalde tijd (dus zonder einddatum) kan je met een gerust hart overstappen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door grun »

Ik_weet_niet_alles schreef:
04 feb 2021 19:11
Dat klopt, alleen hanteert Eneco voor nieuwe klanten andere tarieven dan voor bestaande klanten.
Dat doen alle leveranciers, maar ik heb wel de indruk dat de markt de laatste jaren zich aanpast aan de realiteit. En die is dat er steeds meer overstappers zijn, dus klanten die het aandurven om regelmatig van leverancier te wisselen. Om te voorkomen dat de klanten weglopen, bieden steeds meer leveranciers tegenwoordig 'trouwe klanten korting' aan, in de vorm van een lager tarief dat pas achteraf toegepast wordt na het verstrijken van een bepaalde looptijd, bijvoorbeeld na een jaar.
Zelf ben ik wel een fervente overstapper. Naar mijn mening weegt de 'trouwe klanten korting' niet op tegen de welkomstbonus van een concurrerend bedrijf.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door Moneyman »

grun schreef:
05 feb 2021 01:41
Zelf ben ik wel een fervente overstapper. Naar mijn mening weegt de 'trouwe klanten korting' niet op tegen de welkomstbonus van een concurrerend bedrijf.
Eens. Vorige maand kreeg ik € 10,00 korting als ik bij Oxxio bleef, en € 240,00 korting als ik overstapte naar Vandebron (en nog gunstiger tarieven op de koop toe). Da's geen moeilijke keus.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door hebra98 »

Het grootste verschil lijkt mij te behalen als je een behoorlijk laag verbruik hebt maar wel een hoge overstap vergoeding kunt bedingen.
Het belangrijke is dan wel om bij elke energieboer een vaste waarde (fictief) in te vullen qua verbruik (stroom en gas) om een redelijk vergelijk te kunnen maken.

Je moet absoluut niet afgaan op de "lagere maandelijkse kosten" waar ze je me proberen over te halen, maar het totaal bedrag wat je in een heel jaar aan kosten hebt bij de ingevoerde verbruikscijfers.

Je maandelijkse kosten is alleen een voorschot en zegt niet (altijd) netjes wat je totale kosten zijn voor een jaar.
Je kunt dus maar 50 euro per maand betalen maar aan het einde 300 euro moeten bijbetalen.
En dan lijkt het dat 75 euro per maand duurder is, maar dan betaal je aan het eind van het jaar niets meer bij.

Het is daarom alleen belangrijk wat je bij een "referentie verbruik" bij elke energie boer per jaar betaald.

Gebruik desnoods fictieve gegevens als 2500 Kwh en 500m³ en verreken daarbij de overstap vergoeding..
Als je dat dan bekijkt per volledig jaar dan weet je wie er positief uit komt.

Laat je ook niet gek maken met dubbel (stroom) tarief...
Want dan betaal je overdag een hoger tarief om in de daluren een lager tarief te krijgen.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Per 1 juli stopt de energie leveranciers met het versturen van TF-signaal, waardoor je vanaf dan altijd het overdag tarief ga betalen.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door WZZ »

Ik stap elk jaar over en ik heb nog nooit "op mijn neus gekeken" . Je moet je alleen even goed orienteren en niet alleen naar de tarieven van gas en stroom kijken maar ook naar de leveringskosten. En in geval van terugleveren bij zonnepanelen moet je ook naar het teruglevertarief kijken. Maar als je bij een energievergelijker alles invult komt dat er vanzelf uit. Succes.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door Erthanax »

Seinhuis schreef:
05 feb 2021 12:11
Per 1 juli stopt de energie leveranciers met het versturen van TF-signaal, waardoor je vanaf dan altijd het overdag tarief ga betalen.
Het TF-signaal stopt weliswaar, maar dat betekent niet het einde van het hoog/laag-tarief; zie bv deze informatie van netbeheerder Enexis.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Wijziging energieleverancier

Ongelezen bericht door hebra98 »

Als je nu gebruik maakt van een oude meter die het TF signaal nodig heeft is het dus aan te raden de meter te laten vervangen voor een z.g. Slimme meter. Anders loop je ook nog eens het risico om ook in dal tarief te betalen voor het relatief hoge "normale" tarief.

Want bij dubbel tarief is je "normale" tarief hoger dan het "normale" tarief bij een enkel tarief.

Dus je mist niet alleen de korting in de daluren maar betaald meteen een stuk meer in beide tarieven.

Gesloten