LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Iris de Boer
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2021 21:29

Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door Iris de Boer »

Hoi,

Sinds 2007 ben is mijn pensioen ondergebracht bij Reiswerk Pensioenen. Vorige maand kreeg ik een mededeling dat het pensioenfonds stopte en over werd genomen door PGB. Daarbij kwam bijna 20% van mijn pensioen te vervallen. Nadat de overheid mijn huidige levensonderhoud heeft getorpedeerd zag ik nu dus ook mijn toekomstige levensonderhoud in rook opgaan.
Dit was dus een mededeling, geen vraag of ik:
- Over wilde stappen naar PGB met 20% pensioenverlies.
- Mijn reeds opgebouwde pensioen zelf bij een ander pensioenfonds wilde onderbrengen.
- Mijn reeds opgebouwde pensioen uitgekeerd wilde krijgen.

Op mijn protest dat ik toch zeker wel zeggenschap over mijn eigen geld hoorde te hebben kreeg ik het antwoord dat hun handelen geheel legaal was gezien de nieuwe wetgeving van 1-8-2019, waarin:
- de overdracht op initiatief van de overdragende pensioenuitvoerder
plaatsvindt;
- de deelnemer daar geen rol in heeft, hoeft niet in te stemmen met
de waardeoverdracht en geen wettelijke mogelijkheden heeft om de
automatische overdracht tegen te houden;
- er geen bezwaarmogelijkheid is;
- er geen offerte wordt uitgebracht;
- de deelnemer door de ontvangende uitvoerder wordt geïnformeerd als er een automatische waardeoverdracht heeft plaatsgevonden.
de eigenaar van het geld geen toestemming meer hoeft te worden gevraagd wat er met het geld gebeurd.

Kan iemand mij vertellen of deze witteboordencriminaliteit inderdaad bij Nederlands recht (krom) gelegaliseerd is?

Alvast dank,
Iris
Laatst gewijzigd door Radar op 02 feb 2021 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door Cro »

Als ik het nieuws hierover zo lees gaat een slecht renderend pensioenfonds op in een veel beter renderend fonds. Ik vraag me echt af wat hier de criminaliteit is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door sjohie »

Als een bedrijf, wat een pensioenverzekeraar ook is, pas zou mogen stoppen als alle klanten het er mee eens zijn, denk ik niet dat veel mensen nog een bedrijf zullen beginnen? Los daarvan hebben zij als kleinere pensioenclub erg veel last van de lage rente, en heeft hun ledenbestand een wat asymmetrische opbouw, ze zijn relatief jong, en dus zijn de rente-risico's voor hen nog groter.

Verder lees ik op hun site, dat het verlagen met 18,18% nodig is, om de overstap te kunnen maken met alle al lopende pensioenen naar PGB. Zouden ze leden met hun pensioenvraag 1-op-1 overzetten naar PGB wat een betere dekkingsgraad kent, dan zouden die geld moeten toeleggen op elk lid wat de overstap maakt. En dat is weer debet aan het pensioen van alle verzekerden bij PGB.

Overigens zou bij het in stand houden van Reiswerk in de toekomst ook zeker gekort moeten worden om aan de 95% dekkingsgraad te kunnen voldoen, ondanks de afspraken in het nieuwe stelsel, en de recente handreiking van Koolmees. Dus de status quo handhaven zou je ook pijn hebben gedaan, alleen later.

Op deze manier blijft er voor hun relatief jonge pensioenpopulatie meer tijd over om bij een groter pensioenfonds hun pensioen op te bouwen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Als er iemand schuld heeft aan de huidige situatie zou de centrale bank van de EU genoemd kunnen worden.
Die houdt de rente laag waardoor de schulden van de zuidelijke landen beheersbaar zijn, hoeven over hun staatsschuld maar weinig rente te betalen. De pensioenfondsen zijn daar de dupe van, kunnen met hun beleggingen niet voldoende kapitaal opbouwen.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

En vergeet vooral de nederlandse politiek niet, met name d66 die bij ieder eu proefballonnetje staan te juichen puur omdat het van de eu is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door Jablan »

Niet relevant, J. Deltoer. Ook jouw favoriete partij is mede schuldig aan dit soort problemen, simpelweg door de problemen voor zich uit te schuiven in plaats van aan te pakken.

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik heb hier geen verstand van. Mijn advies is om het na te laten berekenen en je te adviseren door iemand die er verstand van heeft, zoals vakbond (misschien rechtsbijstandverzekering?)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door scontra »

Zou maar de overstap naar PGB accepteren, want de alternatieven zijn ook al niet al te florissant.
PGB staat er niet al te slecht voor in vergelijking met andere pensioenfondsen.
De aangegeven 20% pensioenverlaging is slechts een fictief gegeven aangezien uw huidige pensioenfonds ruim onder de norm presteert en er toch al gekort zou moeten worden.
In de jaren die u nog te gaan heeft kunnen er nog zoveel negatieve als positieve invloeden plaatshebben op uw uiteindelijke pensioenuitkering en daar kan geen zinnig mens u nu enige zekerheid over geven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door kweenie »

Punt is dat reiswerk zo weinig in kas heeft dat ze eigenlijk veel te weinig in kas hebben om alle toezeggingen waar te maken. Het komt er versimpeld op neer dat bij reiswerk de spaarpot 80 euro kan uitkeren, terwijl er 100 euro is toegezegd. De toezeggingen voor de deelnemers bij pgb waren en stuk veiliger, daar is 80 euro toegezegd terwijl er voor 80 euro in kas is. Op papier ga je er dus 20 euro op achteruit, maar de praktijk is dat er nooit genoeg geld in kas was om jouw toezegging te betalen. Ook niet als ze zelfstandig zouden blijven.

Dan kun je wel met oogkleppen op volhouden dat je 100 euro gaat krijgen, naar die 20 euro extra kunnen ze niet zomaar uit de hoge hoed toveren. Vroeger of later zul je toch die 20 euro in mindering krijgen. (Of mogelijk in de toekomst 20 euro minder stijging).

Als je dan de keus hebt tussen nu overstappen naar een gezond pensioenfonds of nog jaren blijven aanmodderen bij een fonds dat in het verleden heeft laten zien dat ze niet heel handig bezig zijn, dan zou ik het wel weten.

Furillo
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2019 11:28

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door Furillo »

Kolibrie schreef:
02 feb 2021 11:25
Als er iemand schuld heeft aan de huidige situatie zou de centrale bank van de EU genoemd kunnen worden.
Die houdt de rente laag waardoor de schulden van de zuidelijke landen beheersbaar zijn, hoeven over hun staatsschuld maar weinig rente te betalen. De pensioenfondsen zijn daar de dupe van, kunnen met hun beleggingen niet voldoende kapitaal opbouwen.
Wijzen naar de Centrale Bank lost geen problemen op! Ik zou het wel weten waar ik mijn pensioen ondergebracht zou willen zien. Niet bij het pensioenfondsje wat kopje onder dreigt te gaan. Met een korting naar een ander pensioenfonds is een betere optie als je wat meer zekerheid wilt hebben! Beter iets dan niets!

ben2709
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jun 2019 14:52

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door ben2709 »

Mijn bijdrage zal wel worden gecensureerd, maar toch: het was een gewetenloze overheid die in 2019 geruisloos de garanties heeft opgezegd bij wet! De zorgplicht voor de burger is hier ver te zoeken!
Onze overheid zag die bui al lang hangen! Dit is inderdaad een gevolg van het fijne Europa.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door scontra »

ben2709 schreef:
07 feb 2021 11:27
Mijn bijdrage zal wel worden gecensureerd, maar toch: het was een gewetenloze overheid die in 2019 geruisloos de garanties heeft opgezegd bij wet! De zorgplicht voor de burger is hier ver te zoeken!
Onze overheid zag die bui al lang hangen! Dit is inderdaad een gevolg van het fijne Europa.
Waar heeft u het over ? Leg a.u.b. eens uit !!

Ninc
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:39

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door Ninc »

@scontra

Waar op gedoeld wordt is waarschijnlijk het afschaffen van het financiële vangnet voor pensioenfondsen in 2019 (werd uitgelegd in een concervatrix faillissement item van radar)

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... servatrix/

ben2709
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jun 2019 14:52

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door ben2709 »

Dank voor uw antwoord @scontra. In feite schreef Iris de Boer dat zelf ook al in haar verhaal (zie bovenaan).
Mijn pensioen is ook gewoon gewisseld, zelfs al voor die datum, zonder dat ik daar iets in kon zeggen. Toevallig ging dat goed tot op heden, maar het had ook fout kunnen gaan. Vandaar mijn uitspraak over een niet-zorgende overheid.
Pensioenverzekeringen zijn voor de meeste Nederlanders van levensbelang, zij vertrouwden op een zekerheid (die garantiestelling), die dus haast geruisloos werd afgeschaft en nota bene met medewerking van de 2e Kamer als die er tenminste iets van hebben begrepen..

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ninc schreef:
07 feb 2021 11:56
@scontra

Waar op gedoeld wordt is waarschijnlijk het afschaffen van het financiële vangnet voor pensioenfondsen in 2019 (werd uitgelegd in een concervatrix faillissement item van radar)

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... servatrix/
Dat gaat over een (pensioen/levens-) verzekeraar, dat is iets anders dan een pensioenfonds. Dat inmiddels afgeschafte vangnet was voor levensverzekeringen. Een pensioenrecht bij een pensioenfonds is wat anders.

Een pensioenfonds kan waarschijnlijk ook wel failliet gaan, maar daar is heel veel aandacht voor de dekkingsgraad en eventuele herstelplannen.

ben2709
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jun 2019 14:52

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door ben2709 »

Het klopt, ik maakte een foutje, het ging inderdaad over een pensioen-levensverzekering in mijn geval, geen pensioen van een pensioenfonds. Ik gaf dat verkeerd aan.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

er is niet voor gekozen maar de rekenrente moet afgeschaft en men moet gaan rekenen met de werkelijke opbrengst over de laatste zeg 30 jaar, trek daar 2% vanaf voor de kosten die gemaakt worden of zoveel meer/minder als nodig en walla, men kan gewoon uitkeren MET indexatie!!!!

https://financieel.infonu.nl/diversen/1 ... rland.html

hier kun je een staatje zien van de hoeveelheid geld die er in de kassen zit, zoals je ziet is deze 4X zoveel geworden sinds 2003!!!!

Dus, wie houd nu wie voor de gek????

Dat Nederland, zowel werkende mensen als niet meer werkenden nog niet op zijn achterste benen staat heeft mij hogelijk verbaast, van zodra men even niet naar buiten mag steekt men een auto in de fik maar van zodra men stelselmatig en gedurende een langere tijd geld van de mensen pikt zijn het net kikkers in een kruiwagen met water wat langzaam aan opgestookt word, iedereen blijft zitten waar die zit en verroert zich vooral niet!!!!

En de FNV, CNV, al die andere vakbonden, lopen allemaal mee aan de leiband van de verschillende regeringen, lekkere vertegenwoordigers!!!!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door sjohie »

Hawk-Eye schreef:
08 feb 2021 09:36
er is niet voor gekozen maar de rekenrente moet afgeschaft en men moet gaan rekenen met de werkelijke opbrengst over de laatste zeg 30 jaar, trek daar 2% vanaf voor de kosten die gemaakt worden of zoveel meer/minder als nodig en walla, men kan gewoon uitkeren MET indexatie!!!!

https://financieel.infonu.nl/diversen/1 ... rland.html

hier kun je een staatje zien van de hoeveelheid geld die er in de kassen zit, zoals je ziet is deze 4X zoveel geworden sinds 2003!!!!

Dus, wie houd nu wie voor de gek????

Dat Nederland, zowel werkende mensen als niet meer werkenden nog niet op zijn achterste benen staat heeft mij hogelijk verbaast, van zodra men even niet naar buiten mag steekt men een auto in de fik maar van zodra men stelselmatig en gedurende een langere tijd geld van de mensen pikt zijn het net kikkers in een kruiwagen met water wat langzaam aan opgestookt word, iedereen blijft zitten waar die zit en verroert zich vooral niet!!!!

En de FNV, CNV, al die andere vakbonden, lopen allemaal mee aan de leiband van de verschillende regeringen, lekkere vertegenwoordigers!!!!
Vind je het heel erg als ik mijn pensioen, en al helemaal niet onze totale pot met ~1400 miljard euro, niet toevertrouw aan zo'n bierviltje berekening?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

sjohie schreef:
08 feb 2021 09:51
Hawk-Eye schreef:
08 feb 2021 09:36
er is niet voor gekozen maar de rekenrente moet afgeschaft en men moet gaan rekenen met de werkelijke opbrengst over de laatste zeg 30 jaar, trek daar 2% vanaf voor de kosten die gemaakt worden of zoveel meer/minder als nodig en walla, men kan gewoon uitkeren MET indexatie!!!!

https://financieel.infonu.nl/diversen/1 ... rland.html

hier kun je een staatje zien van de hoeveelheid geld die er in de kassen zit, zoals je ziet is deze 4X zoveel geworden sinds 2003!!!!

Dus, wie houd nu wie voor de gek????

Dat Nederland, zowel werkende mensen als niet meer werkenden nog niet op zijn achterste benen staat heeft mij hogelijk verbaast, van zodra men even niet naar buiten mag steekt men een auto in de fik maar van zodra men stelselmatig en gedurende een langere tijd geld van de mensen pikt zijn het net kikkers in een kruiwagen met water wat langzaam aan opgestookt word, iedereen blijft zitten waar die zit en verroert zich vooral niet!!!!

En de FNV, CNV, al die andere vakbonden, lopen allemaal mee aan de leiband van de verschillende regeringen, lekkere vertegenwoordigers!!!!
Vind je het heel erg als ik mijn pensioen, en al helemaal niet onze totale pot met ~1400 miljard euro, niet toevertrouw aan zo'n bierviltje berekening?
Nee dat vind ik niet erg, zeker niet, maar ik zou tegelijk jouw berekening wel eens willen zien en dan intreseert me vooral hoeveel pensioen er jaarlijks uitgekeerd word en hoeveel premie er per jaar binnenkomt....

[url]file:///C:/Users/thuis-pc/Desktop/Moe/2015-totale-pensioenaanspraken-van-nederland-in-beeld.pdf[/url]

Lees dit maar eens en dan met name pag. 11 waar dit staat te lezen:

Waar het vermogen van de pensioenfondsen de laatste vijf jaar met 70 procent steeg,
namen de aanspraken toe met ongeveer 85 procent. De stijging hangt vooral samen met
een sterke daling van het verwachte rendement op beleggingen, dat bij het berekenen van
de aanspraken min of meer gelijk wordt gesteld aan de rente. De rente is echter gedurende
de kredietcrisis gedaald tot historisch lage waarden.


Hierin staat dus met zoveel woorden, omdat men moet rekenen met een lage rente (een die lager is dan de werkelijke opbrengst is) is de dekkingsgraad zo laag en zijn dus de aanspraken hoger ten opzichte van de opbrengsten....

Dat heeft niets met een biervilt berekening te maken maar simpel met goed lezen, wat er dan vervolgens eigenlijk staat is, als men met een hogere rente zou mogen rekenen (lees werkelijke opbrengst) zou men wel kunnen voldoen aan de eisen....

Ik vind het prima dat je met een korte reactie komt maar voor je iemand weg zet denk even na, controleer of je stelling de goede is en onderbouw deze vervolgens!!!!

Ik zal het je nog sterker vertellen overigens, vooralsnog zijn de premieopbrengsten ruimschoots voldoende om de pensioenen te betalen

De zogenaamde rekenrente is eigenlijk een "last" voor de pensioenfondsen, daarom, reken met de werkelijke opbrengst, er verandert dan niets aan de cijfers, echt helemaal niets behalve de dekkingsgraad zal veranderen de berekeningen worden dan gemaakt op de werkelijke cijfers en niet op fictieve cijfers....

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Reiswerk Pensioenen stopt, 20% pensioenverlies

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Vorig jaar is er een regeling van de eu in de kamer bekrachtigd die het beheer van de pensioenpotten van de eu staten in ieder willekeurig land toestaat, dus niet meer landgebonden is, en dus mag het beheer van onze pot van 1400 miljard gewoon gaan plaatsvinden in zeg maar griekenland, bulgarije, litouwen. Al jaren wordt er vanuit Brussel likkebaardend gekeken naar de goed gevulde pensioenpotten. De twee beste potten: Nederland en Groot Brittannie. Die laatste is sinds 1 januari velig.

Gesloten