LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
17 feb 2021 21:53
Lady1234 schreef:
17 feb 2021 21:26
Dus onzin verhaal. Lekker sterk.
Iets meer empathie zou je hier wel sieren, Lady, zeker als je je eigen feiten niet op orde hebt. Vooral als het om overlijdens gaat.
Welke feiten heb ik niet op orde? En wat heeft dat met empathie te maken? Toch een compleet ongepaste opmerking van die uitvaartondernemer?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jij verklaart een verhaal van een nabestaande tot onzin en een sterk verhaal, terwijl jij daar helemaal niet vanachter je toetsenbord over kunt oordelen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
17 feb 2021 21:45
Een uitvaartondernemer kan bij grote drukte (of om andere redenen) uitstel van de begrafenis of crematie aanvragen bij de gemeente. Dat zal natuurlijk alleen in uitzonderlijke gevallen gebeuren, maar ik kan me voorstellen dat dit in deze tijd wel voorkomt.
Niet alleen in deze tijd, het kan altijd. Bij mijn vader zat er ruim anderhalve week tussen overlijden en het afscheid, de feitelijke crematie was bijna twee weken later.
scharrelschipper schreef:
17 feb 2021 21:41
Het is directe familie en het lijkt me dat ik zelf wel weet wanneer die overleden is en wanneer de crematie is. Heb er al spijt van dat ik dat hier gedeeld heb,mijn fout.
Geen probleem, dat je het hier meeneemt. Hopelijk is het een makkelijker afscheid dan die ik de laatste maanden heb meegemaakt, ik vind het waanzinnig lastig om bij rouwmomenten alle basisregels aan te houden. Dat afstand houden ... grrr ... juist dan wil je het niet, ook al is het beter.
scharrelschipper schreef:
17 feb 2021 21:07
En ik word zo langzamerhand kotsmisselijk van die kreet "samen krijgen we het virus onder controle",juist niet samen dus.
Mijn man heeft al een keer opgemerkt, dat het 'gezellig samen krijgen we corona' moet zijn. :mrgreen:

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Misschien zijn er regionale verschillen. Morgen ga ik ook naar een uitvaart, die gewoon binnen de reguliere termijn valt.

In januari meldde 113.nl dat het aantal zelfdodingen vorig jaar niet is toegenomen. Ook volgens dit bericht van 8 februari is er geen toename.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
17 feb 2021 22:27
Welke feiten heb ik niet op orde? En wat heeft dat met empathie te maken? Toch een compleet ongepaste opmerking van die uitvaartondernemer?
Je zou empatischer overkomen, als je Scharrelschipper op zijn minst wat medeleven zou tonen. Deze uitvaartondernemer heeft het druk, hij heeft een reden opgegeven en daarnaast wordt voor afscheidsbijeenkomsten meer tijd ingepland, zodat er tussen de verschillende bijeenkomsten voldoende tijd is de zaal te luchten, alle stoelen te desinfecteren, etc. Wat verder wel en niet mag, is absoluut niet boeiend, sinds maart 2020. Wees blij, dat we hier geen industriële koelhuizen nodig hebben voor de overledenen, die nog begraven moeten worden.
Laatst gewijzigd door Jablan op 17 feb 2021 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
17 feb 2021 22:31
Jij verklaart een verhaal van een nabestaande tot onzin en een sterk verhaal, terwijl jij daar helemaal niet vanachter je toetsenbord over kunt oordelen.
U vindt het normaal dat een uitvaartverzorger tegen een nabestaande zegt dat ze het “zo druk hebben ivm zelfmoorden van jongeren”?

Sterk en onzin verhaal dus, en volkomen ongepast.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

scharrelschipper schreef:
17 feb 2021 21:53
scharrelschipper schreef:
17 feb 2021 21:41
Sorry?
Het is directe familie en het lijkt me dat ik zelf wel weet wanneer die overleden is en wanneer de crematie is.
Heb er al spijt van dat ik dat hier gedeeld heb,mijn fout.
Schrik wel wat van deze reactie Lady.
Ga er dan maar even van uit dat Lady het een onzin verhaal van de uitvaart verzorger vond......
Inderdaad en heel ongepast.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Iets minder sherry, Lady. Je bent nu jezelf aan het herhalen, terwijl Moneyman, Lowieze e.a. al hebben opgemerkt, dat je er deze keer hopeloos naast zit. Je weet niet waar in NL dit speelt.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
17 feb 2021 22:25
Waarom schrikt u van deze reactie? Ik zou eerder geschrokken zijn van dat verhaal van die uitvaartondernemer. En ik zuig die regel niet uit mijnduim.

https://www.uitvaart.nl/infotheek/overl ... f-crematie
Er is daar sprake van uiterlijk op de 6e WERKdag na overlijden.
Op vrijdag overlijden, 6 werkdagen later is 10 dagen later.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jablan schreef:
17 feb 2021 22:49
Iets minder sherry, Lady. Je bent nu jezelf aan het herhalen, terwijl Moneyman, Lowieze e.a. al hebben opgemerkt, dat je er deze keer hopeloos naast zit. Je weet niet waar in NL dit speelt.
Sherry heb ik van mijn leven nog niet gedronken. Ongepaste opmerking. En de wet geldt voor heel Nederland.

Overigens mist u het hele punt. Praatje van de uitvaartondernemer over de drukte door die zelfdodingen van jongeren. Alsof er een te lange rij bij de kassa staat.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nogmaals, volgens dit bericht van 8 februari is er geen toename van het aantal zelfdodingen:
113.nl schreef:Geen toename in suïcides sinds start van de coronacrisis in Nederland
Ook geen verschuiving in geslacht en leeftijdsgroepen

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
17 feb 2021 21:57
16again schreef:
17 feb 2021 21:51
ivm 2017 en 2018 is er nu nauwelijks oversterfte.
https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/corona/med ... -per-week-
Wat een rare redenatie. Alsof dit soort oversterftecijfers ook maar iets zeggen over de druk op specifieke momenten op specifieke plaatsen.

En dat weet je zelf ook best, dat je dit plaatst vind ik behoorlijk kansloos. Zeker bij dit onderwerp.
Zijn er nog meer beroepen, waar ik geen bedenkingen mag hebben over gedane uitingen?
De huidige sterftecijfers maken mij duidelijk dat dit voor die branche nu te behappen hoort te zijn.
En als er dan ergens in een verpleeginstelling een uitbraak is, met fors aantal sterfgevallen, dan snap ik dat dat regionaal extra druk legt.
Maar regionale collectieve zelfmoord onder jongeren acht ik toch wat onwaarschijnlijk.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
17 feb 2021 23:21
Nogmaals, volgens dit bericht van 8 februari is er geen toename van het aantal zelfdodingen:
113.nl schreef:Geen toename in suïcides sinds start van de coronacrisis in Nederland
Ook geen verschuiving in geslacht en leeftijdsgroepen
Het aantal zelfdodingen inderdaad niet, maar dat heeft men eerder al verklaard, doordat juist door de crisis mensen sneller betere banden opbouwen met elkaar. De groep waar normaal gesproken meer suïcide vanaf zou komen, daar komt er nu minder vandaan, terwijl er juist uit andere groepen meer komt. Mensen die eigenlijk niet zo in de problemen zaten geestelijk, maar juist door deze coronacrisis in de knel komen.

Ik heb wel vernomen dat het aantal mensen dat een poging doet een stuk groter is geworden. Overdoses bijvoorbeeld, die zien ze in ziekenhuizen nu schijnbaar vaker dan normaal. Daar moet bij gezegd worden dat normaal 1,5% van de pogingen slaagt en niet duidelijk is hoeveel pogingen er in 2020 zijn gedaan en men heeft ook de exacte cijfers nog niet naar buiten gebracht, meestal gebeurt dat pas na een half jaar ofzo, omdat er nog zaken gemist zijn.

Overigens heeft 113 in december nog gemeld dat men het heel erg drukker heeft dan normaal en dat ongeveer de helft van de bellers tussen 10 en 19 jaar valt.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
17 feb 2021 23:25
De huidige sterftecijfers maken mij duidelijk dat dit voor die branche nu te behappen hoort te zijn.
En als er dan ergens in een verpleeginstelling een uitbraak is, met fors aantal sterfgevallen, dan snap ik dat dat regionaal extra druk legt.
Maar regionale collectieve zelfmoord onder jongeren acht ik toch wat onwaarschijnlijk.
Ik heb een goede vriendin die in deze branche werkt en die zegt het eigenlijk heel rustig te hebben momenteel. Hier in de gemeente is er ongeveer 1 dode aan corona per week, op zo'n 70 besmettingen per week. Het aantal zelfdodingen ligt volgens haar toch ook wel op 1 per 2 weken. Maar eind december-begin januari was het dus heel erg druk en waren er heel wat meer zelfdodingen, volgens haar.

Aangezien we in een gemeente komen waar toch wel ons-kent-ons geldt, zijn het vrijwel allemaal vage kennissen, die ik wel eens tegenkwam. Op 2 na, kende ik geen enkele van de coronadoden (mijn oma kent er dan weer veel meer), maar ik heb sinds maart wel 5 redelijk bekende personen voorbij zien komen, waar in elk geval zelfdoding voor de hand lag. 2 daarvan waren in de periode rond oud en nieuw.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

pre-corona waren er jaarlijks 150.000 doden, waarvan 1800 zelfmoord. (1.2%) Waarvan nog geen 300 zelfmoorden onder de 30 jaar. (0.2%). Landelijk minder dan 1 per dag! Hoeveel keren meer moet dat worden (en dan regionaal), om wachtijden in het lokale crematorium op te leveren?


https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/corona/med ... -per-week-
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/27 ... en-in-2019
Het lijkt op een smoes van de uitvaart ondernemer. Maar dan had ik het voor de geloofwaardigheid gewoon op Corona gegooid.
Of het aantal zelfmoorden weet men erg goed uit de media te houden.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

In januari gaf 113.nl een update, nu weer in februari. Er zijn geen veranderingen en verschuivingen in de cijfers sinds corona. Laten we daar blij om zijn!
En laten "we" vooral geen rampverhalen uit de onderbuik of ongefundeerde geruchten verspreiden.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
18 feb 2021 00:52
In januari gaf 113.nl een update, nu weer in februari. Er zijn geen veranderingen en verschuivingen in de cijfers sinds corona. Laten we daar blij om zijn!
En laten "we" vooral geen rampverhalen uit de onderbuik of ongefundeerde geruchten verspreiden.
Het kan natuurlijk best zo zijn dat in een bepaalde periode binnen een bepaalde regio er meer zelfdodingen voorkomen.
Om dan te spreken van ongefundeerde berichten of zelfs onzinverhalen vind ik onterecht.
Waarom zou een uitvaartondernemer die dit zelf ervaart, zo’n verhaal verzinnen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Die verzinnen niets. Vanwege alle extra Corona-maatregelen, wordt nu meer tijd gereserveerd voor een afscheid. Dat betekent minder rouwbijeenkomsten per dag, soms wat langer wachten of echt zoeken naar een passende dag en tijd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Lady1234 schreef:
17 feb 2021 18:20
16again schreef:
17 feb 2021 16:08
sjohie schreef:
17 feb 2021 14:57
En net als met alles, is keuzes maken niet zo moeilijk, maar leven met de gevolgen ervan, wél.
Wat het nog moeilijker maakt: hier maakt een selecte groep de keuzes, waar iedereen de gevolgen van ondervindt.
Dus u zou willen dat 17 miljoen mensen over elke maatregel apart moeten/mogen stemmen?
Nou, dat referendum over dat associatieverdrag een paar jaar geleden, heeft wat mij betreft dat soort theoretische oefeningen wel een nekschot gegeven, begraven, en geasfalteerd. Alsjeblieft zeg, doe mij maar even een dictator, schluss mit polderen, bliksemschichten uit het torentje, orders om op te volgen door die klaplopers van directeuren van die 25 GGD's, kappen met dat getrut en gewauwel. En die zorgbestuurders die zichzelf op de vaccinatielijst zetten, kan ik ook wel wat bedenken. :evil:

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Samen krijgen we corona onder controle?

Ik heb gisteren de opzegbrief van de winkel de deur uit gedaan. Elke maand de huur ophoesten zonder inkomsten en zonder steun, dat gaat niet.

Nu heb ik nog een plan B omdat ik bezig ben met een opleiding, maar velen hebben dat niet.

Ik hoor in mijn omgeving noodkreten van collega's die geen boodschappen meer kunnen halen, het huis moeten verkopen of die hun hele pensioenpot hebben opgemaakt om de huur te kunnen blijven betalen.

Maar gelukkig doen we het wél samen.

Gesloten