LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
18 feb 2021 08:27
Die verzinnen niets. Vanwege alle extra Corona-maatregelen, wordt nu meer tijd gereserveerd voor een afscheid. Dat betekent minder rouwbijeenkomsten per dag, soms wat langer wachten of echt zoeken naar een passende dag en tijd.
Ik heb het niet over de maatregelen die een uitvaartondernemer moet nemen, maar over wat Scharrelschipper zei:
“....,volgens de uitvaart verzorgers omdat ze het erg druk hebben met vooral jongere mensen die er zelf een eind aan gemaakt hebben.”

Statistieken erbij halen en dan zeggen dat dit niet waar kan zijn.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
18 feb 2021 08:47
......Statistieken erbij halen en dan zeggen dat dit niet waar kan zijn.
Wat is daar mis aan? Die statistieken vormen onderbouwing. Zonder onderbouwing de uitspraak als onwaarschijnlijk bestempelen, dat zou pas ongepast zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

mh73 schreef:
18 feb 2021 08:47
Samen krijgen we corona onder controle?

Ik heb gisteren de opzegbrief van de winkel de deur uit gedaan. Elke maand de huur ophoesten zonder inkomsten en zonder steun, dat gaat niet.

Nu heb ik nog een plan B omdat ik bezig ben met een opleiding, maar velen hebben dat niet.

Ik hoor in mijn omgeving noodkreten van collega's die geen boodschappen meer kunnen halen, het huis moeten verkopen of die hun hele pensioenpot hebben opgemaakt om de huur te kunnen blijven betalen.

Maar gelukkig doen we het wél samen.
Die vele miljarden aan steun voor ondernemers komen anders wel uit de algemene middelen.. :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Lowieze schreef:
18 feb 2021 08:47
Jablan schreef:
18 feb 2021 08:27
Die verzinnen niets. Vanwege alle extra Corona-maatregelen, wordt nu meer tijd gereserveerd voor een afscheid. Dat betekent minder rouwbijeenkomsten per dag, soms wat langer wachten of echt zoeken naar een passende dag en tijd.
Ik heb het niet over de maatregelen die een uitvaartondernemer moet nemen, maar over wat Scharrelschipper zei:
“....,volgens de uitvaart verzorgers omdat ze het erg druk hebben met vooral jongere mensen die er zelf een eind aan gemaakt hebben.”

Statistieken erbij halen en dan zeggen dat dit niet waar kan zijn.
Dat vind ik hetzelfde kaliber als een interview op SBS6 met een vrachtwagenchauffeur ten tijde van een wat opgelaaide discussie over rekeningrijden. Dat had volgens hem geen zin, en zijn enige kwalificatie was dat hij zich wat meer, en hoger gezeten dan de gemiddelde auto, over land's snelwegen begaf. Terwijl experts met modellen en voorbeelden uit het buitenland konden aantonen dat rekeningrijden, en spitsheffingen, weldegelijk werken. Maar die kregen niet zoveel zendtijd als trucker Henk bij SBS6.

Overigens is er een artikel in het Brabants dagblad, midden in de 1e golf, waarin uitvaartverzorgers aangaven dat ze al extra koelcapaciteit hadden gehuurd, om het stijgende aantal overledenen te kunnen verwerken.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
18 feb 2021 09:14
Overigens is er een artikel in het Brabants dagblad, midden in de 1e golf, waarin uitvaartverzorgers aangaven dat ze al extra koelcapaciteit hadden gehuurd, om het stijgende aantal overledenen te kunnen verwerken.
En dat is heel wat geloofwaardiger. Toen was de oversterfte piek het grootst.
En een andere plausibele verklaring voor drukte wordt genoemd:
Ook het aantal opbaringen is in sommige plaatsen verdubbeld. Verzorgingshuizen en hospices doen dat nu vanwege corona niet meer, dus dat komt er bij de uitvaartorganisaties bij.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tijdens die eerste golf bezweken de allerzwaksten het eerst en is het niet verwonderlijk dat er lokaal een tijdelijke piek geweest kan zijn in het totaal aantal overledenen.

Volgens de deskundigen die het aantal zelfdodingen zorgvuldig bijhouden is er geen verandering in het aantal of de samenstelling. Dat oordeel geloof ik eerder dan een mededeling van horen zeggen.

Aanstonds moet ik naar een uitvaart. Ik zal die uitvaartbegeleuder ook eens vragen, ook naar het aantak uitvaarten dat nu per dag georganiseerd kan worden. Een paar maanden geleden was dat niet anders dan anders, weet ik uit eigen ervaring.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
18 feb 2021 08:11
Erthanax schreef:
18 feb 2021 00:52
In januari gaf 113.nl een update, nu weer in februari. Er zijn geen veranderingen en verschuivingen in de cijfers sinds corona. Laten we daar blij om zijn! En laten "we" vooral geen rampverhalen uit de onderbuik of ongefundeerde geruchten verspreiden.
Het kan natuurlijk best zo zijn dat in een bepaalde periode binnen een bepaalde regio er meer zelfdodingen voorkomen.
Om dan te spreken van ongefundeerde berichten of zelfs onzinverhalen vind ik onterecht.
Waarom zou een uitvaartondernemer die dit zelf ervaart, zo’n verhaal verzinnen?
Exact dat. En bedenk ook: een opmerking van één specifieke uitvaartverzorger kan prima veroorzaakt worden omdat hij er in een toch al drukke week (vaak voorkomend: een coconauitbraak in een verzorgingstehuis, bijvoorbeeld) "toevallig" 2, of 3, of .... zelfmoorden langs heeft zien komen. Dat soort overlijdens maken veel indruk, dus dat er dan zo in een gesprek een opmerking over gemaakt wordt, is helemaal niet zo gek. Zeker omdat iedere vorm van meeleven of wat voor menselijke reactie dan ook volledig ontbrak.

Om dat specifieke, casuïstische hier vanachter een toetsenbord zonder enige relevante feitenkennis tegenover een nabestaande weg te zetten als "onzin verhaal en ongepast" is behoorlijk empathieloos. En al helemaal omdat uberhaupt niet duidelijk is we volgens de Lady dan eigenlijk onzin vertelt, want de gemaakte opmerking kan net zo goed over Scharrelschipper zélf gaan.

Het weerleggen van een specifieke situatie met landelijke trendcijfers is natuurlijk ook niet zinvol. Als ik hier vertel dat de brandweer het in mijn woonplaats zo druk had dat er enorme extra schade is ontstaan, heeft het totaal geen nut om met tabel te komen waaruit blijkt dat de landelijke aanrijdtijden gelijk zijn gebleven en het aantal branden over 2020 ook niet is gestegen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

... en even iets anders: het volgende Kort Geding dient zich alweer aan, zag ik.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
18 feb 2021 09:37
Het weerleggen van een specifieke situatie met landelijke trendcijfers is natuurlijk ook niet zinvol.
Waarom? De cijfers zijn wat mij betreft extreem: een enkel crematorium zou de uitvaart voor alle zelfmoorden van jeugdigen over het hele land (minder dan 1 per dag) kunnen verzorgen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sjohie schreef:
18 feb 2021 09:07
mh73 schreef:
18 feb 2021 08:47
Samen krijgen we corona onder controle?

Ik heb gisteren de opzegbrief van de winkel de deur uit gedaan. Elke maand de huur ophoesten zonder inkomsten en zonder steun, dat gaat niet.

Nu heb ik nog een plan B omdat ik bezig ben met een opleiding, maar velen hebben dat niet.

Ik hoor in mijn omgeving noodkreten van collega's die geen boodschappen meer kunnen halen, het huis moeten verkopen of die hun hele pensioenpot hebben opgemaakt om de huur te kunnen blijven betalen.

Maar gelukkig doen we het wél samen.
Die vele miljarden aan steun voor ondernemers komen anders wel uit de algemene middelen.. :wink:
Ja, die schulden die men door de overheid wordt opgelegd, die worden daar echter niet van betaald.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
18 feb 2021 10:00
Moneyman schreef:
18 feb 2021 09:37
Het weerleggen van een specifieke situatie met landelijke trendcijfers is natuurlijk ook niet zinvol.
Waarom? De cijfers zijn wat mij betreft extreem: een enkel crematorium zou de uitvaart voor alle zelfmoorden van jeugdigen over het hele land (minder dan 1 per dag) kunnen verzorgen.
Waarom? Simpelweg om hetgeen ik al schreef: uit die landelijke trendcijfers op basis van gemiddelden kan je helemaal niets destilleren ten aanzien van een specifieke casus.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Een statisticus kan er prima een kansberekening op loslaten. En concluderen dat het hoogst onwaarschijnlijk is.

En landelijke cijfers ontkrachten in het ieder geval een beeld, wat zou kunnen ontstaan.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
18 feb 2021 10:38
Een statisticus kan er prima een kansberekening op loslaten. En concluderen dat het hoogst onwaarschijnlijk is.
Dat is natuurlijk weer een nietszeggende reactie, want de conclusie kan net zo goed zijn dat het een realistisch scenario is.

Bottom line: ik snap niet zo goed de dringende behoefte om een persoonlijke ervaring van een ander forumlid, die geen enkel belang heeft om daarover te liegen, onderuit te schoffelen.

Als het hogere doel is om een nuance aan te brengen, kan dat ook prima zónder met nietszeggende argumenten die een ander tot leugenaar bestempelen te gaan gooien.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Ook deurwaarders hebben amper iets te doen in Coronatijd, maak ik op uit de statistieken, terwijl je toch anders zou verwachten doordat veel bedrijven en particulieren in financiële problemen komen. Dus cijfertjes zeggen niet zo erg veel.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
18 feb 2021 10:48
16again schreef:
18 feb 2021 10:38
Een statisticus kan er prima een kansberekening op loslaten. En concluderen dat het hoogst onwaarschijnlijk is.
Dat is natuurlijk weer een nietszeggende reactie, want de conclusie kan net zo goed zijn dat het een realistisch scenario is.
Op grond van getoonde cijfers lijkt me dat uitgesloten.
Moneyman schreef:
18 feb 2021 10:48
Bottom line: ik snap niet zo goed de dringende behoefte om een persoonlijke ervaring van een ander forumlid, die geen enkel belang heeft om daarover te liegen, onderuit te schoffelen.
Doe ik dat dan? Scharrelschipper in deze zie ik alleen als doorgeefluik van een uiting van de begrafenisondernemer. En volgens mij is die laatste geen forumlid.
Moneyman schreef:
18 feb 2021 10:48
Als het hogere doel is om een nuance aan te brengen, kan dat ook prima zónder met nietszeggende argumenten die een ander tot leugenaar bestempelen te gaan gooien.
Er staan toch echt genoeg cijfers ter onderbouwing.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
18 feb 2021 10:59
Ook deurwaarders hebben amper iets te doen in Coronatijd, maak ik op uit de statistieken, terwijl je toch anders zou verwachten doordat veel bedrijven en particulieren in financiële problemen komen. Dus cijfertjes zeggen niet zo erg veel.
Het aantal faillisementen is nu ook lager dan voor Corona.
Na het vaccin komt er een inhaalsslag aan. Die NOW regelingen zijn immers eindig.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
18 feb 2021 11:06
Op grond van getoonde cijfers lijkt me dat uitgesloten.
Ja, ik had geen ander antwoord verwacht :D maar dat jou dat lijkt, zegt natuurlijk niets.
BL2 schreef:
18 feb 2021 10:59
Ook deurwaarders hebben amper iets te doen in Coronatijd, maak ik op uit de statistieken, terwijl je toch anders zou verwachten doordat veel bedrijven en particulieren in financiële problemen komen. Dus cijfertjes zeggen niet zo erg veel.
De cijfers op zich wel, maar de eraan verbonden conclusies niet :D want ook jouw conclusie zit ernaast. Die golf van financiële problemen is nog niet of (in sommige specifieke segmenten) nauwelijks zichtbaar. Maar dat hij komt, is zeker.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jablan schreef:
17 feb 2021 20:10
sylvesterb schreef:
17 feb 2021 19:26
En zoals wel vaker bij je uitspraken heb je ergens een bron hiervan?
Je vraagt het onmogelijke, Sylvester. Cijfermateriaal hierover bestaat uit losse meldingen of hoogrekeningen op basis van extrapolatie. Ze zijn net zo betrouwbaar als de onderbouwing voor de avondklok (want vertrouw geen enkele statistiek, die je niet zelf hebt vervalst).
Dan moet je uitspraken als "Echter sterven er wel mensen aan de avondklok, of ja, de avondklok is net de druppel die de coronaemmer deed overlopen" niet brengen, immers tonen statistieken aan (tenminste voor 22 januari) dat het aantal zelfmoorden niet hoger is dan 2019. En dit zijn gewoon harde cijfers, ik merk dat deze persoon regelmatig "quotes" die elke onderbouwing ontbreekt in het forum gooit als de waarheid. En ik vertrouw deze cijfers, heb geen aanleiding om dergelijke cijfers niet te vertrouwen maar ik kan geen cijfers vinden van na 22 januari. Ik zie de uitspraak meer als een gevoel uiten dan iets wat feitelijk klopt.

Bron: https://nos.nl/artikel/2365475-meer-thu ... oding.html

Discussie over het nut/noodzaak van de maatregelen is er altijd. Zijn we onterecht bang voor de Engelse variant of hebben we door de hard lock-down voorkomen?

Wat is het effect van de avondklok en was het noodzakelijk? Als de avondklok effect heeft is het niet aantoonbaar, maar we kunnen moeilijk de helft van NL onder aan avondklok gooien en de andere helft niet.

Zoals een wetenschapper laatst ook zei is dat als je een foutieve keuze maakt dit meteen heel ernstige gevolgen kan hebben, op het moment dat je realiseert dat het de foute keus was is er geen weg meer terug.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door gosewijn »

Net op TV ,1000 mensen in dec meer overleden = 20% dan normaal . Schoonvader van mijn zoon heeft 9 dagen boven de grond gestaan , reden ,crematorium was overbezet .

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

gosewijn schreef:
18 feb 2021 13:08
Net op TV ,1000 mensen in dec meer overleden = 20% dan normaal .
En dat zijn cijfers die wel te rijmen zijn met:
https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/corona/med ... -per-week-
(die 1000 is nog aan de lage kant)
gosewijn schreef:
18 feb 2021 13:08
Schoonvader van mijn zoon heeft 9 dagen boven de grond gestaan , reden ,crematorium was overbezet .
Met extra aanbod is dat begrijpelijk.

Gesloten