LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hangend toiletpot is niet vlak

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door Dovas »

Bij renovatie van mijn toilet is er een Rapotec hangend toilet geplaatst. De toiletzitting kraakte, vervelend dat wel maar verder niet nagedacht waarom ie dat deed. Deze zitting scheurde nadat de kitter op de deksel ging zitten. Er kwam een nieuw zitting en deze paste niet. Zat achter in de bevestiging en de bril kwam alleen met het uiterste puntje voorkant op de toiletpot, m.a.w. de zitting rustte helemaal niet op de 4 bumpers. Er kwam weer een nieuwe zitting en ook die past niet goed, rust wel op de voorste 2 bumpers, ligt misschien één millimeter aan de voorzijde vrij en als je er op gaat zitten raakt de bril daar de pot. Dan begin je te twijfelen of dit aan de zitting ligt of aan de pot. De zitting verwijderd en dan blijkt de pot alles behalve vlak te zijn. Bij het linkse bevestigingspunt is ie duidelijk scheef, de pin waar de zitting op moet zie je scheef staan, de rechtse staat wel recht. We hebben een waterpas op de pot gezet, van achter naar voor en dan blijkt de pot aan de linkerzijde behoorlijk hol te staan, in het midden is de pot zeker 4-5 milimeter lager, aan de rechtse kant is het minder. De installateur verteld ons dat dit normaal is, een pot is nooit recht. De fabrikant is ingeschakeld en die laat ook weten dat dit normaal is. Tja, ik betwijfel dit. De pot die er stond was zeker vlak en ook de pot op mijn 2e toilet is bovenop vlak. Ook in het verleden in andere woningen nooit problemen gehad met het passen van een nieuwe toiletzitting. Helaas zijn, nu met corona de winkels gesloten dus ik kan nergens gaan kijken of dit normaal is of niet. Vandaar mijn vraag: mag een toiletpot zo krom zijn dat het zelfs problemen geeft om een zitting te vinden die goed past?

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door BL2 »

Nee natuurlijk niet, een wc pot hoort gewoon vlak te zijn, anders krijg je inderdaad problemen met de bril, vroeg of laat zal deze scheuren door de grote krachten welke er dan opkomen te staan.
Dat alle potten krom zijn is natuurlijk een onzinverhaal, om van het probleem af te zijn.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door Moneyman »

Die kunnen de pot op... wat een onzin.

Heb je de pot ook bij die installateur gekocht? Spreek in ieder geval je verkoper aan en dring aan op een nieuwe, vlakke pot en een nieuwe zitting.

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een wc pot wordt gegoten. Zo lang de mal recht is komt er ook een rechte pot uit. Het kan zijn dat deze verkoper een partij B-keus op de kop getikt heeft die met verouderde of scheve mallen gemaakt zijn.
Ik zou er geen genoegen mee nemen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat is slechts theorie. Als alles goed gaat komt er een rechte pot uit. Maar dat hoeft niet zo te zijn. In mijn vorige huis had ik een wiebelpot.

Het materiaal is nog enigszins vormbaar nadat het uit de mal is verwijderd. Om het daarna te laten drogen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slibgieten

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
18 feb 2021 12:19
Dat is slechts theorie. Als alles goed gaat komt er een rechte pot uit. Maar dat hoeft niet zo te zijn.
Klopt. Maar áls die pot dan niet goed vlak is, zou die niet door de kwaliteitskeuring mogen komen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hij is er dan ook doorheen gewiebeld.

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Of als B keus verkocht en bij een partij terecht gekomen die met een onzinverhaal dat het normaal is probeert te slijten.

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door Dovas »

De installateur vindt de pot goed genoeg en heeft de fabrikant ingeschakeld. Zojuist met fabrikant weer telefonisch overleg gehad. Het moet allemaal telefonisch en met foto's. Fabrikant blijft erbij dat elke pot die zij leveren zo is. Vervangen door een andere pot heeft volgens fabrikant ook geen enkele zin. Geen speld tussen te krijgen. Even komen kijken om te zien dat deze pot links ook nog een stuk schever is dan rechts doen ze niet en volgens fabrikant is de pot er eentje uit een goedkoper segment en dan kun je dit verwachten. Leuk als je dat laatste te horen krijgt terwijl installateur je iets verkoopt waarvan hij zegt dat het kwalitatief goed. Volgens fabrikant kost pot incl. zitting 350 euro. Fabrikant was verbaasd dat installateur tot 2x keer met een nieuwe zitting kwam want die was niet los te verkrijgen. Ook een punt dus, als je zitting ooit kapot gaat of je wilt gewoon weer een frisse nieuwe moet je naar een ander merk en dan zit je met een scheve pot en een universele zitting die, lijkt mij, gemaakt worden voor rechte potten. Al met al een afschuifverhaal van zowel installateur als fabrikant en je staat met de rug tegen de muur. Nu was de hele renovatie van begin tot eind al één groot drama en daar komt als laatste de toiletpot met zitting nog bij. We overwegen al om naar de geschillencommissie te stappen en met het gedoe van de toiletpot erbij komt die stap wel dichterbij.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door Jablan »

Het probleem lijkt hier bij de installateur te liggen. Geschillencommissie is een optie.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door BL2 »

De verkoper is het aanspreekpunt. Hij mag voor de oplossing zorgen. Praten met de fabrikant is leuk, maar heeft geen zin, zeker niet als Rapotec zich zo opstelt.
Rapotec BV heeft ook geen algemene voorwaarden, KvK-nummer op de site staan.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door Revoked »

Nou, wat een schijtpot. De pot op met de installateur.
Ofzo.

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door Dovas »

BL2 schreef:
18 feb 2021 20:10
De verkoper is het aanspreekpunt. Hij mag voor de oplossing zorgen. Praten met de fabrikant is leuk, maar heeft geen zin, zeker niet als Rapotec zich zo opstelt.
Rapotec BV heeft ook geen algemene voorwaarden, KvK-nummer op de site staan.
Heb ze wel gevonden met moeite. Kvknr 55288502. Rapotec B.V. Groothandel in sanitaire artikelen en sanitair installatiemateriaal Vervaardiging van kunststofproducten voor de bouw www.rapotec.nl ...

Hoe je ingeschreven staat bij de KvK weet ik niet maar mij werd gezegd fabrikant en geen groothandel.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Dovas schreef:
18 feb 2021 14:49
en volgens fabrikant is de pot er eentje uit een goedkoper segment en dan kun je dit verwachten. Leuk als je dat laatste te horen krijgt terwijl installateur je iets verkoopt waarvan hij zegt dat het kwalitatief goed. Volgens fabrikant kost pot incl. zitting 350 euro.
Heel typisch een pot+zitting van 350 euro een "goedkoper segment" te noemen. De goedkoopste hangtoilet bij hornbach is 30 euro en die zijn gewoon vlak en recht.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door Erthanax »

PeterPeters1966 schreef:
19 feb 2021 12:39
Heel typisch een pot+zitting van 350 euro een "goedkoper segment" te noemen. De goedkoopste hangtoilet bij hornbach is 30 euro en die zijn gewoon vlak en recht.
Als ik het goed zie, levert Rapotec alleen de Rapowash, een "douche-wc" die "het onderlichaam na de toiletgang reinigt". Dat is toch een geheel ander product dan een pot van drie tientjes. Maar ook zo'n voordelig exemplaar uit het hogere segment moet natuurlijk goed vlak zijn.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Erthanax schreef:
19 feb 2021 18:39
PeterPeters1966 schreef:
19 feb 2021 12:39
Heel typisch een pot+zitting van 350 euro een "goedkoper segment" te noemen. De goedkoopste hangtoilet bij hornbach is 30 euro en die zijn gewoon vlak en recht.
Als ik het goed zie, levert Rapotec alleen de Rapowash, een "douche-wc" die "het onderlichaam na de toiletgang reinigt". Dat is toch een geheel ander product dan een pot van drie tientjes. Maar ook zo'n voordelig exemplaar uit het hogere segment moet natuurlijk goed vlak zijn.
Snap ik, maar als zelfs een instappot gewoon vlak is, dan is dat het minste wat je van een high-tech pot mag verwachten. Dat is uiteindelijk het meest low-tech aan dat ding. Als ze dat al niet kunnen, kan je ook wel gaan twijfelen aan de rest.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door Erthanax »

PeterPeters1966 schreef:
19 feb 2021 18:50
Snap ik, maar als zelfs een instappot gewoon vlak is, dan is dat het minste wat je van een high-tech pot mag verwachten. Dat is uiteindelijk het meest low-tech aan dat ding. Als ze dat al niet kunnen, kan je ook wel gaan twijfelen aan de rest.
Dat zal TS inmiddels wel doen, denk ik -- en terecht.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik heb meer informatie nodig. Dat het niet goed is is mij duidelijk. Echter, heb jij de wc zelf bevestigd of door een bedrijf laten doen? Of woon je in een huurwoning?

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
20 feb 2021 00:16
Ik heb meer informatie nodig. Dat het niet goed is is mij duidelijk. Echter, heb jij de wc zelf bevestigd of door een bedrijf laten doen? Of woon je in een huurwoning?
Uit de OP blijkt overduidelijk dat de pot door een installateur is geplaatst.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hangend toiletpot is niet vlak

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Dan is het nog steeds belangrijk om te weten of het een koop of huur huis is, voor advies hoe het op te lossen.

Gesloten