LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

reggie2 schreef:
22 feb 2021 20:52
Nijogeth schreef:
22 feb 2021 20:01
Dus dan die avondklok er maar per direct uit, waar hij zo voor heeft zitten werken, lijkt me.
Ik snap niet dat jij je zo druk maakt om die avondklok, je houdt/gaat toch naar je feestjes schrijf jij steeds.

In plaats dat je nou eens het positieve nieuws zegt, dat er wat versoepelingen komen, maar daar hoor je jou niet over.
Ok, zullen het positieve noemen. Yes, we mogen naar de kapper. Moet ik nu blij zijn dat ik naar de kapper mag? Is het gek dat ik zoiets nou niet zie als een echte versoepeling, aangezien het nou niet zo is dat ik daar wekelijks kom.

Ondertussen mogen winkels nog steeds niet open en is daar nog steeds geen fatsoenlijke oplossing voor. Het is toch idioot dat men aangeeft dat er versoepelingen voor scholen komen, de rest kapot kan vallen, omdat men weet dat daardoor de besmettingen op gaan lopen. Laat dat onderwijs lekker vanuit huis zijn en laat mensen gewoon inkomen hebben in plaats van mensen de schulden in te duwen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

reggie2 schreef:
22 feb 2021 20:52
Nijogeth schreef:
22 feb 2021 20:01
Dus dan die avondklok er maar per direct uit, waar hij zo voor heeft zitten werken, lijkt me.
Ik snap niet dat jij je zo druk maakt om die avondklok, je houdt/gaat toch naar je feestjes schrijf jij steeds.

In plaats dat je nou eens het positieve nieuws zegt, dat er wat versoepelingen komen, maar daar hoor je jou niet over.
Als je niet naar de kaper en ook al niet naar school hoeft, dan blijft er weinig over om positief over te zijn en zeker niet als je s' avonds ook nog niet vrijelijk naar een feestje kan gaan. :wink:

J. Deltoer
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Zolang de cafe's niet open gaan hoeven ze van mij niks te versoepelen. Sterker nog, flikker alles maar dicht inclusief kruidvat, boerenbond, opticiens enz. Supermarkten alleen nog open voor bestellingen. Iedereen nog maar 1x in de week op straat afhankelijk van de eerste letter van je achternaam.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ben ik dan blij dat ik alleen van mijn vaderskant al wettelijk het recht heb om 3 achternamen te voeren... :D

J. Deltoer
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

WA, jij zoekt weer de randen op van de mogelijkheden. We zitten in een hele zware crisis (kroegen zijn dicht) en van iedereen wordt verwacht om hier serieus mee om te gaan. Ook Gij Brutus....

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jose2501 schreef:
23 feb 2021 09:45
Een verdrietig verhaal. En deze mevrouw neemt nog wijs besluit om faillissement te voorkomen. Hoeveel mensen zullen dit niet kunnen omdat ze al teveel schulden hebben?
Het is toch niet meer uit te leggen?

Bron: https://nos.nl/l/2369899
Prima verhaal wat de kleine ondernemers meemaken.
Maar of dit specifieke voorbeeld alleen het gevolg van corona is....?
Al in 2019 daalden de omzetten van de winkel, wellicht door online shopping

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
23 feb 2021 09:45
Een verdrietig verhaal. En deze mevrouw neemt nog wijs besluit om faillissement te voorkomen. Hoeveel mensen zullen dit niet kunnen omdat ze al teveel schulden hebben?
Het is toch niet meer uit te leggen?

Bron: https://nos.nl/l/2369899
Dit vind ik na al die horrorverhalen over ondernemers die failliet gaan aan de corona-maatregelen nog veel minder uit te leggen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/02 ... en-in-2020

Al sinds dag 1 dat er maatregelen zijn genomen horen we verhalen over ondernemers die het niet meer redden en dat een faillissementsgolf onvermijdelijk is. Bij de 1e maatregelen was dat het geval, bij die in het najaar was dat het geval, met de kerst hoorden we dat en nu horen we het weer.
Uiteindelijk blijkt dat er vooral ondernemers en bedrijven overeind gehouden worden met al die steunmaatregelen en dat er minder bedrijven failliet gaan dan gesuggereerd wordt.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
23 feb 2021 09:56
Jose2501 schreef:
23 feb 2021 09:45
Een verdrietig verhaal. En deze mevrouw neemt nog wijs besluit om faillissement te voorkomen. Hoeveel mensen zullen dit niet kunnen omdat ze al teveel schulden hebben?
Het is toch niet meer uit te leggen?

Bron: https://nos.nl/l/2369899
Prima verhaal wat de kleine ondernemers meemaken.
Maar of dit specifieke voorbeeld alleen het gevolg van corona is....?
Al in 2019 daalden de omzetten van de winkel, wellicht door online shopping
Dit lijkt idd. een winkel die al in een neergaande lijn zat en waarbij Corona alleen maar een laatste druppel is geweest. Maar je moet je afvragen of deze mevrouw niet al eerder dit besluit had moeten nemen en of het wel een rendabel concept zou zijn gebleven.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

angel1978 schreef:
23 feb 2021 09:58
Jose2501 schreef:
23 feb 2021 09:45
Een verdrietig verhaal. En deze mevrouw neemt nog wijs besluit om faillissement te voorkomen. Hoeveel mensen zullen dit niet kunnen omdat ze al teveel schulden hebben?
Het is toch niet meer uit te leggen?

Bron: https://nos.nl/l/2369899
Dit vind ik na al die horrorverhalen over ondernemers die failliet gaan aan de corona-maatregelen nog veel minder uit te leggen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/02 ... en-in-2020

Al sinds dag 1 dat er maatregelen zijn genomen horen we verhalen over ondernemers die het niet meer redden en dat een faillissementsgolf onvermijdelijk is. Bij de 1e maatregelen was dat het geval, bij die in het najaar was dat het geval, met de kerst hoorden we dat en nu horen we het weer.
Uiteindelijk blijkt dat er vooral ondernemers en bedrijven overeind gehouden worden met al die steunmaatregelen en dat er minder bedrijven failliet gaan dan gesuggereerd wordt.
Er zijn hier in de stad bijvoorbeeld ook een paar nieuwe restaurants gepland, dus er zijn ook (nog steeds) ondernemers die vooruit kijken en denken. En een nieuwe boekenwinkel staat ook klaar om open te gaan.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Er waren zelfs meer starters dan voorgaande jaren.
En als je kijkt naar hoeveel procent van de startende ondernemingen slaagt, dan kun je dus bij een stijging van het aantal starters ook weer meer bedrijven verwachten die over de kop gaan omdat ze een concept zijn begonnen wat niet werkt.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
23 feb 2021 09:58
Jose2501 schreef:
23 feb 2021 09:45
Een verdrietig verhaal. En deze mevrouw neemt nog wijs besluit om faillissement te voorkomen. Hoeveel mensen zullen dit niet kunnen omdat ze al teveel schulden hebben?
Het is toch niet meer uit te leggen?

Bron: https://nos.nl/l/2369899
Dit vind ik na al die horrorverhalen over ondernemers die failliet gaan aan de corona-maatregelen nog veel minder uit te leggen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/02 ... en-in-2020
Of de banken zijn coulanter met opeisen van leningen met achterstanden, waardoor het genadeschot uit blijft.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

scontra schreef:
22 feb 2021 22:29



Als je niet naar de kaper en ook al niet naar school hoeft, dan blijft er weinig over om positief over te zijn en zeker niet als je s' avonds ook nog niet vrijelijk naar een feestje kan gaan. :wink:
Nou er gaan zat jongeren naar feestjes terwijl het niet mag. Je kan alles wel negatief bekijken daar wordt je leven ook niet gezelliger op.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Jose2501 schreef:
23 feb 2021 10:38
Achter de schermen lukt het Rutte blijkbaar wel om de angel uit het oplopende verzet te halen.

Economen trekken zich terug uit Herstel NL, maar campagne gaat door. Drie vooraanstaande economen hebben zich teruggetrokken uit de campagne Herstel NL. Met dat plan wil een groep wetenschappers en ondernemers verregaande versoepelingen van de coronamaatregelen bewerkstelligen, maar de afgelopen dagen lag de actie onder vuur omdat het onhaalbaar zou zijn.

Hoogleraar Coen Teulings en Barbara Baarsma, directeur van Rabobank Amsterdam, hebben gisteravond op LinkedIn hetzelfde bericht gedeeld, waarin zij schrijven niet langer betrokken te zijn bij de actie. Een exacte reden voor vertrek wordt niet genoemd.

Maar iets verderop in het artikel wordt wel duidelijk waarom. "Kringen rond het kabinet" hadden gevraagd of zij hun actie uit wilden stellen tot na de verkiezingen:

Gisteravond kwamen het bestuur en de raad van toezicht van de actiegroep bijeen om zich te beraden of de campagne moet worden doorgezet. Aanleiding was volgens voorzitter Robin Fransman dat "kringen rond het kabinet" hadden gevraagd het werk tijdelijk te staken tot na de verkiezingen. Daar gaat de groep dus niet op in.

Ook bij de NOS te lezen: https://nos.nl/artikel/2369886-economen ... -door.html
Eerlijk gezegd denk ik eerder dat dit het gevolg is van Zondag met Lubach. Daar werden specifiek Teulings en Baarsma besproken. Waarschijnlijk zijn ze toen tot inzicht gekomen dat het verhaal van Herstel NL behoorlijk rammelt.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

sjohie schreef:
23 feb 2021 10:01

Er zijn hier in de stad bijvoorbeeld ook een paar nieuwe restaurants gepland, dus er zijn ook (nog steeds) ondernemers die vooruit kijken en denken. En een nieuwe boekenwinkel staat ook klaar om open te gaan.
Hier ook. En wat de nieuwkomers als voordeel hebben is dat ze hun bedrijf op de huidige situatie baseren en dus niet de legacy mee hoeven te sjouwen die die bestaande zaken hebben. Bij mij om de hoek is een jongen een nieuw restaurantje begonnen en hij heeft zijn business case gebaseerd op take away en bezorgen. Als zijn zaak straks gewoon open kan wordt het alleen maar beter.

En op zich een logische reactie van de nieuwe ondernemers: in de hele geschiedenis is nog nooit iemand succesvol geworden door te klagen, wel door kansen op te pakken.

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
23 feb 2021 09:58
Dit vind ik na al die horrorverhalen over ondernemers die failliet gaan aan de corona-maatregelen nog veel minder uit te leggen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/02 ... en-in-2020
Daar zit een kanttekening bij. Bedrijven die al in slecht vaarwater zaten, die krijgen nu mogelijk meer steun dan ze normaal aan inkomsten hadden gekregen en kunnen daardoor waarschijnlijk langer het hoofd boven water houden. Daar staan faillissementen tegenover van bedrijven die anders nooit kopje onder zouden gaan.

En daarbij zijn er ongeveer 30.000 meer ondernemingen gestopt het afgelopen jaar (vergeleken met 2019), in plaats van zichzelf failliet te laten gaan.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
23 feb 2021 10:35
angel1978 schreef:
23 feb 2021 09:58
Dit vind ik na al die horrorverhalen over ondernemers die failliet gaan aan de corona-maatregelen nog veel minder uit te leggen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/02 ... en-in-2020
Of de banken zijn coulanter met opeisen van leningen met achterstanden, waardoor het genadeschot uit blijft.
Dat inderdaad, samen met een heel pakket aan steunmaatregelen en uitstel van (belasting)betaling. Veel bedrijven teren daarnaast eerst in op reserves. De faillissementsgolf komt zeker nog, naar verwachting in Q4 2021.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
23 feb 2021 12:18
angel1978 schreef:
23 feb 2021 09:58
Dit vind ik na al die horrorverhalen over ondernemers die failliet gaan aan de corona-maatregelen nog veel minder uit te leggen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/02 ... en-in-2020
Daar zit een kanttekening bij. Bedrijven die al in slecht vaarwater zaten, die krijgen nu mogelijk meer steun dan ze normaal aan inkomsten hadden gekregen en kunnen daardoor waarschijnlijk langer het hoofd boven water houden. Daar staan faillissementen tegenover van bedrijven die anders nooit kopje onder zouden gaan.

En daarbij zijn er ongeveer 30.000 meer ondernemingen gestopt het afgelopen jaar (vergeleken met 2019), in plaats van zichzelf failliet te laten gaan.
Er was hier in de stad vorig jaar maart, een restaurant wat failliet ging, en dat aan corona toedichtte. Wat later bleek, uit de stukken van het faillissement, dat er onbetaalde rekeningen in het spel waren, van november en december 2019. Kortom, daar was meer aan de hand.

Daarom ben ik er nooit zo'n fan van om 1 op 1 bedrijven, of leed door de pandemie, te vergelijken. Er zijn altijd genoeg afwijkende factoren, waardoor dat onder aan de streep, gewoon mank gaat.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

reggie2 schreef:
23 feb 2021 11:07
scontra schreef:
22 feb 2021 22:29



Als je niet naar de kaper en ook al niet naar school hoeft, dan blijft er weinig over om positief over te zijn en zeker niet als je s' avonds ook nog niet vrijelijk naar een feestje kan gaan. :wink:
Nou er gaan zat jongeren naar feestjes terwijl het niet mag. Je kan alles wel negatief bekijken daar wordt je leven ook niet gezelliger op.
U zou deze quote terug moeten plaatsen onder de reactie waar die stond en dan nog eens lezen, want het is een reactie op het er bovenstaande.
De bijgaande 'knipoog' had ik er ook niet zomaar bij gezet. :wink:

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sjohie schreef:
23 feb 2021 13:13
Er was hier in de stad vorig jaar maart, een restaurant wat failliet ging, en dat aan corona toedichtte. Wat later bleek, uit de stukken van het faillissement, dat er onbetaalde rekeningen in het spel waren, van november en december 2019. Kortom, daar was meer aan de hand.
In maart was het haast onmogelijk failliet te gaan vanwege corona, dat is zeker waar. Echter zullen er zeker bedrijven zijn geweest die bijvoorbeeld heel goed draaiden, flink hebben uitgebreid en daardoor flink geleend hebben. Vervolgens krijgen ze geen inkomsten, hebben ze al flink ingeteerd op de reserves en kunnen ze daardoor op de fles.

Zo ken ik er bijvoorbeeld eentje. Die eigenaar is nu gewoon persoonlijk financieel helemaal naar de vervelend, zijn bedrijf is failliet en een vermogende collega heeft zijn failliete boedel overgenomen voor een prikkie. En liet dat bedrijf nu echt heel erg goed lopen in de 3 jaar dat het wel open mocht, vandaar ook de uitbreiding.

Ik ken vanuit mijn vorige baan uiteraard nog wel meer horecabedrijven die failliet zijn gegaan, maar er waren er weinig tussen die niet goed draaiden voor de coronacrisis. Het zijn echter vooral de nieuwere ondernemers die de klappen hebben opgevangen daar, heb ik het idee.

J. Deltoer
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Waar niet over gesproken is is over de verlenging van de mondkapjesplicht die is ingegegaan op 1 december en zou eindigen op 1 maart tenzij de regering dit zou verlengen. Daarover heb ik niets gehoord.

Gesloten