LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Radar »

Veel ex-COVID-19-patiënten hebben ernstige beperkingen, zoals vermoeidheid, concentratieproblemen, longklachten of verlies van spiermassa. Paramedische herstelzorg kan uitkomst bieden. Maar wie deze herstelzorg vergoed wil krijgen, moet verplicht meewerken aan een onderzoek. Wie weigert, moet de hulp uit eigen zak betalen. Ook moet je binnen vier maanden starten met je behandeling. Zo niet, dan moet je zelf in de buidel tasten. Wat vind je hiervan? Ken je verhalen uit je omgeving?

Je kunt het fragment van de uitzending hier terugkijken: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... it-zomaar/

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Jablan »

Fijn dat dit in de uitzending zit. ;)

Laluna1964
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2021 20:57

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Laluna1964 »

Ik heb ook de fysio na corona en hoef de app niet te gebruiken. En het is fijn dat ik bij kan dragen aan het onderzoek.

Frank64
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2021 21:02

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Frank64 »

Geweldig dat dit zo geregeld is. De mensen die er niet voor verzekerd zijn worden toch geholpen. En er wordt belangrijk wetenschappelijk onderzoek mogelijk gemaakt. De mensen die hier over zeuren zoeken het maar uit. Ik zie het probleem niet voor wat hoort wat.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat ik er van begrepen heb, is het van toepassing voor mensen met ernstige klachten ná corona. En gaat het zo der naam of toenaam.

Het lijkt me juist fantastisch als je kunt bijdragen aan een betere behandeling voor ex corona patiënten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Jablan »

Alles goed en wel, maar het belangrijkste punt wordt hier met voeten getreden: Deelname aan medisch onderzoek is vrijwillig.

De achterliggende argumentatie is inmiddels wel achterhaald. 'We moesten gebruik maken van bestaande wetgeving, want we hadden haast'
Nee. Het is wel degelijk mogelijk om zaken snel door het parlement te loodsen of voorlopig te regelen. Daarvoor zijn er voldoende andere wetten, anders ministeriële besluiten om vergoedingen voor geleverde zorg te regelen.

Het argument 'anonimiteit' gaat niet op. Bij zulk specifiek onderzoek kun je de antwoorden heel snel herleiden naar de personen, zeker als daar ook de informatie uit medische dossiers bij wordt gevoegd.

Kortom: goed dat er aandacht aan is gegeven, maar de gegeven uitleg is onvoldoende en te makkelijk te weerleggen om te overtuigen. Dit kan veel beter worden geregeld.

Mijn indruk: Met echt vrijwillige deelname zou de onderzoekspopulatie veel groter zijn.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan spreekt men zijn eigen aanvullende verzekering maar aan. Hoeft er niets gratis.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Jablan »

Die keuze heeft niet iedereen, zie het item in de uitzending.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jablan schreef:
08 mar 2021 22:52
Alles goed en wel, maar het belangrijkste punt wordt hier met voeten getreden: Deelname aan medisch onderzoek is vrijwillig.
Het is toch vrijwillig alleen dan moet je zoals normaal voor de behandelingen betalen.
Jablan schreef:
08 mar 2021 22:52
Het argument 'anonimiteit' gaat niet op. Bij zulk specifiek onderzoek kun je de antwoorden heel snel herleiden naar de personen, zeker als daar ook de informatie uit medische dossiers bij wordt gevoegd.
Los dat de onderzoekers niet geïnteresseerd zijn in de persoon zelf maar enkel in de data. En daarbij zijn anonieme gegevens over een patiënt niet zo simpel te herleiden als je geen toegang hebt tot de data zelf. En deze onderzoekers hebben geen toegang tot medische gegevens van alle Nederlanders.

De vraag is dus wil je bijdragen aan een betere zorg? Zo ja dan wordt de behandeling vergoed zo nee dan moet je hem zelf betalen. Vind het beetje makkelijk scoren van Tros Radar, maar daarvoor is het ook een televisie programma.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou het wat anders vinden als je voor deelname, verplicht moest stoppen met roken, drinken of zou moeten afvallen ofzo. Wat gevraagd wordt, draagt bij aan het beter maken van specifiek déze zorg, en dat is iets waar elke Nederlander zijn of haar steentje aan bij zou moeten dragen wat mij betreft. Dit is ook voor die beroepsgroep een nieuwe ziekte, waar ook zij nog veel te weinig van weten.

Erikdepooter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2018 15:14

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Erikdepooter »

Wat mij in dit soort discussies altijd stoort is dat men de consequenties van (eigen en vrije) keuzes niet wenst te dragen.
Of: Je kiest ervoor om geen hulp te vragen
Of: je betaalt het zelf
Of: je kiest voor het voorliggende aanbod en aanvaardt de consequenties daarvan. En dat is in dit geval dus: meedoen aan het onderzoek.

Als ik bij Albert Heijn van een actieproduct het "tweede gratis" wil, zal ik ook eerst het eerste product moeten kopen. Wat hier nu speelt is dat er wordt opgekomen voor mensen die alleen het tweede product gratis willen kunnen krijgen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door sjohie »

Erikdepooter schreef:
09 mar 2021 11:35
Wat mij in dit soort discussies altijd stoort is dat men de consequenties van (eigen en vrije) keuzes niet wenst te dragen.
Of: Je kiest ervoor om geen hulp te vragen
Of: je betaalt het zelf
Of: je kiest voor het voorliggende aanbod en aanvaardt de consequenties daarvan. En dat is in dit geval dus: meedoen aan het onderzoek.

Als ik bij Albert Heijn van een actieproduct het "tweede gratis" wil, zal ik ook eerst het eerste product moeten kopen. Wat hier nu speelt is dat er wordt opgekomen voor mensen die alleen het tweede product gratis willen kunnen krijgen.
Dat vind ik wel wat oversimpeld. In het geval van de AH, kan je shoppen bij andere supers, soms zelfs dezelfde aanbieding als je een weekje wacht, en dat is met deze specifieke zorg niet zo. Verder vind ik een 2e zak patatje joppie chips wel of niet met korting kunnen kopen, wel van een ander moreel en praktisch kaliber, dan dit soort herstelzorg, die een direct, en mogelijk zelfs blijvend, effect hebben op de rest van je leven.

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vind het niet zo gek dat er een in mijn ogen alleszins redelijke voorwaarde wordt gesteld aan het vergoeden van kosten buiten de basisverzekering.

Uit het item bleek echter dat gewetensbezwaarden ook geen aanspraak meer kunnen maken op tien uur ergotherapeutische zorg die wel onder de basisverzekering valt. Dat vind ik wél vreemd.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Gewetensbezwaarden... we delen massaal al onze gegevens met de tech-giganten uit silicon valley, maar een geannonimiseerd onderzoek om de samenleving te helpen de gevolgen van deze pandemie te vergemakkelijken gaat tegen het geweten in..

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Jablan »

Deel jij ook de basisgegevens over je lichaam en je medicijngebruik met de tech-giganten uit Silicon Valley?

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Misschien heb ik de term gewetensbezwaarden niet zo gelukkig gekozen, maar het is toch echt een merkwaardig punt: Wie weigert deel te nemen aan het onderzoek, moet niet alleen – terecht! – de extra zorg buiten de basisverzekering zelf betalen, maar krijgt ook de ergotherapeutische zorg niet vergoed die wel onder de basisverzekering valt. Dat komt mij toch voor als een straf op weigering van deelname aan het onderzoek, en dat vind ik niet in de haak.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Volkomen eens. Ik vraag me af of dat juridisch stand zou houden.

Nicotientje
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2021 16:43

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Nicotientje »

Ik stel waarde aan mijn privacy. Dat heeft consequenties. Meedoen aan het twee jaarlijks terugkomend darmonderzoek gaat niet omdat je bij deelname automatisch toestemming geeft gegevens te delen.
Hulpmiddelen krijg je ook niet meer gratis omdat acceptatie automatisch het geven van toestemming mijn gegevens te gebruiken betekent.
Ik heb deze middelen daarom zelf gekocht. Het is een grote schande dat deze praktijken met toestemming van hogerhand steeds meer toenemen. Dat werd wel duidelijk in uw uitzending over herstel mogelijkheden van corona patiënten. Petje af voor ex corona patiënten die zich hiertegen durven verzetten. Misschien is crowdfunding om de weigeraars toch een behandeling te geven een oplossing.
Want van een goede basisverzekering voor Nederlanders is niets meer over.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou dat zeker niet accepteren dat die 10 uur uit de basisverzekering niet meer vergoed zou worden als je niet meedoet aan dat onderzoek.

@nicolientje
En welke gegevens worden er gedeeld bij dat darmonderzoek?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ex-COVID-patiënten moeten verplicht deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen

Ongelezen bericht door Jablan »

Erikdepooter schreef:
09 mar 2021 11:35
Wat mij in dit soort discussies altijd stoort is dat men de consequenties van (eigen en vrije) keuzes niet wenst te dragen.
Of: Je kiest ervoor om geen hulp te vragen
Of: je betaalt het zelf
Of: je kiest voor het voorliggende aanbod en aanvaardt de consequenties daarvan. En dat is in dit geval dus: meedoen aan het onderzoek.
Besmet raken, Covid19 als diagnose krijgen is geen eigen, vrije keuze.

Deze aamvullende zorg is noodzakelijk. Geen zorg betekent meer dan een verlies aan levenskwaliteit (vreselijk jargon). Ouderen worden zonder deze zorg draaideurpatiënten = extra zorgkosten. Wie niet meer kan werken, belandt zonder deze zorg in uitkeringsland = extra kosten voor de staat.

De eigenlijke discussie is een andere. Waarom is de basisverzekering zo uitgekleed, dat een langere behandelingsduur speciale regelingen noodzakelijk maakt? Het getuigt van een bepaalde manier van kijken naar kosten/opbrengsten zonder naar de totale kosten te kijken.

Gesloten