LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door Radar »

Je krijgt in februari je eerste coronaprik, maar je belandt drie weken later in het ziekenhuis. Je probeert vervolgens een afspraak te maken met de GGD om je tweede COVID-19 vaccinatie binnen de termijn van zes weken te krijgen in het ziekenhuis. Dat blijkt onmogelijk. Je stuit op een muur van bureaucratie.

Kan dit probleem opgelost worden? En wat zegt de overheid?

Vanavond om 20.30 op NPO1: Geen tweede coronavaccin mogelijk in ziekenhuis

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... iekenhuis/

KLeeuw
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2021 20:43

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door KLeeuw »

Mijn vader is 4 weken geleden opgenomen in het ziekenhuis (79) na twee weken kwam hij in een revalidatiecentrum terecht. In het revalidatiecentrum was iedereen gevaccineerd maar er bestond geen protocol voor “nieuwe” bewoners. GGD en huisarts konden er niets mee.
Verleden week heeft hij een uitnodiging gehad. Na dagen overleg kan hij nu over enkele weken met speciaal rolstoel vervoer naar een priklocatie worden gebracht.
Het revalidatiecentrum is overigens deel van het ziekenhuis, maar op beide locaties kan hij geen vaccinatie krijgen.
Bizar dat er a) geen protocol is binnen het revalidatiecentrum b) dat er nu speciaal vervoer moet worden geregeld om deze patienten te vervoeren en dat er geen mobiele prikteam is. Zeker gezien er met grote regelmaat er een nieuwe instroom van patienten is in het centrum.

Klazinavdmolen
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2021 21:04

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door Klazinavdmolen »

Ik had precies hetzelfde als de meneer in jullie programma. De afgelopen week heb ik uren aan de telefoon gezeten. RIVM, diverse GGD's, ziekenhuis, huisarts. Iedereen even vriendelijk, maar niemand had een oplossing. Zelfs voorgesteld om iemand van de priklocatie op te halen en deze naar het ziekenhuis ( afstand 1 km.) en terug te brengen werd geweigerd. Heel frustrerend allemaal. Er werd o.a gezegd dat er dan opnieuw op een later tijdstip 2 afspraken moeten worden gemaakt. Moeder is 94 jaar en heeft afgelopen weken operaties aan haar benen gehad en voorlopig totaal niet mobiel. Ik snak naar een oplossing.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door D34M0N »

Sorry dat ik het zeg, maar naar mijn mening is dit een beetje een non-issue. Het is voor de GGD al moeilijk genoeg om alles een beetje in goede banen te leiden zonder speciale gevallen. Bovendien is er al een aardige hoeveelheid van de vaccins verloren gegaan tijdens transport. Als iemand van de GGD speciaal op bezoek moet om diegene in te enten, is de kans groot dat de rest van het flesje weggegooid kan worden.

Misschien niet leuk voor die mensen om even te moeten wachten, maar ik zou ze aan willen raden om een beetje geduld te hebben.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door 16again »

D34M0N schreef:
16 mar 2021 17:50
Sorry dat ik het zeg, maar naar mijn mening is dit een beetje een non-issue. Het is voor de GGD al moeilijk genoeg....
Het bevreemdt mij nu juist dat in een ziekenhuis, waar ook open hart operaties worden uitgevoerd, je niet eens een corona prikkie kan krijgen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door D34M0N »

16again schreef:
16 mar 2021 19:55
Het bevreemdt mij nu juist dat in een ziekenhuis, waar ook open hart operaties worden uitgevoerd, je niet eens een corona prikkie kan krijgen.
Een open hart operatie bij één enkele persoon is iets heel anders dan een grootschalige operatie zoals de coronavaccinatie.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door 16again »

D34M0N schreef:
16 mar 2021 20:52
Een open hart operatie bij één enkele persoon is iets heel anders dan een grootschalige operatie zoals de coronavaccinatie.
En juist die grootschaligheid is niet nodig voor het enkele prikkie in het ziekenhuis.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 mar 2021 22:40
... het enkele prikkie ...
:D Typerend, die simplificaties.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
16 mar 2021 22:45
16again schreef:
16 mar 2021 22:40
... het enkele prikkie ...
:D Typerend, die simplificaties.
Hoezo typerend? Hoezo simplificatie?
Wat ontbreekt er in een doorsnee ziekenhuis , om reeds aanwezige patienten waar nodig te vaccineren?

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
16 mar 2021 22:40
D34M0N schreef:
16 mar 2021 20:52
Een open hart operatie bij één enkele persoon is iets heel anders dan een grootschalige operatie zoals de coronavaccinatie.
En juist die grootschaligheid is niet nodig voor het enkele prikkie in het ziekenhuis.
Waar haal je dat enkele prikkie vandaan dan? Komt dat zomaar uit de lucht vallen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
16 mar 2021 19:55
D34M0N schreef:
16 mar 2021 17:50
Sorry dat ik het zeg, maar naar mijn mening is dit een beetje een non-issue. Het is voor de GGD al moeilijk genoeg....
Het bevreemdt mij nu juist dat in een ziekenhuis, waar ook open hart operaties worden uitgevoerd, je niet eens een corona prikkie kan krijgen.
Er zijn nu drie, en binnenkort 4, vaccins in het spel. Met elk hun eigen 2e prik frequentie, logistieke (temperatuur) eisen, en bijsluiters die van alles zeggen over wanneer mensen wel of niet (veilig) dat vaccin toegediend kunnen krijgen. Verder zitten er 5 tot 6 doses in 1 flacon, maw het is een hele fijnmazige bende om bij te houden en uit te pluizen voor elke patiënt, met een behoorlijke extra werkdruk, kans op serieuze verspilling van vaccins omdat eenmaal aangebroken flacons in sommige gevallen ik meen nog geen 2 dagen bewaard kunnen worden.

Dan is de simpelste oplossing, om die 2e prik even uit te stellen. In die opvolgtijd zit genoeg ruimte om dit voor de meeste patiënten in dit scenario te kunnen doen, en dat bijhouden en sturen is waar de GGD's nu volledig op ingericht zijn.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
17 mar 2021 08:04
Dan is de simpelste oplossing, om die 2e prik even uit te stellen.
Niets doen is altijd het makkelijkst. Dat uitstellen is juist datgene, dat de fabrikant van het vaccin sterk afraadt.

Na je opsomming van problemen verwacht ik dat het gewoon een centen kwestie is. Als GGD of ziekenhuis hier niet extra voor wordt betaald, is bereidwilligheid nul.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
17 mar 2021 00:06
Waar haal je dat enkele prikkie vandaan dan? Komt dat zomaar uit de lucht vallen?
Dierentuinarts met blaaspijp ...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
17 mar 2021 08:23
sjohie schreef:
17 mar 2021 08:04
Dan is de simpelste oplossing, om die 2e prik even uit te stellen.
Niets doen is altijd het makkelijkst. Dat uitstellen is juist datgene, dat de fabrikant van het vaccin sterk afraadt.

Na je opsomming van problemen verwacht ik dat het gewoon een centen kwestie is. Als GGD of ziekenhuis hier niet extra voor wordt betaald, is bereidwilligheid nul.
Het geld klotst in Nederland tegen de plinten, Wopke kan al zijn staatsobligaties tegenwoordig tegen negatieve rente kwijt, en voordat we qua staatsschuld op mediterraan niveau zitten, zijn we minimaal 100 miljard verder dan nu al, dus géld is juist niet het probleem. Logistiek, prikkend personeel, en schaarste van die klotevaccins, dat zijn de problemen.

En laten we wel zijn, er zijn ook een aantal valide medische indicaties voor het niét geven van een 2e vaccin na ziekte X of Y. Als je nu in het ziekenhuis terecht komt, is er wel wat aan de hand natuurlijk. Ik zou dit dan ook dáár laten om te beslissen, en niet ook weer voor de rechtbank der publieke opinie brengen, met z'n 17 miljoen niet bijster deskundige rechters.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
17 mar 2021 00:01
Moneyman schreef:
16 mar 2021 22:45
16again schreef:
16 mar 2021 22:40
... het enkele prikkie ...
:D Typerend, die simplificaties.
Hoezo typerend? Hoezo simplificatie? Wat ontbreekt er in een doorsnee ziekenhuis , om reeds aanwezige patienten waar nodig te vaccineren?
Sorry, maar dat weet je zelf donders goed. Het hele logistieke proces in al zijn facetten buiten beeld laten en een vaccinatie weergeven als "een enkel prikkie" is een karikatuur, maar geen werkelijkheid.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
17 mar 2021 10:33
Sorry, maar dat weet je zelf donders goed. Het hele logistieke proces in al zijn facetten buiten beeld laten en een vaccinatie weergeven als "een enkel prikkie" is een karikatuur, maar geen werkelijkheid.
Ik maak er ook bewust een karikatuur van.
Ik kan die showstopper, het logistieke proces, namelijk niet rijmen met alle effort die het heeft gekost om een vaccin te ontwikkelen, en de inspanningen in ziekenhuizen voor bestaande corona patienten.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

En het ontgaat je dat het óók nog willen zetten van dat "enkele prikkie" bij ziekenhuispatiënten het logistieke proces alleen maar nóg ingewikkelder maakt...?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door moederslink »

16again schreef:
16 mar 2021 22:40
En juist die grootschaligheid is niet nodig voor het enkele prikkie in het ziekenhuis.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat eenieder van ons ieder jaar een enkel ( extra) " prikkie " zal moeten halen en dan ook iedereen tegen wat voor nieuw gemuteerd virus dan ook. Het zou mij niet eens verbazen.
Dat zou, in theorie, betekenen, dat ook vlg jaar ieder , dus ook de ziekenhuispatienten, een prik extra moeten krijgen.
Nu gebeurt dat ook niet , met de jaarlijkse griepprik.
Dat lijkt mij ook niet te doen, logistiek gezien.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
17 mar 2021 12:48
Ik verwac
ht eerlijk gezegd dat eenieder van ons ieder jaar een enkel ( extra) " prikkie " zal moeten halen
en dan ook iedereen tegen wat voor nieuw gemuteerd virus dan ook. Het zou mij niet eens verbazen.

Zal een beetje lastig worden met mensen die de coronaspuit weigeren om dan volgend jaar weer te proberen of ze het dan willen.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: In het ziekenhuis terecht gekomen? Dan is een tweede coronavaccin soms lastig of zelfs onmogelijk

Ongelezen bericht door kiz »

16again schreef:
17 mar 2021 00:01
Moneyman schreef:
16 mar 2021 22:45
16again schreef:
16 mar 2021 22:40
... het enkele prikkie ...
:D Typerend, die simplificaties.
Hoezo typerend? Hoezo simplificatie?
Wat ontbreekt er in een doorsnee ziekenhuis , om reeds aanwezige patienten waar nodig te vaccineren?
Vaccins... Ook ziekenhuizen (en revalidatie-instellingen) moeten het doen met wat ze toebedeeld krijgen. En nee, er ligt geen "voorraadje" voor nieuwe patiënten/revalidanten klaar. Daar voorziet het distributie-model niet in.

Gesloten