Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

scharrelschipper
Berichten: 1823
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
22 mar 2021 12:55
Moneyman schreef:
22 mar 2021 12:19
Dit is echt de vraag die ik al maanden heb. Ongelooflijk hoe er overgereageerd wordt op deze vaccins.
Daarvoor zie ik drie oorzaken:

- Gebrek aan basiskennis. Natuurkunde, scheikunde, biologie hebben minder uren dan vroeger op de scholen, terwijl in deze vakken heel veel basisdingen zitten, die dagelijks van pas komen.
Gisteren burek gemaakt. Zelf bladerdeeg maken is een paar stoffen met elkaar laten reageren, dat is scheikunde. Vlees braden is natuur- en scheikunde, want welke pan geeft de warmte het beste door en hoe verandert vlees bij verhitting? Boter, kaas, yoghurt erbij gebruiken is biologie, want deze zuivelproducten ontstaan door de werking van schimmels en bacterieën.

- Gebrek aan reflectie. Minder bezoek, minder contact met anderen, zorgt er ook voor dat mensen langer in dezelfde gedachtentrein blijven zitten, terwijl ze met een overstap - een gesprek met anderen - veel sneller zouden aankomen. Net zo onhandig in dit opzicht het eindeloos texten met elkaar in plaats van even te bellen en een stem horen en/of een gezicht erbij zien. Bellen is sneller, efficiënter.

- Nieuwe inzichten. Zowel bij het virus als bij de vaccins zien we nu auto-immuunreacties in de vorm van trombose. Wie herinnert zich nog de eerste golf in de ziekenhuizen, toen artsen werden geconfronteerd met onverklaarbare bloedstollingen? Nu bij de vaccins duiken ze weer op. Ik zie het als teken dat de vaccins ontzettend goed de werking van het virus imiteren.
Lowieze schreef:
22 mar 2021 12:17
... Want we willen wel graag op vakantie naar dat land, dus nemen we het risico van de bijwerkingen op de koop toe...
Gedachtensprong. Wordt het vakantie naar Costa Del Sol of naar Costa del Aerosol ?
Grapje: wij op de scheepvaart zeggen als een vacantie er wat betref geldelijke middelen nie inzit;we gaan dit jaar naar cota del VOORDEK.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door BL2 »

Toch een lichtpuntje, ivm de Ramadan en zomertyd gaat de avondklok naar 22.00 uur. De deskundige Burgemeesters willen dit nu eenmaal erg graag.

Nijogeth
Berichten: 9983
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En dat is echt belachelijk als je het mij vraagt. Die mensen kunnen toch netjes tot 9 uur bij elkaar zitten of de hele nacht bij elkaar blijven?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik denk eerder, dat een latere avondklok ervoor zorgt, dat iedereen doordeweeks 's avonds weer op bezoek kan. Veel mensen eten vroeg en als je om 10 uur thuis moet zijn, dan lukt bezoek van 7 tot 9 wel.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door BL2 »

1 persoon per dag ontvangen, is het toch. Met het suikerfeest dezelfde regel als met Kerst, maar een hele maand de avondklok later laten ingaan omdat het Ramadan is, komt niet echt serieus over.
Hoe zit het trouwens rond Pasen ?

witte angora
Berichten: 30793
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2: geloof jij nu echt dat mensen zich aan de adviezen houden?

Knappe wout die bij mensen langs gaat die een hele dag niks hebben gegeten en de gasten bij het voorgerecht al naar hun eigen huis stuurt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

De avondklok wordt opgeschoven omdat het langer licht is/wordt, Ramadan (van 13 april tot 12 mei) is hooguit een secundaire reden.

1 persoon per dag op bezoek past hier prima bij, doordeweeks even kort bij de ouders langs om de boodschappen te brengen etc geeft in het weekend wat meer tijd. De afgelopen periode was bezoek verschoven naar het weekend overdag.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
23 mar 2021 06:55
BL2: geloof jij nu echt dat mensen zich aan de adviezen houden?
Nee, dat doet het overgrote der Nederlanders al weken niet meer. Het (winkel-)centrum overvol, uitpuilend openbaar vervoer, gigantisch veel dagjesmensen welke hutje-mutje zich verplaatsen. Veel kantoren weer open en overal zoekt men de grenzen op.
Moet je eens zien hoe druk het nog is na 2100 uur.
De Lockdown is al weken voorbij, en daarom modderen we maar verder met stijgende besmettingscijfers, en kunnen we ook dit jaar weer niet op vakantie, naar familie in het buitenland, naar festivals en musea.
Maar ja, we snappen het maar niet hè, hoe dat toch komt.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
23 mar 2021 08:59
witte angora schreef:
23 mar 2021 06:55
BL2: geloof jij nu echt dat mensen zich aan de adviezen houden?
Nee, dat doet het overgrote der Nederlanders al weken niet meer. Het (winkel-)centrum overvol, uitpuilend openbaar vervoer, gigantisch veel dagjesmensen welke hutje-mutje zich verplaatsen. Veel kantoren weer open en overal zoekt men de grenzen op.
Moet je eens zien hoe druk het nog is na 2100 uur.
Het zal wel afhankelijk zijn van waar je woont, want ik herken dit beeld op geen enkele manier.

witte angora
Berichten: 30793
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
23 mar 2021 09:00
BL2 schreef:
23 mar 2021 08:59
witte angora schreef:
23 mar 2021 06:55
BL2: geloof jij nu echt dat mensen zich aan de adviezen houden?
Nee, dat doet het overgrote der Nederlanders al weken niet meer. Het (winkel-)centrum overvol, uitpuilend openbaar vervoer, gigantisch veel dagjesmensen welke hutje-mutje zich verplaatsen. Veel kantoren weer open en overal zoekt men de grenzen op.
Moet je eens zien hoe druk het nog is na 2100 uur.
Het zal wel afhankelijk zijn van waar je woont, want ik herken dit beeld op geen enkele manier.
Deels, ja. Uit eerdere berichten meen ik op te kunnen maken waar BL2 ergens woont, en ik weet uit persoonlijke ervaring wel hoe het er in de betreffende plaats aan toe gaat. Een groot deel van de mensen daar trekt zich inderdaad nergens wat van aan.

Dat verschillende natuurgebieden al wekenlang veel te druk zijn is regelmatig in het nieuws. En de winkelcentra? Hier valt het, op de supers na, nog mee, maar ga niet naar de grote stad - je krijgt eerder het beeld van één groot staand terras en lopend buffet dan van een lock-down.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

snellie schreef:
22 mar 2021 20:55
Zolang je met busladingen mensen tegelijk de supermarkten in mag, hebben al die vrijheidsbeperkende maatregelen in mijn ogen weinig nut.
Er is een quotum per supermarkt, obv het aantal vierkante meters oppervlak, dat wordt gestuurd met het aantal beschikbare winkelwagentjes. En ook hier is er het menselijk gedrag, want er zijn nog steeds plenty families die met kinderen en al, op zaterdag, lekker naar de supermarkt gaan.

En oh ja, itt restaurants en kroegen, voorzien supermarkten in een eerste levensbehoefte, nl levensmiddelen. :wink:

Nijogeth
Berichten: 9983
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
23 mar 2021 09:00
BL2 schreef:
23 mar 2021 08:59
witte angora schreef:
23 mar 2021 06:55
BL2: geloof jij nu echt dat mensen zich aan de adviezen houden?
Nee, dat doet het overgrote der Nederlanders al weken niet meer. Het (winkel-)centrum overvol, uitpuilend openbaar vervoer, gigantisch veel dagjesmensen welke hutje-mutje zich verplaatsen. Veel kantoren weer open en overal zoekt men de grenzen op.
Moet je eens zien hoe druk het nog is na 2100 uur.
Het zal wel afhankelijk zijn van waar je woont, want ik herken dit beeld op geen enkele manier.
Ik ook niet, maar ik kom dan ook niet winkelcentra, gebruik het openbaar vervoer niet en ben altijd al tegen die plekken waar dagjesmensen komen geweest. Al werk ik bij mijn nieuwe baan wel deels op kantoor, deels in het veld.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BL2 schreef:
23 mar 2021 08:59
witte angora schreef:
23 mar 2021 06:55
BL2: geloof jij nu echt dat mensen zich aan de adviezen houden?
Nee, dat doet het overgrote der Nederlanders al weken niet meer. Het (winkel-)centrum overvol, uitpuilend openbaar vervoer, gigantisch veel dagjesmensen welke hutje-mutje zich verplaatsen. Veel kantoren weer open en overal zoekt men de grenzen op.
Moet je eens zien hoe druk het nog is na 2100 uur.
De Lockdown is al weken voorbij, en daarom modderen we maar verder met stijgende besmettingscijfers, en kunnen we ook dit jaar weer niet op vakantie, naar familie in het buitenland, naar festivals en musea.
Maar ja, we snappen het maar niet hè, hoe dat toch komt.
Volgens mij houdt het overgrote deel zich juist wel aan de adviezen. Ik zie nergens het winkelcentrum overvol. Ook het openbaar vervoer wat langs komt is dat niet. Mijn hele omgeving werkt nog grotendeels thuis.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet iedereen heeft oppas voor zijn kinderen en als een stelletje allebei een karretje hebben, houden ze al automatisch afstand.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

snellie schreef:
23 mar 2021 10:44
Maar kinderen hoeven geen mondkapje op en kunnen wel heel goed verspreiders van corona zijn. Ik zit liever op een terrasje, dan dat ik in een overvolle supermarkt loop. Dat geldt voor de meeste mensen denk ik. Dus als iedereen zijn aandeel neemt in het terugdringen van de besmettingscijfers kunnen we misschien dit jaar weer eens echt naar buiten.
Hoe zie je dat voor je met kinderen dan?
Laat ze maar buiten staan? Of kinderen van 4 jaar oud alleen thuis laten?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Revoked »

Boeit me vrij weinig. Als we rekening met elkaar houden, is er vrij weinig aan de hand. Ik heb collegae die zich thuis opsluiten, en ik heb collegae die graag andermans buitenwerk overnemen.
Ondanks alle regels lopen de besmettingen op. Zijn de regels niet goed? Of in de verkeerde taal geschreven?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
23 mar 2021 11:07
Erthanax schreef:
22 mar 2021 20:27


Volgens mij is dit mooi bewijs dat "de maatregelen" uitstekend werken.

Dat het coronavirus zich desondanks toch nog flink verspreidt, geeft volgens mij ook aan hoe besmettelijk dat virus is.
De studie in JAMA die ik vanmorgen gaf zou wel eens tot een heel andere conclusie kunnen leiden. Ook kleine kinderen tussen 1 en 10 jaar dragen besmettingen net zo over dan volwassenen. Alleen bij hun zie je nauwelijks klachten als ze besmet zijn omdat hun immuunsysteem het virus eerder elimineert.
Hoezo zou dat tot een andere conclusie kunnen leiden dan?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Revoked schreef:
23 mar 2021 11:08
Boeit me vrij weinig. Als we rekening met elkaar houden, is er vrij weinig aan de hand. Ik heb collegae die zich thuis opsluiten, en ik heb collegae die graag andermans buitenwerk overnemen.
Ondanks alle regels lopen de besmettingen op. Zijn de regels niet goed? Of in de verkeerde taal geschreven?
Of onvoldoende met deze mate van besmettelijkheid en accepteren we dat dit het nu even is?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

snellie schreef:
23 mar 2021 10:28
Winkelcentra overvol? Ik zie nauwelijks mensen lopen. Behalve in de supermarkten. Daar staan plenty winkelwagens, geen enkele controle. Soms moet je over de hoofden lopen om bij de groente te komen.
Natuurlijk is eten een 1e levensbehoefte, maar ook in winkels kun je de toevoer van mensen stroomlijnen, en dat gebeurt echt niet meer.
Shoppen in de supermarkt is nu een uitje geworden. Moeders met kinderen, stelletjes met ieder een wagentje. Gezellig in de rij voor de kassa. Wat raar dat de besmettingscijfers oplopen.
Die controle is er wel, nl door het aantal beschikbare winkelkarretjes wat er staat per winkel. Bij een grote winkel zullen dat er meer zijn, dan bij een kleine buurtsuper. Als je het idee hebt dat er meer staan dan de 1 per 10m² wat mag, zou ik in het kader van maatschappelijke verantwoordelijkheid, eens gaan babbelen met de supermarkt manager. Die staat tegenwoordig met foto en naam bij de ingang aangeduid.

Een beter supermarktmilieu begint bij jezelf, zou ik willen zeggen.. :wink:

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Volgens mij moet jij je eigen verantwoordelijkheid nemen door en het gesprek aan te gaan met de supermarkten die het volgens jou niet goed doen en zelf te laten bezorgen.
Maar misschien kom je er dan achter dat je het niet goed hebt?

Gesloten