LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Netwerkbeheerder

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
LCW
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2021 23:13

Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door LCW »

Beste,


Ik hoop dat u mij verder kunt helpen met mijn vraag.


Ik wil mijn gasmeter 60 cm verplaatsen naar de meterkast. Die hangt er nu net buiten, waardoor het een simpele verplaatsing is. De huidige gas-aanvoer-leiding loopt al door de meterkast.


De kosten volgens Liander (mijn netbeheerder) zijn € 1.914,98 (incl. BTW). Volgens Liander is dit een redelijke prijs voor de te verrichten werkzaamheden en noemt dit een standaard tarief. Ook verwijzen ze door naar de Geschillencommissie Energie, die volgens hun ook heeft aangegeven dat een netbeheerder de tarieven op deze wijze mag vaststellen en toepassen.

Als ik echter op de site van Enexis (een andere netbeheerder) kijk, zie ik voor dezelfde werkzaamheden een tarief staan van € 782,00 (incl. BTW). Hoe kunnen deze tarieven zo van elkaar verschillen? Hoe kan Liander € 1.914,98 in rekening brengen verwijzend naar een standaard tarief door netbeheerders terwijl de concullega meer dan de helft minder in rekening brengt?


Als consument zit ik klem want ik ben afhankelijk van de netbeheerder in mijn regio en ik kan zelf niet kiezen voor wie, en in dit geval tegen welke kosten, de werkzaamheden worden uitgevoerd.


Met vriendelijke groet,


Laura

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je bent afhankelijk van je netbeheerder, dus je kunt feitelijk geen kant op.

Hier nog een soortgelijk topic, niet toevallig ook over Liander:
viewtopic.php?f=16&t=194832&p=2781001&h ... r#p2781001

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door de auditu »

Wellicht kan een specificatie van de werkzaamheden helderheid verschaffen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er worden all-in standaard bedragen gerekend.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door sjohie »

Liander kent de specifieke situatie beter, ik ga er dan ook van uit dat hun offerte, op maat is voor uw situatie. Dus het aantal benodigde gestandaardiseerde handelingen met hun prijzen, welke opgeteld tesamen dit geoffreerde bedrag vormen. Dat soort detailinfo heeft een Enexis als 3e natuurlijk niet. Dus die twee bedragen vergelijken, is best link.

Overigens dient een Liander ook voor een veilige werkomgeving te zorgen voor hun medewerkers, dat is in coronatijd ook voor hen meer werk, dus dat zal allicht ook prijsverhogend werken.

Maar wat staat er precies in die offerte aan uit te voeren handelingen?

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
22 mar 2021 14:29
Liander kent de specifieke situatie beter, ik ga er dan ook van uit dat hun offerte, op maat is voor uw situatie.
Ga daar maar niet van uit. Dit soort werkzaamheden worden gewoon tegen vaste prijzen uitgevoerd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
22 mar 2021 15:33
sjohie schreef:
22 mar 2021 14:29
Liander kent de specifieke situatie beter, ik ga er dan ook van uit dat hun offerte, op maat is voor uw situatie.
Ga daar maar niet van uit. Dit soort werkzaamheden worden gewoon tegen vaste prijzen uitgevoerd.
Neehoor, lang niet altijd. Een andere netbeheerder, waar wij voor werken, heeft gewoon een blokkendoos met standaard handelingen, en daar pakken ze voor een offerte uit wat ze nodig hebben, en dat opgeteld is het offertebedrag. Dat zit gemiddeld genomen op, of erg dicht bij, de richtbedragen op de website, en lijken daardoor misschien generiek, maar die zijn dat dus niet (helemaal). Maar ook hierin verschillen de netbeheerders onderling behoorlijk.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt, maar het gaat hier over Liander, en die werkt wel met standaard bedragen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door moederslink »

LCW schreef:
21 mar 2021 23:16
Ik wil mijn gasmeter 60 cm verplaatsen naar de meterkast. Die hangt er nu net buiten, waardoor het een simpele verplaatsing is. De huidige gas-aanvoer-leiding loopt al door de meterkast.
De kosten volgens Liander (mijn netbeheerder) zijn € 1.914,98 (incl. BTW). Volgens Liander is dit een redelijke prijs voor de te verrichten werkzaamheden en noemt dit een standaard tarief.
Bijna € 2000 om de gasmeter een stukje van nog geen meter te verplaatsen , vind ik zelf nogal fors aan de prijs :o .
Ik zou het denk ik maar laten zitten , maar goed dat is slechts mijn mening. :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
22 mar 2021 16:06
LCW schreef:
21 mar 2021 23:16
Ik wil mijn gasmeter 60 cm verplaatsen naar de meterkast. Die hangt er nu net buiten, waardoor het een simpele verplaatsing is. De huidige gas-aanvoer-leiding loopt al door de meterkast.
De kosten volgens Liander (mijn netbeheerder) zijn € 1.914,98 (incl. BTW). Volgens Liander is dit een redelijke prijs voor de te verrichten werkzaamheden en noemt dit een standaard tarief.
Bijna € 2000 om de gasmeter een stukje van nog geen meter te verplaatsen , vind ik zelf nogal fors aan de prijs :o .
Ik zou het denk ik maar laten zitten , maar goed dat is slechts mijn mening. :wink:
Afhankelijk van de leeftijd van het huis en de aansluiting, kan het goed zo zijn, dat het een dusdanig verouderde installatie is, dat er niet meer aan gewerkt mag worden, en als dat zoals nu wel dient te gebeuren, de complete huisaansluiting vervangen dient te worden tot aan de openbare weg aan toe.

Er lopen in Nederland nog een paar ondergrondse asbest geïsoleerde, olie gekoelde, hoogspanningsleidingen. :shock: Ik wil maar zeggen, er zijn plenty redenen te bedenken waardoor die kosten zo hoog uitvallen, maar zonder meer detailinfo van TS, is er niks zinnigs over te zeggen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het is simpel. Op de tarievenlijst van Liander staat voor dit soort werkzaamheden, het verplaatsen van de meter, een vast bedrag genoemd. Bij Enexis trouwens ook.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door de auditu »

U kunt ook helemaal van het gas af gaan. Dat kost "maar" € 800,00. Daarvoor breekt men ook nog de straat open.

LCW
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2021 23:13

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door LCW »

sjohie schreef:
22 mar 2021 14:29
Liander kent de specifieke situatie beter, ik ga er dan ook van uit dat hun offerte, op maat is voor uw situatie. Dus het aantal benodigde gestandaardiseerde handelingen met hun prijzen, welke opgeteld tesamen dit geoffreerde bedrag vormen. Dat soort detailinfo heeft een Enexis als 3e natuurlijk niet. Dus die twee bedragen vergelijken, is best link.

Overigens dient een Liander ook voor een veilige werkomgeving te zorgen voor hun medewerkers, dat is in coronatijd ook voor hen meer werk, dus dat zal allicht ook prijsverhogend werken.

Maar wat staat er precies in die offerte aan uit te voeren handelingen?
Er is helaas niets specifieks aan, de offerte is precies het standaard tarief die ook op de website van Liander staat. Op de site van Enexis staat voor dezelfde werkzaamheden een heel ander (lees: veel lagere) tarief. Daarom begrijp ik het gewoon niet. Wat er bij mij zal moeten worden uitgevoerd is een relatief simpele handling, volgens Liander betaal ik hetzelfde als iemand die een complexere situatie heeft, dit is gewoon niet eerlijk.

Liander heeft mij, na het indienen van een klacht, laten weten dat ze dit als netbeheerder mogen vragen volgens de Geschillencommissie Energie. In die zelfde email hebben ze me de volgende specificatie gegeven wat betreft de kosten:

Welke werkzaamheden zijn verwerkt in een standaard tarief.
De volgende werkzaamheden zijn verwerkt in een standaard tarief. Deze kosten worden niet verder gespecificeerd op uw offerte of factuur.

- Aanvraag verwerken en werkvoorbereiding
- Check op veilige uitvoering / werkoverdracht aannemer/monteur
- Contactmoment klant voor overleg aanvraag
- Nazorg/controle
- Voorrijkosten aannemer/monteur
- Uitvoeringsuren aannemer/monteur en gereedschapsvergoeding
- Materiaal
- Meterhandelingen en andere administratieve handelingen (o.a. verwerken schets)
- Verzenden klantfactuur
- Aanvraag controle/afsluiting/verrekening met aannemer/monteur
- Verwerking van gegevens aansluiting in officiële database

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door Moneyman »

LCW schreef:
24 mar 2021 17:39
Wat er bij mij zal moeten worden uitgevoerd is een relatief simpele handling, volgens Liander betaal ik hetzelfde als iemand die een complexere situatie heeft, dit is gewoon niet eerlijk.
Als je er iets langer over nadenkt, is het toch niet zo oneerlijk. 10 verschillende bloemkolen kosten ook hetzelfde. Een brief van 8 gram is niet zo duur als een brief van 19 gram. En zo kan ik doorgaan. Het concept ‘“eenheidsprijs” voelt misschien wel oneerlijk, maar is het niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door sjohie »

Die "Check op veilige uitvoering / werkoverdracht aannemer/monteur" kan afhankelijk van het raamcontract met een adviesbureau om dit voor ze te toen, tussen de 150 en 500 euro kosten. Liander moet als werkgever nl zorgdragen voor een veilige werkomgeving voor hun medewerkers, dus dat kan al een aardige hap uit het budget nemen. En zij weten als netbeheerder de aard en het gebruikte materiaal. Zoals ik al eerder zei, als die aansluiting zó oud is, dat deze niet meer aan de huidige regels voldoet, dan mag die wel zo blijven bestaan, maar mag er niks meer aan veranderd worden. Dat soort dingen staan duidelijk niet in de offerte, maar kunnen er onderwater wel aan bijdragen. En ja, het is een eenheidsprijs. Dat kan betekenen dat u in verhouding wat meer betaald, en een andere burger in hun verzorgingsgebied een koopje hebben.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Even een snelle berekening op basis van mijn 30 jarige ervaring met projectmanagement:

- Aanvraag verwerken en werkvoorbereiding -----> 4 uur
- Check op veilige uitvoering / werkoverdracht aannemer/monteur -----> 4 uur
- Contactmoment klant voor overleg aanvraag -----> 1 uur
- Nazorg/controle -----> 4 uur
- Voorrijkosten aannemer/monteur ----> 100 euro
- Uitvoeringsuren aannemer/monteur en gereedschapsvergoeding -----> 4 uur
- Materiaal -----> 200 euro
- Meterhandelingen en andere administratieve handelingen (o.a. verwerken schets) ----> 4 uur
- Verzenden klantfactuur ------> 2 uur
- Aanvraag controle/afsluiting/verrekening met aannemer/monteur -----> 4 uur
- Verwerking van gegevens aansluiting in officiële database -----> 2 uur


Dus: 29 uur werk a 60 euro (gemiddeld voor alle gebieden): euro
Overige kosten: 300 euro
Totaal: 2040 euro.

Sommige posten zijn misschien iets te hoog ingeschat en sommige te laag.

Schiet maar een gat in mijn berekening om op een veel lager bedrag uit te komen (vergeet niet dat het werk meer is dan de tijd die de monteur aan het sleutelen is).

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Qua tijdsbesteding reken je wel echt met een vork.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die berekening kan best kloppen als daar slakken en schildpadden werken. Blijkbaar niet vooruit te branden. 😀

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door Moneyman »

PeterPeters1966 schreef:
25 mar 2021 09:13
Even een snelle berekening op basis van mijn 30 jarige ervaring met projectmanagement:
Toch even: heb je toevallig projecten bij de overheid gedaan ofzo?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Netwerkbeheerder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

fonsflons schreef:
25 mar 2021 11:35
Mijn god, bijna een complete werkweek in uren voor 1 aansluiting?
Als van het gas afgaan ook zoveel tijd kost, is dat een project tot ruim in de volgende eeuw.

Gesloten