LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
plienski
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2021 18:03

Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door plienski »

Hallo,

Ik ben sinds halverwege december 2019 onder beschermd bewind , nou heb ik kort geleden een afspraak gemaakt met mijn tandarts wegens nieuwe bovenprothese (die ik nu in mijn mond heb , heb ik nu al 25 jaar lang en de huidige is ernstig aan vervanging toe ....)
Ik licht netjes mijn bewindvoerder in. Nou liet hij mij weten dat hij een begroting wil hebben van mijn tandarts om vervolgens na te gaan of ik mij dit financieel kan verantwoorden (nee , ik heb geen schulden en best een behoorlijk bedrag spaargeld ).

Het betreft het door hem bedachte budget. Zoals tot aan 2030 blijven wonen in het huis waar mijn man naast mij is gestorven en niet gelukkig ben in dit huis sindsdien, maar aangezien ik een laag bedrag aan hypotheek heb, mag ik blijkbaar nergens anders wonen want nergens woon ik goedkoper. En daar bovenop komt dat ik nu bij mijn vriend logeer in Galway Ierland en dit mij dwingt naar NL terug te reizen uit vrees voor hoge kosten maken in dit land gezien mijn mentale problemen. Dus ook hiermee zit ik met mijn handen in het haar.

Verder heb ik aangegeven dat ik bang voor hem ben geworden gezien de manier waarop hij met mij communiceert via de email , 0,0 procent inlevingsvermogen in de situatie waarin ik me nu nog steeds bevind (emergy care plan wegens cold turkey stoppen met olanzapine , sinds enkele weken weer aan de olanzapine maar wel 14 weken ernstige mentale klachten met ernstig verstoord gedrag e.d. doorstaan)

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik wil het verhaal in 2 delen opsplitsen.

Een begroting is zo op te halen bij de tandarts (wel van ter voren bellen). Sommige tandartsen sturen per mail op. Ik denk dat deze eis van je bewindvoerder niet raar is. Sommige behandelingen kosten een hoop geld. Je bewindvoerder wilt zekerheid dat jij dat kan betalen.

Bij mij was de begroting binnen 3 minuten gemaakt.

Ga met de begroting in overleg wat mogelijk is. Misschien dat de behandeling volgend jaar kan, misschien dat je op iets anders moet bezuinigen. Mocht er geen oplossing komen, dan kan je naar de rechter toe gaan.

Verhuizen kost een hoop geld, en de prijzen van huizen zijn record hoogte. Misschien is het financieel niet mogelijk om te verhuizen.
Het enige dat ik mij kan bedenken is dat je een goedkopere huis zal moeten vinden dan dat je huis waar je nu woont, zodat je geen hypotheek meer hebt.

Ook in dit geval geld dat een goed gesprek met een goed plan (en met koffie) het makkelijkste en koste weg is. Ook hiervoor kan je naar de rechter toe gaan, echter denk ik dat dit wat moeilijker is.

Mocht je helemaal geen vertrouwen meer in je bewindvoerder hebben, ga dan op zoek naar een andere bewindvoerder. Echter zal je ook hiervoor naar de rechter moeten gaan, en de risico is dat je tegen het zelfde problemen aan loopt.

Op https://www.juridischloket.nl/schulden- ... ndvoering/ staat hoe je in contact komt met een rechtbank.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een prothese wordt voor75% vergoed door de zorgverzekeraar. 25% moet men zelf betalen, naast eventueel het eigen risico.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat de bewindvoerder inzicht wil in de financiële gevolgen van de keuzes die jij maakt, is niet gek maar juist logisch. Dat is immers zijn primaire taak en verantwoordelijkheid, hij moet zich daarvoor bij de rechter kunnen verantwoorden.

Als de samenwerking met deze bewindvoerder écht niet werkt, kan je om een andere bewindvoerder vragen (zie hier de informatie). Maar bedenk wel dat je ook bij een nieuwe bewindvoerder (uiteraard) geen vrij spel krijgt. Je hebt die bewindvoerder niet voor niets.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Smartje »

Dit heb ik gevonden,

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... oe-je-dat/

Ik ga er wel van uit dat de Bewindvoerder vóór jou werkt.
Als deze is toegewezen zal het veelal een zakelijke beoordeling zijn.
En misschien is er een "straf" bewind nodig in de gegeven omstandigheden.
En zal deze ook zijn "provisie" jaarlijks incasseren.

@Moneyman
Als de samenwerking met deze bewindvoerder écht niet werkt, kan je om een andere bewindvoerder vragen (zie hier de informatie). Maar bedenk wel dat je ook bij een nieuwe bewindvoerder (uiteraard) geen vrij spel krijgt. Je hebt die bewindvoerder niet voor niets.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een bewindvoerder ontvangt geen “provisie”.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -of-mentor

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Smartje »

Voor mij is voor een (professionele) aangestelde\toegewezen Bewindvoerder een instantie die de Vergoeding (lees provisie) zeker zal opvoeren!

En een familiair Bewindvoerder zal dit meestal niet in het verantwoording overzicht opvoeren.
En wat meer betrokken is bij de persoon die onder Bewind staat.
zie ook de vergoedingen:

@lady1234
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -of-mentor

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Smartje schreef:
02 apr 2021 13:06
@Moneyman
Als de samenwerking met deze bewindvoerder écht niet werkt, kan je om een andere bewindvoerder vragen (zie hier de informatie). Maar bedenk wel dat je ook bij een nieuwe bewindvoerder (uiteraard) geen vrij spel krijgt. Je hebt die bewindvoerder niet voor niets.
Ja? Wilde je iets zeggen?

Leer anders eens quoten, maakt je bijdragen een stuk beter leesbaar.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Smartje »

Ok, Moneyman,
Altijd open voor advies.
(Zal je advies aan de "muis" doorgeven.)

Bedoel daarmee dat de Bewindvoerder door de omstandigheden van TS is aangesteld.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het ligt vast aan mij, maar ik begrijp geen snars van je reacties.
Smartje schreef:
02 apr 2021 14:54
Altijd open voor advies.
OK dan: probeer eens helder en duidelijk (en ontopic...) te reageren. Scheelt een hoop gepuzzel voor de lezers.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
02 apr 2021 13:11
Een bewindvoerder ontvangt geen “provisie”.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -of-mentor
Wél een redelijk goed ' salaris ' per cliënt.
Bij mijn dochter is het méér dan hier wordt aangegeven. De gemeente betaalt uit de bijzondere bijstand een groot deel mee.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik kan € 644 excl. btw voor een jaar bewindvoering inclusief onkosten niet echt veel vinden. Meer mag niet gerekend worden.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou, inderdaad. De uren die ik er als bewindvoerder en mentor in steek, kosten mij in ieder geval een veelvoud van de vergoeding die ervoor staat (2 x € 644,00). Geen probleem overigens, maar "een redelijk goed salaris" zou ik het niet noemen. Een professionele bewindvoerder "vangt" overigens meer (€ 1.187,00 of € 1536,00), dat komt al meer in de richting.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat laatste bedoel ik ook.
Dat is wat de ( professionele)bewindvoerder van mijn dochter ontvangt.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Smartje »

Met het volgen van dit Topic er voor TS best heel veel informatie gekomen.

Zou de eerste stap voor TS dan een andere Bewindvoerder moeten zijn?
Die met TS mee kan denken en of overleggen met haar keuzes, om uit deze situatie te komen of @Moneyman heb jij ook de indruk dat de Bewindvoerder zijn zaken beter in het belang van TS zou moeten regelen?
Ik denk dat het voor TS moeilijk is om alle informatie wat ze zou "kunnen" in de juiste volgorde in werking te stellen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Smartje schreef:
02 apr 2021 17:18
Zou de eerste stap voor TS dan een andere Bewindvoerder moeten zijn? Die met TS mee kan denken en of overleggen met haar keuzes, om uit deze situatie te komen of @Moneyman heb jij ook de indruk dat de Bewindvoerder zijn zaken beter in het belang van TS zou moeten regelen?
Dat kunnen wij natuurlijk niet beoordelen. Zoals ik al schreef, is het juist de taak van de bewindvoerder om kritisch te zijn. Als je met alle winden van de onder bewind gestelde meewaait, heeft bewind geen enkel nut.

Dus nee, die indruk deel ik niet met je.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Smartje »

Als TS aan het Forum Raad, Advies of Hulp vraagt moeten wij als Forumleden,
uitgaan van de vraag van TS en de gegevens die zij aanleverde.

Ik had ook al aangegeven dat (Straf) kritisch bewind misschien wel nodig was.
Maar “in het belang” van de onder bewind gestelde klinkt wel iets anders als
“ met alle winden van de onder bewind gestelde mee waaien”

Komt het dan hierop neer, Wie zij billen brand ..............

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door kuklos »

Smartje schreef:
02 apr 2021 18:33
Komt het dan hierop neer, Wie zij billen brand ..............
Is dat een vraag of een observatie?
Waar het op neerkomt is dat op basis van de 14 regels die TS hier heeft geschreven wij geen oordeel kunnen vellen of de bewindvoerder wel of niet correct handelt. Wel kunnen we stellen dat het vragen van een begroting niet heel vreemd is. Alle andere genoemde zaken zijn lastiger, zo niet onmogelijk te beoordelen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door moederslink »

Plienski, jouw bewindvoerder en jij hebben te dealen met een bepaald budget.
Daarnaast wordt er gespaard.
De tandartskosten zullen gebudgetteerd moeten worden. Een deel wordt vergoed door de Zorgverzekeraar, een ander deel komt van het budget.
Als jouw bovenprothese ernstig aan vervanging toe is, logisch na 25 jaar, zul je nd tandarts moeten, hier in Nederland, dus ff weg uit Ierland, bij je vriend vandaan. Je hebt hier een eigen huis ook tenslotte.
Simpeler dan dit is het niet .
En ja een bewindvoerder bepaalt. In theorie hoeft hij niets met jou te overleggen, netjes zou het wél zijn, goed in contact blijven met je cliënt.
Smartje schreef:
02 apr 2021 18:33
Komt het dan hierop neer, Wie zij billen brand ..............
Brandt🤫
Smartje , daar kun je beslist niet over oordelen. Je weet niet vd hoed en de rand.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Beschermd bewindvoerder bepaalt blijkbaar alles?

Ongelezen bericht door Smartje »

Ik oordeel niet ik constateer.

Dat er soms heel summiere informatie wordt gegeven ben ik helemaal mee eens.
Wat jou dan ook moet zijn opgevallen, als er vragen teruggekoppeld worden dan hoor je ineens van een aantal TSers niets meer. Ook niet als het Topic met alle informatie en discussies al bijna gesloten kan worden.
Terwijl het Forum dan toch een oplossing blijft zoeken.

Gelukkig horen we ook in heel veel Topics dat mensen een beroep op het Forum doen en er ook echt mee geholpen zijn en dat is het voor Forum waar we het voor doen. :D

Gesloten