Huurwoning "overnemen"

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Hassink38
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2021 22:03

Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door Hassink38 »

Een vriend van mij verhuist binnenkort (per augustus) uit zijn huurwoning.

Als ik mij daar nu inschrijf, en hij schrijft zich in augustus uit, mag ik dan daar gewoon blijven wonen, om de woning op deze manier over te nemen als huurder?

Of zit hier bijvoorbeeld een minimale huurtijd of iets dergelijks aan vast? Ik weet ook niet zeker of het sociale huur is, zijn er dan misschien andere regels?

Alvast bedankt voor de hulp!

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U weet dus niet op welke basis er gehuurd wordt, u weet schijnbaar ook geen eigenaar (anders had u daar de vraag kunnen stellen), maar u denkt wel dan mensen dat hier kunnen gokken?
Informeer eerst bij uw vriend wie de eigenaar is en op basis waarvan er gehuurd wordt. Dan kunt u kijken naar de regelgeving omtrent huren. Niet iedereen kan en mag in elk huurhuis gaan wonen. Stel dat uw salaris te hoog of te laag is. Bij te hoog mag u niet sociaal gaan huren, bij te laag zal u niet kunnen huren. En bij vrije huur zal de eigenaar er mee akkoord moeten gaan.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door grun »

Hassink38 schreef:
29 mei 2021 22:10
Ik weet ook niet zeker of het sociale huur is, zijn er dan misschien andere regels?
Voor sociale huurwoningen geldt vrijwel zeker een (lange) wachtlijst. Lees onderstaand topic ook eens.
diversen-f1/huurwoning-overnemen-t185127-s20.html

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Voor het verkrijgen van het medehuurderschap dient de gemeenschappelijke huishouding duurzaam te zijn. Een belangrijk element hierbij is de huidige duur van het samenwonen. Meestal geldt als eis dat de medebewoners minstens 2 jaar samenwonen.“

Bron: allesoverhuur.nl

Ik denk dat uw plannetje niet zal gaan lukken.
Toevallig dacht een broer van één van mijn buren ook dat dit wel kon, helaas moet hij nu toch de woning verlaten.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door caruso »

Dat gaat u niet lukken. Kansloos!
Als u geen "wettige" relatie met huurder hebt gaat het niet door, vriendschap is geen reden om daar te mogen blijven wonen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door Moneyman »

caruso schreef:
30 mei 2021 14:42
Dat gaat u niet lukken. Kansloos!
Dat is veel te stellig. Je weet überhaupt niet om wat voor huur(woning) het gaat.

In de sociale woningverhuur gaat het niet lukken, in de vrije sector mogelijk wel, als je aan de eisen voldoet. Kwestie van de verhuurder bellen. Kleine kans, maar je weet t nooit.

sake1987

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door sake1987 »

In de vrije sector heeft u een kans, bij een woningcorporatie 0 nul

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als ik mij daar nu inschrijf, en hij schrijft zich in augustus uit, mag ik dan daar gewoon blijven wonen, om de woning op deze manier over te nemen als huurder?
Deze opzet zal niet slagen.

Helper777
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 apr 2021 16:42

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door Helper777 »

Ik denk dat de TS te weinig info geeft om dar iets over te zeggen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Begin eerst een aan je vriend te vragen hoe het gehuurd wordt. Sociale woning, vrije sector, wie is de verhuurder, etc. Allemaal vragen die wij niet kunnen beantwoorden.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door kuklos »

PeterPeters1966 schreef:
30 mei 2021 16:19
Begin eerst een aan je vriend te vragen hoe het gehuurd wordt. Sociale woning, vrije sector, wie is de verhuurder, etc. Allemaal vragen die wij niet kunnen beantwoorden.
Dit. Precies dit. Eerst meer info.
Alhoewel we wel kunnen zeggen dat bij sociale huur deze constructie die TS wil onmogelijk is. Vrije sector, misschien lukt het dan wel.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door witte angora »

PeterPeters1966 schreef:
30 mei 2021 16:19
Begin eerst een aan je vriend te vragen hoe het gehuurd wordt. Sociale woning, vrije sector, wie is de verhuurder, etc. Allemaal vragen die wij niet kunnen beantwoorden.
Toch is het antwoord eigenlijk al gegeven. TS weet wat hem te doen staat, verder discussiëren of advies geven heeft weinig nut denk ik. Ook niet als hij meer informatie geeft.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door mahadma »

Zomaar een idee, als het een must is dat het alleen MET een relatie mogelijk is, zou je kunnen kijken hoelang die relatie moet zijn. Als dat binnen de tijd valt die haalbaar is, kan je "een relatie aangaan".

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij een sociale huurwoning is dat twee jaar. En dan is het niet genoeg om op papier een relatie te hebben; je moet daadwerkelijk duurzaam samenwonen met de intentie dat het wel langer gaat duren dan die twee jaar. Het gaat ook niet zozeer om een relatie, maar om een gezamenlijk huishouden.

sake1987

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door sake1987 »

breien schreef:
31 mei 2021 10:06
witte angora schreef:
30 mei 2021 19:47
Bij een sociale huurwoning is dat twee jaar. En dan is het niet genoeg om op papier een relatie te hebben; je moet daadwerkelijk duurzaam samenwonen met de intentie dat het wel langer gaat duren dan die twee jaar. Het gaat ook niet zozeer om een relatie, maar om een gezamenlijk huishouden.
Hoe wil de verhuurder het controleren?
Gaan ze na of het tweepersoonsbed ook door twee personen wordt gebruikt?
Een gezamenlijk huishouden is gemakkelijk aan te tonen, 2 jaar samen wonen ingeschreven op het zelfde adres.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, het hoeft niet eens om een stel te gaan. Het kan ook een ouder met een kind zijn, al zijn de voorwaarden dan wel wat scherper omdat er vanuit wordt gegaan dat een ouder-kind relatie per definitie niet duurzaam is.

ilankroon
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2021 08:37

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door ilankroon »

TIp: Probeer een woningruil, na de ruil kan hij uit jouw huis weer weg...

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door grun »

ilankroon schreef:
31 mei 2021 12:00
TIp: Probeer een woningruil, na de ruil kan hij uit jouw huis weer weg...
De woningcoörperatie is heus niet gek, die kent alle trucjes en heeft daarom een minimale tijd als voorwaarde gesteld na de ruil.
https://www.zvh.nl/regels-en-voorwaarden-bij-woningruil

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door Lady1234 »

grun schreef:
31 mei 2021 12:20
ilankroon schreef:
31 mei 2021 12:00
TIp: Probeer een woningruil, na de ruil kan hij uit jouw huis weer weg...
De woningcoörperatie is heus niet gek, die kent alle trucjes en heeft daarom een minimale tijd als voorwaarde gesteld na de ruil.
https://www.zvh.nl/regels-en-voorwaarden-bij-woningruil
Er is een minimale tijd vóór de huur, niet na de ruil.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Huurwoning "overnemen"

Ongelezen bericht door grun »

Lady1234 schreef:
31 mei 2021 12:29
Er is een minimale tijd vóór de huur, niet na de ruil.
Er staat 'U bewoont de ruilwoning minimaal een jaar'. Ik interpreteer dat als een eis die ook voor de nieuwe huurder geldt.

Gesloten