Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Blom0028
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2021 17:05

Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door Blom0028 »

Ik kreeg een bericht van Vattenvall dat Feenstra binnenkort onderhoud komt uitvoeren aan mijn warmtemeter
en ook een Warmtelink komt plaatsen, dat dient ter voorbereiding van het automatisch uitlezen van warmteverbruik van mijn stadsverwarming.

Feenstra geeft aan dat Vattenvall dan op eigen initiatief en zelfstandig de meter kan gaan uitlezen. Het lijkt erop dat daar geen toestemming voor wordt gevraagd.

Vraag : Volgens mij (en de Consumentenbond ) kan en mag dat niet, in analogie van het doorgeven van elektriciteitsverbruik door de netbeheerder via de slimme meter aan de energieleverancier?

ik heb in ieder geval de afspraak afgezegd en plaatsing geweigerd. Ben benieuwd wat erop volgt.
(overigens was het opgegeven emailadres voor Feenstra fout!)

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Goedemiddag,

Dat is een goede vraag, die leg ik voor aan de afdeling die over warmte gaat en hier kom ik op terug zodra ik meer weet.

Vriendelijke groet,
Nancy, Vattenfall

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Goedemiddag,

Ik heb antwoord terug van afdeling Warmte. Het plaatsen van de warmtelink is voorbereidend. We lezen nu nog niets uit. We verwachten hier aan het einde van dit jaar mee te beginnen. Net als bij de slimme meter voor elektra kan je dan zelf kiezen of we mogen uitlezen en hoe vaak. Geef je ons toestemming om uit te lezen, dan gebeurt dat standaard op de 1e van elke maand. Je kan er dan ook voor kiezen om de meter dagelijks te laten uitlezen. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om de meter helemaal niet te laten uitlezen.

Op dit moment wordt er nog niets uitgelezen.

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 931
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Nu doet Vattenval dus niets met de meter maar dat is uiteraard geen garantie dat Vattenval in de toekomst (en dat zomaar volgens jaar kunnen zijn) wel iets doen zonder dat zij toestemming nodig hebben van hun klant.
Als de warmtelink eenmaal is geïnstalleerd is er geen weg meer terug.
Ik vraag mij af of Vattenval ook schriftelijk wil garanderen dat zij nooit iets met de warmtelink gaan doen zonder toestemming van de klant.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het blijft wel opletten geblazen en alle communicatie (e-mailnieuwsbrieven) goed blijven volgen. Vooral bij vage formuletingen als "ter verbetering van onze dienstverlening" zou ik goed nagaan wat er precies bedoeld wordt.
Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat een energiebedrijf stiekem gaat uitlezen als de klant dat geweigerd heeft.

vantiel
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2015 14:48

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door vantiel »

[Bericht verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 05 jun 2021 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen onderbouwing

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Overdrijft u niet een beetje?

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door witte angora »

Blom0028 schreef:
02 jun 2021 17:18
Feenstra geeft aan dat Vattenvall dan op eigen initiatief en zelfstandig de meter kan gaan uitlezen. Het lijkt erop dat daar geen toestemming voor wordt gevraagd.
Lijkt... gelukkig wordt de soep nooit zo heet gegeten enzovoorts. :wink:

Heel wat mensen hadden hun bedenkingen bij de slimme meters. Achteraf was dat allemaal onnodig. In mijn vorige woning heb ik ze gewoon laten plaatsen toen de flat aan de beurt was. In de huidige woning was de netbeheerder al langs geweest, maar de vorige bewoonster vond het kennelijk eng. Ik heb ze zo gauw mogelijk laten vervangen.

En wat denk je? Tot de dag van vandaag geen last van groene kaboutertjes, blauwe smurfen of geel-paarse kanaries die me komen bespioneren. Alles draait zoals het hoort, één keer per maand krijg ik een overzichtje, en dat is het. Eigenlijk gaat het net zoals vroeger, met dit verschil dat de meterstanden niet meer ieder jaar uitgelezen moeten worden.

Dus ik vermoed zo dat er met die slimme warmtemeter ook niet zoveel bijzonders staat te gebeuren. En mochten er alsnog groene kaboutertjes, blauwe smurfen en geel-paarse kanaries je woning overnemen, dan ben je de eerste die ermee in de krant komt. :D

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 931
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

witte angora schreef:
04 jun 2021 20:01
Blom0028 schreef:
02 jun 2021 17:18
Feenstra geeft aan dat Vattenvall dan op eigen initiatief en zelfstandig de meter kan gaan uitlezen. Het lijkt erop dat daar geen toestemming voor wordt gevraagd.
Lijkt... gelukkig wordt de soep nooit zo heet gegeten enzovoorts. :wink:

Heel wat mensen hadden hun bedenkingen bij de slimme meters. Achteraf was dat allemaal onnodig. In mijn vorige woning heb ik ze gewoon laten plaatsen toen de flat aan de beurt was. In de huidige woning was de netbeheerder al langs geweest, maar de vorige bewoonster vond het kennelijk eng. Ik heb ze zo gauw mogelijk laten vervangen.

En wat denk je? Tot de dag van vandaag geen last van groene kaboutertjes, blauwe smurfen of geel-paarse kanaries die me komen bespioneren. Alles draait zoals het hoort, één keer per maand krijg ik een overzichtje, en dat is het. Eigenlijk gaat het net zoals vroeger, met dit verschil dat de meterstanden niet meer ieder jaar uitgelezen moeten worden.

Dus ik vermoed zo dat er met die slimme warmtemeter ook niet zoveel bijzonders staat te gebeuren. En mochten er alsnog groene kaboutertjes, blauwe smurfen en geel-paarse kanaries je woning overnemen, dan ben je de eerste die ermee in de krant komt. :D
Dat u ze niet ziet wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn. :D

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoor eens, ik heb altijd mijn bril op. Dus ik zie alles. :evil:

En dat de katten 's avonds altijd een uurtje alle kanten oprennen dat... ehhh... :shock:

Maar dat heeft met de vraag van de TS niet zoveel te maken. Iemand nog inhoudelijk iets?

O ja, de toestemming. Ik kreeg keurig een aantal keuzemogelijkheden, maar die zijn je hierboven ook al uitgelegd. Als je geen toestemming geeft om de meters uit te lezen dan gebeurt dat ook niet. Waarom zouden ze? En wat zouden ze kunnen ontdekken?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

het is nog niet echt duidelijk of je deze ook mag weigeren, er is pas een wet aangenomen waarin plaatsing geregeld is, alle nieuwe woningen krijgen er verplicht een maar of dit ook geld voor bestaande woningen is nog niet echt duidelijk, wil je hem niet weiger hem en kijk hoe het schip vaart of welke reactie je krijgt....

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
04 jun 2021 21:02
En wat zouden ze kunnen ontdekken?
slimme meters maken het massaal verzamelen van persoonlijke informatie mogelijk

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Misschien alle service providers opzeggen en volledig self supporting worden. Ik vind het altijd wel grappig dat mensen op nota bene internet komen klagen over dat bepaalde partijen informatie van ze zouden kunnen krijgen. Zo gebruikt deze site diverse Google tools om het gebruik te analyseren (gstatic, google-analytics, googletagmanager).

Dat is zorgwekkender dan dat Vattenfall het gebruik wil uitlezen.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
05 jun 2021 10:29
Ik vind het altijd wel grappig dat mensen op nota bene internet komen klagen over dat bepaalde partijen informatie van ze zouden kunnen krijgen. Zo gebruikt deze site diverse Google tools om het gebruik te analyseren (gstatic, google-analytics, googletagmanager).
Ik klaag niet voor mezelf, ik noem privacy alleen als algemene reden.
(En ik hoop dat mijn adblocker een hoop van die analytics zooi blokt)

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
05 jun 2021 10:03
witte angora schreef:
04 jun 2021 21:02
En wat zouden ze kunnen ontdekken?
slimme meters maken het massaal verzamelen van persoonlijke informatie mogelijk
Maar wélke informatie dan? Je kunt enkel het stroomverbruik meten, maar je weet toch niet of er een wasmachine aan staat, een koffiezetter, een stereo-installatie of een aquariumpomp? En de NAW gegevens zijn sowieso al bekend, met of zonder slimme meter.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan weten ze straks ook nog of de radiator openstaat zodat het binnen warmer wordt.

Het moet toch niet gekker worden met het gebrek aan privacy. :mrgreen: :mrgreen:

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
05 jun 2021 14:18
Maar wélke informatie dan?
https://www.security.nl/posting/505775/ ... A9leven%22

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

16again schreef:
05 jun 2021 10:41
PeterPeters1966 schreef:
05 jun 2021 10:29
Ik vind het altijd wel grappig dat mensen op nota bene internet komen klagen over dat bepaalde partijen informatie van ze zouden kunnen krijgen. Zo gebruikt deze site diverse Google tools om het gebruik te analyseren (gstatic, google-analytics, googletagmanager).
Ik klaag niet voor mezelf, ik noem privacy alleen als algemene reden.
(En ik hoop dat mijn adblocker een hoop van die analytics zooi blokt)
Dat doet een adblocker niet. Een adblocker zorgt er alleen maar voor dat er geen ads zichtbaar zijn (mits herkenbaar als ad).

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
05 jun 2021 17:05
witte angora schreef:
05 jun 2021 14:18
Maar wélke informatie dan?
https://www.security.nl/posting/505775/ ... A9leven%22
Dat komt uit de koker van de Amerikaanse Burgerrechtenbeweging. Maar of dat een serieuze club is of een club van oelewappies, complotkippen of wat dan ook, dat is me nog niet duidelijk.

Vooralsnog zegt het me weinig.

Maar kun jij me vertellen waarom mijn energieboer er belang aan zou hechten om te weten wanneer, althans in welk kwartier van de dag, ik onder de douche sta?

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
05 jun 2021 17:08
16again schreef:
05 jun 2021 10:41
(En ik hoop dat mijn adblocker een hoop van die analytics zooi blokt)
Dat doet een adblocker niet. Een adblocker zorgt er alleen maar voor dat er geen ads zichtbaar zijn (mits herkenbaar als ad).
denk je?
Search naar "analy" in mijn dnsmasqd config blacklist files levert 726 hits op. Waaronder address=/googlanalytics.ws/0.0.0.0

Gesloten