Elektrische auto's en caravans

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Hoover66
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2021 15:01

Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Hoover66 »

Hallo forum,
Wij zijn van plan een electrische auto te leasen en daarmee op vakantie gaan.
Onze Kip Shelter Plus caravan weegt ongeveer 600kg. Heeft iemand goede (of slechte) ervaringen hiermee en eventuele aanbevelingen. Ik begrijp inmiddels dat niet alle electrische auto's een caravan kunnen/mogen trekken. Goede review bronnen ook welkom. Groet, H

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door riddert »

Kan prima, je moet het alleen niet erg vinden om onderweg vaak te moeten laden.
Net als bij een benzine gaat je verbruik omhoog met een caravan aan de haak.
Toegestane aanhanglasten vind je in diverse databases van bijvoorbeeld Autoweek.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door mahadma »

Voor zover ik weet is het aantal pk's wat veilig en nodig is nog niet door elec auto's bereikt. Ergo, u zou nu een hybride kunnen zoeken. Of een elec auto kopen en in de vakantie benzine auto huren. Het aantal km wat je met een caravan zou kunnen rijden zal ook niet veel meer als 100 km met 1 lading zal kunnen rijden. Bovendien is voor mij persoonlijk de vraag met het enorme stroom verbruik van 9 huishoudens voor 1 auto hoelang het stroomnet dit zo aankan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door sjohie »

Hier kunt u veel info vinden. https://www.mountox.com/elektrisch-rijd ... khaak.html Maar het EV-landschap veranderd snel op het moment, er komen steeds meer modellen, en een caravan trek je maar een paar dagen per jaar, dus het is ook wel wat de vraag, of zeg die 5 à 10% van de tijd, moet gaan bepalen hoe u de overgrote rest van de tijd, rijdt.

Sowieso vereist een caravan vakantie met een EV aardig wat planning, niet alleen omdat het verbruik draconisch wordt met een caravan er achter, maar ook omdat laadpalen buiten het gebied van grofweg Nederland, Duitsland en Frankrijk, vrij snel schaarser worden. Wat ik zo zie aan tests en blogs, kunt u uitgaan van een halvering van de range als er een caravan getrokken wordt.

Ook belangrijk om te weten, of na te vragen bij koop/afsluiten leasecontract. is dat een aantal EV's geen EU typegoedkeuring hebben mét trekhaak. Dat betekent dus dat die af fabriek niet te bestellen zijn met een trekhaak, maar dat naderhand monteren ook niet mag. Op de ID.3 van VW bijvoorbeeld kan wel een trekhaak, Brink heeft er wel eentje in ontwikkeling, maar die is zo gemaakt, dat er alleen een fietsendrager op kan, want die heeft dus geen typegoedkeuring voor een "echte" trekhaak. Daarvoor komt u al bij de ID.4 uit.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Arizonakid »

mahadma schreef:
02 jul 2021 12:12
Voor zover ik weet is het aantal pk's wat veilig en nodig is nog niet door elec auto's bereikt. Ergo, u zou nu een hybride kunnen zoeken. Of een elec auto kopen en in de vakantie benzine auto huren. Het aantal km wat je met een caravan zou kunnen rijden zal ook niet veel meer als 100 km met 1 lading zal kunnen rijden. Bovendien is voor mij persoonlijk de vraag met het enorme stroom verbruik van 9 huishoudens voor 1 auto hoelang het stroomnet dit zo aankan.
Wat een hoop onzin in 1 post.
Aantal pk’s, zeker nooit een Tesla gereden? Model 3 of X mogen en kunnen beide een caravan trekken, de 3 tot 1000 kilo en de X kan overweg met heel zwaar spul….

Kilometers zal afhankelijk zijn van de batterij, maar 300 kilometer is haalbaar met een goeie EV.

Stroomverbuik voor 9 huishoudens, hoe kom je erbij? Mijn stroomverbruik is echt niet 9x zo hoog sinds ik een EV rij.

Allemaal broodje aap verhalen van horen zeggen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door jonis »

300km? Je mag blij zijn als je tesla 3 longe range awd 200km aantikt;
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
Daar rij je nl met een acculading dus nog niet mee uit, nog los van het spul dat de 100km nog niet haalt.
Ik zou zeggen wacht daar nog maar even mee voor een vakantie naar Italië.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door 16again »

Arizonakid schreef:
02 jul 2021 19:03
Stroomverbuik voor 9 huishoudens, hoe kom je erbij? Mijn stroomverbruik is echt niet 9x zo hoog sinds ik een EV rij.
Het gaat ook niet om totale stroomverbruik, maar om de piekbelasting. En die is wel fors hoger bij laden, en als dan iedereen tegelijk om 18:00 aankoppelt...
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/leu ... stroom-op/

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Dorfje »

Geen antwoord op je vraag maar waar ga je op vakantie? Zijn er wel genoeg beschikbare laadpunten onderweg?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoover66 schreef:
02 jul 2021 11:03
Hallo forum,
Wij zijn van plan een electrische auto te leasen en daarmee op vakantie gaan.
Onze Kip Shelter Plus caravan weegt ongeveer 600kg. Heeft iemand goede (of slechte) ervaringen hiermee en eventuele aanbevelingen. Ik begrijp inmiddels dat niet alle electrische auto's een caravan kunnen/mogen trekken. Goede review bronnen ook welkom. Groet, H
Ik zou je adviseren geen caravan door een EV te laten trekken. De meeste 'betaalbare' kunnen dat niet aan. Terecht is al genoemd dat er voor veel modellen geen trekhaak leverbaar is, en zo ja, dan is het voor een fietsendrager.

Wat snelladen onderweg betreft: met een half uurtje zit de accu voor 80% vol. En leegrijden is ook niet zo slim. Dat beperkt het bereik ook nog eens. Niet alleen dat: door het snelladen wordt de accu redelijk heet, en dat gaat uiteindelijk ten koste van de levensduur/capaciteit.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"met een half uurtje zit de accu voor 80% vol"
En dan weer 100 KM rijden, en dan weer een half uur(tje?) wachten bij de volgende lader.
Bij een normale benzine of diesel auto duurt tanken hooguit 3 minuten en dan kan ie er
weer 600 KM tegenaan, Alvast een leuke vakantie toegewenst met die E auto.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door witte angora »

peter17111962 schreef:
03 jul 2021 08:49
"met een half uurtje zit de accu voor 80% vol"
En dan weer 100 KM rijden, en dan weer een half uur(tje?) wachten bij de volgende lader.
Uitgaand van een rijbereik van zo'n 400 kilometer zul je om de 2 of 3 uur inderdaad een half uurtje moeten pauzeren. Maar dat is exact wat vroeger wel eens gezegd werd: 'Twee uur rijden, kwartier rust'. Zeker als je kleine kinderen hebt is het helemaal geen ramp als je ze na 2 of 3 uur even een half uurtje lekker rond laat rennen.

Je moet op die manier alleen niet naar Zuid-Afrika willen of iets dergelijks.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
03 jul 2021 08:52
peter17111962 schreef:
03 jul 2021 08:49
"met een half uurtje zit de accu voor 80% vol"
En dan weer 100 KM rijden, en dan weer een half uur(tje?) wachten bij de volgende lader.
Uitgaand van een rijbereik van zo'n 400 kilometer zul je om de 2 of 3 uur inderdaad een half uurtje moeten pauzeren.
Er zijn denk ik maar weinig elektrische auto's waarmee je met caravan op snelweg-snelheden die 200-300 kilometer haalt.

Gewicht van de caravan is niet heel belangrijk. Maar de grote luchtweerstand van die doos aan de trekhaak zorgt voor flink wat extra verbruik. Afhankelijk van hoe gestroomlijnd (of niet) de caravan is, zal het extra verbruik tientallen tot meer dan 100% zijn ten opzichte van de auto solo op snelweg tempo.

Er zijn maar weinig elektrische auto's die in praktijk zonder caravan pakweg 500 snelweg kilometers aan één stuk kunnen maken.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door jonis »

Ik plaatste al eerder de link van de anwb waarbij een Tesla 3 longe range awd al nauwelijks 200km met caravan haalt.
Welke bev zou het dan nog beter doen en meer bereik halen?

Deze in elk geval ook niet:
Onze Duitse collega’s van zusterblad AutoBild zijn met een Audi E-Tron plus 1.500 kg caravan van München naar het Gardameer in Italië gereden, een tocht dwars door de Alpen. De actieradius op een volle accu schommelde afhankelijk van het routeverloop (berg op, berg af) tussen een schamele 104 km en een nog altijd vrij bescheiden 212 km

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

mahadma schreef:
02 jul 2021 12:12
Voor zover ik weet is het aantal pk's wat veilig en nodig is nog niet door elec auto's bereikt. Ergo, u zou nu een hybride kunnen zoeken. Of een elec auto kopen en in de vakantie benzine auto huren. Het aantal km wat je met een caravan zou kunnen rijden zal ook niet veel meer als 100 km met 1 lading zal kunnen rijden. Bovendien is voor mij persoonlijk de vraag met het enorme stroom verbruik van 9 huishoudens voor 1 auto hoelang het stroomnet dit zo aankan.
Zelfs een Fiat 500e heeft al 95pk. Dat is meer dan de Ford Taunus GLX 2 liter V6 waar wij vroeger de caravan achter hangen waarmee we door heel Europa zijn gereist. Vermogen is dus het probleem niet. Bovendien heeft een EV een perfecte koppelkarakteristiek. Nog beter dan een dieselmotor.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Informeer bij de leasemaatschappij of de auto een caravan mag trekken. Ook staat deze informatie op de kentekenbewijs en www.RDW.nl (als je de kenteken weet).

Tegenwoordig is in Nederland bij bijna elk tankstation een laadstation. Zie de ANWB onderweg app voor alle locaties.

In het buitenland zijn minder laadstations, dus het is een beetje plannen. Ook zal je vaker moeten stoppen dan een benzine auto (wat veel beter is voor de verkeersveiligheid). Maak gebruik van routeplanner voor elektrische auto's waar er in de route rekening gehouden wordt met laadplaatsen https://www.anwb.nl/verkeer/routeplanne ... tMode1=car

Informeer of het mogelijk is om op de camping of in de omgeving je auto op te laden.

ANWB heeft ook aandacht aan gegeven

https://www.anwb.nl/experts/auto/141/elektrisch-caravan
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door jonis »

Heb je dan ook zelf even naar de test gekeken.
Met de Tesla 3 longe range ( beter kun je bijna niet krijgen vwb accu+ range+ laden) haal je dus tot 190km met een lading, zul je vaak moeten laden en vaak de caravan moeten ontkoppelen, daar zijn laadplekken bij snellader niet op ingericht.
Dus ja het kan; omdat ze niet willen zeggen dat je het beter gewoon nog even niet moet doen.
Alleen maar leuk voor een vakantie naarZeeland oid.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door mahadma »

@Arizonkid,

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/te ... ~b1a5b5f6/,

Hier staat overduidelijk dat een electr auto zelfs 10 x energie verbruiks, dus wie verkoocht hier onzin?

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Verklaar dan maar waarom ik met twee Tesla’s in ons huishouden niet 20x meer betaal aan energie.

Er word zoveel onzin verteld over electrische auto’s dat ik het allang niet meer probeer recht te zetten.
Maar soms trap ik er in, zoals nu dus. Stom. De tegenstanders zullen altijd harder gillen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door 16again »

Arizonakid schreef:
03 jul 2021 21:55
Verklaar dan maar waarom ik met twee Tesla’s in ons huishouden niet 20x meer betaal aan energie.

Er word zoveel onzin verteld over electrische auto’s dat ik het allang niet meer probeer recht te zetten.
Maar soms trap ik er in, zoals nu dus. Stom. De tegenstanders zullen altijd harder gillen.
Zodra je het verschil tussen piekbelasting (in amperes), en jaarlijks verbruik (in kilowatt uur) kent, besef je dat het geen onzin is.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door mahadma »

@Arizonakid, kennelijk of zonnepanelen of elders laden, of gewoon niet of nauwelijks rijden. In elk geval vreet een electro car volgens meerdere bladen 9 tot 10 x meer als 1 huishouden. Bovendien zijn tesla's levensgevaarlijk voor voetgangers, die horen een auto niet aankomen, dit geldt natuurlijk ook voor alle andere elec auto's. Al zou ik zo'n onding kado krijgen, ik zou hem nooit op naam zetten en ook nooit in rijden, meteen verkopen, desnoods met verlies. En die accu's daar moet je eens bij stilstaan met die kindertjes in het buitenland die er voor ons "zogenaamde" plezier werken ........

Gesloten