Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Mijn zoon heeft met zijn Kia Picanto uit 2012 bijna 2 ton gereden en van slijtage koppeling was geen sprake.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door riddert »

jhogaarts schreef:
12 jul 2021 17:12
Mijn zoon heeft met zijn Kia Picanto uit 2012 bijna 2 ton gereden en van slijtage koppeling was geen sprake.
Nou, goed hoor!

Opa brand elke 5000 km zijn koppelingsplaten op.

Tis maar net hoe je met de wagen omgaat.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door WZZ »

Dat een koppeling helemaal nooit onder garantie valt moet ik nuanceren. Als je een occasion koopt en je merkt vrij direct na aflevering dat de koppeling slipt valt dit wel onder garantie. Ik heb dat 2x meegemaakt. Het product wat je hebt gekocht is dan immers niet helemaal in orde. In het geval van TS die de auto nieuw heeft gekocht en na 4 jaar met de reparatie wordt geconfronteerd ligt dat natuurlijk anders.
Voor een stadsauto is 50.000 km niet heel gek, maar het ligt inderdaad aan het gebruik. Bij ons op de zaak was een koppeling soms na 10000km aan zijn eind, veel verschillende weinig zorgzame berijders.

rvdebruijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2017 16:56

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door rvdebruijn »

Ik rijd met mijn huidige handgeschakelde auto "pas 220.000 km met dezelfde platen; mijn vorige heeft - helaas door een ongelijk uit het verkeer gegaan - 360.000 km met dezelfde platen gereden.
Eigenlijk, ik heb maar bij een auto de koppelingsplaat preventief vervangen bij 260.000 km (de motor moest eruit voor revisie, dan ligt de plaat "voor het oprapen")

Volgens mij ben je door die ex-dealer getild, of de huidige dealer wil je tillen.
Vraag bij een andere garage een second opinion!

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rvdebruijn schreef:
12 jul 2021 17:55
Ik rijd met mijn huidige handgeschakelde auto "pas 220.000 km met dezelfde platen; mijn vorige heeft - helaas door een ongelijk uit het verkeer gegaan - 360.000 km met dezelfde platen gereden.
50.000km stadsverkeer kan meer slijtage opleveren dan 220.000km op de snelweg. Ik heb ook auto's gehad die bleven doorrijden, maar ook eentje die na 16.000km al versleten platen had. En die laatste was een auto van 16 jaar oud en van een oud mannetje geweest.

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door Anderidee »

Ik lees in het verhaal van TS……. daar er erg veel ruimte zit op het pedaal voordat deze vrij kom……..
Dus veel vrije slag voordat koppeling vrij komt. Dit duidt niet op een probleem met de koppelingsplaten maar eerder met de drukgroep. Ook een drukgroep valt onder een slijtagedeel.( raakvlak koppeling-drukgroep ). Echter, wanneer er een van de diafragmaveren is gebroken dan is er sprake van een defect………dus garantie.

Ik zou er voorlopig gewoon mee doorrijden. Vertrouw je het zelf ook niet….even langs een andere garage.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door Sira »

PeterPeters1966 schreef:
12 jul 2021 10:33
Sira schreef:
11 jul 2021 19:41

Het is bij merkdealers overigens niet vreemd wanneer je voor een eenvoudig klusje komt (APK of zo) dat dan blijkt dat ook o.a. de remschijven + blokjes vervangen moeten worden.
Die ervaring heb ik nu weer bij die kleinere onafhankelijke garagebedrijven. Na 2 keer te zijn belazerd door zo'n Vakgarage ga ik al jaren weer gewoon naar de merkdealer. Al was het maar omdat de koffie daar beter en de wachtruimte schoner is.

Bij de Vakgarage kom ik niet, ben ik 1x geweest.
Ik woon in een dorpje van max. 1650 inwoners, een zgn. ons kent ons dorpje en ik heb alleen maar goede ervaringen. Heb zelfs 3 auto's terug (Suzuki Samurai), meegemaakt dat de voorruit lekte. De voorruit van de Samurai kon je namelijk neerklappen op de motorkap, de rubbers bleken slecht. De garagehouder wilde nieuwe rubbers bestellen, maar ik gaf aan dat hij de boel ook mocht vastkitten, omdat je toch nooit met een neergeklapte voorruit rijdt.
Enige tijd later had ik problemen met de ruitensproeier, dus naar de garage. De boel doorgespoten, maar helaas, sproeier werkte nog niet, het vermoeden was dat het motortje stuk was. Ik zou de auto daar laten en hij zou achter een gebruikt motortje aan gaan. Einde dag weer de auto opgehaald en alles werkte weer, maar hij had iets op te biechten, hij had namelijk bij het kitten van de voorruit per ongeluk het slangetje van de sproeier tussen het raam geklemd. Heb dus uiteraard niets hoeven te betalen, maar had hij mij een tweedehands motortje berekend, had ik het ook geloofd. En zo zie je maar weer, eerlijk duurt het langst.

honza
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 mar 2009 16:04

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door honza »

cherokee schreef:
11 jul 2021 19:56
dat koppelingen van kleine auto's relatief kort meegaan zie je meer, ook bij de Aygo en zijn broertjes komt het veel voor.
Bij de Aygo c.s. komt het veel voor omdat die juist geen zelfstellende koppeling heeft, heel veel garages stellen 'm niet en dan is ie dus veel sneller aan z'n einde.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door cherokee »

honza schreef:
13 jul 2021 11:11
cherokee schreef:
11 jul 2021 19:56
dat koppelingen van kleine auto's relatief kort meegaan zie je meer, ook bij de Aygo en zijn broertjes komt het veel voor.
Bij de Aygo c.s. komt het veel voor omdat die juist geen zelfstellende koppeling heeft, heel veel garages stellen 'm niet en dan is ie dus veel sneller aan z'n einde.
Dat trio is inderdaad een van de weinige auto's die nog geen zelfstellende koppeling heeft, klopt. En het nalaten van dat stellen werkt inderdaad mee aan de slijtage. Maar wat bij die undersized motortje van tegenwoordig ook meewerkt aan de relatief hoge koppelingsslijtage is het lage koppel. Dat klinkt tegenstrijdig , maar is het niet. Door dat lage koppel wordt er met meer slip en hogere toeren weggereden dan bij een motor met hoger koppel, simpelweg omdat het ding anders afslaat.

nammk
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 sep 2006 04:37

Re: Reparatie koppelingsplaten Kia Picanto: valt niet onder garantie

Ongelezen bericht door nammk »

Las het verhaal van NeoDutchio over die airco. Had precies zoiets bij de merkdealer. APK en kleine onderhoudsbeurt laten doen. Toen ik mijn auto kwam ophalen werd gezegd dat er problemen waren met mijn airco. Reparatie kwam op 350-400 euro. Eerlijk gezegd, had ik niets van problemen gemerkt. Ik heb toen een aircocheck bij Profile laten doen. Alles was in orde, alleen een nieuwe filter van 15 euro moest erin! Het lijkt een soort verdienmodel. Het beste wat TS kan doen is een check laten doen door een onafhankelijke garage.

Gesloten