Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

scharrelschipper schreef:
25 sep 2021 17:19
HandigeHarrie schreef:
25 sep 2021 14:30
Moneyman schreef:
23 sep 2021 09:37

Uiteraard. Denk je dat longartsen niet weten wat de status van hun patiënt is?

Inderdaad, het mag niet zonder aanleiding. De huidige regelgeving is die aanleiding.
Ter aanvulling: de huidige regelgeving hangt onder de coronawet, waardoor regelgeving in strijd met de grondrechten, toegestaan is. De vraag is volgens mij wel of de noodzaak van de regelgeving (dus ook de mate waarin het gaat helpen) onderbouwd kan worden (anders wordt het al snel misbruik van deze coronawet met oneigenlijke argumenten).
Ik hoorde dat voor dat soort regelgeving die in strijd is met de diverse grondrechten, alleen toegepast mag worden als de noodtoestand is afgekondigd/afgeroepen.
Iemand die weet of dit klopt?
Volgens mij zijn de eerste corona-maatregelen genomen op basis van een noodverordening (gemeentewet), en door de coronawet hoeft het niet meer via de noodverordening maar kan landelijk worden besloten over corona-maatregelen.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

HandigeHarrie schreef:
26 sep 2021 11:45
scharrelschipper schreef:
25 sep 2021 17:19
HandigeHarrie schreef:
25 sep 2021 14:30


Ter aanvulling: de huidige regelgeving hangt onder de coronawet, waardoor regelgeving in strijd met de grondrechten, toegestaan is. De vraag is volgens mij wel of de noodzaak van de regelgeving (dus ook de mate waarin het gaat helpen) onderbouwd kan worden (anders wordt het al snel misbruik van deze coronawet met oneigenlijke argumenten).
Ik hoorde dat voor dat soort regelgeving die in strijd is met de diverse grondrechten, alleen toegepast mag worden als de noodtoestand is afgekondigd/afgeroepen.
Iemand die weet of dit klopt?
Volgens mij zijn de eerste corona-maatregelen genomen op basis van een noodverordening (gemeentewet), en door de coronawet hoeft het niet meer via de noodverordening maar kan landelijk worden besloten over corona-maatregelen.
Vraagje;wat is het verschil tussen een noodverordening en de noodtoestand?
Of is er geen verschil?
En voor diegene die zegt dat ik aan het trollen ben:dit is een serieuze vraag,ik ben van na de oorlog dus weet ik dat niet.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nog een dingetje wat me te binnen schiet,ben ong.een maand geleden naar de bioscoop geweest.
Het enige "andere"wat daar aan was:we moesten reserveren,maar dat moet al langere tijd voor veel dingen,dus niet vreemd.
En ook nog te begrijpen;zo weet men of er veel of weinig personeel nodig is.
Nu is er een qr code of ctb nodig om naar de bios te gaan.
Zoals mevr.Keijzer al zei:dat is toch niet uit te leggen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat is prima uit te leggen. Het doel van de eisen (of in Duitsland de 2G of 3G regels) is verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. In Nederland laat ingevoerd, elders al veel langer praktijk.

Vanavond in een restaurant met 3G-regel gegeten en het was vol, zowel binnen als buiten. En dat gun je een eigenaar van zo'n plek ;)

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Gelukkig mag je wel naar de bieb zonder dat gezeur. Ook al heb ik de juiste papieren.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
26 sep 2021 20:57
Dat is prima uit te leggen. Het doel van de eisen (of in Duitsland de 2G of 3G regels) is verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. In Nederland laat ingevoerd, elders al veel langer praktijk.

Vanavond in een restaurant met 3G-regel gegeten en het was vol, zowel binnen als buiten. En dat gun je een eigenaar van zo'n plek ;)
Ik snap de regels prima,het virus tegengaan natuurlijk,dat is duidelijk,maar ik snap de verschillen niet.
ik weet niet precies weet wat de Duitse regels zijn (ben er al een tijd niet meer geweest),die zullen vergelijkbaar zijn met die bij ons,maar dat verklaart de verschillen nog niet waar ik het over had.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

2G is Genezen of Gevaccineerd; bij 3G komt er Getest bij en dan wordt een negatieve uitslag bedoeld. Hetzelfde als de CoronaPass in Nederland. Natuurlijk is er een verschil: overtredingen leveren boetes op.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door sjohie »

scharrelschipper schreef:
26 sep 2021 20:22
HandigeHarrie schreef:
26 sep 2021 11:45
scharrelschipper schreef:
25 sep 2021 17:19

Ik hoorde dat voor dat soort regelgeving die in strijd is met de diverse grondrechten, alleen toegepast mag worden als de noodtoestand is afgekondigd/afgeroepen.
Iemand die weet of dit klopt?
Volgens mij zijn de eerste corona-maatregelen genomen op basis van een noodverordening (gemeentewet), en door de coronawet hoeft het niet meer via de noodverordening maar kan landelijk worden besloten over corona-maatregelen.
Vraagje;wat is het verschil tussen een noodverordening en de noodtoestand?
Of is er geen verschil?
En voor diegene die zegt dat ik aan het trollen ben:dit is een serieuze vraag,ik ben van na de oorlog dus weet ik dat niet.
Noodverordening is meer lokaal, die kan een burgemeester uitgeven, bijvoorbeeld recent nog in Amsterdam, waar die gold rondom dat nieuwe monument. Een noodtoestand kent in Nederland 2 smaken, een beperkte noodtoestand en een algemene noodtoestand. Het eerste kan gebruikt worden bij zeg een dijkdoorbraak of grote milieuramp in de Botlek, en die 2e als zeg het Duitse leger weer besluit om naar Scheveningen te marcheren, en het hele land getroffen wordt. Maar onder zo'n noodtoestand vallen vele wetten/regels die aangeroepen kunnen worden, eea afhankelijk van de voorliggende situatie.

(eea vrij gedestilleerd uit dit Wiki artikel.)

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
26 sep 2021 11:19
Erthanax schreef:
26 sep 2021 10:40
Zelfs als mevrouw Keijzer uit het CDA gezet wordt, kan ze in de kamer blijven zitten.
Klopt. Maar ook in de CDA fractie, staat haar positie zwaar onder druk
En dat is ook logische. Mevrouw maakt deel uit van de CDA fractie en dus het partij programma. Op zich is het al "raar" dat ze haar zetel mag houden ook al wordt ze uit de partij gezet, maar dit is een andere discussie en ook complexer. Maar dat haar positie onder druk ligt omdat ze zich openlijk verzet tegen het partij standpunt lijkt me niet meer dan logische.

Erthanax schreef:
26 sep 2021 10:40
Kabinetsbesluiten worden door het kabinet genomen en worden publiekelijk door alle leden van het kabinet verdedigd. Dat mevrouw Keijzer op de dag van invoering van het besluit dergelijke kritiek uit in een interview in de krant, lijkt mij ruim voldoende reden om haar op staande voet te ontslaan.
Ik zie wel meer redenen voor ontslag: De verantwoordelijken voor toeslagenschandaal zitten er ook nog.
.....Tweedeling in de maatschappij gaat door tot op regeringsnivo met deze zuivering.
[/quote]

Het kabinet is al afgetreden voor de toeslag affaire en heeft hiermee politieke verantwoordelijkheid genomen, dit was voor de verkiezingen in maart en daarna zijn de "verantwoordelijke partijen" weer gekozen.

Mevrouw Keijzer had als ze zo principieel was zelf afscheid moeten nemen en ook het CDA moeten verlaten, immers keerde ze zich tegen het kabinet en tegen haar partij.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Als je niet meer optreedt, treed je dan af?

https://www.nu.nl/muziek/6159213/douwe- ... poort.html

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
27 sep 2021 10:09
16again schreef:
26 sep 2021 11:19
Maar ook in de CDA fractie, staat haar positie zwaar onder druk
En dat is ook logische. Mevrouw maakt deel uit van de CDA fractie en dus het partij programma
Stond er dan iets over een coronapas in het partijprogramma?
sylvesterb schreef:
27 sep 2021 10:09
16again schreef:
26 sep 2021 11:19
Erthanax schreef:
26 sep 2021 10:40
Kabinetsbesluiten worden door het kabinet genomen en worden publiekelijk door alle leden van het kabinet verdedigd. Dat mevrouw Keijzer op de dag van invoering van het besluit dergelijke kritiek uit in een interview in de krant, lijkt mij ruim voldoende reden om haar op staande voet te ontslaan.
Ik zie wel meer redenen voor ontslag: De verantwoordelijken voor toeslagenschandaal zitten er ook nog.
.....Tweedeling in de maatschappij gaat door tot op regeringsnivo met deze zuivering.
Het kabinet is al afgetreden voor de toeslag affaire en heeft hiermee politieke verantwoordelijkheid genomen, dit was voor de verkiezingen in maart en daarna zijn de "verantwoordelijke partijen" weer gekozen.
Vooralsnog zit de een er nog demissionair, en de ander niet meer. Vanwaar dit verschil?
sylvesterb schreef:
27 sep 2021 10:09
Mevrouw Keijzer had als ze zo principieel was zelf afscheid moeten nemen en ook het CDA moeten verlaten, immers keerde ze zich tegen het kabinet en tegen haar partij.
Het lijkt me niet meer dan normaal, datt iemand op economische zaken een andere kijk heeft over de coronapas, dan iemand van volksgezondheid.
Of polderend in het gelid lopen , of functie elders. Mooi land.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Eenheid van beleid is een van de spelregels. Wie zich daar niet aan houdt, wordt terecht gediskwalificeerd.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag is wel in welke mate een dergelijke spelregel nog van deze tijd is. Ik geloof meer in transparantie dan in met één mond spreken.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Smokey20 »

sylvesterb schreef:
24 sep 2021 17:18
Smokey20 schreef:
24 sep 2021 16:47
Jablan schreef:
24 sep 2021 15:57
Personeelsfeest is besloten bijeenkomst, zou moeten kunnen in een aparte zaal of officieel gesloten café
Onze feestlocatie geeft aan dat dit niet is toegestaan volgens de nieuwe regels onder het mom horeca is horeca. Kan iemand mij voorzien van een link waar dit vermeld staat zodat ik dit kan aangeven op de feestlocatie? Ik krijg het namelijk niet gevonden. Alvast dank hiervoor!!
Je krijgt het niet gevonden omdat het niet bestaat. Een horeca locatie die besloten evenementen organiseert is nog steeds een horeca locatie moet dus voldoen aan de corona regelgeving.
Dank je voor deze info Sylvesterb!

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Nou, nou, weer een corona slachtoffer

https://www.nu.nl/politiek/6159271/keij ... taris.html

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Jablan schreef:
26 sep 2021 20:57
Dat is prima uit te leggen. Het doel van de eisen (of in Duitsland de 2G of 3G regels) is verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. In Nederland laat ingevoerd, elders al veel langer praktijk.

Vanavond in een restaurant met 3G-regel gegeten en het was vol, zowel binnen als buiten. En dat gun je een eigenaar van zo'n plek ;)
De verspreiding wordt echter niet tegengegaan. Zoals de Jonge zelf al aangaf, gevaccineerden hoeven niet te testen voor het groene vinkje, terwijl ze wel besmettelijk kunnen zijn. DIt doet men om de vaccinatiebereidheid te verhogen.

Nog erger, als ze testen vanwege klachen en ze zijn positief, dan houden ze het groene vinkje, dus worden ze wel toegelaten in de horeca. Dus verspreiding tegen gaan, nee, dat doen ze niet met de pas.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door sjohie »

lievemarie schreef:
27 sep 2021 10:25
Als je niet meer optreedt, treed je dan af?

https://www.nu.nl/muziek/6159213/douwe- ... poort.html
Lekker mes in de rug ook voor alle betrokken ZZP-ers en theatermedewerkers, die zijn shows mogelijk maken, en al 1½ jaar crisis trachten te overleven. Die mogen nu ook onvrijwillig leven met de gevolgen van zijn keuze.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dom figuur blijkbaar met z’n gediscrimineerd. En zeker wel steun ontvangen.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
27 sep 2021 14:37
lievemarie schreef:
27 sep 2021 10:25
Als je niet meer optreedt, treed je dan af?

https://www.nu.nl/muziek/6159213/douwe- ... poort.html
Lekker mes in de rug ook voor alle betrokken ZZP-ers en theatermedewerkers, die zijn shows mogelijk maken, en al 1½ jaar crisis trachten te overleven. Die mogen nu ook onvrijwillig leven met de gevolgen van zijn keuze.
Kun je dat Douwe Bob verwijten, of ligt de oorzaak bij de introductie van de Corona pas?

Gevaarlijke ontwikkeling, mensen die tegengeluid laten horen, worden "kaltgestellt."

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
27 sep 2021 15:07
Kun je dat Douwe Bob verwijten, of ligt de oorzaak bij de introductie van de Corona pas?
Natuurlijk. Waarom zou je iemand zijn eigen keuze niet kunnen verwijten?
16again schreef:
27 sep 2021 15:07
Gevaarlijke ontwikkeling, mensen die tegengeluid laten horen, worden "kaltgestellt."
Dit soort opmerkingen, die vallen pas in de categorie "gevaarlijke ontwikkeling".

Gesloten