FluBot: KPN verspreidt malware, klacht indienen?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Jos Vielvoije
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2021 12:00

FluBot: KPN verspreidt malware, klacht indienen?

Ongelezen bericht door Jos Vielvoije »

Via dit bericht vraag ik aandacht voor “flubot”.
https://www.kpn.com/beleef/blog/flubot- ... ndroid.htm

Via deze malware is met mijn telefoon naar Tunesië gebeld, waardoor ik extra kosten moet betalen.
( € 400).

Vandaar dat ik KPN en/of andere providers verwijt nalatigheid en het stimuleren van het verspreiden van malware.

Waarom blokkeert KPN en/of andere providers niet standaard bellen buiten Nederland en/of buiten Europa.
De meeste Nederlanders bellen niet of nauwelijks met het buitenland. Door software te wijzigen kan een vinkje gezet worden bij de instellingen, als je wel buiten Nederland en/of Europa wilt bellen.

Wil je naar het buitenland bellen laten blokkeren door KPN dan moet je met een betaald nummer bellen van KPN, 0800-0402 klantendienst.
KPN verdient indirect dus aan het verspreiden van malware. Enerzijds door de kosten die zij ontvangen om naar het buitenland en/of buiten Europa te bellen en daarnaast hopen ze, dat je met de klantendienst gaat bellen om naar het buitenland bellen te blokkeren.
KPN biedt dit wel aan voor zakelijke klanten, die dit via de instellingen kunnen blokkeren.

Waarom doet KPN geen analyse naar onverwacht gedrag van mobiele telefoons. Wanneer nooit naar Tunesië gebeld wordt en opeens wordt er tot wel 23 keer op een dag gebeld naar Tunesië en dit elke dag voorkomt lijkt mij dat de KPN dit moet kunnen constateren en een sms er aan kan wagen om de klant te wijzen op de kosten die hiermee ontstaan.

Wanneer ik met een betaalnummer ga bellen, buiten de belbundel, krijg ik een waarschuwing dat dit extra kosten met zich meebrengt. Waarom krijg ik dit bericht niet op mijn telefoon als ik, buiten de belbundel, met het buitenland ga bellen en/of buiten Europa ga bellen?

Door het nalaten van deze services bestaat de kans, dat KPN hun klanten in moeilijkheden brengt.
Met KPN gechat : (Stefan) en daar vernam ik dat zodra de kosten meer dan €500 zijn KPN contact zoekt om de klant hierop te wijzen. Voor heel veel mensen is € 100 ook een aanzienlijk bedrag, waardoor ze in de moeilijkheden komen.

Welke mogelijkheden zijn er om een aanklacht in te dienen tegen KPN en zo het bedrag (€ 400) terug te vorderen van KPN.

Het verzoek is om hier aandacht aan te schenken en zodoende de providers in beweging te brengen om hun software te wijzigen.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: FluBot: KPN verspreidt malware, klacht indienen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

0800-0402 is een gratis nummer. U zult zelf op een link of zo geklikt hebben.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: FluBot: KPN verspreidt malware, klacht indienen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

0800 is altijd gratis. 0900 is meestal een betaalde nummer. Vaak kan je ook via een app je instellingen beheren.

Ik heb nog nooit van dit probleem gehoord en voor zover ik weet is dit onmogelijk. Daarom durf ik geen harde conclusies te maken.
Neem eerst contact op met KPN. Mocht KPN je persoonlijk niet oplossen kan je naar KPN forum.

Mocht KPN niet willen oplossen, neem dan contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl. Als laatste optie is www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... ediensten/ voor een onafhankelijke bindend uitspraak.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: FluBot: KPN verspreidt malware, klacht indienen?

Ongelezen bericht door 16again »

Jos Vielvoije schreef:
18 okt 2021 12:06
Via dit bericht vraag ik aandacht voor “flubot”.
https://www.kpn.com/beleef/blog/flubot- ... ndroid.htm
Je stelt dat KPN malware verspreidt, maar in de link wordt er juist voor gewaarschuwd dat andere partijen dit doen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: FluBot: KPN verspreidt malware, klacht indienen?

Ongelezen bericht door newmikey »

Jos Vielvoije schreef:
18 okt 2021 12:06
Via deze malware is met mijn telefoon naar Tunesië gebeld, waardoor ik extra kosten moet betalen.
( € 400).
U heeft dus zelf malware geinstalleerd door op een linkje te klikken in een SMS bericht en nu is het plotseling de schuld van de providers?
Welke mogelijkheden zijn er om een aanklacht in te dienen tegen KPN en zo het bedrag (€ 400) terug te vorderen van KPN.
Geen. U installeert malware door alle waarschuwingen te negeren, wat voor aanklacht u dus tegen KPN wilt indienen ontgaat mij volledig.

De rest van uw misvattingen zijn al door anderen gecorrigeerd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: FluBot: KPN verspreidt malware, klacht indienen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Jos Vielvoije schreef:
18 okt 2021 12:06
Via dit bericht vraag ik aandacht voor “flubot”.
https://www.kpn.com/beleef/blog/flubot- ... ndroid.htm

Via deze malware is met mijn telefoon naar Tunesië gebeld, waardoor ik extra kosten moet betalen.
( € 400).

Vandaar dat ik KPN en/of andere providers verwijt nalatigheid en het stimuleren van het verspreiden van malware.

Waarom blokkeert KPN en/of andere providers niet standaard bellen buiten Nederland en/of buiten Europa.
De meeste Nederlanders bellen niet of nauwelijks met het buitenland. Door software te wijzigen kan een vinkje gezet worden bij de instellingen, als je wel buiten Nederland en/of Europa wilt bellen.

Wil je naar het buitenland bellen laten blokkeren door KPN dan moet je met een betaald nummer bellen van KPN, 0800-0402 klantendienst.
KPN verdient indirect dus aan het verspreiden van malware. Enerzijds door de kosten die zij ontvangen om naar het buitenland en/of buiten Europa te bellen en daarnaast hopen ze, dat je met de klantendienst gaat bellen om naar het buitenland bellen te blokkeren.
KPN biedt dit wel aan voor zakelijke klanten, die dit via de instellingen kunnen blokkeren.

Waarom doet KPN geen analyse naar onverwacht gedrag van mobiele telefoons. Wanneer nooit naar Tunesië gebeld wordt en opeens wordt er tot wel 23 keer op een dag gebeld naar Tunesië en dit elke dag voorkomt lijkt mij dat de KPN dit moet kunnen constateren en een sms er aan kan wagen om de klant te wijzen op de kosten die hiermee ontstaan.

Wanneer ik met een betaalnummer ga bellen, buiten de belbundel, krijg ik een waarschuwing dat dit extra kosten met zich meebrengt. Waarom krijg ik dit bericht niet op mijn telefoon als ik, buiten de belbundel, met het buitenland ga bellen en/of buiten Europa ga bellen?

Door het nalaten van deze services bestaat de kans, dat KPN hun klanten in moeilijkheden brengt.
Met KPN gechat : (Stefan) en daar vernam ik dat zodra de kosten meer dan €500 zijn KPN contact zoekt om de klant hierop te wijzen. Voor heel veel mensen is € 100 ook een aanzienlijk bedrag, waardoor ze in de moeilijkheden komen.

Welke mogelijkheden zijn er om een aanklacht in te dienen tegen KPN en zo het bedrag (€ 400) terug te vorderen van KPN.

Het verzoek is om hier aandacht aan te schenken en zodoende de providers in beweging te brengen om hun software te wijzigen.
Overigens verspreidt KPN geen malware, die bezorgt alleen SMSjes naar klanten, een dienst die ze contractueel verplicht zijn uit te voeren naar u, omdat u mobiele diensten bij ze af neemt. En ik kan me niet voorstellen dat u het zou accepteren als een KPN aan u gerichte smsjes even inhoudelijk gaat bekijken, om te zien of er een DigiD code in staat, of iets als dit, of wel? :wink:


Mijn partner kreeg recent ook zo'n smsje, maar de url was eentje van een URL shortener dienst, onder een domein van het caraïbische Grenada. Niet echt bijster overtuigend om eerlijk te zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5406
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: FluBot: KPN verspreidt malware, klacht indienen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dus KPN moet van alles voor je doen omdat je zelf vergeet om bijv. bellen in en naar het buitenland te blokkeren? Het eerste wat ik doe bij een mobiele provider is alle zaken in mijn account na lopen en aan/uitvinken wat ik nodig vind.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: FluBot: KPN verspreidt malware, klacht indienen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Jos Vielvoije schreef:
18 okt 2021 12:06
Via dit bericht vraag ik aandacht voor “flubot”.
https://www.kpn.com/beleef/blog/flubot- ... ndroid.htm

Via deze malware is met mijn telefoon naar Tunesië gebeld, waardoor ik extra kosten moet betalen.
( € 400).
Daar waarschuwt KPN dan ook zéér nadrukkelijk voor in hun bericht. KPN geeft in dat bericht zéér nadrukkelijk aan wat je NIET moet doen. En wat je niet moet doen heb jij blijkbaar wel gedaan.
Jos Vielvoije schreef:
18 okt 2021 12:06
Vandaar dat ik KPN en/of andere providers verwijt nalatigheid en het stimuleren van het verspreiden van malware.
Nu schrik ik toch even. KPN waarschuwt juist. Jij hebt dat bericht blijkbaar gevonden. Gedaan wat je juist niet moest doen. En vervolgens geef je de schuld aan KPN dat jij nu malware op je telefoon hebt? Hoezo stimuleren ze het dan? Als ze er juist voor waarschuwen?
Jos Vielvoije schreef:
18 okt 2021 12:06
Waarom blokkeert KPN en/of andere providers niet standaard bellen buiten Nederland en/of buiten Europa.
Omdat we allemaal volwassenen zijn die zelf wel kunnen beslissen wat we wel en niet nodig hebben en kunnen.
Jos Vielvoije schreef:
18 okt 2021 12:06
De meeste Nederlanders bellen niet of nauwelijks met het buitenland.
En jouw bron hiervoor is?
Jos Vielvoije schreef:
18 okt 2021 12:06
Wil je naar het buitenland bellen laten blokkeren door KPN dan moet je met een betaald nummer bellen van KPN, 0800-0402 klantendienst.
Nee, 0800 nummers zijn gratis.
Jos Vielvoije schreef:
18 okt 2021 12:06
KPN verdient indirect dus aan het verspreiden van malware. Enerzijds door de kosten die zij ontvangen om naar het buitenland en/of buiten Europa te bellen en daarnaast hopen ze, dat je met de klantendienst gaat bellen om naar het buitenland bellen te blokkeren.
KPN biedt dit wel aan voor zakelijke klanten, die dit via de instellingen kunnen blokkeren.
Nogmaals, KPN heeft niks verspreid.
Vervolgens claim je dat KPN hoopt dat. Waarop baseer je dit? En wat verdient KPN aan het bellen naar een gratis nummer?
Jos Vielvoije schreef:
18 okt 2021 12:06
Waarom doet KPN geen analyse naar onverwacht gedrag van mobiele telefoons. Wanneer nooit naar Tunesië gebeld wordt en opeens wordt er tot wel 23 keer op een dag gebeld naar Tunesië en dit elke dag voorkomt lijkt mij dat de KPN dit moet kunnen constateren en een sms er aan kan wagen om de klant te wijzen op de kosten die hiermee ontstaan.

Wanneer ik met een betaalnummer ga bellen, buiten de belbundel, krijg ik een waarschuwing dat dit extra kosten met zich meebrengt. Waarom krijg ik dit bericht niet op mijn telefoon als ik, buiten de belbundel, met het buitenland ga bellen en/of buiten Europa ga bellen?
Leg dit als voorstel voor een klantensuggestie aan KPN voor.
Jos Vielvoije schreef:
18 okt 2021 12:06
Door het nalaten van deze services bestaat de kans, dat KPN hun klanten in moeilijkheden brengt.
Dit schiet me toch wel in het verkeerde keelgat. Jij neemt nul komma nul eigen verantwoordelijkheid. Verwacht allerlei extra diensten van KPN, hebt geen idee wat de kosten daarvan zullen zijn, geeft ook niet aan of je daarvoor wil betalen en hoeveel je daarvoor wil betalen, maar legt wel alle verantwoordelijkheid bij KPN neer.
Jos Vielvoije schreef:
18 okt 2021 12:06
Met KPN gechat : (Stefan) en daar vernam ik dat zodra de kosten meer dan €500 zijn KPN contact zoekt om de klant hierop te wijzen. Voor heel veel mensen is € 100 ook een aanzienlijk bedrag, waardoor ze in de moeilijkheden komen.

Welke mogelijkheden zijn er om een aanklacht in te dienen tegen KPN en zo het bedrag (€ 400) terug te vorderen van KPN.

Het verzoek is om hier aandacht aan te schenken en zodoende de providers in beweging te brengen om hun software te wijzigen.
Ah, dus toch iets aangaande de kosten. Ik lees het al. Blijkbaar moeten al die diensten die jij wil gratis. Zelf geen verantwoordelijkheid nemen, extra bescherming willen van de provider, maar er niets voor willen betalen. Sorry hoor, maar zo werkt het niet.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: FluBot: KPN verspreidt malware, klacht indienen?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Dus eigenlijk pleit je ervoor dat KPN de inhoud van alle naar jou gestuurde berichten moet gaat lezen. Is dat echt wat je wilt?

Gesloten