Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
truuy
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2021 16:54

Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door truuy »

Gisterochtend werd er aangebeld door de politie. Ik woon in een huis waar drie appartementen gevestigd zijn. Ik naar de voordeur. Er zou volgens de agenten een dag eerder een mobiele telefoon gestolen zijn in een pretpark en het signaal zond uit vanuit mijn adres. Of ik in het desbetreffende pretpark was geweest, dat was niet het geval. Of mijn buren thuis waren. Ik zei dat er zich verschillende deurbellen bij de voordeur bevonden, maar als er niet gereageerd werd dat ze waarschijnlijk niet thuis/aan het werk waren.

De agenten wilden binnenkomen (gedeelde hal) om aan de deuren van medebewoners te luisteren wanneer ze de telefoon zouden bellen. Uiteindelijk heb ik ze binnengelaten, maar het voelde wel vreemd om dit toe te staan terwijl de medebewoners niet thuis waren.

Na een kort gesprek zei de agent dat hij mij 'lacherig' vond en ik gaf aan dat ik het een vreemd verhaal en een vreemde situatie vond. Hij zei dat hij vond dat ik me verdacht gedroeg en dat het verdacht was dat de telefoon nu opeens uitgeschakeld was. Ze wilden bij mij binnen in mijn appartement kijken.

Ik zei dat ik dat erg overdreven en onterecht vond en dat ik daar niet aan mee wilde werken. Toen ik mijn appartement in ging riep de agent: "prima, als u niet meewerkt dan haal ik zo een groep en vallen we bij u binnen". Even later klopte hij weer aan en zei dat ik me zeer verdacht gedragen had en dat ik hem maar beter binnen kon laten.

Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan, maar de hele manier van handelen door de politie vind ik ongehoord en zit me behoorlijk dwars. Inmiddels heb ik een klacht ingediend, maar ik vraag me af wat mijn rechten precies zijn.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 okt 2021 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd en witregels toegevoegd

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Volgens mij had u zonder doorzoekingsbevel niet binnen hoeven te laten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit is gewoon intimidatie. En intimidatie zit standaard als gereedschap in de gereedschapskist van de politie.

Het is dus zaak je niet te laten intimideren. En je in dit geval te beroepen op je huisrecht.

Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Zo wijst dit praktijkvoorbeeld uit.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door witte angora »

truuy schreef:
23 okt 2021 16:58
De agenten wilden binnenkomen (gedeelde hal) om aan de deuren van medebewoners te luisteren wanneer ze de telefoon zouden bellen.
Vind je dit zelf niet een beetje raar? Misschien een domme vraag, maar hebben de agenten zich gelegitimeerd? Dat is de politie namelijk verplicht.
truuy schreef:
23 okt 2021 16:58
dat het verdacht was dat de telefoon nu opeens uitgeschakeld was.
Nog zoiets. Hoe weten ze zo goed dat die telefoon ineens uitgeschakeld is? En als hij uitgeschakeld is,, wat willen ze dan bereiken door aan de deuren van medebewoners te luisteren?

OperationeelExpert
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 feb 2020 20:58

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door OperationeelExpert »

Ter inbeslagname mag de politie (op heterdaad) alle plaatsen betreden. Echter. Indien dit een woning betreft gelden de regels van de algemene wet binnentreden. Awbi. De gemeenschappelijke hal mogen zij dus zondermeer betreden. Voor de woning moeten zij in het bezit zijn van een machtiging tot binnentreden ter inbeslagname, afgegeven door een (h)ovj. Deze moeten zij tonen, legitimeren zij zich en het doel binnentreden moet medegedeeld worden. Achteraf verschaffen zij een verslag van het binnentreden. Kort samengevat.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door moederslink »

truuy schreef:
23 okt 2021 16:58
Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan, maar de hele manier van handelen door de politie vind ik ongehoord en zit me behoorlijk dwars. Inmiddels heb ik een klacht ingediend, maar ik vraag me af wat mijn rechten precies zijn.
Dit is ook ongehoord én intimiderend. Heel nare ervaring.
Zij mogen echt niet zomaar binnen komen met een of ander kulverhaal.
Maar ja je wilt niet moeilijk doen en werkt dan maar mee.
Vlg keer niet meer zomaar doen.
Klacht helpt misschien? Ik twijfel daar wel wat over eerlijk gezegd , maar ik zou hier zeker toch wel melding van maken, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door Revoked »

Een telefoon is te lokaliseren via een driehoeksmeting met het chippie van de foon. ( Ik leg het ff heel simpel uit hoor, de werkelijkheid is technischer ) Telefoon hoeft niet aan te staan, gewisselde simkaart maakt niet uit. Bellen is totaal nutteloos en alleen kinderbreinen bedenken dergelijke "opsporingsmethoden". Doet me een beetje denken aan de wijkagenten die ons aanscherpen of we IP 192.168.178.1 konden traceren... inderdaad, het standaard nummer van welhaast elke router/modem in de 4e range. Uitpeilen gaat via de "meldkamer" van de politie, de agenten-op-straat horen dit te weten maar denken te vaak dat ze het zelf wel ff kunnen met hun "expertise". Illegaal films downloaden kunnen ze nog net zelf.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het zal gewoon de “Findi my iPhone” oid geweest zijn, denk ik.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door crazyme »

Afgezien van alle rechten die je hebt:

Het is een keuze om aan een redelijk verzoek mee te werken of niet. Ik vind het eerlijk gezegd wel prettig om te horen dat de agenten doorpakken. Ze willen een gestolen telefoon terugvinden, daar kan je toch gewoon aan meewerken wanneer je weet dat die niet bij jou ligt ?

Hel lijkt wel of tegenwerken de norm is.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wie gelooft er nou dat de politie binnen 24 uur na melding achter een gestolen telefoon aan gaat?

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach snuffel, geloof je dat zelf?

Volgens mij was het de eigenaar van dat ding zelf die voor de deur stond. Mede omdat er nogal wat opmerkingen gemaakt zijn die gewoon niet door de beugel kunnen. Als er überhaupt al een telefoon gestolen is.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Revoked schreef:
23 okt 2021 23:36
Een telefoon is te lokaliseren via een driehoeksmeting met het chippie van de foon. ( Ik leg het ff heel simpel uit hoor, de werkelijkheid is technischer ) Telefoon hoeft niet aan te staan, gewisselde simkaart maakt niet uit. Bellen is totaal nutteloos en alleen kinderbreinen bedenken dergelijke "opsporingsmethoden". Doet me een beetje denken aan de wijkagenten die ons aanscherpen of we IP 192.168.178.1 konden traceren... inderdaad, het standaard nummer van welhaast elke router/modem in de 4e range. Uitpeilen gaat via de "meldkamer" van de politie, de agenten-op-straat horen dit te weten maar denken te vaak dat ze het zelf wel ff kunnen met hun "expertise". Illegaal films downloaden kunnen ze nog net zelf.
Dat kan inderdaad alleen heeft geen van de drie providers in Nederland deze functionaliteit gekocht. De enige locatieinformatie die ze hebben is op welke cel een telefoon zit. Dit is het wettelijk minimum dus ze gaan geen cent extra uitgeven. Was het maar waar want ik probeer de extra functionaliteit al jaren te verkopen. In sommige andere landen is het wel beschikbaar.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op www.nationaleombudsman.nl/politie/binne ... oestemming staat al jouw vragen en antwoorden en wat je nu kunt doen.

Wat ik mis in het verhaal is of er wel of geen toestemming is van (hulp)officier of er een andere aanleiding was. Ook politie moet zich houden aan de regels.


Betreden tot de brievenbus of de deurbel is in ieder geval toegestaan.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door WZZ »

Met toestemming kan de politie overal naar binnen en daar helpt een beetje bluf natuurlijk bij. Wanneer bluf niet werkt is een woning uitgezonderd, zie hieronder.
Zonder toestemming is er in heterdaadsituatie (die enige tijd na plegen feit voortduurt zolang onderzoek onafgebroken plaatsvindt) een machtiging binnentreden woning ter inbeslagneming nodig, te verstrekken door hulpofficier van justitie.
Het is verbazingwekkend hoe wantrouwend veel reageerders zijn inzake de bedoelingen van de politie. Het is in Nederland nog steeds zo dat de politie optreedt in het belang van haar klanten. Met andere woorden, medewerken met de politie verdient de voorkeur, maar het moet natuurlijk niet. Maar wat is erop tegen de rechtsgang een handje te helpen?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

witte angora schreef:
24 okt 2021 09:09
Ach snuffel, geloof je dat zelf?

Volgens mij was het de eigenaar van dat ding zelf die voor de deur stond. Mede omdat er nogal wat opmerkingen gemaakt zijn die gewoon niet door de beugel kunnen. Als er überhaupt al een telefoon gestolen is.
Als je wereldbeeld bestaat uit wat de Telegraaf schrijft en wat er gezeurd wordt op Facebook dan is het allemaal *** in Nederland. De werkelijkheid is echter behoorlijk anders, en wat Snuffel zegt gebeurt gewoon regelmatig. Mensen die klagen dat de politie niets doet hebben nog nooit wat van doen gehad met de politie en hebben over het algemeen alles van horen zeggen, en dan geeneens van situatie van 1e graads connecties. En wat TS heeft meegemaakt ondersteunt wat Snuffel zegt ook. Tenzij je TS niet gelooft.

Edgaroke
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2016 15:29

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door Edgaroke »

Nou ik zie het probleem niet als je niks te verbergen heb of te vrezen heb zie ik het probleem niet dat de politie binnen komt van mijn mogen ze gerust binnen ik heb niks te verbergen

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Klinkt niet als politie. Je kan altijd weigeren en contact opnemen met het politiebureau. Politie die meteen zover gaat voor alleen een gestolen telefoon? Lijkt me erg stug. Wie weet wat voor volk je binnen hebt gelaten?
Nooit 'Home alone' gezien? Dat start met ongeveer het zelfde. Nepagent zorgt dat hij binnenkomt om te inventariseren naar waardevolle spullen en (belangrijker voor het gilde) hoe makkelijk de beveiliging is te trotseren.
Maar ze hadden uniformpjes aan? Zegt helemaal niets tegenwoordig. Zo na te maken of te bestellen.

HFMREULING
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 okt 2017 16:19
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door HFMREULING »

Dat was dus pure chantage! U heeft het recht om een aanklacht daarover in te dienen! Het beste is de ombudsman, klachtenlijn politie en rijksrecherche! Ze proberen steeds meer binnen te dringen en onwettig bewijs te verkrijgen!

Harry Breda
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Weer een typisch geval, waarin een overheidsdienaar niet (wenst) te weten wat zijn of haar rechten zijn. is het de Belastingdienst niet, dan wel de politie, de Ned Voedsel en Waren Autoriteit ( 'IK bepaal, wat ik lezen wil". Tot natuurlijk je voor de bestuursrechter staat..., toen kwam die keurmeester niet eens opdagen ! Zaak duurde nog geen 10 minuten) .
Het spreekwoord: "met stroop vang je meer vliegen dan met azijn" is bij dat hautaine volkje nog steeds niet doorgedrongen.
Hoe gemakkelijk was het voor die agenten geweest om uw medewerking te vragen. Ze hadden die - met wat uitleg vanuit hun kant - vermoedelijk 100% gekregen, misschien wel meer als ze gedacht hadden.
Zonder een huiszoekingsbevel, ondertekent door een rechter, mogen ze aan de rand van de openbare weg blijven staan. En.. "haal ik zo een groep en vallen we bij u binnen"... had maar een audio / video met geluid--opname gemaakt. Dan had die agent het nooit meer vergeten.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Harry Breda schreef:
29 okt 2021 21:24
Zonder een huiszoekingsbevel, ondertekent door een rechter,
Niet een rechter vaardigt een huiszoekingsbevel uit, maar een OvJ, en vaak zelfs een hulp-OvJ - die in het dagelijkse leven een doodnormale agent is.

https://strafrechtelijk-beslag.nl/macht ... ingsbevel/

Gesloten