Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Radar »

Het is weer bijna de tijd van het jaar om na te gaan denken over je zorgverzekering. Blijf je bij je huidige verzekeraar of stap je over? En heb je genoeg aan een basisverzekering of wil je nog aanvullend verzekeren? De premies voor de aanvullende verzekeringen zijn de afgelopen jaren flink gestegen en nu blijkt uit onderzoek van Radar, in samenwerking met vergelijkingssite Zeker.com, dat de dekking de afgelopen jaren juist steeds minder is geworden. Laat ons weten wat jij van plan bent! En waarom?

En wil jij weten hoeveel zin een aanvullende verzekering nog heeft? Kijk dan hier onze uitzending terug: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 2-11-2021/

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik blijf bij mijn huidige verzekeraar en een aanvullende verzekering heb ik al jaren niet meer.

Als ik medische kosten heb die niet gedekt zijn in de basisverzekering, voer ik die op bij mijn aangifte inkomstenbelasting.

Moneyman
Berichten: 30062
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik blijf ook bij mijn huidige verzekeraar - inclusief aanvullende verzekering en een tandartspakket.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik stap over, beter collectief via mn werkgever. Wel Aanvullend , geen tandarts dekking. Ik heb nooit iets dus de controle en mondhygiënist betaal ik zelf

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik heb mijn plan al uitgevoerd en voor € 15,- p.m. minder premie overgestapt naar andere verzekeraar. Aanvullende verzekering heb ik ook al jaren niet meer. Eventuele fysio en tandartskosten zijn een leuke aftrekpost voor de IB.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door moederslink »

Moet het nog eens goed uitzoeken....heb de tijd nog wel even.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik blijf gewoon bij mijn oude verzekering , geen extra pakket. Hier vind je wat, daar laat je wat.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Van Ditzo naar Vinkvink via CashbackXL (Pricewise/Zorgkiezer/Independer). Scheelt me zes euro per maand.

Wie het kleine niet eert...

angel1978
Berichten: 10958
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dit jaar eens heel kritisch gekeken en de totale maandpremie met ruim €50 naar beneden gebracht

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Een aanvullende verzekering is altijd slechts interessant geweest als je iets heel specifieks hebt. Als je geen gekke dingen hebt is het zonde van je geld, zeker in verhouding tot wat je ervoor krijgt. Het zijn eigenlijk allemaal bedragen die de meeste mensen zelf kunnen betalen. Maar dat geldt natuurlijk ook voor het eigen risico. Als je gezond bent en een beetje spaargeld hebt voor het geval dat, kan je prima voor het hoogste eigen risico gaan. Scheelt toch ook weer zo'n 200...250 euro per jaar.

Corhanna hobbelen
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jul 2021 21:52

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Corhanna hobbelen »

Nou is maar net hoe groot je knip is,verw8 je veel fysio of tandzorg is aanvulling bij kleine beurs wenselijk, mijn man 3 keer mondhyginist 600, euro lichter. Fysio is ook gauw 40 euro p. 30 min.. en pas bij 20 en speciale code op bassis gratis.. bij je belasting verrekenen klinkt keuk, naar is a op inkomen, boven bepaald drempel bedrag en niet iedereen hoeft aangifte te doen..

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook al hoef je geen aangifte te doen, kan je alsnog je medische kosten opvoeren. Bij een “normaal” inkomen is het drempel bedrag niet hoog.

Heb je een hoog inkomen, dus dan een hogere drempel, dan doen die kosten er ook niet zoveel toe.

jacqav
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 okt 2021 02:40

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door jacqav »

Het wordt tijd voor een principiële discussie of zaken als de tandarts en de fysio niet gewoon bij de basisverzekering thuishoren. Hierboven wordt terecht opgemerkt dat belastingaftrek niet is weggelegd voor de laagste inkomens. Hierdoor hebben ze de facto minder makkelijk toegang tot zorg. Recht op zorg is geen consumentenkwestie maar een grondrecht.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Lowieze »

jacqav schreef:
23 nov 2021 03:52
Het wordt tijd voor een principiële discussie of zaken als de tandarts en de fysio niet gewoon bij de basisverzekering thuishoren. Hierboven wordt terecht opgemerkt dat belastingaftrek niet is weggelegd voor de laagste inkomens. Hierdoor hebben ze de facto minder makkelijk toegang tot zorg. Recht op zorg is geen consumentenkwestie maar een grondrecht.
Juist voor mensen met een laag inkomen kan het gunstig zijn de zorgkosten op te voeren.
Zorgwijzer.nl: “Hoe hoog die drempel is, hang af van je inkomen. Mensen met een lager inkomen hebben een lager drempelbedrag en kunnen hun specifieke zorgkosten met nog eens 40 procent verhogen (ouderen zelfs met meer dan 100 procent).”

Laantje63
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2021 08:47

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Laantje63 »

Hai, vraag: Ik wil in 2022 twee nieuwe kronen laten plaatsen, de offerte heb ik al van de tandarts. De duurste aanvullende tandarts verzekering dekt dit bijna helemaal op 100 euro na. Het is voor mij wat voordeliger om het op deze manier te doen dan zelf te betalen. Mag je dan wel zo'n verzekering afsluiten als je al weet dat dit plan op tafel ligt ??

Moneyman
Berichten: 30062
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Laantje63 schreef:
23 nov 2021 08:51
Mag je dan wel zo'n verzekering afsluiten als je al weet dat dit plan op tafel ligt ??
Ja, tenzij er vooraf uitdrukkelijk naar wordt gevraagd.

Ik heb ieder jaar een updategesprek bij mij verzekeraar, en daarbij worden de plannen en verwachtingen voor het komende jaar gewoon doorgenomen en de dekking erop afgestemd.

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Laantje63 schreef:
23 nov 2021 08:51
Hai, vraag: Ik wil in 2022 twee nieuwe kronen laten plaatsen, de offerte heb ik al van de tandarts. De duurste aanvullende tandarts verzekering dekt dit bijna helemaal op 100 euro na. Het is voor mij wat voordeliger om het op deze manier te doen dan zelf te betalen. Mag je dan wel zo'n verzekering afsluiten als je al weet dat dit plan op tafel ligt ??

Er wordt voor de duurdere tandartsverzekering een verklaring van de tandarts gevraagd of je krijgt in het 1e jaar van de verzekering nog niets vergoed.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Laantje63 schreef:
23 nov 2021 08:51
Hai, vraag: Ik wil in 2022 twee nieuwe kronen laten plaatsen, de offerte heb ik al van de tandarts. De duurste aanvullende tandarts verzekering dekt dit bijna helemaal op 100 euro na. Het is voor mij wat voordeliger om het op deze manier te doen dan zelf te betalen. Mag je dan wel zo'n verzekering afsluiten als je al weet dat dit plan op tafel ligt ??
U mag zo’n verzekering wel afsluiten, maar normaal gesproken neemt geen één verzekeraar u voor die verzekering met zo’n hoge dekking aan.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zelfs als een bejaarde geen belasting betaalt, kan hij of zij nog zorgkosten opvoeren en krijgt dan nog via de TSZ belasting terug.

Het drempelbedrag is laag.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... edrag-2021
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 23 nov 2021 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Loont een aanvullende zorgverzekering nog?

Ongelezen bericht door witte angora »

Laantje63 schreef:
23 nov 2021 08:51
Hai, vraag: Ik wil in 2022 twee nieuwe kronen laten plaatsen, de offerte heb ik al van de tandarts. De duurste aanvullende tandarts verzekering dekt dit bijna helemaal op 100 euro na. Het is voor mij wat voordeliger om het op deze manier te doen dan zelf te betalen. Mag je dan wel zo'n verzekering afsluiten als je al weet dat dit plan op tafel ligt ??
Het mag wel, alleen zit je wel met een wachttijd.

En wat noem je een bijna volledige dekking? Je betaalt ook flink meer premie. Kijk ook even wat het je kost als je het als aftrekpost bij de belasting opvoert. Heb je een inkomen hoger dan het minimum, maar nog wel recht op huurtoeslag? Dik kans dat je ook een hoger bedrag aan huurtoeslag krijgt. In dat geval krijg je zo'n 70-75% van je kosten terug, de drempel even niet meegerekend.

Gesloten