Leverancier kunststofkozijnen gaat de fout in, wat nu?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Bigbeaver
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2016 11:50

Leverancier kunststofkozijnen gaat de fout in, wat nu?

Ongelezen bericht door Bigbeaver »

Ik heb op 21 september 2021 kunststofkozijnen en HR++glas laten zetten in mijn woning. Helaas heeft de leverancier een verkeerde maat opgenomen en daardoor heb ik nu een buitendeur van ca. 65 cm breedte. De originele staldeur (deur bestaande uit een onder- en bovendeur) had een afmeting van 78 cm.

Natuurlijk heb ik bouwtekeningen gehad en bezoek van een vertegenwoordiger, maar de stortvloed van informatie heeft mij zodanig bezig gehouden dat ik niet heb opgemerkt dat de deur zo smal zou worden uitgevoerd.

De vertegenwoordiger heeft mij laten weten dat de staldeur zou worden vervangen door een deur uit één stuk, Daar gingen wij mee akkoord. Mijn vrouw wilde een andere glasmaat in de deur, ook daar heeft de vertegenwoordiger ons laten weten daarvan af te zien en de originele maten aan te houden. Over de breedte (of liever gezegd de smalte) van de nieuwe deur is NIET gesproken.

Heb het bedrijf in kennis gesteld en gevraagd om een oplossing. Die was er niet! Toen rechtsbijstand ingeschakeld (zie recent artikeltje over rechtsbijstand) deze heeft ons niet willen of kunnen helpen. Gaf gewoon geen berichten, niet anders dan: Over 5 tot 10 dagen gaan wij u helpen en dat een hele maand lang. Wat kan ik doen?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03
Beste antwoord
Gekozen door Bigbeaver

Re: Leverancier kunststofkozijnen gaat de fout in, wat nu?

door arvandongen » 26 nov 2021 15:30

Seinhuis schreef:
26 nov 2021 15:27
Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/. Hun kunnen je helpen of adviseren.

Voor de rest is alles al gezegd.
En zelfs dit is al vaker gezegd.
Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Leverancier kunststofkozijnen gaat de fout in, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe is die 13 cm verschil dan opgevangen?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Leverancier kunststofkozijnen gaat de fout in, wat nu?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heeft de kozijnenleverancier zelf "ingemeten"?
Staan alle maten in de offerte/opdracht, inclusief de verkeerde breedte van de deur?
Heeft u de offerte/opdracht zelf goedgekeurd?

Mijn indruk is dat de leverancier de fout heeft gemaakt, dat u dat niet hebt opgemerkt. Dan ligt de waarheid zo gezegd in het midden. Hoe dat juridisch precies in elkaar steekt weet ik niet, maar ik zou proberen er met de leverancier uit te komen, "in goed overleg" zoals dat heet. Bijvoorbeeld een deur in de juiste maat met een korting van 50%.

Is uw leverancier aangesloten bij VKG Keurmerk? Die hebben een geschillenprocedure bij klachten.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Leverancier kunststofkozijnen gaat de fout in, wat nu?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Van belang is wie heeft ingemeten. Die partij is verantwoordelijk voor de juistheid van de maten op de tekening en offerte.

Indien de klant het inmeten zelf heeft gedaan is de klant verantwoordelijk voor het opgegeven van de juiste maten en mag ook van de klant verwacht worden dat deze 'deskundig' genoeg is om de maten in de offerte en tekeningen te controleren.
Heeft iemand van het kozijnen-bedrijf ingemeten, dan mag de klant verwachten dat deze deskundige partij dit werk juist heeft uitgevoerd en vastgelegd. En dat het kozijnen bedrijf aan de hand van de ingemeten maten een passend kozijn kan produceren.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Leverancier kunststofkozijnen gaat de fout in, wat nu?

Ongelezen bericht door cherokee »

Waar is die 13 cm verschil dan nu gebleven? Er zal niet een kier van 13 cm ergens zitten ga ik van uit.......

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Leverancier kunststofkozijnen gaat de fout in, wat nu?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

leest u ook vooral de voorwaarden door die bij uw kontrakt geleverd zijn, daar staat vast ook het een en ander in hierover, kan me zomaar voorstellen dat er een zin instaat als, de klant heeft de maten gecontroleerd en accoord bevonden als hij zijn handtekening zet voor accoord!!!!

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Leverancier kunststofkozijnen gaat de fout in, wat nu?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als er in de - door u ondertekende - offerte staat dat inmeten nog moet gebeuren, en u de notities van het inmeten niet heeft ondertekend, dan maakt u meer kans. Maar als u de offerte heeft ondertekend waar de maten instonden dan vrees ik dat het argument zal zijn dat u beter had moeten controleren en kan coulance (korting op een nieuwe deur) het hoogst haalbare zijn.
Laatst hoorde ik van iemand die een "keuken op maat" had gekocht, de verkoper zei dat de lades onder de kookplaat minder diep werden vanwege het filtersysteem van de BORO-afzuiger in de kookplaat. De lades waren maar half zo diep als de ruimte die ervoor was. De verkoper reageerde doodleuk: "u heeft hiervoor getekend". Uiteindelijk zijn nieuwe lades gemaakt, maar of dat coulance was bleef in het midden.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Leverancier kunststofkozijnen gaat de fout in, wat nu?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/. Hun kunnen je helpen of adviseren.

Voor de rest is alles al gezegd.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Leverancier kunststofkozijnen gaat de fout in, wat nu?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Seinhuis schreef:
26 nov 2021 15:27
Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/. Hun kunnen je helpen of adviseren.

Voor de rest is alles al gezegd.
En zelfs dit is al vaker gezegd.

Bigbeaver
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2016 11:50

Re: Leverancier kunststofkozijnen gaat de fout in, wat nu?

Ongelezen bericht door Bigbeaver »

Hallo beste mensen,
zoals eerder in mijn klacht vermeld, ik heb alle papieren gelezen, ook de verkeerde maat deur, maar ik het is niet tot mij doorgedrongen dat deze maat verkeerd was. Je kunt je dat misschien wel voorstellen, ik ben volkomen leek en helemaal niet een bouwkundige. Je krijgt zo veel informatie, je moet over zoveel zaken beslissen, zoals b.v. kleur schotten, kleur kozijnen, kleur aan de binnenkant, houtmotief, kunststof schroten, rechte of diagonale afwerking kozijnen aan de buitenkant, hordeur, horren ramen boven, teveel om op te noemen.
Ik heb zelf niet ingemeten, dat is door iemand van het bedrijf zelf gedaan.
De te smalle deur kan natuurlijk voor problemen gaan zorgen in de toekomst (mijn vrouw en ik zijn in gevorderde leeftijd >80), het is niet denkbeeldig dat een van ons in een rolstoel terecht komt of met een rollator gaat lopen, dan kunnen wij niet naar buiten met zo'n smalle deur. Pas geleden wilden wij de koelkast (60cm breed) in de schuur zetten, dat kan niet, de deur is te smal, enz. enz.
Wij zijn ernstig teleurgesteld en zoals gezegd, onze "fijne" rechtsbijstandsverzekering heeft ons mooi laten zitten. Iedere keer weer afschuiven naar een z.g. volgende adviseur, maar dan wel weer met een minimale wachttijd van 5 tot 10 dagen (10 dagen dus!!!). En geen enkele reactie geven op emailberichten.
Bedankt voor jullie reakties.
Groet uit Groningen.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Leverancier kunststofkozijnen gaat de fout in, wat nu?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik weet niet wat er precies in de brieven van je rechtsbijstandverzekering staat, maar het kost tijd en geduld om alles te regelen.

Na het indienen van een officiële klacht kan je binnen 3 maanden (zie zelftest voor alle details) naar www.kifid.nl voor een bindend uitspraak. Ook kan je contact opnemen met www.juridischloket.nl voor advies.

Gesloten