Eneco incasseert zonder toestemming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

ODB schreef:
29 nov 2021 19:03
Los daarvan -en daar gaat dit topic over- heeft Eneco met voorbedachte rade een onterechte incasso gepleegd. Voor een incasso moet er namelijk altijd toestemming zijn verleend.
Dat is een terecht punt, en je stornering is dan ook een logische reactie, zeker als je de hoogte van de factuur wilt betwisten. Je hebt er nu in ieder geval voor gezorgd dat het initiatief bij Eneco ligt.

Maar verder… je haalt je een hoop narigheid op de hals. Eneco heeft zich voor wat betreft je klant-zijn aan de wettelijke bepalingen gehouden. Alleen als je hard kunt maken dat de tarieven van Eneco niet marktconform zijn, geef ik je een kans. Maar dan moet je bijvoorbeeld wel hard kunnen maken dat andere partijen op het moment van overname (en dus niet later) een veel lager tarief hanteerden voor hetzelfde product. Kan je dat?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

Dit is wat in de mail stond :

- Je hebt een vrij opzegbaar contract. Je betaalt dus geen opzegboete.
-Als je overstapt naar een andere leverancier maken we een eindnota.
-In de eindnota verrekenen we het verschil tussen wat je hebt betaald en wat je daadwerkelijk hebt gebruikt.
-Als je op 1 december 2021 opzegt , dan is je daadwerkelijke gebruik in november veel hoger dan het termijnbedrag dat je aan ons hebt betaald , dan is de kans groot dat je moet bijbetalen . (???????)
-Dit kan een hoog bedrag zijn, tot zo.n 70% van je termijnbedrag. Dat is natuurlijk afhankelijk van je daadwerkelijke gebruik.

Ergo : het zal mij benieuwen ; steeds € 125 bij Welkom betaald , nu € 306 bij Eneco en bij de eindafrekening van Welkom heb ik nu een tegoed van € 181

ZeerPrivé
Berichten: 5312
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je had dus al in november kunnen opzeggen met 1 maand opzegtermijn. Door het alleen te hebben over 'Als je op 1 december 2021 opzegt enz.' wekken ze ten onrechte de indruk dat je pas per 1 december kunt opzeggen.

Of je nou € 300,- voorschot betaald of € 300,- bij de eind afrekening over november maakt geen verschil. Bovendien, het was niet zo koud in november en ik vermoed dat je extra zuinig bent geweest in november met verwarmen.

ODB
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2019 18:29

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ODB »

moederslink schreef:
29 nov 2021 20:19
Dit is wat in de mail stond :

- Je hebt een vrij opzegbaar contract. Je betaalt dus geen opzegboete.
-Als je overstapt naar een andere leverancier maken we een eindnota.
-In de eindnota verrekenen we het verschil tussen wat je hebt betaald en wat je daadwerkelijk hebt gebruikt.
-Als je op 1 december 2021 opzegt , dan is je daadwerkelijke gebruik in november veel hoger dan het termijnbedrag dat je aan ons hebt betaald , dan is de kans groot dat je moet bijbetalen . (???????)
-Dit kan een hoog bedrag zijn, tot zo.n 70% van je termijnbedrag. Dat is natuurlijk afhankelijk van je daadwerkelijke gebruik.

Ergo : het zal mij benieuwen ; steeds € 125 bij Welkom betaald , nu € 306 bij Eneco en bij de eindafrekening van Welkom heb ik nu een tegoed van € 181
Dat het vrij opzegbaar was, is iets waar ze later mee zijn gekomen. In mijn geval pas op 5 november. Daarvoor beweerde Eneco (ook in de mail) dat er 30 dagen niet gewisseld mocht worden.

ODB
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2019 18:29

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ODB »

Moneyman schreef:
29 nov 2021 20:17
ODB schreef:
29 nov 2021 19:03
Los daarvan -en daar gaat dit topic over- heeft Eneco met voorbedachte rade een onterechte incasso gepleegd. Voor een incasso moet er namelijk altijd toestemming zijn verleend.
Dat is een terecht punt, en je stornering is dan ook een logische reactie, zeker als je de hoogte van de factuur wilt betwisten. Je hebt er nu in ieder geval voor gezorgd dat het initiatief bij Eneco ligt.

Maar verder… je haalt je een hoop narigheid op de hals. Eneco heeft zich voor wat betreft je klant-zijn aan de wettelijke bepalingen gehouden. Alleen als je hard kunt maken dat de tarieven van Eneco niet marktconform zijn, geef ik je een kans. Maar dan moet je bijvoorbeeld wel hard kunnen maken dat andere partijen op het moment van overname (en dus niet later) een veel lager tarief hanteerden voor hetzelfde product. Kan je dat?
Ja. Ik heb de prijzen van de modelcontracten van enkele leveranciers, waaronder overigens ook Eneco.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

En? Die zijn significant lager?

Ik heb overigens niet gecheckt of de vigerende wetgeving ook iets heeft bepaald over de tarifering. Maar ik zou je dat wel adviseren te doen voordat je de kont nog harder tegen de krip gooit, want het zou me niet verbazen als daar regels voor zijn die een hoger tarief dan de markt mogelijk maken.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
29 nov 2021 20:43
En? Die zijn significant lager?

Tarieven in de modelcontracten zijn waarschijnlijk significant lager, omdat de energie leveranciers deze maar 2x per jaar vaststellen normaal gesproken. Per 1 juli voor de periode 1 juli tot en met 31 december en dan van 1 januari tot en met 30 juni.

Echter zal ook de inkoop voor die contacten normaal gesproken tegen veel lagere tarieven zijn geweest, waardoor het mogelijk maar de vraag is of de prijzen vastgesteld voor de model contracten voor de 2de helft van dit jaar nog wel vergelijkbaar zijn met de prijzen die aan ex Welkom Energie klanten gerekend worden, omdat Eneco voor die klanten op zo'n beetje het duurste moment heeft moeten inkopen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

ZeerPrivé schreef:
29 nov 2021 20:26
Je had dus al in november kunnen opzeggen met 1 maand opzegtermijn. Door het alleen te hebben over 'Als je op 1 december 2021 opzegt enz.' wekken ze ten onrechte de indruk dat je pas per 1 december kunt opzeggen
(...)
Precies, ik heb me daardoor verkeerd laten leiden.
Ik vind dit, zoals ik al eerder heb geschreven, een vies gespeeld spelletje en ik ben wellicht ook te voorzichtig geweest. :(
Anyway : expres zeer zeer weinig gestookt in november , en ik ga per 1 dec opzeggen.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
29 nov 2021 20:43
Ik heb overigens niet gecheckt of de vigerende wetgeving ook iets heeft bepaald over de tarifering. Maar ik zou je dat wel adviseren te doen voordat je de kont nog harder tegen de krip gooit, want het zou me niet verbazen als daar regels voor zijn die een hoger tarief dan de markt mogelijk maken.
De algemene voorwaarden van de energieleverancier gelden. Het lijkt mij dat je daarom gewoon de Eneco tarieven moet betalen. Waar klanten wel een punt hebben is dat zij verplicht worden tot de energieleverancier. Je zou voor de opzegtermijn een beroep kunnen doen op de derogerende werking van de redelijkheid en billijkheid, maar daar zit natuurlijk wel een houdbaarheidsdatum aan vast. Je kan niet na een jaar zeggen dat een opzegtermijn onaanvaardbaar is omdat je nooit voor deze energieaanbieder hebt gekozen.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door xflorisx »

Moneyman schreef:
29 nov 2021 20:43
En? Die zijn significant lager?

Ik heb overigens niet gecheckt of de vigerende wetgeving ook iets heeft bepaald over de tarifering. Maar ik zou je dat wel adviseren te doen voordat je de kont nog harder tegen de krip gooit, want het zou me niet verbazen als daar regels voor zijn die een hoger tarief dan de markt mogelijk maken.
Ik denk dat het zeker wel relatief hoger mag zijn. Al was het alleen om de administratiekosten die ze extra maken voor klanten die maar 1 maand blijven.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
29 nov 2021 21:19
Moneyman schreef:
29 nov 2021 20:43
Ik heb overigens niet gecheckt of de vigerende wetgeving ook iets heeft bepaald over de tarifering. Maar ik zou je dat wel adviseren te doen voordat je de kont nog harder tegen de krip gooit, want het zou me niet verbazen als daar regels voor zijn die een hoger tarief dan de markt mogelijk maken.
De algemene voorwaarden van de energieleverancier gelden. Het lijkt mij dat je daarom gewoon de Eneco tarieven moet betalen
En in die AV staan geen tarieven.
Je zou je op het punt kunnen stellen dat je net zoveel dient te betalen als bestaande Eneco klant, waar het jaarcontract afloopt en is aangewezen op het variabele tarief

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

alfatrion schreef:
29 nov 2021 21:19
De algemene voorwaarden van de energieleverancier gelden. Het lijkt mij dat je daarom gewoon de Eneco tarieven moet betalen. Waar klanten wel een punt hebben is dat zij verplicht worden tot de energieleverancier. Je zou voor de opzegtermijn een beroep kunnen doen op de derogerende werking van de redelijkheid en billijkheid, maar daar zit natuurlijk wel een houdbaarheidsdatum aan vast. Je kan niet na een jaar zeggen dat een opzegtermijn onaanvaardbaar is omdat je nooit voor deze energieaanbieder hebt gekozen.
Ik lees wat je schrijft Alfa:
ik ben, verplicht , zonder enige keuze, tot Eneco veroordeeld met hun krankzinnig hoge termijnbedragen . Volkomen onredelijk veel hoger termijnbedrag. Zij baseren zich op het verbruik.
Onzin, want ik zou geld terug hebben gekregen van Welkom Energie en mijn eindstand was hetzelfde, zelfs minder dan in 2020.( maar ook wat minder maanden )

Ik heb een mail gestuurd naar Eneco op grond waarvan zij dit idioot hoge maandbedrag baseren.
Geen antwoord......🤔

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

xflorisx schreef:
29 nov 2021 21:47
Moneyman schreef:
29 nov 2021 20:43
En? Die zijn significant lager?

Ik heb overigens niet gecheckt of de vigerende wetgeving ook iets heeft bepaald over de tarifering. Maar ik zou je dat wel adviseren te doen voordat je de kont nog harder tegen de krip gooit, want het zou me niet verbazen als daar regels voor zijn die een hoger tarief dan de markt mogelijk maken.
Ik denk dat het zeker wel relatief hoger mag zijn. Al was het alleen om de administratiekosten die ze extra maken voor klanten die maar 1 maand blijven.
Exact mijn gedachtengang. Maar ik heb ‘m niet gecheckt :wink:

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
29 nov 2021 22:16
Onzin, want ik zou geld terug hebben gekregen van Welkom Energie en mijn eindstand was hetzelfde, zelfs minder dan in 2020.( maar ook wat minder maanden )
Hoeveel geld je terug zou krijgen van WE is totaal niet relevant voor Eneco tarieven. Maar daarom niet minder zuur.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
29 nov 2021 22:20
xflorisx schreef:
29 nov 2021 21:47
Ik denk dat het zeker wel relatief hoger mag zijn. Al was het alleen om de administratiekosten die ze extra maken voor klanten die maar 1 maand blijven.
Exact mijn gedachtengang. Maar ik heb ‘m niet gecheckt :wink:
Aan de andere kant: Zonder kosten aan verkopers krijgt men duizenden klanten in de schoot geworpen.
Dat die klanten maar 1 maand willen blijven heeft ook te maken met de gehanteerde tarieven, en die kun je de klant niet verwijten.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door angel1978 »

De klantenwerving was hier ook niet gratis.
en de kans dat het gros ontevreden zou zijn op basis van het moment van instappen ( en dus veel hogere tarieven ) en de manier van afwikkeling maakt de kans op ontevreden klanten ook wel erg groot. De veel hogere tarieven kun je Eneco ook amper verwijten.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
29 nov 2021 22:27
De veel hogere tarieven kun je Eneco ook amper verwijten.
Die tarieven moet je vergelijken met andere leveranciers als je daar nu instapt, niet met het oude WE tarief.
En die vergelijking bepaalt ook of men blijft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

16again schreef:
29 nov 2021 22:21
moederslink schreef:
29 nov 2021 22:16
Onzin, want ik zou geld terug hebben gekregen van Welkom Energie en mijn eindstand was hetzelfde, zelfs minder dan in 2020.( maar ook wat minder maanden )
Hoeveel geld je terug zou krijgen van WE is totaal niet relevant voor Eneco tarieven. Maar daarom niet minder zuur.
Zeker zuur, maar ik wilde hiermee aangeven dat Eneco ' zomaar' een termijnbedrag heeft vastgesteld op basis van het verbruik dat beduidend lager ligt dat zij ' bedacht' hebben.
En dát klopt niet. 🤔

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Donna schreef:
31 okt 2021 08:59
Typisch dat een vraag om een bankrekeningnummer zoveel oordelen oproept. Misschien is er iemand die mijn vraag kan beantwoorden? Iedereen mag ervan vinden wat hij wil, maar ik hoef dat allemaal niet te weten. Ben wel heel benieuwd wat de reacties zullen zijn als de volgende omvalt en nog meer mensen die vorig jaar een contract met lage tarieven voor 3 jaar hebben vastgezet, plotseling de hoofdprijs moeten gaan betalen. Zo van € 69 naar € 215 p.m. En dat dat automatisch van je rekening wordt gehaald door een bedrijf waarvoor je niet gekozen hebt.
Het leed is ook niet te overzien als de incasso's (waar mensen aan gewend zijn geraakt) ineens niet mee worden genomen. Dan zal je zien dat er weer mensen zijn bij wie de enveloppen ongeopend op een stapel komen (of bij het oud papier omdat ze denken dat het reclame is als ze even hebben gemist dat hun oude leverancier failliet is) en staat na een paar maanden ineens de deurwaarder voor de deur.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

16again schreef:
29 nov 2021 22:23
Moneyman schreef:
29 nov 2021 22:20
xflorisx schreef:
29 nov 2021 21:47
Ik denk dat het zeker wel relatief hoger mag zijn. Al was het alleen om de administratiekosten die ze extra maken voor klanten die maar 1 maand blijven.
Exact mijn gedachtengang. Maar ik heb ‘m niet gecheckt :wink:
Aan de andere kant: Zonder kosten aan verkopers krijgt men duizenden klanten in de schoot geworpen.
Dat die klanten maar 1 maand willen blijven heeft ook te maken met de gehanteerde tarieven, en die kun je de klant niet verwijten.
Voortaan maar direct de energievoorziening stoppen als een aanbieder failliet gaat. Dan worden mensen niet geconfronteerd met bedrijven die ze niet zelf hadden uitgekozen en kunnen ze op hun gemak een andere zoeken. Je ziet even in de kou, maar je bent wel helemaal in control. Blijven leveren door de netbeheerder kan uiteraard niet, want tegen welk tarief moet dat dan gebeuren?

Gesloten