Rabobank wil restschuld niet splitsen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Annekevos
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2021 17:06

Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door Annekevos »

Mijn ex-man en ik hebben een gezamenlijke restschuld bij de Rabobank na de verkoop van ons huis die in acht jaar zal zijn afgelost. Maandelijks wordt een bedrag afgeschreven vanaf een gezamenlijke en/of rekening waar ik iedere maand keurig het afgesproken bedrag op stort.
Inmiddels zou ik mijn aandeel van de restschuld ineens boetevrij kunnen aflossen maar omdat ik dan alsnog aansprakelijk blijf voor de andere helft van de schuld is dat niet handig. 2,5 jaar is dat goed gegaan maar nu blijkt mij opeens dat mijn ex de rekening als een privé-rekening gebruikt voor het betalen van o.a. etentjes, hotelovernachtingen en zijn tv-abonnement en nu blijken we rood te staan. Er is geen enkele communicatie met mijn ex mogelijk. Omdat hij in het buitenland woont zal het voor de bank voor de hand liggen om het geld dat hij niet betaalt bij mij weg te halen.
Ik heb de Rabobank een aantal keren benaderd met de vraag of de schuld gesplitst kan worden omdat ik niet voor zijn wanbetalingen wil opdraaien maar daar wil de bank niets van weten. Ik zal dus nog minstens 5,5 jaar in deze onzekere situatie moeten blijven.
Is het redelijk dat de bank deze situatie zo laat bestaan?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door Cro »

Dat lijkt me inderdaad redelijk, immers jullie zullen voor een hoofdelijke aansprakelijkheid getekend hebben, wat betekend dat jullie beide individueel aangesproken kunnen worden voor het gehele openstaande bedrag.

Het is daarom niet logisch van de bank om de schuld te splitsen, immers stopt jouw ex nu met betalen, mag de bank het hele bedrag bij jou ophalen. Zouden ze de schuld splitsen en jou ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid kan dat niet meer.

Heel cru gezegd, dat jouw ex-man zich niet aan de afspraken houd die jullie gemaakt hebben is natuurlijk niet het probleem van de bank, dat is iets wat jullie beide samen op moeten zullen lossen.
Laatst gewijzigd door Cro op 06 dec 2021 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

riddert
Berichten: 2126
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door riddert »

Ja, u bent beide verantwoordelijk voor de ontstane situatie. En dient dat ook zelf op te lossen.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De bank is geen partij in dit geval. U zult uw ex moeten aanspreken.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door witte angora »

Annekevos schreef:
05 dec 2021 22:45

Is het redelijk dat de bank deze situatie zo laat bestaan?
Ik denk dat er een andere oplossing moet komen om dit af te lossen. Sowieso niet meer van een en/of rekening. Die moet per direct opgeheven worden, lijkt me.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

witte angora schreef:
06 dec 2021 10:53
Annekevos schreef:
05 dec 2021 22:45

Is het redelijk dat de bank deze situatie zo laat bestaan?
Ik denk dat er een andere oplossing moet komen om dit af te lossen. Sowieso niet meer van een en/of rekening. Die moet per direct opgeheven worden, lijkt me.
Maar daarmee blijft TS als de ex-partner niet betaald (of de ex-partner als TS niet betaald) nog steeds hoofdelijk aansprakelijk voor de totale restschuld.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat TS wil gaat niet gebeuren ( TS ontslaan van de verplichting voor de gehele (rest)schuld ). Dus deze zal als de partner niet meewerkt gewoon geheel opgebracht moeten worden.
Wat wel zo snel mogelijk moet gebeuren is zorgen dat de partner niet nog meer schulden kan maken die ook bij TS te verhalen zijn. Dus zorgen dat de restschuld niet meer via de gezamenlijke rekening betaald wordt en deze afsluiten (maar dan zal de partner moeten meewerken) of proberen te zorgen dat hier niet nog meer schuld op kan ontstaan.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door marnix »

Angel, hoe moet TS dit voor elkaar krijgen?

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lijkt me niet zo moeilijk om te verzinnen toch?
Ga met de betrokkenen praten en dat zijn hier de partner en de bank.

Als er geen communicatie met ex mogelijk is, dan rest niets anders dan de bank. Maar dan heeft het geen zin om om een splitsing aan te vragen, maar kijk of je de passen kan blokkeren en / of zelfs de hele rekening kan opheffen. Daarnaast met de bank of hypotheekverstrekker overleggen of de restschuld van een andere rekening af kan (maar dat betekent wel de hele schuld op je nemen).

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de ex niet meewerkt, zal de Ts naar de rechter moeten om die rekening te kunnen beëindigen.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door witte angora »

PeterPeters1966 schreef:
06 dec 2021 11:52
witte angora schreef:
06 dec 2021 10:53
Annekevos schreef:
05 dec 2021 22:45

Is het redelijk dat de bank deze situatie zo laat bestaan?
Ik denk dat er een andere oplossing moet komen om dit af te lossen. Sowieso niet meer van een en/of rekening. Die moet per direct opgeheven worden, lijkt me.
Maar daarmee blijft TS als de ex-partner niet betaald (of de ex-partner als TS niet betaald) nog steeds hoofdelijk aansprakelijk voor de totale restschuld.
Klopt. Maar nu neemt de ex steeds geld op van die rekening. Bij het beëindigen van de en/of rekening kan dat niet meer.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Voor het opheffen van de rekening zullen beide partners daarmee akkoord moeten gaan; mss kan TS zichzelf wel laten schrappen als rekeninghouder van deze rekening? (tegen betaling van het gehele roodstaande bedrag vrees ik, want daar ben je als rekeninghouder nu hoofdelijk aansprakelijk voor).
Als dit lukt dan is die bewuste bankrekening alleen van de partner en toekomstige schulden ook; voor de afbetaling zal dan een andere bankrekening geregistreerd moeten worden (dat zal idd helaas 100% van het verschuldigde bedrag zijn).

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Bij scheiding zouden alle gemeenschappelijke bankrekeningen standaard opgeheven moeten worden. Ook als de schuld niet gesplitst kan worden (of tegen hoge kosten), dan dienen beide exen van hun eigen bankrekening de afbetalingen te doen (ik neem aan dat zonder (hoge) kosten een schuld vanaf een andere bankrekening(en) afbetaald kan worden, als er maar betaald wordt, en beiden hoofdelijk aansprakelijk blijven, dan zou de bank tevreden moeten zijn.
Geen beste adviseurs/mediators die dit niet tackelen.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd. Ik zit even bij de Rabo te kijken. Er is in dit soort situaties de mogelijkheid om de rekening te blokkeren, zodat ex er geen geld meer van af kan halen. Is dat dan niet besproken?

https://www.rabobank.nl/particulieren/u ... rekeningen

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
06 dec 2021 13:28
Bij scheiding zouden alle gemeenschappelijke bankrekeningen standaard opgeheven moeten worden. Ook als de schuld niet gesplitst kan worden (of tegen hoge kosten), dan dienen beide exen van hun eigen bankrekening de afbetalingen te doen (ik neem aan dat zonder (hoge) kosten een schuld vanaf een andere bankrekening(en) afbetaald kan worden, als er maar betaald wordt, en beiden hoofdelijk aansprakelijk blijven, dan zou de bank tevreden moeten zijn.
Geen beste adviseurs/mediators die dit niet tackelen.
Dit dus. Een gezamenlijke rekening na scheiding is nooit een goed idee - tenzij er, zoals WA terecht al aangaf, een blokkade op ligt.

Wat TS wil (ontslag van hoofdelijkheid) gaat niet gebeuren en al helemaal niet nu er schulden zijn. Mocht TS uiteindelijk meer betalen dan zijn deel, krijgt hij voor het meerdere regresrecht op zijn ex. Maar als daar niets te halen is, schiet je daar niets mee op natuurlijk. Zorg wél dat je, als het ooit zover komt, tijdig de verjaring van je regresvordering stuit. Vraag daarvoor juridische advies, als het nodig is.

Airship
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jan 2017 13:42

Re: Rabobank wil restschuld niet splitsen

Ongelezen bericht door Airship »

1. Neem contact op met de Rabobank om uw eigen betaalrekening te openen. Volgens mij kunt u de gezamenlijke rekening eenzijdig opzeggen. (de Rabobank zal u -terecht- niet ontslaan van de hypotheekschuld, immers daar heeft u beide voor getekend). Advies; openheid van zaken is in dit soort situaties het beste.
2. Neem contact op met het juridisch loket in uw omgeving en leg uw situatie voor (in elke grote gemeente vind u een juridisch loket, waar u kosteloos juridisch advies kunt krijgen.
3. Vraag juridisch loket tevens hoe u uw ex. een ingebreke-stelling kunt sturen danwel aansprakelijk stelt voor alle financiele schade en vervolgschade voor het feit dat hij enerzijds de hypotheekbetalingen heeft gestaakt en privé-betalingen vanaf de gezamenlijke rekening heeft gedaan (dit laatste kon overigens nog wel 's lastig zijn).

Gesloten